E-materiały do kształcenia zawodowego

Gatunki wierzb plecionkarskich i warunki ich uprawy

DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich - koszykarz‑plecionkarz 731702

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

s

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarzWskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

1

E‑zasób uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: koszykarz‑plecionkarz 731702. Tematyka e‑zasobu służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑zasób przeznaczony jest dla kwalifikacji DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

DRM.01.4 Podstawy uprawy i przetwórstwa wierzby plecionkarskiej:

DRM.01.4.1) charakteryzuje warunki uprawy wierzb plecionkarskich
DRM.01.4.2) charakteryzuje gatunki wierzb plecionkarskich

Uczeń:

  1. charakteryzuje warunki uprawy wierzb plecionkarskich

  2. charakteryzuje gatunki wierzb plecionkarskich

E‑zasób pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

s

Wszystkie elementy e‑zasobu są ze sobą powiązane tematyką, m.in. poprzez słowa kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania zakończeń wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich.

Niniejszy e‑zasób składa się z trzech części: opisu e‑zasobu, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Opis e‑zasobu

Przedstawia podstawowe informacje o e‑zasobie, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑zasobu.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia oraz obudowę dydaktyczną, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

Zasób materiału Gatunki wierzch plecionkarskich i warunki ich uprawy składa się z trzech materiałów multimedialnych:

Film prezentuje warunki, w jakich należy uprawiać wierzby plecionkarskie. Wskazuje czynniki klimatyczne, które mają wpływ na wzrost roślin. W dalszej części multimedium zostają omówione podstawowe gatunki wierzb i wskazane warunki, w jakich należy je uprawiać.

Plansza interaktywna prezentuje różne gatunki wierzb plecionkarskich, m.in. wierzbę amerykankę, wierzbę wiciową, wierzbę migdałową. Po kliknięciu na wybrany gatunek rozwija się jego szczegółowy opis, zdjęcie oraz nagranie audio.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzające – dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu zakończeń wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich - wykonywania, rozróżniania oraz wskazywania błędów.

  • Słownik pojęć do e‑zasobu – zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑zasobie wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczyciela – oto podpowiedź: w jaki sposób można wykorzystać e‑zasób w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego się – to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑zasobu w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑zasób.

  • Instrukcja użytkowania – objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej.

3

Praca uczniów podczas zajęć

E‑zasób stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z informacjami na temat zakończeń wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich.

Plansza interaktywna

Nauczyciel prezentuje zdjęcia. Uczniowie w parach, grupach lub całą klasą (burza mózgów) wskazują poszczególne rodzaje zakończeń wyrobów koszykarskich.

Interaktywne materiały sprawdzające

To świetna alternatywa dla zwykłych sprawdzianów; dzięki multimedialnemu charakterowi są przystępniejsze, a ich wypełnianie powinno być bardziej interesujące dla uczniów.

Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Film, plansza interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Indywidualna praca z uczniem

Indywidualna praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować np. stopień trudności. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór poziomu dostosowanego dla danego ucznia. Ze zdolnym uczniem szybciej przejdziemy do trudniejszych zagadnień czy sprawdzianów, natomiast z uczniem mniej zdolnym poszczególne elementy e‑zasobu powinny być omawiane wolniej i bardziej szczegółowo, zaś interaktywne materiały sprawdzające wykorzystywane od najłatwiejszego do najtrudniejszego. W pracy ze zdolnym uczniem możemy również dać mu więcej czasu na pracę indywidualną, której efekty będziemy jedynie weryfikować.

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

4

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.