E-materiały do kształcenia zawodowego

Okrętowe silniki spalinowe

TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik mechanik okrętowyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik mechanik okrętowy

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik mechanik okrętowy branży transportu wodnego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych wyodrębnionej w zawodzie technik mechanik okrętowy 315105.

Podstawa programowa
Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych:

  • obsługiwania maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych,

  • oceniania stanu technicznego oraz wykonywania napraw i remontów maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych,

  • pełnienia pod nadzorem wachty maszynowej portowej i morskiej.

Efekty kształcenia

TWO.06.4. Uruchamianie i eksploatowanie maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych

Uczeń:

1. posługuje się instrukcjami obsługi oraz dokumentacją techniczno‑ruchową w języku polskim i języku angielskim,
2. dobiera przyrządy i urządzenia kontrolnopomiarowe do przeprowadzania oceny stanu technicznego maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych,
3. uruchamia oraz obsługuje, pod nadzorem oficera mechanika, maszyny, urządzenia i instalacje okrętowe w ramach wachty maszynowej,
5. ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych,
6. ustala przyczyny wadliwego funkcjonowania maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych oraz lokalizuje miejsca powstania uszkodzeń.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

WrpowadzenieD10zHOkHEWrpowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają film, dwie wizualizacje 3D i dwa symulatory, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Uruchomienie i obsługa okrętowego silnika pomocniczego”D16AWTuDJ„Uruchomienie i obsługa okrętowego silnika pomocniczego” jest filmem instruktażowym ukazującym kolejne czynności mające na celu uruchomienie, obsługę, a następnie wyłączenie silnika pomocniczego. Zasoby „Okrętowy silnik spalinowy dwusuwowy”DuFjVptUO„Okrętowy silnik spalinowy dwusuwowy”„Okrętowy silnik spalinowy czterosuwowy”DjZeYjpoP„Okrętowy silnik spalinowy czterosuwowy” to wizualizacje przedstawiające tytułowe silniki w 3D. Zasoby „Praca okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego”DlkV5Nwr„Praca okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego”„Praca okrętowego silnika spalinowego czterosuwowego”D1EuqFwE2„Praca okrętowego silnika spalinowego czterosuwowego” to symulatory pozwalające na zapoznanie się z instalacjami potrzebnymi do pracy silników okrętowych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD158r9nJvInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDZUG4yia7Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDuAjHKDnvPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDR3ssnOlPPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDhBSaLaTHNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD17MhdL7PInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik mechanik okrętowy

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z okrętowymi silnikami spalinowymi.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów podczas zajęć

Film instruktażowy „Uruchomienie i obsługa okrętowego silnika pomocniczego”

Nauczyciel wyświetla uczniom film na lekcji. Zadaniem uczniów jest stworzenie instrukcji uruchomienia, obsługi oraz wyłączenia silnika przedstawionego w filmie. Po obejrzeniu animacji nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie swoich instrukcji. Każdy punkt może podawać inny uczeń. Pozwoli to na stworzenie jednej ogólnej instrukcji obsługi silnika. Aktywnych uczniów nauczyciel może nagrodzić plusami.

Wizualizacje 3D „Okrętowy silnik spalinowy dwusuwowy” i „Okrętowy silnik spalinowy czterosuwowy”

Uczniowie w parach zapoznają się z obiema wizualizacjami. Następnie mają za zadanie wypisać najważniejsze cechy każdego z silników. Jedna osoba wypisuje cechy silnika dwusuwowego, a druga czterosuwowego. Następnie zadaniem uczniów jest wymienienie się informacjami i przedyskutowanie oraz wypisanie różnic pomiędzy silnikami. Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom i ich nakierowuje. Pod koniec lekcji nauczyciel może podsumować z całą klasą, czym charakteryzują się poszczególne silniki, jakie elementy mają wspólne, a jakie odmienne.

Symulatory „Praca okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego” i „Praca okrętowego silnika spalinowego czterosuwowego”

Symulatory pozwalają na zapoznanie się z najistotniejszymi dla pracy silnika instalacjami. Uczniowie mogą zapoznawać się z symulatorami indywidualnie lub na przykład w parach. Jeśli któryś z uczniów miałby kłopoty w przejściu symulatora, nauczyciel powinien mu pomóc i go pokierować. Symulatory po błędnym wykonaniu będą wskazywały, co uczeń klika źle.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia, mają możliwość bieżącej konsultacji podczas rozwiązywania ćwiczeń. Rozwiązywanie materiałów może stać się klasowym turniejem. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). W związku z tym, że materiał jest dość obszerny i trudny, uczniowie w grupach lub indywidualnie opracowują zagadnienia, które będą omawiane na lekcji. Na podstawie dostępnych materiałów multimedialnych, mogą opracować lub przygotować się do dyskusji na temat obsługi silnika pomocniczego.

Praca indywidualna

Zadaniem każdego ucznia jest zapoznanie się ze wszystkimi informacjami zawartymi w e‑materiale, a na koniec sprawdzić się, wykonując ćwiczenia zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu samodzielnie poznają poziom przyswojenia wiedzy zawartej w e‑materiale. Warto też zaproponować, aby każdy uczeń wypisał w swojej notatce po dwa zagadnienia dotyczące każdego z multimedium (w sumie sześć zagadnień). Zadaniem uczestników zajęć jest wypisanie pojęć czy zagadnień, które wymagają, ich zdaniem, bardziej szczegółowego wyjaśnienia. Niejasne kwestie wypisują na karteczkach i przekazują je nauczycielowi, który, po zebraniu wszystkich, czyta je głośno i prosi chętnych uczniów o wyjaśnienie. Jeśli nie pojawią się chętne osoby do wyjaśnienia lub problem jest niezrozumiały dla większości uczestników, to prowadzący wyjaśnia trudne kwestie sam.

Praca w grupach

Uczniowie dzieleni są na dwie grupy. Zadaniem jednej grupy jest zapoznanie się z wizualizacją i symulatorem dotyczących silnika dwusuwowego, a zadaniem drugiej – silnika czterosuwowego. Następnie grupa opracowuje najważniejsze według niej informacje na dany temat. Opracowanie może mieć formę plakatu czy prezentacji. Na kolejnej lekcji uczniowie prezentują drugiej grupie zagadnienia dotyczące przydzielonego im silnika. Po obu prezentacjach nauczyciel może rozpocząć dyskusję, mającą na celu ustalenie najważniejszych cech wspólnych obu silników oraz cech, którymi silniki różnią się od siebie.

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Multimedia zawarte w tym e‑materiale przybliżają zagadnienia dotyczące okrętowych silników spalinowych. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści