Druk fleksograficzny: szeroko i wąskowstęgowy
PGF.01. Realizacja procesów drukowania z użyciem fleksograficznych form drukowych - Technik procesów drukowania 311935, Drukarz fleksograficzny 732209
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz fleksograficznyWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz fleksograficzny
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik procesów drukowania (symbol cyfrowy zawodu 311935) oraz drukarz fleksograficzny (symbol cyfrowy zawodu 732209) dla kwalifikacji: PGF.01. Realizacja procesów drukowania z użyciem fleksograficznych form drukowych.
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji PGF.01. Realizacja procesów drukowania z użyciem fleksograficznych form drukowych:
- wykonywanie fleksograficznych form drukowych,
- drukowanie z użyciem fleksograficznych form drukowych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia:
PGF.01.4. Podstawy drukowania fleksograficznego
2) charakteryzuje fleksograficzne maszyny drukujące,
3) dobiera materiały do procesu drukowania na maszynach fleksograficznych,
6) identyfikuje zespoły i mechanizmy fleksograficznych maszyn drukujących;
PGF.01.5. Drukowanie wąskowstęgowe na podłożach z tworzyw sztucznych, papierze i folii aluminiowej
1) realizuje plan przezbrojenia maszyny na podstawie karty technologicznej,
2) ustawia maszynę do rozpoczęcia procesu drukowania,
3) ustawia nadruk nakładu,
4) drukuje nakład;
PGF.01.6. Drukowanie szerokowstęgowe na podłożach z tworzyw sztucznych
1) realizuje plan przezbrojenia maszyny na podstawie karty technologicznej,
2) ustawia maszynę do rozpoczęcia procesu drukowania,
3) ustawia nadruk nakładu,
4) drukuje nakład.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
2.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
- Wprowadzenie
Maszyny fleksograficzne do druku wąskowstęgowego i szerokowstęgowegoGra edukacyjna
Proces drukowania wąskowstęgowego i szerokowstęgowegoSekwencje filmowe
Budowa drukujących maszyn w technikach fleksograficznychAnimacja 3D
Materiały i maszyny do druku fleksograficznego: wąskowstęgowego, szerokowstęgowegoWizualizacja 3D
Praca maszyny fleksograficznejSymulator
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
2.2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:
Gra edukacyjna – Maszyny fleksograficzne do druku wąskowstęgowego i szerokowstęgowegoGra edukacyjna – Maszyny fleksograficzne do druku wąskowstęgowego i szerokowstęgowego
Sekwencje filmowe – Proces drukowania wąskowstęgowego i szerokowstęgowegoSekwencje filmowe – Proces drukowania wąskowstęgowego i szerokowstęgowego
Animacja w 3D – Budowa drukujących maszyn w technikach fleksograficznychAnimacja w 3D – Budowa drukujących maszyn w technikach fleksograficznych
Wizualizacja w 3D – Materiały i maszyny do druku fleksograficznego: wąskowstęgowego, szerokowstęgowegoWizualizacja w 3D – Materiały i maszyny do druku fleksograficznego: wąskowstęgowego, szerokowstęgowego
Symulator – Praca maszyny fleksograficznejSymulator – Praca maszyny fleksograficznej
2.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz fleksograficzny
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych, które związane są z realizacją procesów drukowania z użyciem fleksograficznych form drukowych. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego:
3.1. Praca uczniów podczas zajęć
Gra edukacyjna – Maszyny fleksograficzne do druku wąskowstęgowego i szerokowstęgowego
Uczniowie wcielają w rolę technologa poligraficznego i wykonują zadanie opisane w grze edukacyjnej. Na koniec prezentują wyniki pracy na forum klasy. W celu podsumowania ochotnicy dzielą się wrażeniami, uzupełniając zdanie:
W tym ćwiczeniu łatwe było dla mnie..., a więcej trudności sprawiło mi...
Sekwencje filmowe – Proces drukowania wąskowstęgowego i szerokowstęgowego
Praca indywidualna
Uczniowie oglądają sekwencje filmowe dotyczące zawodu procesu drukowania wąsko‑i szerokowstęgowego. Po odtworzeniu każdej z sekwencji, sprawdzają poziom zrozumienia treści, wykonując kolejne zadania zamieszczone pod poszczególnymi częściami. W razie trudności z realizacją zadania ponownie zapoznają się z filmem. Na koniec ochotnicy prezentują odpowiedzi kolegom i koleżankom z klasy.
Animacja w 3D – Budowa drukujących maszyn w technikach fleksograficznych
Praca w grupach
Quiz. Nauczyciel dzieli klasę na 5‑osobowe grupy. Na podstawie planszy interaktywnej zespoły opracowują 15 pytań testowych, korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Zadania powinny mieć zróżnicowany poziom trudności: łatwe, średnie, trudne. Quizy mogą być wykorzystane jako podsumowanie pracy na zajęciach lub na lekcji powtórkowej do sprawdzianu.
Wizualizacja w 3D – Materiały i maszyny do druku fleksograficznego: wąskowstęgowego, szerokowstęgowego
Praca w parach i całego zespołu klasowego
Przed obejrzeniem wizualizacji uczniowie tworzą pary i zapisują pięć pytań dotyczących jego treści, skupiając się na tym, czego chcieliby się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie pary zapoznają się z filmem i ustalają, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonują notatkę w zeszycie, jeśli nie szukają odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach. Wyniki pracy przedstawiają na forum klasy. Pozostałe osoby mogą zadać parom dodatkowe pytania, pogłębiające odpowiedzi.
Symulator – Praca maszyny fleksograficznej
Praca w grupach
Quiz. Nauczyciel dzieli klasę na 5‑osobowe grupy. Na podstawie symulatora zespoły opracowują 15 pytań testowych, korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Zadania powinny mieć zróżnicowany poziom trudności: łatwe, średnie, trudne. Quizy mogą być wykorzystane jako podsumowanie pracy na zajęciach lub na lekcji powtórkowej do sprawdzianu.
3.2. Praca uczniów poza zajęciami.
Gra edukacyjna – Maszyny fleksograficzne do druku wąskowstęgowego i szerokowstęgowego
Praca indywidualna
Każdy uczeń samodzielnie bierze udział w jednej z dwóch misji zaproponowanych w multimedium. Następnie przedstawia efekty pracy na forum klasy, a nauczyciel ocenia poprawność wykonania zadania. Uczniowie dzielą się z kolegami i koleżankami uwagami dotyczącymi przebiegu gry, np. tego, co było w niej łatwe, a co sprawiło im większe trudności.
Sekwencje filmowe – Proces drukowania wąskowstęgowego i szerokowstęgowego
Praca indywidualna i całego zespołu klasowego
Przed obejrzeniem filmu uczniowie zapisują pięć pytań dotyczących jego treści, skupiając się na tym, czego chcieliby się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie zapoznają się z filmem i ustalają, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonują notatkę w zeszycie, jeśli nie szukają odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach. Wyniki pracy przedstawiają na forum klasy lub zamieszczają na platformie ZPE
Animacja w 3D – Budowa drukujących maszyn w technikach fleksograficznych
Praca w grupach
Quiz. Uczniowie dobierają się w 5‑osobowe zespoły. Następnie w domu, na podstawie animacji, opracowują 15 pytań testowych o zróżnicowanym poziomie trudności (łatwe, średnie, trudne), korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Quizy umieszczają na platformie i zachęcają pozostałe osoby z klasy do udziały w grze.
Wizualizacja w 3D – Materiały i maszyny do druku fleksograficznego: wąskowstęgowego, szerokowstęgowego
Praca w grupach
Uczniowie podzieleni na grupy zapoznają się z treścią multimedium i przygotowują pytania testowe. Umieszczają je jako zestaw na platformie ZPE. Na następnych zajęciach, które mogą być lekcją powtórkową, zespoły losują numer zestawu i rozwiązują testy na czas. Grupa, która najszybciej odpowie prawidłowo na wszystkie pytania, może być nagrodzona oceną za aktywność.
Symulator – Praca maszyny fleksograficznej
Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie pdf. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.
Interaktywne materiały sprawdzające
Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:
testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;
zadania dobierania w pary;
zadania z lukami;
krzyżówki;
dopasowanie elementów do grafu/schematu;
uzupełnianie podpisów obrazka;
zadania typu prawda czy fałsz.
3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą rozwiązywać zadania w grze stopniowo (np. według wyznaczonej przez nauczyciela kategorii i poziomu trudności), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
w trakcie pracy metodą projektu należy zwrócić uwagę, aby odpowiednio wykorzystać indywidualne uzdolnienia uczniów, np. plastyczne, językowe, organizacyjne;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów zespołów i pomagać uczniom słabszym.
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;
podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
w trakcie pracy metodą projektu należy zwrócić uwagę, aby odpowiednio wykorzystać indywidualne uzdolnienia uczniów, np. plastyczne, językowe, organizacyjne;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów zespołów i pomagać uczniom słabszym.
Przydatne linki do stron internetowych:
Przydatna bibliografia:
Borski M. Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.
Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Wyd. Naczelnik Wydziału Potrzeb Edukacyjnych, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.
Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.
Smith D. D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki T.1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Wydawnictwo APS, 2009.
Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.
Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wyd. akademickie Żak, Warszawa 2008.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści