Montowanie i kontrolowanie montowanych elementów konstrukcji budowlanych
BUD.08. Montaż konstrukcji budowlanych - Monter konstrukcji budowlanych 711102 Technik budownictwa 311204
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter konstrukcji budowlanych i technik budownictwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter konstrukcji budowlanych i technik budownictwa
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: monter konstrukcji budowlanych 711102 i technik budownictwa 311204. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:
BUD.08 Montaż konstrukcji budowlanych.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.08 Montaż konstrukcji budowlanych:
przygotowanie elementów konstrukcji budowlanych do montażu,
montowania elementów konstrukcji budowlanych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
BUD.08.3. Montaż i demontaż konstrukcji stalowych
Uczeń:
1) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi montażu prefabrykowanych konstrukcji stalowych,
3) przygotowuje do montażu elementy stalowe,
5) stosuje sprzęt montażowy podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem konstrukcji stalowych,
6) przestrzega zasad użytkowania znaków i sygnałów bezpieczeństwa podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem konstrukcji stalowych za pomocą urządzeń dźwigowych.
BUD.08.4. Montaż i demontaż prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
Uczeń:
1) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu konstrukcji żelbetowych,
3) przygotowuje do montażu prefabrykaty żelbetowe,
5) posługuje się sprzętem montażowym podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych,
6) przestrzega zasad użytkowania znaków i sygnałów bezpieczeństwa podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem konstrukcji żelbetowych za pomocą urządzeń dźwigowych.
BUD.08.5. Montaż i demontaż prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Uczeń:
1) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu konstrukcji drewnianych,
3) przygotowuje prefabrykaty drewniane do montażu,
5) posługuje się montażowym sprzętem pomocniczym podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem konstrukcji drewnianych,
6) przestrzega zasad użytkowania znaków i sygnałów bezpieczeństwa podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem konstrukcji drewnianych za pomocą urządzeń dźwigowych.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu montowania i kontrolowania montowanych elementów konstrukcji budowlanych.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Montowanie i kontrolowanie montowanych elementów konstrukcji budowlanych składa się z trzech materiałów multimedialnych:
Film edukacyjny Montaż konstrukcji stalowychFilm edukacyjny Montaż konstrukcji stalowych
To prawdziwa skarbnica wiedzy: uczeń dowie się, czym zajmuje się technik budownictwa i monter konstrukcji budowlanych, jakie powinien mieć kompetencje i kwalifikacje, a także zobaczy go przy pracy, czyli podczas montażu i demontażu stalowychkonstrukcji budowlanych.
Gra edukacyjna – Montowanie drewnianej konstrukcji dachuGra edukacyjna – Montowanie drewnianej konstrukcji dachu
Daje uczniowi możliwość wcielenia się w rolę osoby, która zajmuje się budową drewnianej konstrukcji dachowej.
Atlas interaktywny – Montaż konstrukcji żelbetonowychAtlas interaktywny – Montaż konstrukcji żelbetonowych
Daje uczniowi możliwość zapoznania się z narzędziami i sprzętem do operacji technologicznej montażu elementu prefabrykowanego np. udźwig wysięg i wysokość podnoszenia dostosowane do rodzaju montowanego elementu, zapoznania się z typami prefabrykatów, prawidłowościami oznakowania prefabrykatów, procesem sprawdzenia stanu technicznego prefabrykatów, charakterystyki przebiegu montażu (przygotowanie sprzętu montażowego, odbiór prefabrykatów, montaż elementu).
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu dobierania materiałów konstrukcji budowlanych do montażu.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter konstrukcji budowlanych i technik budownictwa
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z podstawami montowania i kontrolowania montowanych elementów konstrukcji budowlanych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Film edukacyjny - Montaż konstrukcji stalowych
Praca w grupach
Uczniowie oglądają film. Jeden z uczniów w grupie, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj”, wybiera z materiału jedno zagadnienie, które pojawia się w filmie, jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na kartce. Pozostała część grupy w ciągu trzech minut powinna wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w filmie i są z podanym zagadnieniem skorelowane. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszeni są o ich przedstawienie na forum klasowym – wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.
Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze film. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z materiałem, który prezentuje montaż konstrukcji stalowych.
Wariant 1: Każdy z uczniów losuje - z puli przygotowanej przez nauczyciela - jedno hasło korespondujące z filmem. Po przeczytaniu tegoż, jeden uczeń wychodzi na środek sali i przedstawia zagadkę za pomocą gestów, rysunków, bez użycia głosu. Klasa odgaduje, co uczeń próbował pokazać, a jego miejsce zajmuje kolejny.
Wariant 2: Każdy z uczniów losuje - z puli przygotowanej przez nauczyciela - jedno hasło korespondujące z filmem. Nie czyta go jednak, a przytwierdza do czoła. Wychodzi na środek sali, a klasa próbuje - za pomocą synonimów, gestów etc. - naprowadzić ucznia na właściwy trop. Kiedy zagadka zostaje rozwiązana (uczeń odgaduje, jaka fraza widnieje na kartce), jego miejsce zajmuje kolega.
Gra edukacyjna - Montowanie drewnianej konstrukcji dachu
Praca w parach lub w grupach
Nauczyciel może wykorzystać grę podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do gry należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję.
Atlas interaktywny - Montaż konstrukcji żelbetonowych
Praca indywidualna
Uczniowie zapoznają się z atlasem interaktywnym prezentującym montaż konstrukcji żelbetowych. Nauczyciel prosi o przygotowanie przez każdego ucznia – w domu, na kolejne zajęcia – portfolio, czyli zebranie informacji dotyczących metod oraz sprzętu wykorzystywanego do montażu konstrukcji żelbetowych. Uczeń powinien znaleźć: raporty, szczegółowe informacje, zdjęcia etc. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy podczas zajęć, zespół klasowy zadaje pytania, wywiązuje się dyskusja, nad którą czuwa nauczyciel.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Film edukacyjny, gra edukacyjna oraz atlas interaktywny stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym uczeń może sporządzić mapę myśli.
Gra edukacyjna może posłużyć do konstruktywnego spędzenia czasu ze znajomymi.
Atlas interaktywny to dobry pretekst do wyszukania informacji na temat omawianych tam czynności zawodowych.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Film edukacyjny - Montaż konstrukcji stalowych
Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (nauczyciel pauzuje film bądź uczeń ogląda go w domu), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie zdolni mogą przeprowadzić i nagrać wywiad z monterem konstrukcji budowlanych oraz technikiem budownictwa i przedstawić go na forum klasy;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Gra edukacyjna - Montowanie drewnianej konstrukcji dachu
Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie misji.
Atlas interaktywny - Montaż konstrukcji żelbetonowych
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z wersji alternatywnej atlasu;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować scenariusz do własnego atlasu;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować w niewielkiej grupie (w parach).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści