E-materiały do kształcenia zawodowego

Okrętowe silniki spalinowe

TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105

bg‑blue

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Jak korzystać z e‑materiałuJak korzystać z e‑materiału

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

WrpowadzenieD10zHOkHEWrpowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają film, dwie wizualizacje 3D i dwa symulatory, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Uruchomienie i obsługa okrętowego silnika pomocniczego”D16AWTuDJ„Uruchomienie i obsługa okrętowego silnika pomocniczego” jest filmem instruktażowym ukazującym kolejne czynności mające na celu uruchomienie, obsługę, a następnie wyłączenie silnika pomocniczego. Zasoby „Okrętowy silnik spalinowy dwusuwowy”DuFjVptUO„Okrętowy silnik spalinowy dwusuwowy”„Okrętowy silnik spalinowy czterosuwowy”DjZeYjpoP„Okrętowy silnik spalinowy czterosuwowy” to wizualizacje przedstawiające tytułowe silniki w 3D. Zasoby „Praca okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego”DlkV5Nwr„Praca okrętowego silnika spalinowego dwusuwowego”„Praca okrętowego silnika spalinowego czterosuwowego”D1EuqFwE2„Praca okrętowego silnika spalinowego czterosuwowego” to symulatory pozwalające na zapoznanie się z instalacjami potrzebnymi do pracy silników okrętowych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD158r9nJvInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDZUG4yia7Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDuAjHKDnvPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDR3ssnOlPPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDhBSaLaTHNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD17MhdL7PInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik mechanik okrętowy.

W skład multimediów wchodzą film instruktażowydwie wizualizacje 3D i dwa symulatory. Przybliżają one tematykę pracy i obsługi okrętowych silników spalinowych.

  • Na podstawie filmu stwórz notatkę zawierającą instrukcję krok po kroku. Instrukcja powinna obejmować uruchomienie przedstawionego silnika, obsługę, a także wyłączenie go.

  • Przeanalizuj wizualizacje i stwórz tabelkę. W jednej kolumnie zawrzyj najważniejsze cechy dla silnika dwusuwowego, a w drugiej dla czterosuwowego. Elementy wspólne zapisz na przykład kolorem niebieskim, a elementy charakterystyczne dla danego silnika na przykład kolorem czarnym.

  • Zapoznaj się z oboma symulatorami. Pozwolą Ci one na zapoznanie się z instalacjami istotnymi dla pracy obu typów silników. Zwróć uwagę, że symulatory są do siebie podobne, jednak różnią się w kilku istotnych aspektach.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają sprawdzenie wiedzy zdobytej podczas zajęć dydaktycznych. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Możesz rozwiązywać je także w parze i konsultować odpowiedzi, a te, które były najtrudniejsze wypisać, powstanie wtedy zbiór studiów przypadku, na jego postawie przygotujesz się np. do egzaminu.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach. Jeżeli jakieś hasło bardzo Cię zainteresuje, to możesz przygotować jego rozszerzenie lub podhasła.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści