E-materiały do kształcenia zawodowego

Czynniki fizykalne w kosmetyce

FRK.04 Wykonywanie zabiegów kosmetycznych - technik usług kosmetycznych 514207

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług kosmetycznychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik usług kosmetycznych

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik usług kosmetycznych 514207, a także efektów kształcenia określonych w jednostce efektów kształcenia: FRK.04.4. „Zastosowanie fizykoterapii i preparatyki kosmetycznej w zabiegach kosmetycznych”. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:

FRK.04. Wykonywanie zabiegów kosmetycznych wyodrębnionej w zawodzie technik usług kosmetycznych 514207.

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji FRK.04. Wykonywanie zabiegów kosmetycznych:

- wykonywanie zabiegów pielęgnacji i upiększających.

Wspiera osiąganie wybranego efektu kształcenia z jednostki efektów kształcenia: FRK.04.4. Zastosowanie fizykoterapii i preparatyki kosmetycznej w zabiegach kosmetycznych.

Uczeń:

3) rozróżnia czynniki fizykalne stosowane w aparatach i urządzeniach kosmetycznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Czynniki fizykalne w kosmetyce” składa się z czterech materiałów multimedialnych.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDt7ixmm4IInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z czynnikami fizykalnymi w kosmetyce.

  • SłownikDAgv7fdutSłownik pojęć zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDuP1TXnk1Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1GhNDkBUPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • BibliografiaDY6YiWwpRBibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDYDOTt5owInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Struktura e‑materiału „Czynniki fizykalne w kosmetyce”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik usług kosmetycznych

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą pracę nauczyciela. Ułatwi on także uczniom zrozumienie zasad działania urządzeń kosmetycznych, generowanych czynników fizykalnych i ich oddziaływania na skórę. Wycieczka wirtualna, wizualizacja pracy urządzeń kosmetycznych i filmy edukacyjne stanowią metodę aktywizującą pracę ucznia podczas zajęć, uatrakcyjnią proces dydaktyczny i wzbogacą warsztat pracy nauczyciela.

Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu.

Praca słuchaczy podczas zajęć

Film edukacyjny „Obsługa urządzenia do mezoterapii mikroigłowej, HIFU, elektrokoagulacji”

  • Film jest częścią teoretycznego wprowadzenia do tematu. Słuchacze zapoznają się z trzema zabiegami wykonywanymi przez kosmetyczkę i zadaniami zawodowymi wykonywanymi przez technika usług kosmetycznych podczas obsługi specjalistycznych urządzeń. Słuchacze, znając zadania zawodowe technika usług kosmetycznych, łączą je z cechami charakteru i kompetencjami wymaganymi od osoby wykonującej ten zawód. Odpowiadają na pytanie nauczyciela, czy posiadają już te cechy, ewentualnie, jakie działania muszą podjąć, by je posiąść. Mogą stworzyć ranking cech i kompetencji zawodowych technika usług kosmetycznych lub podać po jednej kompetencji, ich zdaniem, najważniejszej.

  • Słuchacze poznają dokumentację związaną z wykonywaniem czynności zawodowych z uwzględnieniem zastosowanych parametrów i wywołanych reakcji tkanek. Na podstawie filmu tworzą notatkę wizualną, którą prezentują na forum klasowym; nauczyciel komentuje i podkreśla istotne kwestie (po projekcji filmu); film można też wykorzystać do samodzielnej pracy ucznia w domu. Zadaniem słuchaczy może być stworzenie listy zagadnień i pojęć, które nie są dla nich zrozumiałe i wymagają wyjaśnienia w czasie lekcji. Ewentualnie uczniowie sami, na podstawie dostępnych źródeł, wyjaśniają niezrozumiałe kwestie.

  • Słuchacze charakteryzują pracę w zakładzie kosmetycznym i kosmetologicznym, specyfikę wykonania konkretnego zabiegu aparaturowego podczas zajęć praktycznych. Prezentują notatki przygotowane w ramach pracy z filmem „Obsługa urządzenia do mezoterapii mikroigłowej, HIFU, elektrokoagulacji”.

Wizualizacja „Prezentacja pracy urządzeń kosmetycznych wytwarzających czynniki fizykalne: ultradźwięków (kawitacja, sonoforeza), mezoterapia bezigłowa, fala radiowa, prąd stały, wielkiej częstotliwości, impulsowy, światło spolaryzowane (laser) i niespolaryzowane (IPL), podczerwieni i LED oraz kapsuły SPA) w 3D”

  • Słuchacze samodzielnie (tutorial) zapoznają się z wizualizacją, która stanowi charakterystykę kilku urządzeń – kawitacja i sonoforeza, mezoterapia bezigłowa, z falą radiową, do elektrokoagulacji (z przepływem prądu stałego i wysokiej częstotliwości), elektrostymulacja, laser i IPL, naświetlania podczerwienią i światłem LED, kapsuła SPA z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego (3D). Nauczyciel w ramach sprawdzenia wiedzy uczniów przygotowuje zadanie, które polega na połączeniu zdjęć urządzeń z ich opisem. Nauczyciel, w innej wersji zadania, może przygotować częściowe opisy urządzeń, które słuchacze uzupełniają własnymi charakterystykami.

  • Słuchacze pracują samodzielnie i tworzą notatki kreatywne w postaci map myśli, a następnie przedstawiają propozycję na forum klasowym. Opisują krótko specyfikę danego sprzętu, podają przykłady zastosowania urządzeń. Nauczyciel w razie potrzeby komentuje i podkreśla istotne informacje. To baza do dyskusji czy pogadanki (metoda przypadków) na temat działania, możliwości zastosowania (wskazań), omówienia przeciwwskazań i procedury zabiegu.

  • Słuchacze mogą pracować w grupach – każda grupa opisuje jedno urządzenie oraz wykonuje do niego notatkę graficzną, którą prezentuje pozostałym zespołom. Nauczyciel zachęca do dyskusji.

  • Grupy słuchaczy prezentują na forum klasy typy urządzeń kosmetycznych wytwarzających czynniki fizykalne – omawiają ich zastosowanie oraz wskazania do użycia.

  • Słuchacze zapoznają się w grupach z treściami wizualizacji „Prezentacja pracy urządzeń kosmetycznych wytwarzających czynniki fizykalne: ultradźwięków (kawitacja, sonoforeza), mezoterapia bezigłowa, fala radiowa, prąd stały, wielkiej częstotliwości, impulsowy, światło spolaryzowane (laser) i niespolaryzowane (IPL), podczerwieni i LED oraz kapsuły SPA) w 3D”.

  • Każda z grup ma przydzielone jedno z urządzeń. Zadaniem grupy jest przygotowanie krótkiej charakterystyki przydzielonego sprzętu, stworzenie informacji na temat jego zastosowania – dla jakiego klienta i w jakiej sytuacji urządzenie się sprawdzi. Grupy prezentują swoje pomysły na forum klasowym, umożliwiając tym samym dyskusję całego zespołu klasowego.

Wycieczka wirtualna „W strefie SPA i Wellness”

  • Nauczyciel omawia z uczniami, co znajduje się w pomieszczeniach ośrodka SPA – ze wskazaniem wykonywanych zabiegów. Nauczyciel podkreśla, aby słuchacze zwracali uwagę na opis zwiedzanych stanowisk oraz czynności technologicznych wykonywanych na poszczególnych stanowiskach pracy, procedur zabiegowych, jakie mogą być wykonywane. Nauczyciel może przygotować zdjęcia wraz z opisem różnych miejsc w strefie SPA. Zadaniem uczniów jest ułożenie zdjęć we właściwej kolejności, która wynika ze specyfiki funkcjonowania tego miejsca.

  • Wybrani słuchacze mogą na forum klasy zaprezentować krótkie charakterystyki omówionych stref – sauna, basen, hydroterapia, solankowe SPA, strefa zabiegowa (masaże i zabiegi), sala do zajęć ruchowych.

  • Wycieczka może stać się pretekstem do odegrania scenki dwuosobowej podczas zajęć (symulacja, drama: kosmetyczka – klient). Przed odegraniem scenki nauczyciel rozmawia ze słuchaczami o specyfice pracy w strefie SPA i Wellness.

  • Nauczyciel może wykorzystać ten materiał jako bazę do dyskusji na temat specyfiki pracy w ośrodku SPA oraz jako materiał edukacyjny przed wyjazdem studyjnym do wybranego ośrodka SPA (w ramach wycieczki szkolnej).

  • Jest to materiał inspirujący do przygotowania (pozalekcyjnego) scenki w ramach zajęć praktycznych, wydarzeń szkolnych o tematyce prozdrowotonej, dni otwartych dla kierunku technik usług kosmetycznych.

  • Zadaniem słuchaczy jest przygotowanie notatek wizualnych (graficznych) lub map myśli, na których omówione zostaną narzędzia oraz urządzenia wykorzystywane podczas omawianych zabiegów.

Film edukacyjny „Działanie czynników fizykalnych na tkanki”

  • Film prezentuje sposób wykonywania poszczególnych zabiegów, zaprezentowany jest wywiad kosmetyczny oraz plansza z przeciwwskazaniami do danych zabiegów.

  • Słuchacze na podstawie filmu mogą tworzyć samodzielnie scenki – rozmowy z klientami na temat zaleceń oraz przeciwwskazań do konkretnych zabiegów kosmetologicznych.

Interaktywne materiały sprawdzające

  • Słuchacze wspólnie wypełniają ćwiczenia (np. na klasowej tablicy interaktywnej), na bieżąco konsultując odpowiedzi (praca zespołu klasowego, a także praca z nauczycielem). Ćwiczenie na łączenie w pary można zadać jako zadanie domowe. Utrwali ono wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień dla tego tematu.

  • Materiały mogą być wykorzystane w formie ćwiczeń sprawdzających – jako formy sprawdzenia wiedzy na ocenę (np. test końcowy).

  • Słuchacze wypełniają ćwiczenia interaktywne (praca całego zespołu klasowego). Część z nich, w ramach utrwalenia informacji, może być zadana jako praca domowa (np. łączenie w pary). Na końcu zajęć następuje podsumowanie informacji przez nauczyciela.

Praca słuchaczy poza zajęciami

Słuchacze sprawdzają poziom opanowania treści przekazywanych w czasie lekcji, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających. Na podstawie zadań i ćwiczeń tworzą listę zagadnień i umiejętności, których jeszcze nie opanowali w stopniu wystarczającym. Spisane przez uczniów zagadnienia stają się dla nauczyciela punktem wyjścia do zaplanowania kolejnej lekcji, w trakcie której uczniowie, podzieleni na grupy, opracowują zagadnienia wskazane przez całą klasę jako najtrudniejsze do zrozumienia i opanowania.

Ze względu na konieczność przyswojenia technicznych oraz teoretycznych zagadnień w tym materiale, m.in. nazw urządzeń oraz nazw zabiegów, warto zwrócić słuchaczom uwagę na konieczność zapoznania się z filmem oraz wycieczką interaktywną przed zajęciami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej przyjdzie im posługiwanie się słownictwem specjalistycznym oraz analiza konkretnych przykładów zastosowań zabiegów. Ułatwi to rozwiązywanie części interaktywnej zasobu – materiałów sprawdzających.

E‑materiał pozwala na wykorzystanie różnorodnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.

  • Zapewnianie słuchaczowi dostępności materiałów interaktywnych, dających możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, a także przypomnienia sobie najważniejszych pojęć związanych z czynnikami fizykalnymi w kosmetyce dostarcza szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki.

  • Umożliwienie zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych umożliwiających zdobycie kompetencji zawodowych.

  • Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji słuchacze mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Filmy edukacyjne, wizualizacja oraz wycieczka wirtualna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

    Po obejrzeniu filmów słuchacz może samodzielnie przygotować notatki np. w formie fiszek bądź mapy myśli.

  • Po zapoznaniu się z wizualizacją uczeń może stworzyć słownik z trudnymi pojęciami oraz ich wyjaśnieniem.

    Po zapoznaniu się z wycieczką wirtualną uczeń może przygotować jej autorski projekt.

Indywidualizacja pracy ze słuchaczem

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę słuchacza oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Film oraz wycieczka wirtualna gromadzą najistotniejsze informacje z zakresu czynników fizykalnych w kosmetyce. Wizualizacja oraz ćwiczenia interaktywne dają uczniowi możliwość przypomnienia sobie najważniejszych zagadnień (sposobów korzystania z urządzeń i zaleceń) oraz sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla słuchaczy ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. E‑materiał może ułatwić dostęp do informacji oraz zlikwidować niektóre bariery społeczne lub komunikacyjne.

Filmy

Filmy zawierają podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy słuchacze, także słabosłyszący;

słuchacze z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać filmy kilkukrotnie, pauzować je; pozwoli im to skupić uwagę;

słuchacze zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w filmach;

słuchacze mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Wizualizacja

Słuchacze z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

słuchacze  z zaburzeniami zachowania mogą szkicować mapę, odtwarzając zawarte na niej informacje; pozwoli im to skupić uwagę;

słuchacze zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

słuchacze mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zawrzeć swoje refleksje w dzienniczkach nauczania (wskazując, co wynieśli z korzystania z multimedium, co jest dla nich trudne etc.).

Wycieczka wirtualna

Słuchacze z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

słuchacze  z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić research (badania) - szukając w dostępnych źródłach miejsc, które pojawiają się w wycieczce; pozwoli im to skupić uwagę;

słuchacze zdolni mogą przedstawić zespołowi klasowemu własną wycieczkę;

słuchacze mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapisywać swoje myśli na kartkach.

Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają uzyskać informację na temat tego, z jaką tematyką ma trudności dany słuchacz i odpowiednio zaplanować proces dydaktyczny czy konkretną lekcję. To samo dotyczy wskazania mocnych stron danego słuchacza.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Rw5tgLvpFm5ns
(Uzupełnij).