Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizacja planu zdjęciowego

AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu - Fotograf 343101, Technik fotografii i multimediów 343105

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów fotograf, technik fotografii i multimediówWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów fotograf, technik fotografii i multimediów

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie fotograf 343101 i technik fotografii i multimediów 343105 dla kwalifikacji: AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu:

  • przygotowania planu zdjęciowego,

  • rejestrowania obrazu,

  • obróbki i publikowania obrazu.

Wpiera osiąganie efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

AUD. 02.3. Rejestracja obrazu,

1) planuje realizację prac fotograficznych,
2) organizuje plan zdjęciowy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e materiału.

  1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDuqSFEbEhInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęćD7cghwArcSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDYKoIlEyQPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDy1w22EtePrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDA5S31iUHNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDBcaZePT9Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów fotograf, technik fotografii i multimediów

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów fotograf, technik fotografii i multimediów

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych, które związane są podstawami rejestracji, obróbki i publikacji obrazu. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Film edukacyjny: Historia fotografii

Praca indywidualna uczniów

Uczniowie oglądają film edukacyjny Historia fotografii, a następnie wykonują wykres chronologiczny (oś czasu), na którym umieszczają kroki milowe w rozwoju fotografii. Wykres może przyjąć formę plakatu lub notatki graficznej. Następnie, za pomocą ćwiczenia powiązanego, uczniowie sprawdzają poziom nabytej wiedzy oraz dokonują samooceny.

2. Film instruktażowy (tutorial): Instruktaż organizacji planu zdjęciowego

Praca w grupach podczas zajęć

Nauczyciel dzieli zespół klasowy na dowolną liczbę grup. Uczniowie oglądają film instruktażowy Instruktaż organizacji planu zdjęciowego. Poszczególne grupy będą pracować własnym rytmem. Uczniowie w grupach mogą zapoznać się z treścią filmu instruktażowego, a następnie mogą wykonać ćwiczenie, które zostanie im przydzielone przez nauczyciela. Uczniowie dyskutują między sobą w zespołach, mogą wymieniać swoje spostrzeżenia oraz ustalić, w jaki sposób wykonać przydzielone zadanie. Przykład ćwiczenia grupowego: „Zapoznajcie się z filmem instruktażowym Instruktaż organizacji planu zdjęciowego, a następnie niech każda grupa wynotuje informacje: grupa 1 – obiektywy wykorzystywane na planie zdjęciowym; grupa 2 – oświetlenie wykorzystywane na planie zdjęciowym; grupa 3 – modyfikatory światła wykorzystywane na planie zdjęciowym itp. Następnie wybierzcie jeden sprzęt spośród wypisanych oraz scharakteryzujcie go i dokonajcie jego oceny (np. przydatność, typ fotografii, oświetlenie itd.)”. Każdy zespół pracuje zgodnie z zasadami pracy grupowej, a na koniec przedstawia na forum klasy efekty wykonanego ćwiczenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonanych zadań.

3. E‑book: Podstawowe zasady organizacji planu zdjęciowego (dobór miejsca, technik fotograficznych i sprzętu)

Praca z całym zespołem klasowym

Przykładem pracy całego zespołu klasowego uczniów jest zapoznanie się z wybranym rozdziałem e‑booka przez ucznia, a następnie udzielenie odpowiedzi na wskazane pytanie/pytania i zapisanie odpowiedzi w tzw. chmurze lub na interaktywnej tablicy w klasie. Przykłady pytań:

  • Jakie techniki oświetleniowe można zastosować w fotografii portretowej w plenerze?

  • Jakie techniki oświetleniowe można zastosować w fotografii portretowej w studio?

  • Jakie techniki kadrowania przydają się w fotografii portretowej?

  • Jakie lampy studyjne zastosujemy w przypadku portretu do dokumentów, a jakie w przypadku portretu rodzinnego?

  • Możesz wybrać trzy akcesoria do fotografii plenerowej. Które wybierasz i dlaczego?

Na podstawie udzielonych odpowiedzi nauczyciel może zorganizować mini‑debatę. W ten sposób podczas zajęć uczniowie będą mieli możliwość przedstawienia swoich poglądów.

Praca uczniów poza zajęciami

1. Film edukacyjny: Historia fotografii

Praca w grupach

Uczniowie dzielą się na dwie lub więcej grup. Zadaniem obu jest zapoznanie się z filmem i przygotowanie wykresu chronologicznego (osi czasu), zawierającego najważniejsze wydarzenia w historii fotografii. Grupa 1 opracowuje część materiału dotyczącą XXI w., grupa 2 zajmuje się wiekiem XX. Po wykonaniu zadania grupy zapisują swoje prace w odpowiednim formacie (np. pdf, zdjęcie) i publikują je na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej, zwłaszcza w kwestii tego, czy uwzględnili oni wszystkie najważniejsze daty, odkrycia i nazwiska.

2. Film instruktażowy (tutorial): Instruktaż organizacji planu zdjęciowego

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z filmem instruktażowym. Na jego podstawie tworzą maksymalnie syntetyczną, subiektywną listę niezbędnych elementów i kroków, które powinni uwzględnić przy organizacji planu zdjęciowego. Lista może mieć dowolną formę, ważne jednak, by była uporządkowana zgodnie ze swoim praktycznym przeznaczeniem (np. według kolejności działań, według przyjętych priorytetów).

3. E‑book: Podstawowe zasady organizacji planu zdjęciowego (dobór miejsca, technik fotograficznych i sprzętu)

Metoda lekcji odwróconej

Metoda lekcji odwróconej (ang. flipped classroom) umożliwia uczniom wcześniejsze przygotowanie się do zajęć. Po zapoznaniu się w domu z e‑bookiem Podstawowe zasady organizacji planu zdjęciowego (dobór miejsca, technik fotograficznych i sprzętu) lub jego fragmentami (np. związanymi z konkretnym, wyznaczonym przez nauczyciela zagadnieniem) uczniowie uczestniczą na zajęciach w dyskusji na temat rodzajów oświetlenia, technik fotografowania, błędach w organizacji planu zdjęciowego.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Innymi materiałami do pracy własnej uczniów poza zajęciami są interaktywne materiały sprawdzające. Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Praca indywidualna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może odbywać się z wykorzystaniem wszystkich materiałów, ponieważ zostały one odpowiednio dostosowane do różnych sposobów komunikowania się z uczniem, np. możliwość odsłuchania tekstów z odpowiednim natężeniem dźwięku, możliwość przeczytania tekstów mówionych przez lektora, powiększanie/pomniejszanie ekranu itp. Każdy materiał można podzielić na części, dzięki czemu zmniejszyć ilość materiału do przyswojenia przez ucznia. Ponadto materiały opatrzone są prostymi poleceniami i oferują możliwość powtarzania zadań, różne poziomy trudności zadań, zawierają informacje zwrotne, dzięki którym uczeń może wrócić do multimediów, a także ćwiczenie alternatywne. Wszystkie materiały umożliwiają aktywizowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, docenianie ich wysiłku, zachęcanie do podejmowania kolejnych prób.

Podczas pracy w grupach warto zadbać o to, by były one zróżnicowane pod względem możliwości i umiejętności uczniów. Uczniowie zdolni mogą pełnić rolę ekspertów lub być liderami grup. Należy pamiętać, żeby formułować krótkie i precyzyjne polecenia, zwłaszcza dla uczniów ze spektrum autyzmu, uczniów z zaburzeniami zachowania lub uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Podczas projekcji filmu uczniowie, którzy mają problem z dłuższym skupieniem uwagi, mogą pracować z kartą pracy, która ułatwi wykonywanie kolejnych zadań i dzięki której zwrócą uwagę na konkretne treści w filmie. Można też podzielić odtwarzanie filmu na części, tak aby wymagany czas koncentracji był krótszy.

Warto pamiętać o możliwości wydłużenia czasu pracy, zwłaszcza dla uczniów z dysleksją czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści