Okrętowe silniki spalinowe
TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiałuJak korzystać z e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
WrpowadzenieWrpowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają film, dwie wizualizacje 3D i dwa symulatory, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Uruchomienie i obsługa okrętowego silnika pomocniczego”„Uruchomienie i obsługa okrętowego silnika pomocniczego” jest filmem instruktażowym ukazującym kolejne czynności mające na celu uruchomienie, obsługę, a następnie wyłączenie silnika pomocniczego. Zasoby „Okrętowy silnik spalinowy dwusuwowy”„Okrętowy silnik spalinowy dwusuwowy” i „Okrętowy silnik spalinowy czterosuwowy”„Okrętowy silnik spalinowy czterosuwowy” to wizualizacje przedstawiające tytułowe silniki w 3D. Zasoby „Praca okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego”„Praca okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego” i „Praca okrętowego silnika spalinowego czterosuwowego”„Praca okrętowego silnika spalinowego czterosuwowego” to symulatory pozwalające na zapoznanie się z instalacjami potrzebnymi do pracy silników okrętowych.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Uruchomienie i obsługa okrętowego silnika pomocniczegoFilm instruktażowy
Okrętowy silnik spalinowy dwusuwowyWizualizacja modelu w grafice 3D
Okrętowy silnik spalinowy czterosuwowyWizualizacja modelu w grafice 3D
Praca okrętowego silnika spalinowego dwusuwowegoSymulator
Praca okrętowego silnika spalinowego czterosuwowegoSymulator
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik mechanik okrętowy.
W skład multimediów wchodzą film instruktażowy, dwie wizualizacje 3D i dwa symulatory. Przybliżają one tematykę pracy i obsługi okrętowych silników spalinowych.
Na podstawie filmu stwórz notatkę zawierającą instrukcję krok po kroku. Instrukcja powinna obejmować uruchomienie przedstawionego silnika, obsługę, a także wyłączenie go.
Przeanalizuj wizualizacje i stwórz tabelkę. W jednej kolumnie zawrzyj najważniejsze cechy dla silnika dwusuwowego, a w drugiej dla czterosuwowego. Elementy wspólne zapisz na przykład kolorem niebieskim, a elementy charakterystyczne dla danego silnika na przykład kolorem czarnym.
Zapoznaj się z oboma symulatorami. Pozwolą Ci one na zapoznanie się z instalacjami istotnymi dla pracy obu typów silników. Zwróć uwagę, że symulatory są do siebie podobne, jednak różnią się w kilku istotnych aspektach.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają sprawdzenie wiedzy zdobytej podczas zajęć dydaktycznych. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Możesz rozwiązywać je także w parze i konsultować odpowiedzi, a te, które były najtrudniejsze wypisać, powstanie wtedy zbiór studiów przypadku, na jego postawie przygotujesz się np. do egzaminu.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach. Jeżeli jakieś hasło bardzo Cię zainteresuje, to możesz przygotować jego rozszerzenie lub podhasła.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści