E-materiały do kształcenia zawodowego

Rozwijanie wrażliwości artystycznej dziecka

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Dorota Mączka

Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Rozwijanie wrażliwości artystycznej dziecka

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekunka dziecięca 325905

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba uczącaa się:

  • SPO.04.5.7) stymuluje aktywność werbalną dziecka, wykorzystując różne techniki i utwory literackie:

    • SPO.04.5.7)2) stosuje różne techniki rozwijające mowę dziecka;

    • SPO.04.5.7)4) dobiera literaturę właściwą do wieku i możliwości percepcyjnych dziecka;

  • SPO.04.6.2) rozwija zainteresowania dzieci twórczością plastyczną:

    • SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

    • SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;

    • SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

    • SPO.04.6.2)4) prowadzi zajęcia plastyczne z dziećmi w poszczególnych grupach wiekowych;

  • SPO.04.6.3) rozwija zainteresowania dzieci twórczością techniczną:

    • SPO.04.6.3)1) dobiera zajęcia techniczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

    • SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;

    • SPO.04.6.3)3) prowadzi zajęcia techniczne z dziećmi w poszczególnych grupach wiekowych;

    • SPO.04.6.3)4) wykonuje z dziećmi i dla dzieci proste prace techniczne, np. latawiec, wiatraczek;

  • SPO.04.6.4) wykorzystuje utwory muzyczne w celu wspomagania rozwoju i kształtowania osobowości dziecka:

    • SPO.04.6.4)2) dobiera utwory muzyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych;

    • SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;

    • SPO.04.6.4)4) śpiewa piosenki dziecięce;

    • SPO.04.6.4)5) gra na wybranych instrumentach muzycznych;

    • SPO.04.6.4)6) prowadzi zajęcia muzyczne z dziećmi w poszczególnych grupach rozwojowych;

  • SPO.04.6.5) tworzy proste układy taneczne do muzyki:

    • SPO.04.6.5)2) tworzy i dostosowuje układy taneczne do wieku i możliwości rozwojowych dziecka;

    • SPO.04.6.5)3) prowadzi zabawy muzyczno‑ruchowe dostosowane do poziomu dziecka;

    • SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem;

  • SPO.04.8.5) planuje wykonanie zadania:

    • SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;

    • SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.04.
Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka:

  • planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej;

  • prowadzenie działań wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój psychomotoryczny dziecka.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Na e‑materiał składają się materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna:

Film edukacyjny „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” przedstawia metody i techniki służące do rozwijania wrażliwości artystycznej dziecka: plastycznej, technicznej, muzycznej, tanecznej i literackiej. Zaprezentowano zadania opiekunki dziecięcej związane ze wspomaganiem rozwoju dziecka i towarzyszeniem mu w nim oraz udziałem w jego wychowaniu, a także kształtowaniem wrażliwości artystycznej małego dziecka i stosowaniem podstawowych metod wychowawczych. Wiedza oraz umiejętności z tego zakresu są niezbędne w pracy opiekunki dziecięcej. Film może stanowić osobny materiał pogłębiający wiedzę osoby uczącej się z zakresu rozwijania wrażliwości artystycznej u małego dziecka lub być wprowadzeniem do wiedzy przedstawionej w grafice interaktywnej „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” i/lub jej uzupełnieniem.

Grafika interaktywna „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” przedstawia szczegółowy opis metod pracy opiekunki dziecięcej stosowanych w celu rozwijania wrażliwości artystycznej (plastycznej, technicznej, muzycznej, tanecznej i literackiej) u małego dziecka. W materiale zaprezentowano przykłady zabaw z zastosowaniem następujących metod/technik: metoda umuzykalniania Carla Orffa, metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss, zabawy ze śpiewem, muzykogram, metoda gimnastyki twórczej Rudolfa Labana, metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, metoda pedagogiki zabawy KLANZA, metoda zabaw plastycznych, zabawy sensoryczne, metoda zabaw paluszkowych i zabawy teatralne. Grafika może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu stosowania różnorodnych metod rozwijających wrażliwość artystyczną małego dziecka oraz informacje zawarte w filmie edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”, jak również może być podstawą do zrozumienia zagadnień przedstawionych w planszy interaktywnej „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” oraz grze wcielanie się w rolę „Zajęcia artystyczne z dziećmi”.

Plansza interaktywna „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” może stanowić osobny materiał edukacyjny poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu rozróżniania pomocy dydaktycznych rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka (plastyczną, techniczną, muzyczną, taneczną, literacką). Materiał może stanowić podsumowanie wiedzy, ponieważ przedstawiono w nim krótki i zwięzły opis zajęć z wykorzystaniem aktywności plastycznej, technicznej, muzycznej, tanecznej i literackiej małego dziecka, a także przykłady pomocy dydaktycznych stosowanych do stymulowania każdego rodzaju wrażliwości artystycznej, może więc być narzędziem służącym do utrwalenia wiedzy i pracy samokształceniowej.

Gra wcielanie się w rolę „Zajęcia artystyczne z dziećmi” umożliwia osobie uczącej się utrwalenie wiedzy dotyczącej prowadzenia zajęć artystycznych (plastycznych, technicznych, muzycznych, tanecznych i literackich) z małymi dziećmi i sprawdzenie poziomu jej opanowania. W pierwszym etapie gry zadaniem osoby uczącej się jest prawidłowe dobranie materiałów i pomocy dydaktycznych do odpowiednich kategorii, czyli zajęć plastycznych, technicznych, muzycznych, tanecznych i literackich, natomiast w drugim etapie gry do danego rodzaju zajęć rozwijających wrażliwość/aktywność artystyczną dziecka uczący się ma przyporządkować odpowiednie cele, pomoce dydaktyczne oraz przebieg zajęć.

Osoby uczące się mogą korzystać z materiałów multimedialnych w dowolnej kolejności, jednak zapoznanie się w pierwszej kolejności z filmem edukacyjnym i grafiką interaktywną pozwoli uczącemu się na zrozumienie istoty przebiegu zajęć rozwijających wrażliwość artystyczną u małego dziecka, a także na poznanie możliwości stosowania różnorodnych metod i technik stymulowania rozwoju dziecka. Proponuje się, aby w dalszej kolejności uczący się zapoznał się z planszą interaktywną, która prezentuje przegląd konkretnych pomocy dydaktycznych rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka, natomiast gra wcielanie się w rolę może stanowić narzędzie służące do sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu planowania i prowadzenia zajęć rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka.

Wszystkie materiały mogą zostać wykorzystane do powtórzenia wiedzy przed egzaminem eksternistycznym zawodowym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” przedstawia opis i charakterystykę różnych metod i technik rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka, w tym wrażliwość plastyczną, techniczną, muzyczną, taneczną i literacką. Zaprezentowano zadania opiekunki dziecięcej związane ze wspomaganiem rozwoju dziecka i towarzyszeniem mu w nim oraz udziałem w jego wychowaniu, a także kształtowaniem wrażliwości artystycznej małego dziecka i stosowaniem podstawowych metod wychowawczych.
Wiedza oraz umiejętności z zakresu rozwijania wrażliwości artystycznej małego dziecka są niezbędne do wykonywania obowiązków zawodowych opiekunki dziecięcej.
Film edukacyjny może być wprowadzeniem do zrozumienia zagadnień dotyczących rozróżniania metod i technik rozwijających wrażliwość artystyczną małego dziecka, a także narzędziem służącym do powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym.

Film powiązany jest z grafiką interaktywną „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” oraz planszą interaktywną „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”, a także z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: zadanie dobierania w pary „Twórcy metod rozwijających wrażliwość artystyczną małego dziecka”, test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Rozwijanie u dzieci zainteresowań zajęciami artystycznymi” oraz krzyżówka „Aktywność artystyczna dziecka”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.3)1) dobiera zajęcia techniczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.4)2) dobiera utwory muzyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych;

  • SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;

  • SPO.04.6.4)4) śpiewa piosenki dziecięce;

  • SPO.04.6.4)5) gra na wybranych instrumentach muzycznych;

  • SPO.04.6.4)6) prowadzi zajęcia muzyczne z dziećmi w poszczególnych grupach rozwojowych;

  • SPO.04.6.5)2) tworzy i dostosowuje układy taneczne do wieku i możliwości rozwojowych dziecka;

  • SPO.04.6.5)3) prowadzi zabawy muzyczno‑ruchowe dostosowane do poziomu dziecka;

  • SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem;

  • SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej;

  • prowadzenie działań wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój artystyczny dziecka;

  • charakteryzowanie różnych metod i technik rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka;

  • planowanie realizacji zadań zawodowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Film może pobudzać kreatywności, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy.

Uczący się może wykorzystać film edukacyjny w pracy samokształceniowej, podczas przekwalifikowywania się lub dokształcania, aby przygotować się do egzaminu zawodowego eksternistycznego, a także poszerzyć i utrwalić wiedzę dotyczącą metod i technik rozwijających wrażliwość artystyczną u małych dzieci. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na wybrany temat, np. cechy charakterystyczne metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, plakat lub mapę myśli na temat zasad prowadzenia zajęć artystycznych z dziećmi albo fiszki z nazwami metod i technik rozwijających wrażliwość artystyczną u dzieci.

Po obejrzeniu filmu edukacyjnego uczący się, korzystając z literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w filmie. Na jego podstawie uczący się może też opracować:

  • broszurę, ulotkę lub plakat na temat stymulacji aktywności werbalnej u dzieci, w wersji dla rodziców oraz opiekunów dzieci,

  • grę dydaktyczną, np. metody i techniki stosowane podczas prowadzenia zajęć artystycznych z małymi dziećmi,

  • scenariusz spotkania z rodzicami na temat roli zajęć umuzykalniających i ich wpływu na rozwój mowy dziecka,

  • prezentację, plakat lub ulotkę na temat roli utworów muzycznych we wspomaganiu rozwoju i kształtowaniu osobowości dziecka.

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w procesie samokształceniowym np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • opracowania prezentacji na temat rodzajów metod i technik rozwijających wrażliwość artystyczną u dzieci,

  • pracy nad projektem, np. tworzenie prostych układów tanecznych do muzyki w pracy opiekunki dziecięcej z małym dzieckiem,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z metodami i technikami prowadzenia zajęć artystycznych z dziećmi.

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się może opracować:

  • plakat, np. zadania opiekunki dziecięcej związane z oceną rozwoju i wrażliwości artystycznej dziecka,

  • mapę myśli, np. zalety i wady stymulowania rozwoju artystycznego małego dziecka,

  • graf lub schemat, np. metody i techniki stosowane podczas prowadzenia zajęć muzycznych z dziećmi.


Tytuł materiału multimedialnego

Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Grafika interaktywna „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” przedstawia:

  • opis sposobów działania opiekunki dziecięcej stosowanych w celu rozwijania wrażliwości artystycznej (plastycznej, technicznej, muzycznej, tanecznej i literackiej) małego dziecka,

  • przykłady zabaw z zastosowaniem następujących metod i technik: metoda umuzykalniania Carla Orffa, metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss, zabawy ze śpiewem, muzykogram, metoda gimnastyki twórczej Rudolfa Labana, metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, metoda pedagogiki zabawy KLANZA, metoda zabaw plastycznych, zabawy sensoryczne, metoda zabaw paluszkowych i zabawy teatralne.

Materiał może być wprowadzeniem do zagadnień dotyczących stosowania różnorodnych metod rozwijających wrażliwość artystyczną małego dziecka, z uwzględnieniem przykładów konkretnych zabaw, a także elementem powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym. Może stanowić rozszerzenie informacji zawartych w filmie edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” o konkretne przykłady zajęć rozwijających wrażliwość artystyczną dzieci, jak również być podstawą do zrozumienia wiedzy przedstawionej w planszy interaktywnej „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” oraz grze wcielanie się w rolę „Zajęcia artystyczne z dziećmi”.

Grafika powiązana jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: uzupełnianie podpisów obrazka „Rodzaje zabaw i zajęć artystycznych”, test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Rozwijanie u dzieci zainteresowań zajęciami artystycznymi” oraz krzyżówka „Aktywność artystyczna dziecka”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • SPO.04.5.7)2) stosuje różne techniki rozwijające mowę dziecka;

  • SPO.04.5.7)4) dobiera literaturę właściwą do wieku i możliwości percepcyjnych dziecka;

  • SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.2)4) prowadzi zajęcia plastyczne z dziećmi w poszczególnych grupach wiekowych;

  • SPO.04.6.4)2) dobiera utwory muzyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych;

  • SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;

  • SPO.04.6.4)4) śpiewa piosenki dziecięce;

  • SPO.04.6.4)5) gra na wybranych instrumentach muzycznych;

  • SPO.04.6.4)6) prowadzi zajęcia muzyczne z dziećmi w poszczególnych grupach rozwojowych;

  • SPO.04.6.5)2) tworzy i dostosowuje układy taneczne do wieku i możliwości rozwojowych dziecka;

  • SPO.04.6.5)3) prowadzi zabawy muzyczno‑ruchowe dostosowane do poziomu dziecka;

  • SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem;

  • SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Grafika interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • określanie sposobów działania opiekunki dziecięcej przyczyniających się do rozwijania wrażliwości artystycznej małego dziecka;

  • prezentowanie wybranych przykładów zabaw z zastosowaniem metod i technik rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka;

  • rozwijanie zainteresowania dzieci twórczością artystyczną;

  • planowanie i prowadzenie działań wychowawczych i edukacyjnych wspomagających rozwój artystyczny dziecka;

  • planowanie realizacji zadań zawodowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Grafika może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego eksternistycznego lub podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w grafice interaktywnej. Na jej podstawie uczący się może też opracować:

  • broszurę lub ulotkę dotyczącą różnic i podobieństw między metodą umuzykalniania Carla Orffa a metodą aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss,

  • mapę myśli, np. rodzaje mas sensorycznych do pracy z małym dzieckiem.

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez osobę uczącą się w procesie samokształcenia np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • opracowania zależności, np. pomiędzy skutecznym oddziaływaniem dydaktyczno‑wychowawczym opiekunki dziecięcej w pracy z małym dzieckiem, a doborem metod i technik rozwijających wrażliwość artystyczną małego dziecka,

  • pracy nad projektem, np. cechy charakterystyczne zajęć ze śpiewem w pracy z małym dzieckiem,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się może przygotować:

  • plakat, np. czynniki wpływające na rozwój motoryki małej u dziecka,

  • mapę myśli, np. pomoce stosowane w pedagogice zabawy,

  • prezentację multimedialną, np. rodzaje i charakterystyka zajęć rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka.

Materiał może być pomocny w utrwalaniu podstawowych pojęć z zakresu metod, technik i rodzajów zajęć rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka.


Tytuł materiału multimedialnego

Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” poszerza wiedzę osoby uczącej się z zakresu rozróżniania pomocy dydaktycznych służących do rozwijania wrażliwości artystycznej dziecka (plastycznej, technicznej, muzycznej, tanecznej, literackiej). W materiale przedstawiono krótki i zwięzły opis różnych aktywności plastycznych, technicznych, muzycznych, tanecznych i literackich wpływających na rozwój małego dziecka, a także przykłady pomocy dydaktycznych przeznaczonych do każdego rodzaju aktywności artystycznej, dzięki czemu plansza może stanowić narzędzie do podsumowania wiedzy i pracy samokształceniowej.

Plansza powiązana jest z filmem edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”, grafiką interaktywną „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” i grą wcielanie się w rolę „Zajęcia artystyczne z dziećmi”, a także z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: zadaniem ukierunkowanym na grupowanie „Materiały dydaktyczne stosowane do rozwijania wrażliwości/aktywności artystycznej dziecka” i krzyżówką „Aktywność artystyczna dziecka”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.3)1) dobiera zajęcia techniczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;

  • SPO.04.6.5)2) tworzy i dostosowuje układy taneczne do wieku i możliwości rozwojowych dziecka;

  • SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem;

  • SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Plansza interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • przedstawianie opisu różnych rodzajów wrażliwości/aktywności artystycznej: plastycznej, technicznej, muzycznej, tanecznej i literackiej,

  • rozróżnianie pomocy dydaktycznych adekwatnie do rodzaju aktywności artystycznej,

  • podawanie przykładów pomocy dydaktycznych rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka (plastyczną, techniczną, muzyczną, taneczną, literacką).

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Plansza może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego eksternistycznego lub podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w planszy interaktywnej. Na jej podstawie uczący się może też opracować:

  • broszurę dotyczącą zasad obowiązujących podczas planowania zajęć artystycznych z małym dzieckiem,

  • ulotkę na temat rodzajów pomocy dydaktycznych stymulujących wrażliwość artystyczną małego dziecka,

  • mapę myśli, np. podstawowe pojęcia z zakresu rozwijania wrażliwości artystycznej małego dziecka.

Plansza interaktywna może zostać wykorzystana przez osobę uczącą się w procesie samokształcenia np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • opracowania prezentacji na temat wad i zalet wczesnego wprowadzania instrumentów muzycznych do zabaw z małym dzieckiem,

  • opracowania zależności, np. pomiędzy udziałem dziecka w zajęciach rozwijających wrażliwość artystyczną, a jego rozwojem,

  • pracy nad projektem, np. sposoby stymulowania aktywności artystycznej dziecka przez rodziców, a rozwój ich relacji interpersonalnych,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się może przygotować:

  • plakat, np. funkcje muzyki i jej wpływ na rozwój mowy u dziecka,

  • mapę myśli, np. planowanie zabaw i pomocy dydaktycznych przeznaczonych do zajęć technicznych w pracy z małym dzieckiem,

  • prezentację multimedialną, np. rodzaje i charakterystyka zajęć rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka.


Tytuł materiału multimedialnego

Zajęcia artystyczne z dziećmi

Typ materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę „Zajęcia artystyczne z dziećmi” umożliwia osobie uczącej się wcielenie się w rolę opiekunki dziecięcej, która planuje zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną małego dziecka. Celem gry jest utrwalenie wiedzy na temat prowadzenia zajęć artystycznych (plastycznych, technicznych, muzycznych, tanecznych i literackich) z małymi dziećmi i sprawdzenie poziomu jej opanowania.
Gra składa się z zadań dotyczących pięciu różnych rodzajów zajęć artystycznych. W każdym rodzaju zajęć uczący się musi przejść dwa etapy.
W pierwszym etapie gry zadaniem osoby uczącej się jest prawidłowe dobranie materiałów i pomocy dydaktycznych do odpowiedniej kategorii zajęć, czyli zajęć plastycznych, technicznych, muzycznych, tanecznych i literackich, a następnie w drugim etapie uczący się ma za zadanie przyporządkować do odpowiedniego rodzaju zajęć rozwijających wrażliwość/aktywność artystyczną dziecka właściwe cele, pomoce dydaktyczne oraz przebieg zajęć. W grze pojawiają się również elementy zaskoczenia. Aby ukończyć grę, osoba ucząca się musi zaliczyć wszystkie zadania dotyczące każdego rodzaju zajęć.

Gra wcielanie się w rolę może stanowić narzędzie służące do sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu planowania aktywności artystycznej dzieci i doboru pomocy, które wpływają na stymulowanie rozwoju małego dziecka. Może być również wykorzystana do powtórzenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym.

Materiał jest powiązany treściowo z filmem edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”, grafiką interaktywną „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” oraz planszą interaktywną „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”, które mogą stanowić wprowadzenie do gry oraz porządkować i poszerzać wiedzę z zakresu planowania przez opiekunkę dziecięcą aktywności artystycznej podejmowanej przez małe dziecko.

Gra wcielanie się w rolę powiązana jest również z interaktywnym materiałem sprawdzającym zadanie typu prawda czy fałsz „Zachowania opiekunki dziecięcej podczas realizacji zajęć artystycznych z udziałem dziećmi z niepełnosprawnościami, chorymi lub z dysfunkcjami”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • SPO.04.5.7)2) stosuje różne techniki rozwijające mowę dziecka;

  • SPO.04.5.7)4) dobiera literaturę właściwą do wieku i możliwości percepcyjnych dziecka;

  • SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.2)4) prowadzi zajęcia plastyczne z dziećmi w poszczególnych grupach wiekowych;

  • SPO.04.6.3)1) dobiera zajęcia techniczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.3)3) prowadzi zajęcia techniczne z dziećmi w poszczególnych grupach wiekowych;

  • SPO.04.6.3)4) wykonuje z dziećmi i dla dzieci proste prace techniczne, np. latawiec, wiatraczek;

  • SPO.04.6.4)2) dobiera utwory muzyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych;

  • SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;

  • SPO.04.6.4)4) śpiewa piosenki dziecięce;

  • SPO.04.6.4)5) gra na wybranych instrumentach muzycznych;

  • SPO.04.6.4)6) prowadzi zajęcia muzyczne z dziećmi w poszczególnych grupach rozwojowych;

  • SPO.04.6.5)2) tworzy i dostosowuje układy taneczne do wieku i możliwości rozwojowych dziecka;

  • SPO.04.6.5)3) prowadzi zabawy muzyczno‑ruchowe dostosowane do poziomu dziecka;

  • SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem;

  • SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;

  • SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • planowanie zajęć artystycznych dla małych dzieci,

  • dobieranie i przyporządkowywanie celów i pomocy dydaktycznych do odpowiedniego rodzaju aktywności artystycznej dzieci,

  • planowanie przebiegu zajęć plastycznych, technicznych, muzycznych, tanecznych i literackich dla małych dzieci.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Gra może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy ,pomóc w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego eksternistycznego lub podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji.

W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat zasad prawidłowego formułowania celów zajęć plastycznych, technicznych, muzycznych, literackich i tanecznych w pracy z małym dzieckiem.

Uczący się, korzystając z materiału interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w grze wcielanie się w rolę. Na jej podstawie uczący się może też przygotować:

  • broszurę lub ulotkę, np. przygotowanie opiekunki dziecięcej do prowadzenia zajęć artystycznych z dziećmi w żłobku,

  • grę dydaktyczną, np. działania zwiększające wrażliwość artystyczną u małych dzieci,

  • prezentację na temat rodzajów pomocy dydaktycznych stosowanych podczas prowadzenia zajęć plastycznych, technicznych, muzycznych, literackich i tanecznych z małymi dziećmi.

Gra wcielanie się w rolę może zostać wykorzystana przez osobę uczącą się w procesie samokształcenia np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • opracowania zależności, np. pomiędzy planowaniem zajęć z małymi dziećmi, a wzrostem ich zainteresowania działaniami artystycznymi,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

Materiał może być także pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć dotyczących przygotowania opiekunki dziecięcej do prowadzenia zajęć artystycznych z dzieckiem w placówkach takich jak: żłobek, klub dziecięcy, opiekun dzienny.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Twórcy metod rozwijających wrażliwość artystyczną małego dziecka”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z pięciu par tekst – tekst i polega na połączeniu w pary właściwych opisów metod rozwijających wrażliwość artystyczną dziecka z ich twórcami. Ćwiczenie jest powiązane z treściami przekazywanymi w filmie edukacyjnym i dotyczy zagadnień związanych z rozróżnianiem metod rozwijających wrażliwość artystyczną u małego dziecka i ich twórców. Jest to zadanie łatwe.

Jeżeli uczący się poprawnie rozwiązał zadanie, to znaczy, że uważnie zapoznał się z materiałem przedstawionym w filmie edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” i opanował treści merytoryczne w nim przekazane. W przypadku błędnej odpowiedzi zaleca się, aby uczący się wrócił ponownie do filmu, a następnie ponownie rozwiązał zadanie.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu metod rozwijających wrażliwość artystyczną małego dziecka i rozróżnianie twórców tych metod.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Materiały dydaktyczne stosowane do rozwijania wrażliwości/aktywności artystycznej dziecka”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na przyporządkowaniu materiałów dydaktycznych do odpowiedniego rodzaju aktywności rozwijającej wrażliwość artystyczną dziecka. Uczący się ma przyporządkować wymienione w zadaniu elementy do jednej z pięciu grup. Jest to zadanie łatwe.

Ćwiczenie to jest powiązane z treściami przekazywanymi w e‑materiale i dotyczy zagadnień związanych z doborem materiałów i pomocy dydaktycznych stosowanych w celu rozwijania wrażliwości/aktywności artystycznej małego dziecka.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny jego realizacji, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z planszą interaktywną „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu doboru odpowiednich materiałów dydaktycznych do różnych rodzajów aktywności rozwijających wrażliwość artystyczną u małego dziecka.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.04.5.7)4) dobiera literaturę właściwą do wieku i możliwości percepcyjnych dziecka;

  • SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki;

  • SPO.04.6.3)1) dobiera zajęcia techniczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Rozwijanie u dzieci zainteresowań zajęciami artystycznymi”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dziesięciu pytań. Do każdego z nich są podane trzy odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” oraz grafiką interaktywną „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu rozwijania wrażliwości artystycznej u małego dziecka oraz rozróżniania metod, technik i pomocy dydaktycznych stosowanych podczas zajęć artystycznych z dziećmi.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.3)1) dobiera zajęcia techniczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.4)2) dobiera utwory muzyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych;

  • SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;

  • SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem;

  • SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;

  • SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Aktywność artystyczna dziecka”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z pięciu haseł o średnim stopniu trudności, które uczący się musi odgadnąć, aby otrzymać hasło główne. Wszystkie hasła dotyczą rozwijania wrażliwości artystycznej dziecka i są powiązane z treściami przekazywanymi w filmie edukacyjnym, grafice interaktywnej i planszy interaktywnej.
Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte, które związane jest z hasłem głównym.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlenia informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Metody/techniki rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”, grafiką interaktywną „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka” i planszą interaktywną „Pomoce dydaktyczne rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu rozwijania wrażliwości artystycznej u małego dziecka.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;

  • SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Rodzaje zabaw i zajęć artystycznych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z siedmiu grafik, które przedstawiają dzieci i/lub dorosłych podczas różnych zajęć i zabaw artystycznych. Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie nazwy rodzaju zabawy i zajęć artystycznych do odpowiedniego grafiki. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Przygotowano również zadanie alternatywne dla osób z niepełnosprawnościami narządu wzroku, które polega na połączeniu w pary rodzaju zabawy i zajęć artystycznych z odpowiednim opisem.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną „Przykładowe zajęcia rozwijające wrażliwość artystyczną dziecka”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu rozróżniania zabaw i zajęć artystycznych wykorzystywanych w pracy z małym dzieckiem.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.04.5.7)2) stosuje różne techniki rozwijające mowę dziecka;

  • SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;

  • SPO.04.6.4)4) śpiewa piosenki dziecięce;

  • SPO.04.6.4)5) gra na wybranych instrumentach muzycznych;

  • SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Zachowania opiekunki dziecięcej podczas realizacji zajęć artystycznych z udziałem dziećmi z niepełnosprawnościami, chorymi lub z dysfunkcjami”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z pięciu zdań o średnim stopniu trudności. Uczący się ma ocenić, które z zaprezentowanych zdań dotyczących zachowań opiekunki dziecięcej podczas realizacji zajęć artystycznych, gdy w grupie są dzieci z niepełnosprawnościami, chore lub z dysfunkcjami, jest prawdziwe, a które fałszywe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z grą wcielanie się w rolę „Zajęcia artystyczne z dziećmi”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiedzy z zakresu przygotowywania i określania przebiegu zajęć artystycznych dla dzieci z uwzględnieniem obecności dzieci z niepełnosprawnościami, chorymi i z dysfunkcjami.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.04.5.7)2) stosuje różne techniki rozwijające mowę dziecka;

  • SPO.04.6.2)1) dobiera techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.2)2) planuje metody prowadzenia zajęć plastycznych dostosowane od wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.2)3) wykorzystuje w pracy z dziećmi różnorodne techniki plastyczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.3)1) dobiera zajęcia techniczne stosownie do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.3)2) planuje metody prowadzenia zajęć technicznych dostosowane do wieku i możliwości dziecka;

  • SPO.04.6.4)2) dobiera utwory muzyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych;

  • SPO.04.6.4)3) włącza zabawy muzyczne do pracy z dzieckiem;

  • SPO.04.6.5)2) tworzy i dostosowuje układy taneczne do wieku i możliwości rozwojowych dziecka;

  • SPO.04.6.5)3) prowadzi zabawy muzyczno‑ruchowe dostosowane do poziomu dziecka;

  • SPO.04.6.5)4) włącza zabawy rytmiczne do pracy z dzieckiem;

  • SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału