E-materiały do kształcenia zawodowego

Pomiary sytuacyjne i wysokościowe

BUD.18. Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych oraz opracowywanie wyników tych pomiarów - technik geodeta 311104

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik geodetaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik geodeta

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

1

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik geodeta 311104. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.18 Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych oraz opracowywanie wyników tych pomiarów.

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD.18. Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych oraz opracowywanie wyników tych pomiarów: zakładanie i pomiar osnów pomiarowych oraz wykonywania pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych terenu.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.18.2. Podstawy geodezji

Uczeń:

  • 7) obsługuje instrumenty i sprzęt geodezyjny,

  • 10) stosuje przepisy prawa geodezyjnego i kartograficznego,

  • 13) posługuje się dokumentacją geodezyjną i kartograficzną,

  • 14) korzysta z geodezyjnych programów komputerowych.

BUD.18.3. Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywanie wyników pomiarów

Uczeń:

  • 1) ustala lokalizację i utrwala punkty poziomej i wysokościowej osnowy pomiarowej,

  • 2) dobiera instrumenty, metody i techniki pomiaru do wymaganej dokładności prac pomiarowych,

  • 7) wykonuje pomiary sytuacyjne i wysokościowe szczegółów terenowych oraz sieci uzbrojenia terenu,

  • 9) opracowuje dokumentację geodezyjną pomiarów szczegółów terenowych oraz sieci uzbrojenia terenu,

  • 10) ocenia dokładność wykonanych prac pomiarowych i obliczeniowych.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy.  Materiał Pomiary sytuacyjne i wysokościowe składa się z pięciu materiałów multimedialnych:

Dzięki niemu uczeń dowie się, kim jest technik geodeta, jakie powinien mieć kompetencje i kwalifikacje, a także zobaczy go przy pracy, czyli podczas wykonywania pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i sytuacyjno‑wysokościowych terenu przy użyciu specjalistycznych narzędzi pomiarowych.

To możliwość przyjrzenia się w 2D i 3D instrumentom pomiarowym stosowanym w pracach geodezyjnych, np. teodolitowi/tachimetrowi, niwelatorowi, odbiornikowi GNSS, skanerowi laserowemu...

Umożliwia samodzielne zaprojektowanie usytuowania punktów pomiarowej osnowy i punktów pomiarowych w celu wykonania pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i sytuacyjno‑wysokościowych.

To prawdziwa skarbnica wiedzy, przedstawiająca wykonywanie pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych, m.in. opis metod, technologii, instrumentów i narzędzi pomiarowych.

Przedstawia geometryczne zasady wykonywania pomiaru i obliczenia wartości: kąta, odległości, różnic wysokości, współrzędnych X,Y,H metodą precyzyjnego pozycjonowania przy pomocy GNSS.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDHyQlu4ZtInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych – metod pomiaru i instrumentów pomiarowych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD2YhFRHc4Słownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDYZ4dzeUsPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD137fenLFPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDSPe9dPZcNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1HFOHX5AInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu kamieniarz

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik geodeta

3

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z technikami wykonywania pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Sekwencje filmowe

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie oglądają sekwencje związane z pomiarami sytuacyjnymi i wysokościowymi. Każda sekwencja jest wyświetlana bez fonii. Po zakończonej prezentacji uczniowie starają się wczuć w przestawiane role i odgrywają sceny zgodnie z własnymi wyobrażeniami. Uczniowie oglądają sekwencje po raz wtóry, tym razem z fonią – uczniowie konfrontują je z własną prezentacją.

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z sekwencjami, zostają podzieleni na grupy. Każda z grup „opiekuje się” inną sekwencją. Grupa streszcza sekwencję werbalnie, następnie opowiada o niej plastycznie, tworząc obraz bądź plakat. Po zakończonej pracy grupy przedstawiają na forum swoją interpretację sekwencji.

Wizualizacja 2D/3D

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z wizualizacją przedstawiającą instrumenty pomiarowe stosowane w pracach geodezyjnych. Nauczyciel, upewniając się, że uczniowie zrozumieli temat, prosi o wylosowanie karteczek. Na każdej z nich jest zapisana nazwa instrumentu pomiarowego bądź słowo, które pojawia się podczas wizualizacji. Zadaniem uczniów jest napisanie definicji. Uczniowie wymieniają się karteczkami. Po zakończonym zadaniu nauczyciel zbiera je i prosi o odczytanie definicji. Za poprawną odpowiedź uczeń otrzymuje punkt. Wygrywa osoba, która w określonym czasie zdobędzie najwięcej punktów.

Praca indywidualna

Uczniowie, po zapoznaniu się z wizualizacją, otrzymują od nauczyciela zadanie: mają wyjechać na bezludną wyspę i zabrać trzy rzeczy. Jedną z tych rzeczy jest... instrument pomiarowy stosowany w pracach geodezyjnych. Uczniowie muszą wykazać się kreatywnością i wybrać taki, który może służyć nie tylko do pomiarów.

Program ćwiczeniowy do projektowania

Praca indywidualna

Uczniowie przystępują do pracy nad programem traktującym o lokalizacji stanowisk i punktów pomiarowych, omawiając każdy etap, rozwiązują ćwiczenia, samodzielnie wykonując pomiary sytuacyjne, wysokościowe i sytuacyjno‑wysokościowe. Po zakończonej pracy piszą kartkę z dziennika, opisując wykonywane wyżej czynności, a następnie prezentują swoje wspomnienia na forum klasy.

E‑book

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z e‑bookiem przedstawiającym wykonywanie pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych, m.in. opis metod, technologii, instrumentów i narzędzi pomiarowych. Ich zadaniem będzie dopisanie krótkich dialogów do wybranych fragmentów. Wybór osób dialogujących jest dowolny (uczeń‑mistrz, geodeta‑klient, beneficjent‑urzędnik). Efekty przedstawiane są na forum klasowym.

Plansza/schemat/grafika interaktywna

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z materiałem. Ich zadaniem jest napisanie listu i umieszczenie go w butelce. List powinien zawierać współrzędne, odległość od wybranego punktu, różnicę wysokości etc. Istotne jest, aby dane te dotyczyły realnego i konkretnego miejsca. Uczniowie „wysyłają” list, czyli przekazują go koledze, który powinien zdeszyfrować wskazane miejsce. Autor listu weryfikuje odpowiedź.

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z grafiką, dzielą się na grupy. Każda z grup wyznacza współrzędne geograficzne konkretnego miejsca i przekazuje dane – zapisane na kartce – sąsiedniemu zespołowi. Rolą zespołu jest zidentyfikowanie miejsca, a następnie znalezienie jak najwięcej interesujących informacji o nim, wzbogaconych  ilustracjami. Wyniki zostają przedstawione na forum klasowym.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicymultimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć oraz e‑booka, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Sekwencje filmowe, wizualizacja 2D/3D, program ćwiczeniowy do projektowania oraz plansza/schemat/grafika interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po obejrzeniu sekwencji filmowych uczeń może samodzielnie przygotować autorskie zakończenia.

Po zapoznaniu się z wizualizacją i planszą/schematem/grafiką interaktywną uczeń może tworzyć notatki w formie mapy myśli.

Po zapoznaniu się z programem ćwiczeniowym uczeń może napisać słownik pojęć występujących w materiale.

Po przeczytaniu e‑booka uczeń może znaleźć grafiki wzbogacające treść multimedium.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Sekwencje filmowe

Sekwencje zawierają podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać sekwencje kilkukrotnie, pauzować je; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w sekwencjach;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Wizualizacja 2D/3D

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą powracać do wybranych aspektów wizualizacji, oglądać je wielokrotnie; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować własną wizualizację;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Program ćwiczeniowy do projektowania

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą wykonywać ćwiczenie wolniej, powracać do elementów, które sprawiają im trudność;

uczniowie zdolni mogą napisać swój własny program;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie – program pokazuje postępy.

E‑book

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą – podczas czytania – wykonywać mapę myśli – pozwoli im to na skupienie uwagi;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące wykorzystanie tego multimedium podczas zajęć;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapoznać się z e‑bookiem w domu i wykonać notatki, które będą przedstawione w niewielkich grupach.

Plansza/schemat/grafika interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą powracać do wybranych plansz, oglądać je wielokrotnie; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zrobić własne plansze oparte np. na technice kolażu;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści