E-materiały do kształcenia zawodowego

Zdobienie wyrobów ze szkła

CES.02 Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego – zawody: operator urządzeń przemysłu szklarskiego 81811, technik technologii szkła 311925

Przewodnik dla nauczyciela

Wprowadzenie

Drodzy Nauczyciele!

„Nowoczesne kształcenie stawia nauczyciela w roli mentora. Odejście nauczyciela od roli „dostarczyciela” wiedzy, który przy tablicy prowadzi wykład, pozwala na rozbudzenie kreatywności uczniów i postawienie ich w roli poszukiwaczy wiedzy” (Koncepcja e‑materiałów do kształcenia zawodowego).

Celem Przewodnika dla nauczyciela jest przedstawienie e‑materiału: „Zdobienie wyrobów ze szkła” dla kształcenia zawodowego zawartego na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, z którego nauczyciel i uczeń mogą korzystać podczas zajęć kształcenia zawodowego oraz poza zajęciami, np. w ramach pracy domowej, przygotowania się do lekcji, czy egzaminu. 

Nauczycielu, mamy nadzieję, że e‑materiały pozwolą Ci zwiększyć efektywność nauczania. Przewodnik zbudowany jest z następujących elementów:

8

Spis treści

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć
5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole poza zajęciami5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole poza zajęciami
5.3. Indywidualizowanie pracy w uczniem/uczniami podczas lekcji i poza nimi5.3. Indywidualizowanie pracy w uczniem/uczniami podczas lekcji i poza nimi
5.4. Organizowanie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych5.4. Organizowanie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

E‑materiał: „Metody przetwarzania szkła” wspiera osiąganie efektów kształcenia z wybranych jednostek kształcenia określonych dla kwalifikacji CES.02 Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego:
CES.02.2. Podstawy produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła,
CES.02.5. Zdobienie i przetwarzanie wyrobów ze szkła
wyodrębnionej w zawodach szkolnictwa branżowego: operator urządzeń przemysłu szklarskiego 818116, technik technologii szkła 311925.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CES.02 Eksploatacja maszyn i urządzeń dla przemysłu szklarskiego:
- obsługiwania maszyn i urządzeń do formowania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła w zawodach: operator urządzeń przemysłu szklarskiego 818116, technik technologii szkła 311925.

Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób obrazowy i zrozumiały technik zdobienia szkła oraz wyrobów ze szkła, a także pracy osób w zakładzie zdobienia szkła.  

E‑materiał ma stanowić pomoc w procesie nauczania/uczenia się w ww. zawodach oraz wspierać osiąganie wybranych efektów kształcenia poprzez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego, rozwój kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych, lepsze dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się, a tym samym przyczynić się do poprawy efektywności pracy dydaktyczno‑wychowawczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

3.1

3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych. E‑materiał „Mechaniczna praca maszyn: formowanie, odprężanie i hartowanie wyrobów ze szkła” składa się z pięciu materiałów multimedialnych:

Wycieczka wirtualnaDV12iqZFVWycieczka wirtualna: Zakład zdobienia szkła,
Sekwencje filmoweD2bgn38lKSekwencje filmowe: Techniki zdobienia wyrobów ze szkła,
Grafika interaktywnaDhmJC771iGrafika interaktywna: Maszyny i urządzenia stosowane do zdobienia szkła,
Galeria modeli 2D/3DDaI2RqGyXGaleria modeli 2D/3D: Galeria zdobionych wyrobów ze szkła.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3.2

3.2. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDh7mQ71wrInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu technik zdobienia wyrobów ze szkła.
Słownik pojęć dla e‑materiałuD11aWsqr8Słownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaDixJkYwHhPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału dla kształcenia zawodowego zawartego na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Przewodnik zawiera opis materiałów multimedialnych, które mają pomóc nauczycielowi w procesie kształcenia – czyli organizowania procesu nabywania przez uczniów wiedzy i umiejętności, ich sprawdzania jako elementu końcowego tego procesu lub diagnozującego – jaką wiedzę i umiejętności uczniowie już posiadają, aby potem indywidualizować proces kształcenia.
Przewodnik dla uczącego sięDtXFNs5q2Przewodnik dla uczącego się - zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaDRVEwPXIPNetografia i bibliografia - stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału

W e‑materiale nauczyciel ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
Wycieczka wirtualnaDV12iqZFVWycieczka wirtualna: Zakład zdobienia szkła – prezentuje wycieczkę po zakładzie zdobienia szkła.
Nauczyciel korzystający z danego materiału ma możliwość konwersacji z uczniami na temat pracy w zakładzie zdobienia szkła, omówienia czynności pracy zdobnika szkła, czy tematyki związanej z bezpieczeństwem i higieną pracy stosowaną w zakładzie zdobienia szkła.  

Efekty kształcenia i kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego: 
CES.02.5. Zdobienie i przetwarzanie wyrobów ze szkła
CES.02.5.1) charakteryzuje materiały służące do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.1.1) identyfikuje materiały służące do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.1.2) określa właściwości materiałów służących do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.1.3) dobiera materiały dla określonej metody zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2) charakteryzuje techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.1) wymienia techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.2) rozpoznaje techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.3) dobiera techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.4) posługuje się rysunkami i szkicami dla wybranej techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.5) przygotowuje materiały służące do zdobienia wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.6) stosuje techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3) obsługuje maszyny i urządzenia służące do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3.1) wskazuje maszyny i urządzenia stosowane do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3.2) wymienia czynności związane z obsługą maszyn i urządzeń stosowanych do zdobienia szkła
CES.02.5.3.3) wyjaśnia na uproszczonych schematach, symbole graficzne i oznaczenia przedstawiające powiązane operacje technologiczne w procesie zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3.4) posługuje się instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń w procesie zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3.5) sprawdza stan techniczny maszyn i urządzeń stosowanych do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3.6) wykonuje czynności związane z uruchomieniem, obsługą, regulacją i zatrzymaniem maszyn i urządzeń stosowanych do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.4) ocenia jakość zdobionych i przetwarzanych wyrobów ze szkła
CES.02.5.4.1) rozpoznaje wady zdobienia i przetworzenia wyrobów ze szkła na podstawie wzorców, rysunków i schematów
CES.02.5.4.2) klasyfikuje wyroby ze szkła pod względem występujących wad
CES.02.5.4.3) rozróżnia rodzaje wad wyrobów ze szkła
CES.02.5.4.4) określa przyczyny powstawania wad w zdobionych i przetworzonych wyrobach ze szkła
CES.02.5.4.5) posługuje się przyrządami, normami i instrukcjami do oceny jakościowej zdobionych i przetworzonych wyrobów ze szkła
CES.02.5.4.6) sporządza formularze zbiorcze z wyników oceny jakości zdobionych i przetworzonych wyrobów ze szkła, wykorzystując programy komputerowe.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- opisywanie prac wykonywanych w zakładzie zdobienia szkła,
- charakteryzowanie zadań zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy,
- organizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii,
- zaplanowanie procesu zdobienia szkła,
- posługiwanie się dokumentacją technologiczną dotyczącą zdobienia szkła.

Sekwencje filmoweD2bgn38lKSekwencje filmowe: Techniki zdobienia wyrobów ze szkła – prezentują krótkie sekwencje filmowe dotyczące różnych technik zdobienia szkła i wyrobów ze szkła.
Nauczyciel korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór krótkich filmów do wykorzystania w swojej pracy dydaktycznej.

Efekty kształcenia i kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego: 
CES.02.5.2) charakteryzuje techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.1) wymienia techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.2) rozpoznaje techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.3) dobiera techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.4) posługuje się rysunkami i szkicami dla wybranej techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.5) przygotowuje materiały służące do zdobienia wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.6) stosuje techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- sklasyfikowanie technik zdobienia wyrobów ze szkła,
- wyjaśnienie poszczególnych procesów zachodzące podczas technik zdobienia szkła,
- opisywanie pracy maszyn i urządzeń stosowanych podczas obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła,
- stosowanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła.

Grafika interaktywnaDhmJC771iGrafika interaktywna: Maszyny i urządzenia stosowane do zdobienia szkła – przedstawia maszyny i urządzenia stosowane w technikach zdobienia szkła i wyrobów ze szkła.
Nauczyciel korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór interaktywnych grafik maszyn i urządzeń wraz z charakterystykami technicznymi do wykorzystania w swojej pracy dydaktycznej.

Efekty kształcenia i kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego:
CES.02.2. Podstawy produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.02.2.2) charakteryzuje części maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.02.2.2.1) rozpoznaje części maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.02.2.2.2) wskazuje funkcje części maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.02.2.2.3) określa zakres stosowania części maszyn i urządzeń używanych w przemyśle szklarskim
CES.02.2.2.4) dobiera części maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim na podstawie dokumentacji technicznej
CES.02.2.4) posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.02.2.4.1) rozpoznaje dokumentację techniczną i technologiczną związaną z obsługą maszyn i urządzeń w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.02.2.4.2) wymienia czynności związane z obsługą maszyn i urządzeń w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła zgodnie z posiadaną dokumentacją techniczną
CES.02.2.4.3) wskazuje zakres czynności związanych z obsługą maszyn i urządzeń w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.02.2.4.4) stosuje instrukcje techniczne do obsługi maszyn i urządzeń w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.02.2.4.5) na podstawie instrukcji wskazuje zasady organizacji stanowiska pracy przy obsłudze maszyn i urządzeń w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.02.2.6) charakteryzuje układy sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowane w produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.02.2.6.1) rozpoznaje oznaczenia elementów układów sterowania maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.02.2.6.2) wyjaśnia zasady działania układów sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.02.2.6.3) odczytuje parametry pracy układów sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.02.5.3) obsługuje maszyny i urządzenia służące do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3.1) wskazuje maszyny i urządzenia stosowane do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3.2) wymienia czynności związane z obsługą maszyn i urządzeń stosowanych do zdobienia szkła
CES.02.5.3.3) wyjaśnia na uproszczonych schematach, symbole graficzne i oznaczenia przedstawiające powiązane operacje technologiczne w procesie zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3.4) posługuje się instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń w procesie zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3.5) sprawdza stan techniczny maszyn i urządzeń stosowanych do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3.6) wykonuje czynności związane z uruchomieniem, obsługą, regulacją i zatrzymaniem maszyn i urządzeń stosowanych do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- dobieranie narzędzi do zdobienia szkła,
- dobieranie maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego do zdobienia szkła i wyrobów ze szkła,
- charakteryzowanie parametrów technicznych maszyn i urządzeń stosowanych podczas zdobienia i szkła i wyrobów ze szkła,
- charakteryzowanie wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim.

Galeria modeli 2D/3DDaI2RqGyXGaleria modeli 2D/3D: Galeria zdobionych wyrobów ze szkła – przedstawia modele wyrobów szklanych poddanych określonym technikom zdobienia.
Nauczyciel korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór interaktywnych modeli poszczególnych technik zdobienia, które może wykorzystać w swojej pracy dydaktycznej.

Efekty kształcenia i kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego:
CES.02.2. Podstawy produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.02.2.8) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
CES.02.2.8.1) wymienia cele normalizacji krajowej
CES.02.2.8.2) podaje definicje i cechy normy
CES.02.2.8.3) rozpoznaje oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
CES.02.2.8.4) korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
CES.02.5.4) ocenia jakość zdobionych i przetwarzanych wyrobów ze szkła
CES.02.5.4.1) rozpoznaje wady zdobienia i przetworzenia wyrobów ze szkła na podstawie wzorców, rysunków i schematów
CES.02.5.4.2) klasyfikuje wyroby ze szkła pod względem występujących wad
CES.02.5.4.3) rozróżnia rodzaje wad wyrobów ze szkła
CES.02.5.4.4) określa przyczyny powstawania wad w zdobionych i przetworzonych wyrobach ze szkła
CES.02.5.4.5) posługuje się przyrządami, normami i instrukcjami do oceny jakościowej zdobionych i przetworzonych wyrobów ze szkła
CES.02.5.4.6) sporządza formularze zbiorcze z wyników oceny jakości zdobionych i przetworzonych wyrobów ze szkła, wykorzystując programy komputerowe.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- rozpoznawanie wyrobów szklanych zdobionych różnymi technikami zdobienia,
- dokonywanie oceny jakości wyrobów w poszczególnych technikach zdobienia,
- posługiwanie się normami, katalogami oraz instrukcjami podczas zdobienia szkła,
- zastosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska podczas procesów zdobienia szkła.

Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału.
Jest to nowoczesna pomoc dydaktyczna wspomagająca proces uczenia się/nauczania. Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość obrazującą procesy zdobienia szkła i wyrobów ze szkła.
Dzisiejszy człowiek chce otaczać się ładnymi i estetycznymi wyrobami ze szkła. Szkło ponownie jest stosowane w różnych dziedzinach, dlatego tak ważnym elementem jest jego zdobienie, dostosowanie technik zdobienia do zastosowania szkła i wyrobów ze szkła. Wprowadzone różne techniki zdobienia dają człowiekowi takie możliwości.
Uczący się powinien wiedzieć, jakimi technikami zdobi się szkło, jakich materiałów oraz maszyn użyć w poszczególnych technikach, czy jak wyglądają ukończone daną techniką wyroby. Zakładów zdobienia szkła w Polsce jest dużo, co stanowi jedną z alternatyw podjęcia pracy przez operatora maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego, czy technika technologii szkła. Wszystkie materiały dydaktyczne opracowane w tym e‑materiale służą poznaniu przez uczącego technik zdobienia szkła.

Uczący się ma też możliwość po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi wykonania ćwiczeń w formie Interaktywnych materiałów sprawdzających w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy. W Interaktywnych materiałach sprawdzających znajduje się krzyżówka sprawdzająca wiedzę z zakresu e‑materiału z opracowanymi 15 hasłami do rozwiązania oraz powiązane ćwiczenia – łącznie 7 zadań ćwiczeniowych. Wszystkie ćwiczenia z Interaktywnych materiałów sprawdzających stanowią podsumowującą całość pracy z e‑materiałem. Obudowa dydaktyczna w formie Netografii oraz bibliografii warunkuje proces samokształcenia uczącego się.

E‑materiał jako pomoc dydaktyczna dla uczniów zawodów szkolnictwa branżowego: operator urządzeń przemysłu szklarskiego oraz technik technologii szkła służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom i osobom dorosłym treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.

E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, czy pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej

5.1

5.1. Organizowania pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć

- praca indywidualna uczniów – przykładem pracy indywidualnej uczniów może stać się jedna z Sekwencji filmowych: Techniki zdobienia wyrobów ze szkła, na podstawie której uczeń samodzielnie wykonuje zadania:
Zadanie 1. Przedstaw zasady bezpiecznej pracy szlifiarza podczas rzeźbienia.
Zadanie 2. Jaki strój ochronny powinien mieć szlifiarz podczas rzeźbienia?
Następnie nauczyciel wraz z uczniami spisuje na planszy odpowiedzi zadań, rozmawiając z uczniami, rozszerzając ich wiadomości, czy uzupełniając pewne wypowiedzi uczniów.

- praca uczniów w grupach – nauczyciel na zajęciach dzieli uczniów na grupy, poszczególne grupy zapoznają się z wycieczką wirtualną do zakładu zdobienia szkła i na jej podstawie wykonują przydzielone ćwiczenie.

Ćwiczenie dla grupy 1: Opracujcie mapę myśli związaną z bezpieczną pracą w zakładzie zdobienia szkła.
Ćwiczenie dla grupy 2: Opracuj mapę myśli związaną z preferencjami zawodowymi, które powinien posiadać pracownik jako zdobnik szkła.
Ćwiczenie dla grupy 3: Opracuj mapę myśli związaną z propozycjami zadań zawodowych dla zdobnika szkła w zakładzie zdobienia szkła.

Każda z grup pracuje zgodnie z zasadami pracy grupowej, a na koniec przedstawia na forum klasy efekty wykonanego ćwiczenia oraz zostaje oceniona.

- praca z całym zespołem klasowym – nauczyciel na zajęciach z całym zespołem klasowym omawia Sekwencje filmowe: Techniki zdobienia wyrobów ze szkła oraz pokazuje przykłady Galerii modeli 2D/3D: Galeria zdobionych wyrobów ze szkła.
Następnie dzieli uczniów na grupy ćwiczeniowe.
W grupie ćwiczeniowej uczniowie otrzymują do pracy jedną z technik zdobienia, np. sitodruk, rzeźbienie, matowanie.
Do poszczególnej techniki grupy otrzymują od nauczyciela materiały pomocnicze z opisami techniki, pomocniczy rysunek lub schemat techniki. Uczniowie mogą też pracować, wykorzystując źródła internetowe z opisaną techniką. 

Zadanie dla uczniów: W grupie ćwiczeniowej opracujcie schemat blokowy sitodruku (rzeźbienia, matowania lub inne). 

Każda z grup pracuje zgodnie z zasadami pracy grupowej. Praca poszczególnych grup ćwiczeniowych będzie stanowiła podsumowanie lekcji. Grupy przedstawią na forum klasy efekty wykonanego zadania oraz zostają ocenione. 

Nauczyciel wraz z zespołem klasowym dokonuje analizy końcowej. Uczniowie wskazują, które etapy rozwiązania zadania sprawiły im trudności. Nauczyciel powinien podsumować całe zadanie, wskazać, jakie umiejętności były ćwiczone, jakie wystąpiły nieprawidłowości i jak ich unikać na przyszłość.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.2

5.2. Organizowania pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami (np. z wykorzystaniem metody lekcji odwróconej)

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom), gdzie uczniowie mają możliwość przygotowania się do lekcji.

Przykładem takiej pracy niech stanie się Wycieczka wirtualna: Zakład zdobienia szkła – uczniowie po zapoznaniu się w domu z materiałem multimedialnym mogą uczestniczyć w dyskusji na temat organizacji pracy w zakładzie zdobienia szkła. 

Nauczyciel może prowadzić dyskusję lub nadzorować wybraną pracę, tak aby uczniowie wykorzystywali to, czego nauczyli się z danego zasobu. 

Innymi materiałami do pracy własnej uczniów poza zajęciami jest dostępność interaktywnych materiałów sprawdzających w formie krzyżówki (lub ćwiczeń sprawdzających – powiązane ćwiczenia), co daje uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwia również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.

Istota lekcji odwróconej może polegać na zapoznaniu się przez uczniów z omawianym multimedium, np. słowami kluczowymi i nagraną sekwencją, dodatkowo innymi materiałami z Internetu – przed zajęciami. Podczas właściwej lekcji wiedzę tę powinni porządkować, poszerzać, wykorzystywać w praktyce, do rozwiązywania problemów np. w pracy grupowej. Nauczyciel w sposób zaplanowany inicjuje proces nauki, wprowadzając temat i formułując cele. Następnie udostępnia uczącym się materiały (przykłady elementów i rodzajów dekoracji wykonywanych na szkle rzeźbionym, dokumentacja technologiczna rzeźbienia). Nauczyciel zmienia swój sposób działania, przenosząc nacisk na procesy poznawcze zachodzące u uczących się. Metodę odwróconej lekcji można stosować do pojedynczych zajęć dydaktycznych, jak i do większych partii materiału. Przygotowanie indywidualne w domu do lekcji odwróconej na podstawie Sekwencji filmowej dotyczącej procesu rzeźbienia będzie stanowić wyjście do osiągnięcia przez uczniów – zaplanowanych przez nauczyciela celów lekcji. Uczniowie zapoznają się z daną sekwencją, a podczas lekcji wykonują zadanie praktyczne. 

Temat: Zdobienie wyrobów techniką rzeźbienia.
Cel ogólny: Wykonanie projektu dekoracji rzeźbienia szkła. Sporządzenie dokumentacji technologicznej.
Zadanie dla ucznia: Zaprojektuj dekorację geometryczną na wazonie szklanym. rysunkową stylizowaną. Sporządź dokumentację technologiczną projektu.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:

  1. Określenie tematu zajęć.

  2. Wyjaśnienie uczniom tematu, szczegółowych celów kształcenia.

  3. Zaznajomienie uczniów z pracą metodą tekstu przewodniego.

  4. Podział grupy uczniów na zespoły.

Faza właściwa: Praca metodą tekstu przewodniego.
Faza I: Informacje
Pytania prowadzące:

  1. Jakie znasz rodzaje dekoracji rzeźbionych w szkle?

  2. Jakie urządzenia, materiały i narzędzia służą do rzeźbienia szkła?

  3. Jakie są rodzaje żłobin rzeźbionych w szkle?

  4. Jakie są wady wyrobów rzeźbionych?

  5. Z jakich części składa się dokumentacja technologiczna rzeźbionego szkła?

  6. Z jakich elementów składa się dekoracja geometryczna?

  7. Jakie są zasady projektowania wzorów?

Faza II: Planowanie
Uczniowie określają:
a. kolejność czynności związanych z wykonaniem projektu,
b. sposób przygotowania dokumentacji technologicznej.

Faza III: Ustalenie

  1. Uczniowie pracując w zespołach ustalają dekoracją geometryczną.

  2. Uczniowie ustalają kolejność wykonywania dekoracji.

  3. Uczniowie ustalają dokumentację technologiczną projektu.

  4. Uczniowie konsultują z nauczycielem poprawność ustaleń.

Faza IV: Wykonanie

  1. Uczniowie projektują własną kompozycję.

  2. Uczniowie przygotowują dokumentację technologiczną.

Faza V: Sprawdzanie

  1. Uczniowie sprawdzają w grupach dekoracje.

  2. Uczniowie porównują w grupach dokumentację technologiczną.

Faza VI: Analiza końcowa

Uczniowie wraz z nauczycielem wskazują, które etapy wykonywanego zadania sprawiły im trudności. Nauczyciel podsumowuje całe zadanie, ze wskazaniem, jakie umiejętności były ćwiczone oraz jakie wystąpiły nieprawidłowości. 

Ważnym elementem lekcji odwróconej jest właściwe przygotowanie się uczniów do zajęć, zapoznanie się z Sekwencją filmową, czy innymi materiałami udostępnionymi przez nauczyciela. 

Zadanie dla uczniów może być podane przed zajęciami lub na właściwych zajęciach, ale powinno ono inspirować uczniów do zapoznania się z danym materiałem oraz wykonaniem przez uczniów zadania na lekcji. 

Na lekcji właściwej nauczyciel rozmawia z uczniami na temat techniki, wprowadza do lekcji, a następnie uczniowie pracują już w grupach nad danym zadaniem. 

Swoją pracę grupy uczniów przedstawiają na forum, dzielą się własnymi spostrzeżeniami, odpowiadają na pytanie prowadzące, pokazują wykonane zadanie oraz sporządzoną dokumentację. 

Co, gdy uczeń nie zapozna się z materiałami? W takim przypadku zaleca się przesunąć odpowiedzialność na stronę ucznia, np. może usiąść z boku podczas zajęć i nadrobić zaległość – niestety, najprawdopodobniej w ten sposób straci element praktyczny. Proponuje się dać też czas, by za pomocą tutoringu rówieśniczego – uczniowie, którzy zapoznali się z materiałami, przedstawili je (streścili) tym, którzy tego nie zrobili. Można obejrzeć, tak dla przypomnienia raz jeszcze z uczniami na wstępie sekwencje i zaproponować, aby w trakcie opracowali ważne punkty/notatki (np. tworzenie fiszek). Na początku lekcji dobrze jest wyjaśnić wszelkie wątpliwości, odpowiedzieć na pytanie uczniów np. z czym mieli problem? – to także jest istotą flipped classroom.

Praca uczniów w zespole powinna zostać podsumowana oraz oceniona. Wykonana praca przez uczniów umożliwi im ugruntowanie swojej wiedzy i umiejętności. Warto skupić się zarówno na tym, co uczniowie oceniają pozytywnie, jak i tym, co w ich odczuciu było negatywne. Na takie podsumowanie nigdy nie powinno zabraknąć czasu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.3

5.3. Indywidualizowania pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi

Praca uczniów na lekcji, w trakcie zajęć, powinna być tak zorganizowana przez nauczyciela, aby zapewnić każdemu uczniowi warunki sprzyjające maksymalnemu rozwojowi osobowości. Dlatego należy uwzględnić prowadzenie lekcji na tzw. kilku poziomach nauczania, m.in.: 
- stosowanie metod polisensorycznego, czyli wielozmysłowego uczenia się z wykorzystaniem materiałów multimedialnych,
- pracę uczniów w grupach warunkowaną np. poprzez podział uczniów z różnymi uzdolnieniami, umiejętnościach i wiadomościami – tak, aby mogli oni wymienić się swoimi spostrzeżeniami, pomagać sobie, uczyć się od siebie, wymienić opinie czy uwagi na temat realizowanego ćwiczenia.
Walorem takiej pracy jest wykorzystanie możliwości uczniów zdolniejszych do wyjaśniania niezrozumiałych zagadnień kolegom, którzy wymagają dodatkowych wyjaśnień. Na początku tak prowadzonych zajęć uczniowie słabi są bierni, często tylko przysłuchują się wypowiedziom swoich kolegów w zespole, stopniowo rozpoczynają własną aktywność i wykorzystują swój potencjał. Wszyscy uczniowie nabierają wiary we własne możliwości, często w ten sposób mogą uzupełnić brakujące wiadomości,
- pracę uczniów w swoim własnym rytmie i na odpowiednim dla siebie poziomie z określaniem limitu czasu na daną pracę, z zastosowaniem kart pracy (o różnym stopniu trudności, sposobach czy formach wykonania) do danej lekcji, które umożliwią każdemu uczniowi przerabianie kolejnych partii materiału, 
- stosowanie wszelkich możliwych form kontroli wiedzy i umiejętności,
- ocenianie postępów ucznia z uwzględnieniem możliwości, wysiłku i wkładu pracy na zajęciach.

Przykładem pracy uczniów na zajęciach niech stanie się Grafika interaktywna: Maszyny i urządzenia stosowane do zdobienia szkła, gdzie uczniowie mogą udzielać sobie informacji wg określonego klucza, np. nazwij maszynę, do czego służy maszyna, w jakim procesie wykorzystuję się daną maszynę, jaka jest jedna z ciekawostek, która przykuła Twoją uwagę na temat tej maszyny. 

Przykładem indywidualizacji procesu dydaktycznego jest przydzielanie zróżnicowanych zadań/prac — uczniom, (tym, którzy mają trudności z opanowaniem materiału oraz tym, którzy szybko przyswoili materiał i mogą go poszerzać, wykorzystywać w praktyce, do rozwiązywania problemów). Można też wykorzystać metodę tutoringu rówieśniczego, który pozwala na naukę według własnego planu, we własnym tempie, w komfortowych warunkach i bezpiecznych relacjach. Uczniowie mają możliwość dostosowania wielu elementów sytuacji edukacyjnej do siebie. Proponuje się następujące zasady:

Określenie celów nauczania. Należy określić zamierzone cele nauczania, zarówno w odniesieniu do tutorów (uczniów), jak i tutee (podopiecznych uczniów). Nauczyciel wprowadza uczniów w omawianą tematykę materiału multimedialnego. Zapoznaje uczniów z efektami kształcenia oraz celami lekcji. Uczniowie próbują wyznaczać sobie sami „mikro cele”.
Podział ról. Na podstawie informacji o uczniach oraz ich indywidualnych potrzeb należy ustalić dokładne zasady współpracy w grupie. Na potrzeby wykonywanego zadania uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe grupy, w których będą je wykonywać. Dobór uczniów pracujących w jednym zespole jest niezwykle ważny. W każdej z grup powinni znaleźć się uczniowie wykazujący zdolności do sprawnego przygotowania zadania, którzy mają większe doświadczenie, wiedzę i poziom kompetencji oraz tacy, którzy mogą doświadczać trudności w omawianym zakresie. Taka propozycja zapewni uczącym się zadowalające efekty i da możliwość wszystkim grupom równą i sprawiedliwą rywalizację. Tutorzy będą pomagać tutee w przygotowaniu zadania oraz w utrwalaniu nabytej wiedzy i umiejętności. Uczniowie razem będą pochylać się nad celem swoich działań, nad materiałami, nad zadaniami – ci, którzy są bieglejsi, mogą tłumaczyć wykonanie zadania uczniom mniej biegłym. Ale wszyscy pracują razem nad zagadnieniem. Ta metoda zakłada równość, jedyna różnica dotyczy stopnia opanowania materiału. Warto zwracać również uwagę na interakcje pomiędzy uczniami – wzajemną akceptację szacunek, rozumienie siebie wzajemnie. Aby ta strategia działała – powinna towarzyszyć jej atmosfera bezpieczeństwa, współpracy, relacyjności. Każdy z członków danego zespołu powinien mieć przypisaną rolę uwzględniającą jego umiejętności. Tutor otrzymuje od nauczyciela odpowiedzi do zadań/pytań prowadzących. Kiedy zespół ukończy ich rozwiązywanie, tutor sprawdza efekty pracy. Taki podział ról z jednej strony umożliwia utrwalenie i doskonalenie materiału przez tutorów, z drugiej natomiast zachęca do zaangażowania i kreatywności w nauce tutee. Metoda tutoringu rówieśniczego sama z siebie nie kształtuje umiejętności współpracy – ona jedynie otwiera przestrzeń do kształtowania takich umiejętności, to znaczy, że np. podczas wspólnej pracy może dojść do konfliktów i zadrażnień – stąd niezwykle wiodąca rola uważnego nauczyciela, który takie konflikty powinien moderować.
Przejrzysta metoda. Grupy, wykonują przydzielone zadanie praktyczne, np. przygotujcie schemat technologiczny jednej z technik zdobienia szkła. Tu, należy upewnić się, że ustalone zasady i procedury są przejrzyste i zrozumiałe zarówno dla tutora, jak i tutee. Wszystkie grupy rozpoczynają zajęcia, opracowując plan pracy i przygotowując swoje zadania. Tutorzy czuwają nad poprawnością wykonywanych zadań/pytań, które można tak zróżnicować, aby każdy z uczniów miał możliwość zmierzenia się z problemem bez niepotrzebnego stresu czy zniechęcenia. Nauczyciel nie ingeruje w wybory uczniów, przyjmuje rolę obserwatora wspierającego przebieg zajęć.
Wsparcie tutorów (uczniów). Może polegać na swoistej superwizji z nauczycielem przed zajęciami i po zajęciach – omówienie pracy, a potem podsumowanie działań lub podzielenie się z całym zespołem klasowym, omawiając wspólnie napotykane trudności oraz poszukując najbardziej efektywnych form oddziaływań. Uczniowscy tutorzy mogą mieć nieco więcej wiedzy przedmiotowej albo większą biegłość w wykonywaniu zadań z danego zagadnienia. (na podstawie http://poradniapp-slupca.pl/tutoring-rowiesniczy/).
Podsumowanie lekcji. Po ukończonej lekcji przeprowadzone zostaje podsumowanie wyznaczonych celów i efektów pracy. Nauczyciel może wyświetlić na tablicy interaktywnej pytania podane na początku lekcji. Uczniowie udzielają odpowiedzi poprzez przygotowane prezentacje multimedialne. Nauczyciel wspólnie z grupami analizuje ich refleksje na temat przeprowadzonych zajęć.
Wskazówki dla nauczycieli dotyczące pracy z uczniami zaangażowanymi w proces tutoringu rówieśniczego:
- pozwól uczniom samodzielnie opracować plan pracy – umożliwi to wykształcenie poczucia sprawstwa i kompetencji wśród zaangażowanych w pracę uczniów,
- naucz swoich uczniów sygnalizowania trudności, zwracania się o pomoc, pracuj nad tym, by nie obawiali się zadawania pytania Tobie i kolegom,
- pamiętaj, by chwalić efekty pracy i w akceptowalny sposób informować o porażkach, np. „Doceniam to, jak bardzo się starasz, jednak to zadanie rozwiązałabym inaczej”,
- umożliwiaj uczniom w trakcie zajęć wymianę wiedzy i doświadczeń – dzięki temu wzbudzisz w nich ciekawość świata (uczniowie wiedzą bardzo dużo, często więcej, niż nam się wydaje),
- dyskretnie nadzoruj tutoring rówieśniczy, aby uczniowie w obu rolach (tutora i  tutee) czuli się bezpiecznie, mieli poczucie autonomii i kompetencji,
- nie ingeruj przedwcześnie w kontakt tutorski między uczniami, aby tutor mógł sam znaleźć sposób na wsparcie rówieśnika, - umożliwiaj wszystkim uczniom podejmowanie roli tutora, jak i tutee, aby mogli się przekonać, że w jakichś obszarach są fachowcami, czy nawet ekspertami,
- zachęcaj uczniów (zarówno tutora, jak i  tutee) do gromadzenia swoich prac, co umożliwi późniejsze analizy i ocenę efektywności,
- staraj się motywować uczniów do korzystania z niekonwencjonalnych metod nauczania – sugeruj tworzenie fiszek, rysunków, korzystanie z aplikacji,
- zachęcaj uczniów do samodzielnej ewaluacji (np. poprzez stworzenie do tego specjalnych kart ewaluacyjnych) – tak, by w parze lub grupie podzielili się swoimi spostrzeżeniami i oświadczeniami (na podstawie http://poradniapp-slupca.pl/tutoring-rowiesniczy/).
Wskazówki dla uczących się na temat tutoringu rówieśniczego. Uczniów należy wprowadzić do tej metody, poświęcić czas na to, by mogli zrozumieć sens takiej formy pracy i przede wszystkim – że jest to forma pracy na lekcji, a nie towarzyskiego przerywnika podczas zajęć.

Praca uczniów poza zajęciami, z wykorzystaniem materiałów multimedialnych daje możliwość utrwalania i poszerzania wiadomości przez uczniów, np. poprzez przydzielenie uczniom zróżnicowanych ćwiczeń: obowiązkowych, dodatkowych dla chętnych oraz ćwiczeń zaproponowanych przez samych uczniów. Ćwiczenia wprowadzane przez nauczyciela z wykorzystaniem materiałów multimedialnych powinny mieć zróżnicowaną formę pod względem stopnia trudności, sposobu i formy wykonania; mogą być wzbogacone podaniem przez nauczyciela dodatkowej instrukcji (wskazówek technicznych, czy merytorycznych) do wykonania danego ćwiczenia. Zaproponowane formy pracy uczniów poza zajęciami powinny być sprawdzone, poprawiane i oceniane przez nauczyciela. 

Praca uczniów poza zajęciami, z wykorzystaniem materiałów multimedialnych daje możliwość utrwalania i poszerzania wiadomości przez uczniów, np. poznanie, czy utrwalanie wiadomości na temat maszyn i urządzeń stosowanych w procesach zdobienia szkła. Zaproponowane formy pracy uczniów poza zajęciami powinny być sprawdzone, poprawiane i oceniane przez nauczyciela.
Przykładem takiej formy pracy niech staną się Grafiki interaktywne: Maszyny i urządzenia stosowane do zdobienia szkła, gdzie uczeń może wybrać jedną z maszyn użytkowanych w zdobieniu szkła, a jego zadaniem stanie się uczeń własnoręcznie narysować jej schemat, oznaczyć elementy budowy oraz zapisać ich funkcje. Swoje prace uczniowie mogą przedstawić na forum, w klasie.
Multimedia są inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.
Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się poszukał w innych, dostępnych źródłach informacji na temat, który występuje w materiałach multimedialnych tego e‑materiału, a podczas zajęć podjąć z uczniami dyskusję na dany temat.
Materiały multimedialne zachęcają zainteresowanych do indywidualnej samodzielnej pracy, aby potem zweryfikować efekty kształcenia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.4

5.4. Organizowanie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Dbając o indywidualizację procesu nauczania, należy pamiętać o konieczności dostosowania wymagań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszystkich uczniów obowiązują treści podstawy programowej, dlatego też proces indywidualizacji może odbywać się tylko na poziomach: doboru metod nauczania i oceniania. Nauczyciel, pracując z młodzieżą o SPE może opracować wskazówki do pracy wynikające z trudności w uczeniu się, które będą odnosiły się do:
- pracy na zajęciach, np. dostosowanie wymagania do możliwości ucznia, stosowanie wyjaśnień do ćwiczeń i zadań, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem różnych technik i metod pracy, dostosowanie tempa pracy ucznia, stosowanie częstych pochwał i zachęt, stwarzanie warunków do wielokrotnego powtarzania i utrwalania materiału oraz oceniania, np. nie omawiać na forum klasy błędów popełnionych przez ucznia, przy ustalaniu oceny należy brać pod uwagę różne czynniki, stosować korzystną dla ucznia ocenę opisową, pokazującą mocne i słabe strony jego pracy. 

Nauczyciel, pracując z uczącymi się o SPE stwarzać warunki do wielokrotnego powtarzania i utrwalania materiału oraz oceniania kształtującego, pokazując mocne i słabe strony pracy ucznia, tak aby mógł się doskonalić.
Przykładem pracy dla uczniów o SPE mogą być ćwiczenia, które różnicują poziomy trudności, uczniowie zdolniejsi mogą pomagać uczniom słabszym lub tworzyć jedną grupę zdobywając wspólnie określone wiadomości i umiejętności.
Wycieczka wirtualna: Zakład zdobienia szkła daje możliwość korzystania we własnym tempie dla każdego ucznia poprzez wielokrotne powtarzanie materiału przez powiększanie, pomniejszanie elementów, przesuwanie, dopasowywania elementów, wybór obiektów z menu.

Ćwiczenie: Na podstawie Sekwencji filmowych: Techniki zdobienia wyrobów ze szkła — podpiszcie ubranie robocze stosowane przez pracownika podczas szlifowania korków szklanych, przedstawione na dostępnym zdjęciu, otrzymanym od nauczyciela. Nauczyciel musi mieć przygotowane wydruki pracownika w odzieży ochronnej.

Nauczyciel w toku wykonania ćwiczenia będzie wspierał zespół uczniów o SPE lub wyznaczy innego odpowiedzialnego ucznia, tzw. lidera grupy.

Innym przykładem pracy dla uczniów może być Galeria zdobionych wyrobów ze szkła, gdzie uczniowie nauczą się rozpoznawania wyrobów szklanych zdobionych różnymi technikami lub mogą tworzyć własne karty pytań dla danego materiału multimedialnego.
Uczniowie opracowują karty o różnym stopniu trudności, zapoznając się z danymi materiałami. Następnie nauczyciel może czytać na głos pytania, a uczniowie odpowiadają. Karty można wykorzystywać kilkukrotnie, aby uczniowie przyswoili wiedzę z danego materiału multimedialnego. Innymi propozycjami mogą być karty modeli inne niż w danym materiale multimedialnym do rozpoznawania technik zdobienia.

Mając na uwadze redukcję rywalizacji o stopień i indywidualizację (szczególnie w przypadku uczącego się o SPE), dobrym rozwiązaniem są techniki oceniania kształtującego np. poprzez przekazywanie informacji zwrotnej dotyczącej oceny realizacji ćwiczenia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale nauczyciel ma możliwość skorzystania z ćwiczeń powiązanych z danym materiałem, stanowiących rodzaj materiałów sprawdzających dla uczącego się:

Wycieczka wirtualnaDV12iqZFVWycieczka wirtualna: Zakład zdobienia szkła – zawiera treści pomagające rozwiązać dwa ćwiczenia, których celem jest utrwalenie wiadomości z prac odbywających się w zakładzie zdobienia szkła.

Sekwencje filmoweD2bgn38lKSekwencje filmowe: Techniki zdobienia wyrobów ze szkła – zawierają treści pomagające rozwiązać dwa ćwiczenia, których celem jest utrwalenie wiadomości z zakresu technik zdobienia szkła i wyrobów ze szkła.

Grafika interaktywnaDhmJC771iGrafika interaktywna: Maszyny i urządzenia stosowane do zdobienia szkła – zawiera treści pomagające rozwiązać dwa ćwiczenia, których celem jest utrwalenie wiadomości z zakresu stosowanych maszyn i urządzeń podczas procesów zdobienia szkła i wyrobów ze szkła.

Galeria modeli 2D/3DDaI2RqGyXGaleria modeli 2D/3D: Galeria zdobionych wyrobów ze szkła – zawiera treści pomagające rozwiązać jedno ćwiczenie, którego celem jest utrwalenie wiadomości z zakresu rozpoznawania wyrobów szklanych zdobionych różnymi technikami.

• Interaktywne materiały sprawdzająceDh7mQ71wrInteraktywne materiały sprawdzające – stanowią test w formie rozwiązania krzyżówki, składający się z 15 haseł. Krzyżówka ma zadanie utrwalić wiedzę uczniów w zakresie zagadnień e‑materiału, przygotowuje do rozwiązywania zadań na pisemnym/teoretycznym egzaminie zawodowym.

Zagadnienia sprawdzające z e‑materiału wspierają osiąganie wybranych efektów kształcenia oraz spełniają kryteria weryfikacji właściwe dla omawianych multimediów:
CES.02.2. Podstawy produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.02.2.2) charakteryzuje części maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.02.2.2.1) rozpoznaje części maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.02.2.2.2) wskazuje funkcje części maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.02.2.2.3) określa zakres stosowania części maszyn i urządzeń używanych w przemyśle szklarskim
CES.02.2.2.4) dobiera części maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim na podstawie dokumentacji technicznej
CES.02.2.4) posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.02.2.4.1) rozpoznaje dokumentację techniczną i technologiczną związaną z obsługą maszyn i urządzeń w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.02.2.4.2) wymienia czynności związane z obsługą maszyn i urządzeń w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła zgodnie z posiadaną dokumentacją techniczną
CES.02.2.4.3) wskazuje zakres czynności związanych z obsługą maszyn i urządzeń w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.02.2.4.4) stosuje instrukcje techniczne do obsługi maszyn i urządzeń w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.02.2.4.5) na podstawie instrukcji wskazuje zasady organizacji stanowiska pracy przy obsłudze maszyn i urządzeń w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.02.2.6) charakteryzuje układy sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowane w produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.02.2.6.1) rozpoznaje oznaczenia elementów układów sterowania maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.02.2.6.2) wyjaśnia zasady działania układów sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.02.2.6.3) odczytuje parametry pracy układów sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.02.2.8) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
CES.02.2.8.1) wymienia cele normalizacji krajowej
CES.02.2.8.2) podaje definicje i cechy normy
CES.02.2.8.3) rozpoznaje oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
CES.02.2.8.4) korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
CES.02.5. Zdobienie i przetwarzanie wyrobów ze szkła
CES.02.5.1) charakteryzuje materiały służące do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.1.1) identyfikuje materiały służące do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.1.2) określa właściwości materiałów służących do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.1.3) dobiera materiały dla określonej metody zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2) charakteryzuje techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.1) wymienia techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.2) rozpoznaje techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.3) dobiera techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.4) posługuje się rysunkami i szkicami dla wybranej techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.5) przygotowuje materiały służące do zdobienia wyrobów ze szkła
CES.02.5.2.6) stosuje techniki zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3) obsługuje maszyny i urządzenia służące do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3.1) wskazuje maszyny i urządzenia stosowane do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3.2) wymienia czynności związane z obsługą maszyn i urządzeń stosowanych do zdobienia szkła
CES.02.5.3.3) wyjaśnia na uproszczonych schematach, symbole graficzne i oznaczenia przedstawiające powiązane operacje technologiczne w procesie zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3.4) posługuje się instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń w procesie zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3.5) sprawdza stan techniczny maszyn i urządzeń stosowanych do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.3.6) wykonuje czynności związane z uruchomieniem, obsługą, regulacją i zatrzymaniem maszyn i urządzeń stosowanych do zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.02.5.4) ocenia jakość zdobionych i przetwarzanych wyrobów ze szkła
CES.02.5.4.1) rozpoznaje wady zdobienia i przetworzenia wyrobów ze szkła na podstawie wzorców, rysunków i schematów
CES.02.5.4.2) klasyfikuje wyroby ze szkła pod względem występujących wad
CES.02.5.4.3) rozróżnia rodzaje wad wyrobów ze szkła
CES.02.5.4.4) określa przyczyny powstawania wad w zdobionych i przetworzonych wyrobach ze szkła
CES.02.5.4.5) posługuje się przyrządami, normami i instrukcjami do oceny jakościowej zdobionych i przetworzonych wyrobów ze szkła
CES.02.5.4.6) sporządza formularze zbiorcze z wyników oceny jakości zdobionych i przetworzonych wyrobów ze szkła, wykorzystując programy komputerowe.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści