Zabiegi specjalistyczne wykonywane w procesie wiercenia i opróbowania otworów wiertniczych
Wykonywanie prac wiertniczych - Wiertacz , Technik wiertnik
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów wiertacz i technik wiertnikWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów wiertacz i technik wiertnik
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach wiertacza i technika wiertnika. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:
GIW.12. Wykonywanie prac wiertniczych wyodrębnionych w zawodach Wiertacz 811305 i Technik wiertnik 311707.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
GIW.12. Wykonywanie prac wiertniczych:
wykonywanie zabiegów specjalistycznych związanych z procesem wiercenia, opróbowania i udostępniania złoża,
GIW.13. Organizacja i prowadzenie prac wiertniczych:
organizowania i prowadzenia procesu wiercenia.
Efekty kształcenia
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
GIW.12.2. Podstawy wiertnictwa
Uczeń:
2) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,
4) charakteryzuje budowę i zasady działania maszyn i urządzeń,
14) charakteryzuje podstawowe pojęcia z zakresu mechaniki gruntów i górotworu.
GIW.12.7. Wykonywanie czynności związanych z dowiercaniem i udostępnianiem horyzontów produktywnych
Uczeń:
3) charakteryzuje metody opróbowania otworów wiertniczych,
4) charakteryzuje metody udostępniania horyzontów produktywnych,
5) charakteryzuje metody wywołania produkcji i intensyfikacji wydobycia,
6) charakteryzuje wyposażenie wgłębne i napowierzchniowe otworów eksploatacyjnych.
GIW.13.2. Podstawy wiertnictwa
Uczeń:
8) charakteryzuje działanie układów elektrycznych i elektronicznych, 14) charakteryzuje podstawowe pojęcia z zakresu mechaniki gruntów i górotworu.
GIW.13.3. Przygotowanie i prowadzenie prac wiertniczych
Uczeń:
2) analizuje projekty wykonania prac i zabiegów wiertniczych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W e‑materiale znajdują się następujące materiały multimedialne:Sekwencje filmowe
Procesy opróbowania otworu wiertniczego, zabiegu wywołania produkcji i intensyfikacji wydobycia
Sekwencje filmoweProcesy opróbowania otworu wiertniczego, zabiegu wywołania produkcji i intensyfikacji wydobycia
, to sekwencje filmowe, które przedstawiają przebiegi procesów takich jak: opróbowanie otworu wiertniczego, zabieg wywołania produkcji oraz intensyfikacja wydobycia,Galeria zdjęć
Urządzenia służące do opróbowania otworu, zabiegu wywołania produkcji i intensyfikacji wydobycia
Galeria zdjęćUrządzenia służące do opróbowania otworu, zabiegu wywołania produkcji i intensyfikacji wydobycia
, to galeria zdjęć, która przedstawia wygląd oraz charakterystyczne cechy urządzeń stosowanych w procesie opróbowania otworu rurowym próbnikiem złoża.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Procesy opróbowania otworu wiertniczego, zabiegu wywołania produkcji i intensyfikacji wydobyciaSekwencje filmowe
Urządzenia służące do opróbowania otworu, zabiegu wywołania produkcji i intensyfikacji wydobyciaGaleria zdjęć
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów wiertacz i technik wiertnik
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Sekwencje filmowe – Procesy opróbowania otworu wiertniczego, zabiegu wywołania produkcji i intensyfikacji wydobycia
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji sekwencje filmowe i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące procesów opróbowania otworu wiertniczego, zabiegu wywołania produkcji i intensyfikacji wydobycia.
Klasa zostaje podzielona na kilka czteroosobowych grup.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką charakterystykę najważniejszych procesów opróbowania otworu wiertniczego, zabiegu wywołania produkcji i intensyfikacji wydobycia.
Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne cechy. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna charakterystyka.
W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.
Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.
Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie grupy, jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.
Po omówieniu tekstów nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia charakterystyki wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.
Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.
Galeria zdjęć – Urządzenia służące do opróbowania otworu, zabiegu wywołania produkcji i intensyfikacji wydobycia
Uczniowie dzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik przedstawiających urządzenia służące do opróbowania otworu, zabiegu wywołania produkcji i intensyfikacji wydobycia.
Zadaniem uczniów jest poprawne przyporządkowanie podpisów do grafik.
Teraz nauczyciel, używając galerii zdjęć, sprawdza poprawność przydzielonych opisów.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.
Uczniowie tworzą notatki z zajęć.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e‑materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.
Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 8 grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.
Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.
Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Sekwencje filmowe Procesy opróbowania otworu wiertniczego, zabiegu wywołania produkcji i intensyfikacji wydobycia
Nauczyciel pokazuje uczniom na sekwencje filmowe, które przedstawiają procesy opróbowania otworu wiertniczego, zabiegu wywołania produkcji i intensyfikacji wydobycia.
Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.
Uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jak klasyfikujemy próbniki złoża? Jakie są metody opróbowania otworów wiertniczych?
Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających poszczególne procesy.
Przykładowy zestaw napisów umieszczonych na karteczkach będzie dotyczyć informacji poszczególnych procesów.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Galeria zdjęć Urządzenia służące do opróbowania otworu, zabiegu wywołania produkcji i intensyfikacji wydobycia
Uczniowie otrzymują pulę grafik głowic eksploatacyjnych i głowic zabiegowych. Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie poprawnych nazw do grafik bez podglądania ich opisów.
Kolejny krok to sprawdzenie poprawnie przyporządkowanych nazw.
Jeśli nazwa została przyporządkowana niepoprawnie, uczeń ma za zadanie ułożyć na oddzielnej kartce (Karta z pytaniami) 3 pytania testowe (pytanie i cztery odpowiedzi, z czego jedna jest poprawna). Uczeń zna poprawną odpowiedź, ale nie zaznacza jej na kartce z pytaniami.
Uczniowie wymieniają się kartką z pytaniami. Teraz mają odpowiedzieć na otrzymane od kolegi pytania i oddać do sprawdzenia autorowi pytań.
Autor pytań sprawdza odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza w sytuacjach nierozstrzygniętych, kiedy istnieje różnica zdań pomiędzy autorem pytania a uczniem na nie odpowiadającym co do poprawności odpowiedzi. Sytuację omawia na forum klasy.
Nauczyciel prosi o przeczytanie wszystkich pytań i poprawnych odpowiedzi na nie, powstałych z analizy galerii zdjęć.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań — nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: sekwencjami filmowymi i galerią zdjęć. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.
Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do zaznajomienia się tematem zabiegów specjalistycznych wykonywanych w procesie wiercenia i opróbowania otworów wiertniczych.
Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zaczyna realizację zadania praktycznego.
Nauczyciel daje mu zadanie: Opisz wybrane urządzenie służące do opróbowania otworu.
Uczeń planuje wypowiedź i zapisuje swoje wnioski.
Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: głowice eksploatacyjne lub głowice zabiegowe.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie jej nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu? Na co grupa zwróciłaby uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać sekwencje filmowe i galerię zdjęć. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat zabiegów specjalistycznych wykonywanych w procesie wiercenia i opróbowania otworów wiertniczych. Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.
Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.
Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiału
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści