E-materiały do kształcenia zawodowego

Eksploatacja środków transportu drogowego

Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

Celem e‑materiału jest zapoznanie ucznia z podstawowymi zasadami prawidłowej eksploatacji różnych środków używanych w transporcie drogowym. Dzięki tym e‑zasobom uczeń posiądzie wiedzę i umiejętności z zakresu podstawowych zasad i reguł dotyczących użytkowania środka transportu, jego zespołów, podzespołów oraz osprzętu, a także maszyn i urządzeń wykorzystywanych podczas realizacji zadań przewozowych. Pozna on również skutki, jakie towarzyszą niewłaściwej obsłudze i eksploatacji wyżej wymienionych elementów, zespołów, podzespołów, maszyn i urządzeń. E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

TDR.01. Eksploatacja środków transportu drogowego w zawodach Kierowca mechanik 832201, Technik transportu drogowego 311927

Cele kształcenia

Obsługa środków transportu drogowego

Uczeń:

1) rozróżnia części maszyn, mechanizmów i urządzeń stosowanych w środkach transportu drogowego;

2) posługuje się dokumentacją techniczną środków transportu drogowego;

4) rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne;

5) rozróżnia rodzaje środków transportu drogowego;

6) wyjaśnia budowę oraz zasadę działania zespołów i podzespołów środków transportu drogowego;

7) rozpoznaje instalacje oraz urządzenia elektryczne i elektroniczne stosowane w środkach transportu drogowego;

8) ocenia stan techniczny środków transportu drogowego;

9) sprawdza stan techniczny pojazdu przed wyjazdem;

10) lokalizuje uszkodzenia zespołów i podzespołów środków transportu drogowego;

11) usuwa usterki środka transportu drogowego powstałe podczas jazdy;

12) posługuje się urządzeniami kontrolno‑pomiarowymi środków transportu drogowego;

13) stosuje części zamienne oraz materiały eksploatacyjne środków transportu drogowego;

14) planuje czynności związane z naprawą i konserwacją środków transportu drogowego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD1CpU3xZpWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które umożliwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

    Film instruktażowy (tutorial) „Diagnozowanie układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego”D1CHjrDWvFilm instruktażowy (tutorial) „Diagnozowanie układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego” to film prezentujący kolejne czynności wykonywane w ramach procedury procesów technologicznych związanych z prowadzeniem diagnozowania układów, zespołów i podzespołów samochodu ciężarowego skrzyniowego, ciągnika siodłowego, zespołów pojazdów składających się z samochodu ciężarowego i przyczepy oraz z ciągnika siodłowego i naczepy. Prezentowana jest diagnoza układu napędowego, układu jezdnego, zawieszenia, układu kierowniczego, układu hamulcowego, ramy, nadwozia, kabiny kierowcy, wyposażenia dodatkowego i specjalistycznego oraz poszczególnych elementów składowych wymienionych układów i zespołów. Film przybliża procedury związane z kontrolą parametrów materiałów eksploatacyjnych stosowanych w środkach transportu drogowego oraz niezbędną dokumentację.

    Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Eksploatacja środków transportu drogowego”DgPi9Ts99Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Eksploatacja środków transportu drogowego” — w tej grze uczestnik wcieli się w postać kierowcy mechanika, który musi wskazać, jakie elementy budowy pojazdu mogą odpowiadać za określone usterki. Uczestnik ma do wyboru trzy moduły tematyczne:

    • Wymiana środków eksploatacji pojazdu — regularna wymiana oleju samochodowego, nowe filtry paliwa i powietrza, zadbany układ hamulcowy;

    • Naprawa układów pojazdu — rozpoznanie i usunięcie awarii;

    • Kompleksowa obsługa pojazdu.

    Symulator „Obsługa pojazdów oraz zespołów pojazdów oraz układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego”DObR7wEajSymulator „Obsługa pojazdów oraz zespołów pojazdów oraz układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego” prezentuje rodzaje struktur podstawowych układów środków transportu (układu napędowego, układu jezdnego, zawieszenia, układu kierowniczego, układu hamulcowego, ramy, nadwozia, kabiny kierowcy, wyposażenia dodatkowego i specjalistycznego) oraz interaktywne schematy urządzenia/instalacji. Zadaniem ucznia będzie wykonanie działań związanych z obsługą poszczególnych układów związanych z dwoma typami pojazdów: samochodem ciężarowym skrzyniowym oraz ciągnikiem siodłowym.

    E‑book „Eksploatacja środków transportu”D1CqLifmOE‑book „Eksploatacja środków transportu” zawiera treści dotyczące podstawowych zasad i norm związanych z eksploatacją środków transportu drogowego. Zdefiniowane są w nim podstawowe określenia z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń technicznych, opisane szczegółowo zasady eksploatacji z podziałem na etapy planowania, użytkowania i obsługiwania poszczególnych środków transportu, ich zespołów i podzespołów. W e‑booku można znaleźć opisy i przykłady skutków użytkowania pojazdów drogowych niezgodnie z zasadami prawidłowej eksploatacji oraz zasady eksploatacji układu napędowego, układu jezdnego, zawieszenia, układu kierowniczego, układu hamulcowego, ramy, nadwozia, kabiny kierowcy, wyposażenia dodatkowego i specjalistycznego oraz poszczególnych elementów składowych wymienionych układów i zespołów. Ważnym elementem jest również opis odpowiedniego doboru materiałów eksploatacyjnych do konkretnego zastosowania (rodzaj i jakość oleju przekładniowego do mostu napędowego, rodzaj i jakość oleju silnikowego do silnika, rodzaj i jakość płynu chłodzącego, rodzaj i jakość paliwa, rodzaj i jakość innych płynów eksploatacyjnych, korzyści lub ich brak z zastosowania przy naprawie oryginalnych części zamiennych lub tzw. zamienników).

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDLUIpaCfQInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDOr0Oc2P3Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDmz4JsNrgPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDAMNKXt8pPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDHbO0xdkqNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaD11nB8QyvInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu drogowego

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie zagadnień związanych z eksploatacją środków transportu drogowego.

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film instruktażowy (tutorial) „Diagnozowanie układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego”
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film instruktażowy.

  • Zadaniem uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętanie jak największej ilości informacji.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na 3 grupy. Kolejno pyta o wybrany zakres materiału i przydziela do grup: grupa 1 - „czynności związane z diagnozowaniem układu napędowego i kierowniczego”, grupa 2 -”czynności związane z diagnozowaniem układu jezdnego i zawieszenia”, grupa 3 - „czynności związane z diagnozowaniem układu hamulcowego, ramy, nadwozia i kabiny kierowcy”.

  • Zadaniem grup jest wypisanie w formie notatki cyfrowej lub na flipcharcie informacji z filmu.

  • W drugiej części zadania grupy mają za zadanie określić: grupa 2 do flipcharta grupy 1 dopisuje, jakie narzędzia i przyrządy mogą być użyte w realizacji czynności związanych z diagnozą układu napędowego i kierowniczego. Podobne działania realizują grupy 31 (dobierając przyrządy i narzędzia do właściwych tematów)

  • W kolejnym, ostatnim działaniu, grupa pierwsza dopisuje, jakie dokumenty są związane z diagnozą układu hamulcowego, ramy, nadwozia i kabiny kierowcy. Kolejno grupy 23 zajmuje się dokumentacja związaną z diagnozą układu napędowego i kierowniczego (gr. 3) i „układu jezdnego i zawieszenia” (gr. 1)

  • W każdym z kroków procedury uczniowie mogą korzystać z internetu.

  • Nauczyciel za każdym razem prosi o prezentacje efektów pracy zespołu.

  • Nauczyciel, podsumowując zajęcia wskazuje, że na ten sam zakres działań, zestaw narzędzi i dokumentację można spojrzeć pod różnymi kontami (osoby dokumentującej, wykorzystywanych narzędzi oraz czynności do wykonania przy diagnozie.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Eksploatacja środków transportu drogowego”
  • Nauczyciel łączy klasę w grupy 3-4 osobowe.

  • Przyznaje dostęp do e‑materiału. Zadaniem grup będzie przejście przez grę i wykonanie wszystkich zadań związanych z każdym z modułów.

  • Jednak uczniowie w grupach będą przechodzili każde zadania kolejno, ale ich zaliczenie dla każdego z nich nastąpi po odpowiedzi na dodatkowe pytania innych uczniów w grupie (za każde pytanie, na które uczeń nie odpowie - pytający dostaje punkt, ale jeśli uczeń wykonujący dany element gry, nie odpowie na żadne pytanie kolegów, cała grupa (każdy z uczniów) otrzyma trzy punkty ujemne). Realizowane przez ucznia zadanie jest zaliczone (i uczeń otrzyma 5 punktów), jeśli odpowie na wszystkie pytania i wykona zadanie z gry.

  • Nauczyciel prosi o zapisywanie pytań przez każdą z grup.

  • Uczniowie podczas wykonywania ćwiczenia mogą zwracać się do nauczyciela o pomoc w rozwiązaniu spornych kwestii dotyczących pytań.

  • Nauczyciel nadzoruje grę i podsumowuje ją, prosząc o podanie liczby punktów każdego ucznia w grupie. Wygrywa uczeń, który zbierze największą liczbę punktów.

  • Nauczyciel zbiera pytania od uczniów jako baza do przygotowania testu sprawdzającego wiedzę.

Symulator „Obsługa pojazdów oraz zespołów pojazdów oraz układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego”
  • Nauczyciel łączy uczniów w pary tak, aby w każdej z nich była osoba, która szybko się uczy (uczeń drugi) oraz osoba potrzebująca wsparcia (uczeń pierwszy).

  • Uczniowie kolejno przechodzą przez kolejne etapy symulatora: samochód ciężarowy skrzyniowy – uczeń pierwszy, ciągnik siodłowy – uczeń drugi.

  • Podczas symulacji notują własne odpowiedzi, tworząc wspólną dla pary notatkę, przy czym główne role w odpowiednich symulacjach odgrywają wskazani uczniowie. Notatka składa się z pytania lub zadania i poprawnej odpowiedzi. Jeśli odpowiedź nie jest poprawna, uczeń pierwszy prosi o pomoc ucznia drugiego. Grający uczeń pierwszy wskazuje uczniowi drugiemu, co ma zapisać w notatce i na odwrót (podczas kiedy symulacje przechodzi druga osoba, to pierwszy uczeń notuje).

  • Teraz wspólnie pary opracowują instrukcję „Jak poprawnie przejść przez symulację?”. W instrukcji krok po kroku wypisują, co należy zrobić, dlaczego tak i jakie to będzie niosło za sobą konsekwencje. Instrukcje wykonują w postaci kart (strona A4), które podczas prezentacji para zaprezentuje innym.

  • Na kartach powinny znajdować się pytania z poprawnymi odpowiedziami. Mogą to być narysowane karty lub wykonane zdjęcia kart.

  • Pary prezentują swoje instrukcje poprawnego rozegrania gry.

  • Nauczyciel ocenia ich pracę.

E‑book „Eksploatacja środków transportu”
  • Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej fragmenty e‑book‑a dotyczące poruszanych na lekcji zagadnień. Dzieli klasę na grupy.

  • Prosi grupy o zapisanie na oddzielnych karteczkach haseł (niedokończonych zdań) dotyczących zagadnień:

    • grupa 1 - zasady prawidłowej eksploatacji

    • grupa 2 - skutki użytkowania pojazdów drogowych niezgodnie z zasadami prawidłowej eksploatacji

    • grupa 3 - zasady doboru i wymiany materiałów eksploatacyjnych

  • Hasła te mogą wyglądać np.: „jeśli w odpowiednim czasie nie wymienimy oleju to ...”, „oznaczenie oleju zawiera w sobie informacje dotyczące ...”

  • Nauczyciel hurtowo zbiera karteczki do pojemnika.

  • Teraz grupy losują karteczki i na nie na głos odpowiadają. Sędziami są autorzy pytań, jednak ostateczny werdykt podejmuje nauczyciel.

  • Grupy zdobywają punkty, a każdy uczeń w trakcie działania zapisuje poprawnie dokończone zdania (po zatwierdzeniu przez nauczyciela).

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia, wskazując na możliwość zastosowania tej metody uczenia się również jako działania samodzielnego.

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film instruktażowy (tutorial) „Diagnozowanie układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego”
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji instruktażowy.

  • Zadaniem samodzielnym uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przeanalizowali zakresy prac podczas diagnozy układów środków transportu drogowego oraz urządzenia i dokumentację.

  • Zadaniem uczniów będzie przedstawienie/przypisanie w tabeli tych informacji. W tym celu zbudowana jest tabela w taki sposób, aby w pierwszej kolumnie zapisywano czynności konieczne do wykonania diagnozy, w drugiej przypisywano czynnościom narzędzia, a w trzeciej kolumnie, jeśli jest, dokumentacja z tym działaniem związana.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swoich tabel.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Eksploatacja środków transportu drogowego”
  • Nauczyciel informuje, że teraz każdy indywidualnie ma przejść grę, wybierając co najmniej dwa moduły tematyczne (z dostępnych trzech: „wymiana środków eksploatacji pojazdu”, „naprawa układów pojazdu” lub „kompleksowa obsługa pojazdu”, ale każdą odpowiedź podczas rozwiązywania zadań z gry trzeba będzie opisać w notatniku.

  • Uczniowie przechodzą grę wspak, czyli zaznaczają najpierw błędne odpowiedzi, testując program. Przed zatwierdzeniem wykonują zdjęcie ekranów z błędnymi odpowiedziami lub tworzą zrzuty ekranu. Zdjęcia zamieszczają w swojej cyfrowej notatce.

  • Po przejściu w ten sposób zadań dla dwóch postaci wykonują prezentację, w której na każdym slajdzie zamieszczają po lewej zdjęcia pytań i udzielonych na nie poprawnych odpowiedzi, a po prawej obrazy z niewłaściwie zaznaczonymi odpowiedziami. Pod obrazkami zamieszczają opis w punktach dotyczący tego, co trzeba wiedzieć, żeby przejść to pytanie w grze.

  • Nauczyciel po zakończonej przez wszystkich uczniów grze prosi o prezentacje efektów ich pracy.

  • Prosi też o informację zwrotną z przebiegu czynności w zadaniach.

  • Nauczyciel, organizując pracę samodzielną, może wcześniej równej liczbie uczniów przydzielać postacie z gry.

Symulator „Obsługa pojazdów oraz zespołów pojazdów oraz układów, zespołów i podzespołów środków transportu drogowego”
  • Nauczyciel przydziela uczniom dostęp do e‑materiału i prosi ich o analizę symulatora oraz stworzenie ścieżki zadań symulacyjnych dla trzeciego pojazdu, w którym należy podobnie jak w przypadku samochodu skrzyniowego i ciągnika siodłowego wykonać działania związane z obsługą poszczególnych układów.

  • Uczniowie przechodzą symulację i analizują pomysły na zadania prezentowane w e‑materiale.

  • Teraz wybierając jedną z dwóch propozycji: zespół pojazdów składający się z samochodu ciężarowego i przyczepy lub z ciągnika siodłowego i naczepy uczniowie samodzielnie opisują swoje pomysły na kartce.

  • Zadanie prezentują na zajęciach. Nauczyciel komentuje pomysły.

Praca uczniów może być elementem wyjściowym do nowego działania uczniów (stworzenia gry lub nowej symulacji) samodzielnie lub w grupie.

E‑book „Eksploatacja środków transportu”
  • Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przygotowanie trzyminutowego przemówienia na temat wymiany środków eksploatacji pojazdu.

  • Do dyspozycji uczniów jest rozdział z e‑booka oraz informacje z  interaktywnego narzędzie SBL. Nauczyciel sugeruje również, że warto wziąć pod uwagę inne materiały i tam szukać treści do wypowiedzi.

  • Uczniowie przygotowują przemówienia, zapisując na kartce punkty, w których tłumaczą, na czym polega eksploatacją, jakie są układy w pojeździe i różnice w ich eksploatacjach itd.

  • Przykładem stanowisk do diagnostyki być fragment wyszukanego na portalu YouTube filmu i zaprezentowany podczas przemówienia.

  • Nauczyciel prosi kilku uczniów o wystąpienie z przemówieniem.

  • Za każdym razem je podsumowuje.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały te mogą posłużyć do pracy grupowej i pracy indywidulanej. Podczas pracy grupowej można zastosować metodę generowania dodatkowych pytań na bazie , który zawiera pytań.

Przykładowe działania w ramach lekcji:

  • Grupy rozwiązują test wspólnie na czas. Nauczyciel prosi o podanie efektu wspólnej pracy (liczba punktów, pytania z błędną odpowiedzią).

  • Po pierwszym rozwiązaniu testu utrudnieniem może być właśnie wygenerowanie dodatkowego pytania do każdego błędnie wykonanego przez grupę.

  • Grupy zapisują pytania i wymyślają dobrą i złe odpowiedzi.

  • Nauczyciel może poprosić o wpisanie tych pytań i odpowiedzi do w formie elektronicznej np.: do formularza Forms. Dzięki temu powstanie drugi, alternatywny do zamieszczonego w materiałach, test do wykorzystania podczas działań sprawdzających.

Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić wiedzę z danego zakresu samodzielnie przez ucznia.

Przykładowe wykorzystanie indywidualnie przez ucznia:

  • Uczeń zapoznaje się praca z filmem.

  • W trakcie analizy filmu (lub po zapoznaniu się z jego elementami) rozpoczyna ćwiczenie 3 z lukami w tekście - stara się odpowiednio dopasować słowa do zdań.

  • W kolejnym kroku wykonuje ćwiczenie 4 polegające na analizie filmu z YouTube'a i odpowiedzi na pytania. To dobry wstęp do symulacji.

  • Finalnie rozwiązuje ćwiczenia oceniając prawdziwość zdań.

  • Dla relaksu wykonuje ćwiczenie 2.

  • W kolejnym działaniu sam generuje kilka pytań, wpisując pytania i odpowiedzi do testu cyfrowego (Forms, GoogleForms lub innego) i wymieniając się z innymi uczniami linkiem do jego wypełnienia.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, rozszerzając je o zagadnienia na nich poruszane i dyskutując o wstępnym przygotowaniu się do nich przez uczniów. Działaniem takim może być przygotowanie puzzli do pracy na zajęciach.

Przed lekcją

  • Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie układu napędowego, układu jezdnego, zawieszenia, układu kierowniczego i układu hamulcowego.

  • Działaniem ucznia będzie przygotowanie w formacie obrazka, który będzie zamieniony na puzzle. Obrazek ma zawierać te trzy jednostki wraz z ich opisami. - Kompozycja obrazka może być dowolna, jednak nauczyciel może przed lekcją przygotować przestrzenny wzorzec do wypełnienia obrazkami i wyjaśnieniami. Wzorzec może też mieć formułę komiksową (w sieci znajdują się odpowiednie programy do generowania komiksów)

  • Po wykonaniu obrazka bazowego na podstawie wybranych jednostek ładunkowych z wizualizacji i jego wydrukowaniu uczniowie wykonują z niego puzzle, chowając je do koperty.

Podczas lekcji

  • Nauczyciel zbiera pocięte w puzzle obrazki od każdego z uczniów i na zajęciach lekcyjnych rozdaje losowe obrazki do ułożenia jako fragment lekcji.

Puzzle mogą być również wykonane w aplikacji internetowej. Dzięki temu uczniowie otrzymają link do ułożenia puzzli, a nie fizyczne elementy.

Praca z uczniami z  i indywidualizowanie pracy z uczniem

Przy pracy z uczniem z  dobrze jest dopasować wykorzystanie e‑materiału i informować o sposobach jego wykorzystania (komunikować się) w sposób sprzyjający rozwojowi dziecka. Konstrukcję płaszczyzny porozumiewania się można oprzeć na przykładowych kilku działaniach:

  1. W trakcie wykorzystywania e‑materiału warto starać się usamodzielniać dziecko, czyli tak konstruować instrukcje do wykorzystania e‑materiału, aby mogło ono podjąć własne decyzje i działania. Przykładem może być zastosowanie niepełnej instrukcji „Twoim zadaniem będzie wykonać spis, na której zawrzesz wszystkie czynności związane z diagnozą układów w postaci małych ikon i ich opisy. Legenda ta ma mieć nie więcej niż stronę

  2. Nauczyciel po informacji zwrotnej „nie rozumiem” powinien dostosować sposób komunikowania się z uczniem do możliwości psychofizycznych ucznia. „Nie rozumiem jak mam wykonać polecenie utworzenia checklisty czynności związanych z kontrolą parametrów materiałów eksploatacyjnych” nie oznacza kolejnego powtórzenie tego samego polecenia przez nauczyciela, ale dopasowanie się i dopytanie czego uczeń nie rozumie i próba wytłumaczenia (stosując zasadę usamodzielniania) pewnych kwestii innymi słowami.

  3. Jeśli uczeń nie rozumie pewnego toku postępowania (np.: zależności w doborze parametrów materiałów eksploatacyjnych) ważne jest, aby w tym e‑materiale wyjaśnić, poinformować ucznia o sposobie własnego rozumowania (wytłumaczenie, dlaczego akurat w ten właśnie sposób to prezentuje nauczyciel).

  4. Podczas przydzielania zadań związanych z pracą z e‑materiałem należy pamiętać o byciu konsekwentnym, ale jednocześnie pamiętać o możliwości „wyjścia z twarzą”. Jeśli uczeń nie chce czegoś wykonać (z jakiegoś sobie wiadomego powodu, który może wynikać ze specjalnych potrzeb) można z nim negocjować. Jeśli zarzeka się, że nie potrafi wykonać puzzli w postaci cyfrowej, można mu pomóc, drukując obrazek przez niego przygotowany i, wręczając nożyczki, zaproponować wykonanie tych puzzli ręcznie.

  5. Wykonywanie kart memory czy puzzli lub wymyślanie pytań, haseł pozwala zachęcać uczniów do działań twórczych. Aby je zainicjować, należy samemu próbować je wymyślać i poprzez dawanie przykładu takiego działania inspirować. Pamiętać należy też o pełnej akceptacji pomysłów.

Praca z uczniami o  w dużej mierze zależy od grupy, która będzie nauczana i ich potrzeb. Stąd dobór sposobów pracy będzie od tego zależał. Podane powyżej ogólne działania można śmiało poszerzać i indywidualizować (dopasowywać np.: poprzez negocjowanie zakresu opracowań i działań z e‑materiałem).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RSJV0wzEGJXWb
(Uzupełnij).