Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Profilaktyka i usuwanie zagrożenia metanowego w podziemnych zakładach górniczych

Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż - Technik górnictwa podziemnego 311703

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie Technik górnictwa podziemnego oraz Górnik eksploatacji podziemnej. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji:

Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż

  • wykonywania czynności związanych z organizowaniem profilaktyki i usuwaniem zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych.

Efekty kształcenia

Organizowanie profilaktyki i usuwanie zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych
Uczeń:
1) charakteryzuje zagrożenia naturalne i technologiczne w podziemnych zakładach górniczych,
2) analizuje informacje o zagrożeniach naturalnych,
3) charakteryzuje profilaktykę zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych,
4) dokonuje pomiaru gazów;

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD2iZlNbVgWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób Film edukacyjny Zasady zachowania pracownika w trakcie przekroczenia dopuszczalnej zawartości metanuDeGF1FFsVFilm edukacyjny Zasady zachowania pracownika w trakcie przekroczenia dopuszczalnej zawartości metanu to film edukacyjny, pokazujący zasady postępowania w przypadku stwierdzenia podwyższonego poziomu metanu w wyrobisku. Zasób Film edukacyjny Inicjacja i przebieg wybuchu metanu w podziemnym zakładzie górniczymDJ8pUtFO4Film edukacyjny Inicjacja i przebieg wybuchu metanu w podziemnym zakładzie górniczym to film edukacyjny pokazujący mechanizm wybuchu metanu, a także wybuchu metanu i pyłu węglowego jednocześnie. Zasób Gra edukacyjna Wykonywanie czynności związanych z prawidłowym pomiarem stężenia metanu DSWt9y1XzGra edukacyjna Wykonywanie czynności związanych z prawidłowym pomiarem stężenia metanu jest to gra edukacyjna pozwalająca usystematyzować wiadomości z zakresu profilatyki metanowej, a także sposobów pomiaru stężenia metanu i metod likwidacji zagrożenia.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceD7aaNrKBCInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1DfalkiWSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDXJVvXScHPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDg1NskNeZPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDWbjiJHp1Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaD1DSDUiYdInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów górnik eksploatacji podziemnej i technik górnictwa podziemnego

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z zagrożeniem występującym w górnictwie podziemnym.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów.

Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny – „Zasady zachowania pracownika w trakcie przekroczenia dopuszczalnej zawartości metanu”
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film.

  • Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji i notowali informacje dotyczące metanu.

  • Po zakończeniu oglądania uczniowie zostają podzieleni na kilka maksymalnie 4- osobowych grup.

  • Nauczyciel informuje grupy, że wezmą udział w konkursie - będzie on polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym filmem.

  • Grupy losują pytania i za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.

  • Przykładowe pytania konkursowe mogłyby wyglądać następująco:

    • W jakim stanie występuje metan w węglu kamiennym?

    • W jaki sposób metan wydziela się do wyrobiska?

    • Co to jest desorpcja?

    • Od czego zależy stopień zagrożenia metanowego w kopalni?

    • Jakie mamy kategorie zagrożenia metanowego?

    • Podaj własności metanu.

    • W jaki sposób zabezpieczane są wyrobiska przed zagrożeniem metanowym?

    • W jaki sposób dokonuje się pomiaru stężenia metanu?

    • Jakie są czynności przed rozpoczęciem eksploatacji?

    • W jaki sposób postępuje się na wypadek zagrożenia metanowego w wyrobisku przy stężeniu metanu 2%, 3% oraz 5%?

  • Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.

  • Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.

  • Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.

Film edukacyjny – „Inicjacja i przebieg wybuchu metanu w podziemnym zakładzie górniczym”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny, w którym przedstawiono inicjację i przebieg wybuchu metanu w podziemnym zakładzie górniczym.

  • Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest sporządzanie notatek i zapamiętywanie jak największej liczby informacji.

  • Po obejrzeniu filmu klasa zostaje podzielona na 4 - osobowe grupy, które otrzymują duże arkusze papieru i flamastry.

  • Na środku arkuszy zostało zapisane hasło: „Przyczyny powstawania zagrożenia metanowego?”

  • Zadaniem każdej grupy jest sporządzenie mapy myśli poprzez dopisanie do hasła z arkusza odpowiednich informacji.

  • Po 20 minutowej pracy grupy prezentują efekty swojej pracy, a nauczyciel wspólnie z innymi grupami uzupełniają mapy myśli kolegów.

  • Kiedy zadanie jest wykonane nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów Na tym etapie grupy jak i nauczyciel mogą komentować zapisane informacje.

  • Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.

Gra edukacyjna – „Wykonywanie czynności związanych z prawidłowym pomiarem stężenia metanu”
  • Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.

  • Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka zespołów.

  • Każda z grup otrzymuje dostęp do gry pt. „Zapobieganie wystąpieniu zagrożenia metanowego”.

  • Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie zagranie w grę poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania. Prowadzący zajęcia uprzedza, że za każdą poprawną odpowiedź naliczane będą punkty dodatnie, a za złą odpowiedź - punkty ujemne. Wygra ta grupa uczniów, która uzyska największą ilość punktów. Czas zagrania w grę to maksymalnie 15 minut.

  • Po upływie 15 minut grupy chwalą się rezultatami swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny – „Zasady zachowania pracownika w trakcie przekroczenia dopuszczalnej zawartości metanu”
  • Nauczyciel korzysta z filmu edukacyjnego jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z zagrożeniem metanowym w kopalni (hasła mogą się powtarzać, ale każdy uczeń opracowuje je sam) i podczas projekcji filmu przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem. Może to być np.: desorpcja, metanośność, kategorie zagrożenia metanowego itp.

  • Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Film edukacyjny – „Inicjacja i przebieg wybuchu metanu w podziemnym zakładzie górniczym”
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film edukacyjny dotyczący przyczyn powstawania zagrożenia metanowego.

  • W trakcie oglądania e- materiału uczniowie sporządzają samodzielnie notatki.

  • Po obejrzeniu filmu następuje rozmowa o tym, jakie są przyczyny wybuchu metanu.

  • Uczniowie otrzymują od nauczyciela karty pracy, które muszą indywidualnie uzupełnić w oparciu o obejrzany film „Inicjacja i przebieg wybuchu metanu w podziemnym zakładzie górniczym”. Mają na to 20 minut.

  • Przykładowa karta pracy mogłaby wyglądać następująco:

    Na podstawie filmu „Inicjacja i przebieg wybuchu metanu w podziemnym zakładzie górniczym” odpowiedz na poniższe pytania:

    1. Opowiedz, jakie są przyczyny zagrożenia metanowego?

    2. Jakie czynniki sprzyjają wybuchowi metanu?

    3. Opisz trójkąt wybuchowości.

  • Po uzupełnieniu karty pracy ochotnicy przedstawiają swoje propozycje odpowiedzi na pytania, a pozostali uczniowie uzupełniają lub korygują ich odpowiedzi.

Gra edukacyjna – „Wykonywanie czynności związanych z prawidłowym pomiarem stężenia metanu”
  • Wykorzystanie gry edukacyjnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.

  • Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z profilaktyką zapobiegającą wystąpieniu zagrożenia metanowego.

  • Po omówieniu zagadnień nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie gry edukacyjnej poświęconej zagrożeniu metanowemu.

  • Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i uzyskują dostęp do gry pt. „Zapobieganie wystąpieniu zagrożenia metanowego”.

  • Prowadzący zajęcia uprzedza, że za każdą poprawną odpowiedź ucznia naliczane będą punkty dodatnie, a za złą odpowiedź- punkty ujemne. Im więcej punktów uzyska uczeń, tym lepiej. Czas zagrania w grę to maksymalnie 15 minut.

  • Po upływie 15 minut uczniowie chwalą się rezultatami swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Słownik pojęć dla e‑materiału
  • Nauczyciel wyświetla uczniom słownik pojęć dla e- materiału, zwracając uwagę na strukturę opracowanych w nim haseł.

  • Uczniowie mają za zadanie stworzenie 4 dowolnych haseł encyklopedycznych dotyczących zagrożenia metanowego w zakładach górniczych, klas zagrożenia metanowego. Wybrane przez nich hasła nie mogą pokrywać się z już zawartymi w słowniku pojęć.

  • Tworzenie haseł odbywa się w OneNote, przy użyciu smartfonów lub komputerów, co umożliwia uczniom dołączanie do tekstu materiałów multimedialnych, np. zdjęć lub filmów.

  • Każdy uczeń ma 20 minut na stworzenie swoich haseł słownikowych.

  • W trakcie wykonywania zadania nauczyciel kontroluje pracę uczniów i udziela im wskazówek w razie ewentualnych problemów.

  • Końcowym etapem lekcji jest wyświetlenie klasie efektów pracy poszczególnych osób i ich omówienie pod kątem poprawności merytorycznej.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z ikonografiki, filmu, gry edukacyjnej i słownika pojęć. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmami edukacyjnymi – „Zasady zachowania pracownika w trakcie przekroczenia dopuszczalnej zawartości metanu” i „Inicjacja i przebieg wybuchu metanu w podziemnym zakładzie górniczym” oraz grą edukacyjną - „Wykonywanie czynności związanych z prawidłowym pomiarem stężenia metanu”. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną w profilaktyce i usuwaniu zagrożeń metanowych w podziemnych zakładach górniczych.

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną w profilaktyce i usuwaniu zagrożeń metanowych w podziemnych zakładach górniczych.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: „Wykonaj pomiar stężenia metanu w powietrzu”.

  • Uczeń wykonuje pomiar stężenia omawiając kolejne etapy swojego działania.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności? Co wykonałeś bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do pomiaru stężenia następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: kategorie zagrożenia metanowego, własności metanu oraz profilaktyka zagrożenia metanowego.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności? Co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać filmy edukacyjne – „Zasady zachowania pracownika w trakcie przekroczenia dopuszczalnej zawartości metanu”, „Inicjacja i przebieg wybuchu metanu w podziemnym zakładzie górniczym” oraz grę edukacyjną - „Profilaktyka zapobiegająca wystąpieniu zagrożenia metanowego”. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat rodzajów dokumentacji wiertniczej.

Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

RoLF9tl9RWi2r
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści