E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż linii w różnych typach podbudowy kablowej, w szerokopasmowych sieciach pozabudynkowych

INF.06. Montaż i eksploatacja szerokopasmowych sieci kablowych pozabudynkowych - Technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej 311412

bg‑yellow

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiałuWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie – zgodnie z podstawą programową – celów kształcenia w zawodzie technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej 311412. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: montowanie i uruchamianie pozabudynkowych sieci szerokopasmowych, utrzymanie w ruchu, konserwowanie i naprawy pozabudynkowych sieci szerokopasmowych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

INF.06.2. Podstawy szerokopasmowej komunikacji elektronicznej

Uczeń:

INF.06.2.6. określa parametry i właściwości mediów transmisyjnych sygnału telewizyjnego, 7. rozróżnia techniki i metody transmisji sygnału telewizyjnego,

INF.06.3. Montaż i uruchamianie pozabudynkowych sieci szerokopasmowych

Uczeń:

INF.06.3.1. rozpoznaje konfiguracje i topologie powszechnie stosowanych pozabudynkowych sieci publicznych,

INF.06.3.3. wymienia cechy urządzeń i elementów dla mediów transmisyjnych,

INF.06.3.4. montuje i uruchamia urządzenia i elementy dla różnych mediów transmisyjnych,

INF.06.4. Utrzymanie w ruchu, konserwacja i naprawa pozabudynkowych sieci szerokopasmowych
Uczeń:

INF.06.4.1. rozpoznaje rodzaje transmisji w kanale zwrotnym i dosyłowym,
INF.06.4.2. wyróżnia parametry łącza transmisji danych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Różne możliwości umieszczania kabli w terenie, różne typy kanalizacji teletechnicznej, montaż doziemny, montaż napowietrzny”DIIpAkmQ8„Różne możliwości umieszczania kabli w terenie, różne typy kanalizacji teletechnicznej, montaż doziemny, montaż napowietrzny” to galeria zdjęć przedstawiająca m.in. pojedyncze elementy składowe kanalizacji technicznej w postaci różnych typów studni, zasobników, słupków, szaf, rur o różnych średnicach i różnym wykonaniu, pakietów mikrokanalizacji doziemnej, elementów do realizacji linii napowietrznych; pojedyncze maszyny i narzędzia używane do budowy różnych rodzajów kanalizacji kablowej i kabli doziemnych w tym specjalizowane (koparka łańcuchowa, pługoukładacz) a także do budowy linii napowietrznych; procesy technologiczne – różne etapy i różne warianty (prace wykonywane ręcznie i mechanicznie) budowy kanalizacji, kabli doziemnych i linii napowietrznych. Zasób „Sposoby wykonania różnych rodzajów podbudowy kablowej - budowa kanalizacji różnych typów i linii napowietrznych, zasady montażu doziemnego”D18LMQ53U„Sposoby wykonania różnych rodzajów podbudowy kablowej - budowa kanalizacji różnych typów i linii napowietrznych, zasady montażu doziemnego” to infografika prezentująca ustrukturyzowane informacje na temat budowy kanalizacji różnych typów i linii napowietrznych, zasady montażu doziemnego, ze wskazaniem na obszary typowe dla zastosowania różnych rozwiązań (obszary zurbanizowane, wiejskie, niezabudowane) oraz preferencje poszczególnych rozwiązań w zależności od warunków terenowych. Zasób „Budowa kabli koncentrycznych i optycznych stosowanych w pozabudynkowacych sieciach szerokopasmowych”DoU0SlLt„Budowa kabli koncentrycznych i optycznych stosowanych w pozabudynkowacych sieciach szerokopasmowych” to wizualizacja, która przedstawia obiekty w postaci wycinków podstawowych typów kabli optycznych doziemnych, do kanalizacji pierwotnej i wtórnej, do mikrokanalizacji i do linii podwieszanych oraz koncentrycznych np. RG6, RG11, TX15 QR540, QR860 i in. z wykorzystaniem fotografii (2D) i rysunku aksonometrycznego (3D) lub grafiki Zasób „Montaż kabli dla pozabudynkowych sieci szerokopasmowych z wykorzystaniem różnego typu podbudowy kablowej”Dd4FzlWAg„Montaż kabli dla pozabudynkowych sieci szerokopasmowych z wykorzystaniem różnego typu podbudowy kablowej” to film edukacyjny, który zawiera m.in. opis miejsca wprowadzania kabla do podbudowy i miejsca jego wyprowadzania z niej, dla linii napowietrznej – miejsca montażu końców odcinka kablowego, opis czynności technologicznych wykonywanych na poszczególnych stanowiskach pracy, polegających na montażu kabli.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDD34h86JInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDk9MRIsd6Słownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDXPw8KMjiPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDraJfzqJwPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1321LnUSNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaDCcAsbADwInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych montażem linii w różnych typach podbudowy kablowej w szerokopasmowych sieciach pozabudynkowych.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Galeria zdjęć „Różne możliwości umieszczania kabli w terenie, różne typy kanalizacji teletechnicznej, montaż doziemny, montaż napowietrzny”

Cała klasa, praca w grupach

Nauczyciel prosi uczniów, by podzielili się na dwie grupy. Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji.

Wyjaśnia, że ten typ dyskusji określany jest jako akwarium. Nauczyciel informuje, że pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat. Jeśli uczniowie nie potrafią sami znaleźć argumentów, nauczyciel może na początku udzielić im podpowiedz.

Nauczyciel przypomina też zasady obowiązujące w czasie dyskusji, np. mówić zwięźle i na temat, nie obrażać innych, nie przerywać innym, nie podnosić głosu, słuchać uważnie wypowiedzi innych itp.

Nauczyciel wyjaśnia, że w tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu debaty. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji.

Po zakończeniu debaty uczniowie mogą zamienić się rolami. Następnie nauczyciel prosi wybranych/chętnych uczniów o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów itp. kolegów z grupy dyskutującej.

Infografika „Sposoby wykonania różnych rodzajów podbudowy kablowej - budowa kanalizacji różnych typów i linii napowietrznych, zasady montażu doziemnego”

Praca indywidualna

Uczniowie pracują indywidualnie. Każdy uczeń przygotowuje sześć pytań quizowych na podstawie treści zawartych w infografice. Następnie uczniowie łączą się w pary i wybierają spośród swoich 12 propozycji sześć najlepszych pytań. W dalszej kolejności łączą się w czwórki, ósemki itd., aż cała klasa wybierze sześć najlepszych pytań metodą kuli śniegowej. Uczniowie, których pytania zostały wybrane, otrzymują pozytywne oceny za aktywność.

Wizualizacja „Budowa kabli koncentrycznych i optycznych stosowanych w pozabudynkowacych sieciach szerokopasmowych”

Praca w parach

Uczniowie, pracując w parach, analizują kable koncentryczne i optyczne stosowane w pozabudynkowych sieciach szerokopasmowych. Następnie wybrane pary omawiają różnice w kablach koncentrycznych i optycznych stosowanych w pozabudynkowych sieciach szerokopasmowych. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują przekazywane informacje i w razie potrzeby uzupełniają je.

Film edukacyjny „Montaż kabli dla pozabudynkowych sieci szerokopasmowych z wykorzystaniem różnego typu podbudowy kablowej”

Praca w parach

Uczniowie pracują w parach, przygotowując quiz podsumowujący informacja zawarte w filmie. Pracują głównie z treścią mapy w e‑materiale, która ma charakter podsumowujący. Zadaniem par jest przygotowanie 10 pytań jednokrotnego wyboru. Po wykonanym zadaniu pary łączą się z innymi parami w czwórki i zadają sobie nawzajem pytania z quizu.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

Film edukacyjny „Montaż kabli dla pozabudynkowych sieci szerokopasmowych z wykorzystaniem różnego typu podbudowy kablowej”

Praca w grupach

Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na kilka grup, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień. Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 7 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.

Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

Infografika „Sposoby wykonania różnych rodzajów podbudowy kablowej - budowa kanalizacji różnych typów i linii napowietrznych, zasady montażu doziemnego”

Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie pdf. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Przy galerii zdjęć:

  • osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;

  • przy wykonywaniu testu należy zadbać o to, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1WOMAJSzUMRG