Zwalczanie pożarów
LES.02. Gospodarowanie zasobami leśnymi – technik leśnik 314301
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik leśnik (kod cyfrowy zawodu 314301): organizowanie i nadzorowanie prac związanych z hodowlą i ochroną lasu, gospodarką łowiecką i rekreacyjnym zagospodarowaniem lasu, a także pozyskiwaniem surowca drzewnego oraz użytków ubocznych, jak również wykonywanie prac pomiarowych i inwentaryzacyjnych w drzewostanach. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących oceniania zagrożenia pożarowego lasu oraz stosowania metod zapobiegania pożarom lasu, ich wykrywania i gaszenia.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia dla kwalifikacji LES.02. Gospodarowanie zasobami leśnymi:
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia:
LES.02.4. Organizowanie i prowadzenie prac związanych z ochroną lasu
Osoba ucząca się:
LES.02.4.13) ocenia zagrożenie pożarowe lasu:
LES.02.4.13) 1) wymienia czynniki kształtujące zagrożenie pożarowe;
LES.02.4.13) 2) wymienia kryteria przyporządkowania obszarów leśnych do kategorii zagrożenia pożarowego lasu;
LES.02.4.13) 3) wymienia zasady określania stopnia zagrożenia pożarowego lasu;
LES.02.4.13) 4) wskazuje działania gospodarcze konieczne do wykonania w zależności od ustalonego stopnia zagrożenia pożarowego.
LES.02.4.14) stosuje metody zapobiegania pożarom lasu, ich wykrywania i gaszenia:
LES.02.4.14) 1) wyjaśnia zasady funkcjonowania elementów systemu obserwacyjno‑alarmowego nadleśnictw;
LES.02.4.14) 2) omawia przygotowanie techniczne nadleśnictw do zabezpieczenia przed pożarami;
LES.02.4.14) 3) dobiera typy pasów przeciwpożarowych i warunki ich stosowania;
LES.02.4.14) 4) rozróżnia rodzaje pożarów lasu;
LES.02.4.14) 5) dobiera sposoby i techniki gaszenia pożarów lasu;
LES.02.4.14) 6) wymienia obowiązki pracowników Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe na wypadek pożaru;
LES.02.4.14) 7) ustala zasady zabezpieczania pożarzysk;
LES.02.4.14) 8) wymienia straty pożarowe;
LES.02.4.14) 9) odczytuje na mapach leśnych informacje dotyczące ochrony przeciwpożarowej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Gra edukacyjnaGra edukacyjna
Praca z grą edukacyjną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
ocenianie zagrożenia pożarowego lasu,
wskazywanie działań gospodarczych koniecznych do wykonania w zależności od ustalonego stopnia zagrożenia pożarowego,
stosowanie właściwych metod zapobiegania pożarom lasu, ich wykrywania i gaszenia,
wyjaśnianie zasad funkcjonowania elementów systemu obserwacyjno‑alarmowego nadleśnictw oraz przygotowania technicznego nadleśnictw do zabezpieczenia przed pożarami,
rozróżnianie rodzajów pożarów lasu,
dobieranie właściwych sposobów i technik gaszenia pożarów lasu,
znajomość obowiązków pracowników Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe na wypadek pożaru,
wyjaśnianie zasad zabezpieczania pożarzysk.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zwalczania pożarów.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej zwalczania pożarów.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiał multimedialny jest powiązany z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej oraz z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
gra edukacyjna z ćwiczeniami 1–6.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o tym, jak zwalczać pożary. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Gra edukacyjna Dobór sprzętu i sposób zwalczania określonego rodzaju pożaru
Praca indywidualna
Nauczyciel wprowadza uczniów w reguły gry edukacyjnej, w której uczniowie wezmą udział. Informuje ich, jakie możliwości daje multimedium, i odpowiada na ewentualne pytania.
Uczniowie przystępują do gry. Wcielają się w rolę pracownika Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe lub Państwowej Straży Pożarnej, a ich zadaniem jest zapobiec rozprzestrzenieniu się pożaru. Do gaszenia ognia mają do wyboru rozmaite narzędzia, od których sprawnego doboru zależy wynik gry. Uczniowie, którzy poradzą sobie na pierwszym stopniu zaawansowania, mogą przejść na kolejny poziom i na nim spróbować sił.
Po wyznaczonym na grę czasie nauczyciel zachęca uczniów do wyrażenia swoich wrażeń i refleksji.
2. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
1. Gra edukacyjna Dobór sprzętu i sposób zwalczania określonego rodzaju pożaru
Praca indywidualna
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w domu wzięli udział w grze edukacyjnej, w której będą musieli wcielić się w rolę pracownika Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe lub Państwowej Straży Pożarnej i powstrzymać pożar za pomocą dostępnych narzędzi. Zachęca uczniów, aby w przypadku gdy pierwszy poziom gry okaże się dla nich zbyt łatwy, spróbowali sił na wyższych poziomach.
Na zajęciach uczniowie swobodnie dzielą się wrażeniami, obserwacjami i wnioskami. Nauczyciel odnosi się do ich wypowiedzi i w ten sposób wprowadza temat lekcji.
2. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy e‑materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. W przypadku gry edukacyjnej uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów, a słabowidzący – z opisów alternatywnych. Należy też zadbać o to, by podczas pracy z grą edukacyjną nie pojawił się w klasie element niezdrowej rywalizacji, nie można bowiem dopuścić do sytuacji, w której uczniowie ze SPE będą mieli nierówne szanse; celem gry nie musi być praca na czas, tylko wykonanie misji możliwie jak najdokładniej, z minimalną liczbą błędów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
