Zbiór, sortowanie i metody przetwórstwa prętów i kijów wiklinowych
DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich - koszykarz‑plecionkarz 731702
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarzWskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: koszykarz‑plecionkarz 731702.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych. E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich.
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji:
DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich:
przygotowania surowców i materiałów do wykonania wyrobów plecionkarskich.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
DRM.01.4 Podstawy uprawy i przetwórstwa wierzby plecionkarskiej
7. charakteryzuje zbiór prętów i kijów wiklinowych;
8. charakteryzuje sposoby przygotowania prętów i kijów wiklinowych do kolejnych etapów procesu technologicznego;
11. charakteryzuje produkcję taśmy i obręczy wiklinowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką, m.in. poprzez słowa kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonania wyrobów szkieletowych dla kwalifikacji DRM.01. wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, źródeł multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Opis e‑materiału
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Źródła multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
E‑materiał Wykonanie wyrobów szkieletowych składa się z dwóch źródeł multimedialnych: filmu edukacyjnegofilmu edukacyjnego i planszy interaktywnejplanszy interaktywnej.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające - Dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu e‑materiału.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału - Zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela - Zawiera wskazówki w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracyv dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się - To wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia - Stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania - Objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z informacjami na temat zbioru, sortowania i metod przetwórstwa prętów i kijów wiklinowych.
Film edukacyjny
Nauczyciel prezentuje film. Zadaniem uczniów jest stworzenie osi czasu w ciekawej formie graficznej. Na osi czasu uczniowie mają umieścić kolejne czynności wykonywane podczas zbiorów i sortowania prętów i kijów wiklinowych. Pod koniec lekcji uczniowie wraz z nauczycielem tworzą na tablicy wspólną oś. Uczniowie wymieniają, które czynności należy umieścić w danym miejscu na osi.
Plansza interaktywna
Ta strona e‑materiału składa się z czterech plansz. Nauczyciel dzieli więc klasę na cztery grupy. Zadaniem każdej z grup jest zapoznanie się z wyznaczoną im planszą, a następnie opracowanie zagadnienia w dowolny sposób na plakacie. Uczniowie powinni poszukać w literaturze lub internecie dodatkowych informacji na temat zagadnień ze swojej planszy. Pod koniec lekcji każda z grup przedstawia reszcie klasy swoje plakaty. Dzięki temu cała klasa zapozna się z tematyką tego multimedium.
Interaktywne materiały sprawdzające
To świetna alternatywa dla zwykłych sprawdzianów; dzięki multimedialnemu charakterowi są przystępniejsze, a ich wypełnianie powinno być bardziej interesujące dla uczniów.
Praca uczniów poza zajęciami
Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Film i plansza stanowią dobre źródło do samokształcenia.
Indywidualna praca z uczniem
Indywidualna praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować np. stopień trudności interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór poziomu dostosowanego dla danego ucznia. Ze zdolnym uczniem szybciej przejdziemy do trudniejszych zagadnień czy sprawdzianów, natomiast z uczniem mniej zdolnym poszczególne elementy e‑materiału powinny być omawiane wolniej i bardziej szczegółowo, zaś interaktywne materiały sprawdzające wykorzystywane od najłatwiejszego do najtrudniejszego. W pracy ze zdolnym uczniem możemy również dać mu więcej czasu na pracę indywidualną, której efekty będziemy jedynie weryfikować.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści