E-materiały do kształcenia zawodowego

Zdobienie wyrobów ze szkła

CES.02. Eksploatacja  maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego - Operator urządzeń przemysłu szklarskiego 818116,
Technik technologii szkła 311925

Przewodnik dla uczącego się

Wprowadzenie

Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia. Zbudowany jest z następujących elementów:

12

Spis treści

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między jego elementami4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między jego elementami
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla uczącego się5.1. Instrukcja dla uczącego się
5.2. Jak korzystać z e‑materiału5.2. Jak korzystać z e‑materiału
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Zapoznajmy się:

1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

Tytuł e‑materiału: Zdobienie wyrobów ze szkła.
Nazwa i symbol cyfrowy zawodów, w których e‑materiały mogą być wykorzystane: Operator urządzeń przemysłu szklarskiego 818116, Technik technologii szkła 311925.
Kod i nazwa kwalifikacji: CES.02 Eksploatacja maszyn i urządzeń dla przemysłu szklarskiego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach: operator urządzeń przemysłu szklarskiego 818116, technik technologii szkła 311925.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji: CES.02 Eksploatacja maszyn i urządzeń dla przemysłu szklarskiego
- obsługiwania maszyn i urządzeń do formowania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła.

Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób obrazowy i zrozumiały technik zdobienia szkła oraz wyrobów ze szkła, a także pracy osób w zakładzie zdobienia szkła.
E‑materiał ma stanowić pomoc w procesie nauczania/uczenia się.
E‑materiał jest wzbogacony zestawem ćwiczeń sprawdzających zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz Słownikiem pojęć zawierającym podstawowe pojęcia związane z pracą technika technologii szkła.
Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych zasobów multimedialnych, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności zawodowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

4

3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych.
E‑materiał: Zdobienie wyrobów ze szkła, składa się z czterech materiałów multimedialnych:

Wycieczka wirtualnaDV12iqZFVWycieczka wirtualna: Zakład zdobienia szkła,
Sekwencje filmoweD2bgn38lKSekwencje filmowe: Techniki zdobienia wyrobów ze szkła,
Grafika interaktywnaDhmJC771iGrafika interaktywna: Maszyny i urządzenia stosowane do zdobienia szkła,
Galeria modeli 2D/3DDaI2RqGyXGaleria modeli 2D/3D: Galeria zdobionych wyrobów ze szkła.

5

3.2. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDh7mQ71wrInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuD11aWsqr8Słownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaDixJkYwHhPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięDtXFNs5q2Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaDRVEwPXIPNetografia i bibliografia

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między jego elementami

W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:

Wycieczka wirtualnaDV12iqZFVWycieczka wirtualna: Zakład zdobienia szkła – prezentuje wycieczkę po zakładzie zdobienia szkła.
Uczeń korzystający z danego materiału ma możliwość poznania aspektów związanych pracą w zakładzie zdobienia szkła.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- opisywanie prac wykonywanych w zakładzie zdobienia szkła,
- charakteryzowanie zadań zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy,
- organizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii,
- zaplanowanie procesu zdobienia szkła,
- posługiwanie się dokumentacją technologiczną dotyczącą zdobienia szkła.

Sekwencje filmoweD2bgn38lKSekwencje filmowe: Techniki zdobienia wyrobów ze szkła – prezentują krótkie Sekwencje filmowe dotyczące różnych technik zdobienia szkła i wyrobów ze szkła.
Uczeń korzystający z ma gotowy zbiór filmów w formie krótkich sekwencji do wykorzystania, aby mógł się zapoznać z technikami zdobienia szkła i wyrobów ze szkła.
Uczeń korzystając z danego materiału multimedialnego, może pracować w swoim tempie – przeglądać, zatrzymywać, powtarzać materiał audiowizualny wraz z komentarzem tekstowym.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- sklasyfikowanie technik zdobienia wyrobów ze szkła,
- wyjaśnienie poszczególnych procesów zachodzące podczas technik zdobienia szkła,
- opisywanie pracy maszyn i urządzeń stosowanych podczas obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła,
- stosowanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła.

Grafika interaktywnaDhmJC771iGrafika interaktywna: Maszyny i urządzenia stosowane do zdobienia szkła – przedstawia maszyny i urządzenia stosowane w technikach zdobienia szkła i wyrobów ze szkła.
Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór interaktywnych grafik maszyn i urządzeń wraz z charakterystykami technicznymi do wykorzystania w swojej pracy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- dobieranie narzędzi do zdobienia szkła,
- dobieranie maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego do zdobienia szkła i wyrobów ze szkła,
- charakteryzowanie parametrów technicznych maszyn i urządzeń stosowanych podczas zdobienia i szkła i wyrobów ze szkła,
- charakteryzowanie wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim.

Galeria modeli 2D/3DDaI2RqGyXGaleria modeli 2D/3D: Galeria zdobionych wyrobów ze szkła – przedstawia modele wyrobów szklanych poddanych określonym technikom zdobienia.
Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór interaktywnych modeli przedstawiających wyroby otrzymywane za pomocą poszczególnych technik zdobienia, które może wykorzystać w swojej pracy uczącego się.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- rozpoznawanie wyrobów szklanych zdobionych różnymi technikami zdobienia,
- dokonywanie oceny jakości wyrobów w poszczególnych technikach zdobienia,
- posługiwanie się normami, katalogami oraz instrukcjami podczas zdobienia szkła,
- zastosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska podczas procesów zdobienia szkła.

Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału. 
Jest to nowoczesna pomoc dla uczącego się wspomagająca proces uczenia się/samokształcenia.
Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość obrazującą procesy zdobienia szkła i wyrobów ze szkła.
Dzisiejszy człowiek chce otaczać się ładnymi i estetycznymi wyrobami ze szkła. Szkło ponownie jest stosowane w różnych dziedzinach, dlatego tak ważnym elementem jest jego zdobienie, dostosowanie technik zdobienia do zastosowania szkła i wyrobów ze szkła. Wprowadzone różne techniki zdobienia dają człowiekowi takie możliwości.
Uczący się powinien wiedzieć, jakimi technikami zdobi się szkło, jakich materiałów oraz maszyn użyć w poszczególnych technikach, czy jak wyglądają ukończone daną techniką wyroby. Zakładów zdobienia szkła w Polsce jest dużo, co stanowi jedną z alternatyw podjęcia pracy przez operatora maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego, czy technika technologii szkła.
Wszystkie materiały dydaktyczne opracowane w tym e‑materiale służą poznaniu przez uczącego technik zdobienia szkła. Uczący się ma też możliwość po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi wykonania ćwiczeń w formie Interaktywnych materiałów sprawdzających w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy. W Interaktywnych materiałach sprawdzających znajduje się krzyżówka sprawdzająca wiedzę z zakresu e‑materiału z opracowanymi 15 hasłami do rozwiązania oraz powiązane ćwiczenia – łącznie 7 zadań ćwiczeniowych. Wszystkie ćwiczenia z Interaktywnych materiałów sprawdzających stanowią podsumowującą całość pracy z e‑materiałem. Obudowa dydaktyczna w formie Netografii oraz bibliografii warunkuje proces samokształcenia uczącego się.

E‑materiał jako pomoc dydaktyczna dla uczniów zawodów szkolnictwa branżowego: operator urządzeń przemysłu szklarskiego oraz technik technologii szkła służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom i osobom dorosłym treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.

E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, zdobyciem dobrego zawodu, czy pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej. 

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia

8

5.1. Instrukcja dla uczącego się

Drogi uczniu!

Do Twojej dyspozycji oddane zostają e‑materiały do kształcenia zawodowego.
Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego. 

Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi. 

Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera powiązane ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zapoznaniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych – wykonać test sprawdzający stan Twojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Zarówno ćwiczenia, jak i materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy oraz możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną bibliografią i netografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.

9

5.2. Jak korzystać z e‑materiału?

Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.

Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.
Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:

Zrób własne notatki – w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach pdf, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek.

Aby przygotować notatkę należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz. Notatki w danym e‑materiale możesz sporządzać, zapoznając się z każdym tu proponowanym multimedium, np. wycieczką, sekwencjami filmowymi, grafikami, czy galerią modeli. Na ich podstawie możesz wypisywać ważne z twojego punktu widzenia wiadomości z materiału, możesz wypisywać pojęcia, czy opracować notatki z grafik maszyn i urządzeń stosowanych w zdobieniu szkła i wyrobów ze szkła.

Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia oraz poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.
Proste rysunki możesz wykonywać zapoznając się z multimedium grafik, następnie możesz rysunki wzbogacać dodatkowymi opisami np. parametrami technologicznymi.

Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek. Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się. Materiały w formie fiszek twórz oglądając Wycieczkę wirtualną, czy Sekwencje filmowe – wypisuj na fiszkach ważne informacje, czy słownictwo zawodowe, które będziesz mógł sprawdzić w słowniku pojęciowym danego e‑materiału.

Drogi uczniu z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać przy własnej, indywidualnej nauce, np.:
Wycieczka wirtualnaDV12iqZFVWycieczka wirtualna: Zakład zdobienia szkła – prezentuje wycieczkę po zakładzie zdobienia szkła. 
Z treści materiału możesz wykonać mapę mentalną poszczególnych prac obserwowanych w materiale, możesz wypisać treści, które są ciężkie do zrozumienia i na lekcji wraz z nauczycielem w formie dyskusji będziecie mogli wyjaśnić swoje wątpliwości, czy wykonać zadania przydzielone przez nauczyciela, np. opracować zasady bezpiecznej pracy w zakładzie zdobienia szkła. 
Sekwencje filmoweD2bgn38lKSekwencje filmowe: Techniki zdobienia wyrobów ze szkła – prezentują krótkie sekwencje filmowe dotyczące różnych technik zdobienia szkła i wyrobów ze szkła.
Na podstawie Sekwencji filmowych możesz zapoznać się z technikami zdobienia szkła i wyrobów ze szkła. Wykonaj własne notatki z poszczególnych technik, możesz to wzbogacić swoimi rysunkami, tak abyś przyswoił wiedzę zawodową.  
Grafika interaktywnaDhmJC771iGrafika interaktywna: Maszyny i urządzenia stosowane do zdobienia szkła – przedstawia maszyny i urządzenia stosowane w technikach zdobienia szkła i wyrobów ze szkła.
Możesz sam opracować własnoręczną grafikę, czy rysunki celem powtórzenia wiadomości z zakresu maszyn i urządzeń stosowanych w zdobieniu szkła.
Galeria modeli 2D/3DDaI2RqGyXGaleria modeli 2D/3D: Galeria zdobionych wyrobów ze szkła – przedstawia modele wyrobów szklanych poddanych określonym technikom zdobienia.
Na podstawie galerii modeli przedstawiających wyroby szklane zdobione różnymi technikami możesz wykonywać własne rysunki, opisy oraz charakterystyki poznanych technik zdobienia, możesz sam poszukiwać w Internecie innych zdjęć prezentujących wyroby zdobione za pomocą poznanych technik.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale masz możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco–sprawdzających:

  • Krzyżówka, Tytuł: Sprawdź się! Zdobienie wyrobów ze szkła. Krzyżówka składająca się z 15 haseł, może to stanowić taki test utrwalający wiedzę w zakresie zagadnień e‑materiału, przygotowuje do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym.

  • Ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możesz spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

11

7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści