Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Toaleta ciała chorego leżącego w łóżku w warunkach domowych zawierająca elementy transferu

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej - Opiekun osoby starszej 341202

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych - Opiekunka środowiskowa 341204

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Marta Polanowska

Konsultant przewodnika: Bożena Fałkowicz

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Toaleta ciała chorego leżącego w łóżku w warunkach domowych, zawierająca elementy transferu

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekun osoby starszej 341202.
Opiekunka środowiskowa 341204.

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej.
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych.

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

SPO.02.5. Wykonywanie czynności opiekuńczo‑wspierających u osoby starszej.
SPO.02.8. Kompetencje personalne i społeczne.
SPO.02.9. Organizacja pracy małych zespołów.
SPO.05.4. Wykonywanie czynności opiekuńczych i pielęgnacyjnych.
SPO.05.8. Kompetencje personalne i społeczne.
SPO.05.9. Organizacja pracy małych zespołów.

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

SPO.02.5.4) wykonuje czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjne i higieniczne u osoby starszej;
SPO.02.5.4)1) planuje czynności opiekuńczo‑higieniczne u osoby starszej z uwzględnieniem jej niesamodzielności
SPO.02.5.4)2) wykonuje zabiegi opiekuńczo‑pielęgnacyjne i higieniczne zgodnie z obowiązującymi algorytmami

SPO.05.4.3) wykonuje zabiegi higieniczne i pielęgnacyjne u osoby podopiecznej;
SPO.05.4.3)1) wymienia środki i materiały do wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych
SPO.05.4.3)2) dobiera narzędzia do wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.05.4.3)3) wymienia kolejność czynności podejmowanych podczas zabiegów higienicznych

SPO.02.8.5) planuje wykonanie działania;
SPO.02.8.5)1) analizuje możliwości realizacji zadania

SPO.05.8.5) planuje wykonanie działania;
SPO.05.8.5)1) analizuje możliwości realizacji zadania
SPO.05.8.5)2) realizuje zadania w wyznaczonym czasie

SPO.02.8.6) ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
SPO.02.8.6) 4) wykonuje przydzielone zadania zgodnie z procedurami i zasadami

SPO.05.8.6) ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
SPO.05.8.6)4) wykonuje przydzielone zadania zgodnie z procedurami i zasadami

SPO.02.8.7) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany;
SPO.02.8.7)2) podejmuje działania w sytuacji trudnej

SPO.05.8.7) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany;
SPO.05.8.7)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej

SPO.02.8.9) stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
SPO.02.8.9)3) ocenia skuteczność podjętych działań

SPO.05.8.9) stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
SPO.05.8.9)3) ocenia skuteczność podjętych działań

SPO.02.9.5) wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy;
SPO.02.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy

SPO.05.9.5) wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy.
SPO.02.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: SPO.02.Świadczenie usług opiekuńczo- wspierających osobie starszej:

  • dobieranie odpowiednich metod i technik zapewniających kompleksową opiekę osobie starszej;

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych:

  • sprawowanie opieki nad osobą podopieczną w celu zapewnienia jej bezpieczeństwa zdrowotnego i higieny osobistej.

Pozyskanie wiedzy na temat wykonywania zabiegów higienicznych i czynności pielęgnacyjnych przy użyciu środków transferowych, dostosowanych do rodzaju niepełnosprawności i warunków mieszkaniowych osoby podopiecznej, oraz nabycie umiejętności w wyżej wymienionym zakresie.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Wszystkie materiały multimedialne, które występują w e‑materiale są ze sobą powiązane. Film instruktażowy daje możliwość poznania sposobu stosowania dwóch środków transferowych, dostosowanych do sytuacji zdrowotnej osoby podopiecznej i warunków domowych. Natomiast gra wcielanie się w rolę „Transfer osoby podopiecznej” pozwala na ćwiczenie różnego rodzaju środków transferowych i poznanie konsekwencji niewłaściwego ich zastosowania.

Wszystkie materiały sprawdzające weryfikują wiedzę i umiejętności z zakresu dobierania i stosowania środków ułatwiających transfer osoby podopiecznej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Toaleta ciała chorego leżącego w łóżku w warunkach domowych

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film obejmuje kolejne czynności w ramach procedury wykonania toalety ciała chorego w łóżku z uwzględnieniem algorytmów autorstwa Elżbiety Szwałkiewicz, ale z dostosowaniem do warunków domowych:

  • toaleta ciała osoby podopiecznej wykonana w łóżku, poprzedzona ułożeniem osoby podopiecznej w pozycji umożliwiającej jej wykonanie;

  • osoba podopieczna jest osobą starszą, z ograniczoną możliwością poruszania, wymagającą pomocy przy wykonywaniu toalety ciała;

  • film nagrany jest w pokoju, w mieszkaniu osoby starszej;

  • prezentuje obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych, czyli podnośnika oraz ślizgów służących do transferu chorego, a także trzech urządzeń wspomagających (maty ślizgowej, podnośnika i wózka inwalidzkiego);

  • przedstawia dokumentację związaną z wykonywaniem czynności zawodowych, czyli tak zwaną Kartę czynności higieniczno‑opiekuńczych;

  • następujące po sobie części filmu są oddzielone planszami w tych momentach, które stanowią kolejne elementy algorytmu.

Film powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.02.5.4)1) planuje czynności opiekuńczo‑higieniczne u osoby starszej z uwzględnieniem jej niesamodzielności
SPO.02.5.4)2) wykonuje zabiegi opiekuńczo‑pielęgnacyjne i higieniczne zgodnie z obowiązującymi algorytmami
SPO.05.4.3)1) wymienia środki i materiały do wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych
SPO.05.4.3)2) dobiera narzędzia do wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.05.4.3)3) wymienia kolejność czynności podejmowanych podczas zabiegów higienicznych
SPO.02.8.5)1) analizuje możliwości realizacji zadania
SPO.05.8.5)2) realizuje zadania w wyznaczonym czasie
SPO.02.8.6)4) wykonuje przydzielone zadania zgodnie z procedurami i zasadami
SPO.02.8.7)2) podejmuje działania w sytuacji trudnej
SPO.05.8.7)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej
SPO.02.8.9)3) ocenia skuteczność podjętych działań
SPO.05.8.9)3) ocenia skuteczność podjętych działań
SPO.02.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy
SPO.05.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy

Z filmem powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • dobieranie w pary,

  • zadanie z lukami,

  • krzyżówka,

  • dopasowywanie/podpisywanie elementów ilustracji,

  • quiz.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego
  • wykonywanie czynności higieniczno‑opiekuńczych (toaleta ciała) w warunkach niestandardowych – w domu osoby podopiecznej,

  • dobranie sprzętu transferowego do rodzaju niepełnosprawności i warunków mieszkaniowych osoby podopiecznej,

  • stosowanie sprzętu transferowego zgodnie z zasadami,

  • dbanie o bezpieczeństwo swoje i osoby podopiecznej podczas stosowania sprzętu transferowego,

  • przewidywanie skutków niewłaściwego stosowania sprzętu transferowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna
Każda osoba ucząca się ogląda film na początku lekcji, a następnie tworzy algorytm (plansze oddzielające poszczególne części filmu mogą być elementami algorytmu), w oparciu o który podejmie ćwiczenie w pracowni.

Praca w grupach
Osoby uczące się w grupach oglądają film, a w jego trakcie dyskutują na temat różnic między algorytmem, przedstawionym w książce Opiekun medyczny w praktyce autorstwa Elżbiety Szwałkiewicz, a algorytmem stworzonym na potrzeby opieki sprawowanej w warunkach domowych.

Praca z całym zespołem
Uczący się oglądają film, a następnie obserwują pokaz toalety ciała chorego w łóżku, wykonany przez nauczyciela w pracowni. Zadaniem uczących się jest stwierdzenie różnic w wykonywaniu czynności i dyskusja, z czego one wynikają:

  • Toaleta rozpoczyna się od właściwego ułożenia osoby podopiecznej w łóżku z zastosowaniem łatwoślizgu. Ma to uświadomić uczącym się, że mogą spotkać się z sytuacją, kiedy chory pozostawiony sam w domu może leżeć w pozycji uniemożliwiającej jakiekolwiek czynności i należy zacząć od ułożenia osoby podopiecznej.

  • W filmie kubek i szczoteczka do zębów są w łazience. Według algorytmu z książki Opiekun medyczny w praktyce powinny one znaleźć się w szafce przyłóżkowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna
Indywidualne przygotowanie w domu do lekcji odwróconej. Na podstawie obejrzanego filmu uczący się wykonują czynność w pracowni. W miejscach, gdzie algorytm został zmieniony, nauczyciel zatrzymuje działania uczącego się i tłumaczy, z czego wynika zmiana.

Praca w grupach
W oparciu o film instruktażowy osoby uczące się mogą wielokrotnie powtarzać ćwiczenie w ramach przygotowania lub powtórzenia wiadomości przed egzaminem zawodowym, na którym zwykle są sprawdzane umiejętności z zakresu wykonywania toalety ciała osoby podopiecznej i transferu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Osobom uczącym się z trudnościami w przyswajaniu nowej wiedzy i umiejętności nauczyciel proponuje wypełnienie kart pracy, w których czynności pokazane w filmie podzielone są na części, np. czynności przygotowawcze, toaleta górnych partii ciała, toaleta dolnych partii ciała, sprzątanie stanowiska pracy. Zadaniem osoby uczącej się jest wypełnienie kart przez zapisanie nazw konkretnych czynności. W ten sposób powstaje algorytm, który można porównać z algorytmem zapisanym w książce, a następnie znaleźć podobieństwa i różnice. Pozwoli to wyjaśnić, z czego wynikają różnice – czy ze specyfiki warunków, czy z błędów osoby uczącej się. Bardziej uzdolnionym uczącym się nauczyciel może zaproponować dodatkowe zadania, np.:

  • Uzasadnij, dlaczego opiekun użył pokazanych w filmie środków pomocniczych.

  • Jakich innych środków pomocniczych mógł użyć opiekun?

Wyżej wymienione zadania wymagają od uczących się refleksji i pogłębienia wiedzy na temat sposobów zastosowania różnych środków pomocniczych, a także rozeznania problemu osoby podopiecznej. Uczącym się, którzy mają problem z przyswojeniem materiału, nauczyciel może zalecić oglądanie fragmentów filmu pokazujących czynności, których trudno się im nauczyć i w których najczęściej popełniają błędy.


Tytuł materiału multimedialnego

Transfer osoby podopiecznej

Typ materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał multimedialny służy rozwijaniu umiejętności podejmowania decyzji podczas udzielania wsparcia osobie podopiecznej i starszej. Zadaniem uczącego się jest dobór i prawidłowe zastosowanie środka pomocniczego w transferze osoby podopiecznej.
Materiał multimedialny obejmuje opis pięciu przypadków podopiecznych z różnym rodzajem niepełnosprawności:

  • podopieczny z porażeniem kończyn dolnych, osłabienie siły mięśniowej kończyn górnych;

  • podopieczny z porażeniem kończyn dolnych, silne mięśnie obręczy kończyn górnych, ramienia i przedramienia;

  • podopieczny z porażeniem kończyn dolnych, osłabienie siły mięśniowej kończyn górnych;

  • podopieczny od wielu lat chorujący na stwardnienie rozsiane, z ograniczoną sprawnością ruchową, od kilku dni przebywający w łóżku z powodu zaostrzenia objawów chorobowych (taka sytuacja zdarzyła się po raz pierwszy);

  • podopieczna z chorobą Parkinsona, która porusza się na wózku inwalidzkim.

Opisane przypadki dotyczą pacjentów ze zróżnicowaną wagą, mieszkających w różnych warunkach:

  • małe, jednopokojowe mieszkanie;

  • małe, jednopokojowe mieszkanie, wyposażone w drążki i drabinki do ćwiczeń kończyn górnych;

  • duże, przestronne, bardzo wysokie, czteropokojowe mieszkanie;

  • wydzielony pokój w mieszkaniu u syna, brak sprzętów pomocniczych;

  • mieszkanie niedostosowane do potrzeb osoby z niepełnosprawnością.

Gra daje możliwość:

  • wykonania działania symulującego obsługę podnośników oraz ślizgów, służących do transferu osób z niepełnosprawnością w różnych warunkach i z różnymi niepełnosprawnościami;

  • określenia prawidłowości lub nieprawidłowości działania opiekuna, np. złe dopasowanie podnośnika lub złe założenie pasa transferowego uniemożliwi właściwy transfer pacjenta;

  • uzyskania interpretacji dotyczącej stopnia prawidłowego wykonania zadania;

  • odwzorowania działania rzeczywistego, obrazującego dany etap działania.

Gra powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.02.5.4)1) planuje czynności opiekuńczo‑higieniczne u osoby starszej z uwzględnieniem jej niesamodzielności
SPO.05.4.3)2) dobiera narzędzia do wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.02.8.5)1) analizuje możliwości realizacji zadania
SPO.02.8.7)2) podejmuje działania w sytuacji trudnej
SPO.05.8.7)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej
SPO.02.8.9)3) ocenia skuteczność podjętych działań
SPO.05.8.9)3) ocenia skuteczność podjętych działań
SPO.02.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy
SPO.02.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy

Z grą powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • dobieranie w pary,

  • krzyżówka,

  • dopasowywanie/podpisywanie elementów ilustracji,

  • quiz.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego
  • dobranie środków pomocniczych i sprzętu transferowego do stanu osoby starszej i niesamodzielnej oraz do jej warunków mieszkaniowych;

  • stosowanie, zgodnie z zasadami, środków pomocniczych i sprzętu transferowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna
Każdy uczący się w dowolnej kolejności wybiera opis podopiecznego, podejmując samodzielnie decyzję o doborze sprzętu, bez możliwości konsultacji zbiorowej. Liczba prób doboru sprzętu jest nieograniczona, więc każdy może ponawiać próby aż do osiągnięcia satysfakcjonującego wyniku. Osoby uczące się, które mają problem z myśleniem abstrakcyjnym lub wyciąganiem wniosków, mogą podczas gry korzystać z podręczników lub karty informacji przygotowanej przez nauczyciela, gdzie opisane są cechy charakteryzujące lub objawy towarzyszące osobie z daną niepełnosprawnością. Pełny obraz powinien ułatwić podjęcie decyzji o wyborze sprzętu.
Osoby uczące się, które szybko przyswoją nową wiedzę i umiejętności, jako dopełnienie zadania mogą wypełniać karty pracy przygotowane przez nauczyciela, w których pojawią się informacje, jaki sprzęt może być wykorzystywany w danych schorzeniach. Mogą także opisywać zasady użytkowania każdego wybranego sprzętu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna
Każdy uczący się indywidualnie w domu dobiera sprzęt i uczy się sposobu jego zastosowania. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od zebrania informacji na temat trudności, z jakimi spotkali się uczący się. Ponadto zadaje pytanie dotyczące powodu, dlaczego wskazany był tylko jeden właściwy sprzęt do każdego przypadku i wyjaśnia, od czego zależy dobór sprzętu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Każdy uczący się w dowolnej kolejności wybiera opis podopiecznego, podejmując samodzielnie decyzję o doborze sprzętu, bez możliwości konsultacji zbiorowej. Liczba prób doboru sprzętu jest nieograniczona, więc każdy może ponawiać próby aż do osiągnięcia satysfakcjonującego wyniku. Osoby uczące się, które mają problem z myśleniem abstrakcyjnym lub wyciąganiem wniosków, mogą podczas gry korzystać z podręczników lub karty informacji przygotowanej przez nauczyciela, gdzie opisane są cechy charakteryzujące lub objawy towarzyszące osobie z daną niepełnosprawnością. Pełny obraz powinien ułatwić podjęcie decyzji o wyborze sprzętu.
Osoby uczące się, które szybko przyswoją nową wiedzę i umiejętności, jako dopełnienie zadania mogą wypełniać karty pracy przygotowane przez nauczyciela, w których pojawią się informacje, jaki sprzęt może być wykorzystywany w danych schorzeniach. Mogą także opisywać zasady użytkowania każdego wybranego sprzętu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary „Dobieranie sprzętu do rodzaju niepełnosprawności”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie interaktywne polega na odpowiednim połączeniu nazwy środka pomocniczego i rodzaju niepełnosprawności. Składa się z czterech par. Uczący się może zadecydować, czy rozpoczyna wybór od listy środków pomocniczych i do nich dobiera rodzaj niepełnosprawności, czy odwrotnie.

Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Toaleta ciała chorego leżącego w łóżku w warunkach domowych” oraz grą „Transfer osoby podopiecznej”.

Materiał może być wykorzystany podczas podsumowania zajęć lekcyjnych do sprawdzenia poziomu opanowanej wiedzy, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także może służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy dobieranie w pary jest jednym z kilku pytań.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości na temat sposobów dobierania środków pomocniczych do rodzaju niepełnosprawności.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.02.8.7)2) podejmuje działania w sytuacji trudnej
SPO.05.8.7)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej
SPO.02.8.9)3) ocenia skuteczność podjętych działań
SPO.05.8.9)3) ocenia skuteczność podjętych działań


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Czynności higieniczne”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera tekst, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrazy. Tekst jest opisem wykonywania toalety ciała osoby podopiecznej leżącej w łóżku w warunkach domowych. Składa się ze zdań z brakującymi wyrazami, które uczący się musi uzupełnić. Informacje niezbędne do uzupełnienia brakujących wyrazów z treści uczący się zdobędzie w filmie instruktażowym.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego. Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Toaleta ciała chorego leżącego w łóżku w warunkach domowych”.

Materiał może być wykorzystany podczas podsumowania zajęć lekcyjnych do sprawdzenia poziomu opanowanej wiedzy, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także może służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy wypełnienie luk w tekście będzie jednym z kilku pytań.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiedzy na temat modyfikacji algorytmu czynności higienicznych w zmieniających się warunkach domowych.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.02.5.4)1) planuje czynności opiekuńczo‑higieniczne u osoby starszej z uwzględnieniem jej niesamodzielności
SPO.02.5.4)2) wykonuje zabiegi opiekuńczo‑pielęgnacyjne i higieniczne zgodnie z obowiązującymi algorytmami
SPO.05.4.3)1) wymienia środki i materiały do wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych
SPO.05.4.3)2) dobiera narzędzia do wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.05.4.3)3) wymienia kolejność czynności podejmowanych podczas zabiegów higienicznych
SPO.02.8.6)4) wykonuje przydzielone zadania zgodnie z procedurami i zasadami


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Transfer podopiecznego”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z 8 haseł, które musi odgadnąć uczący się, aby pojawiło się hasło główne TRANSFER. Wszystkie hasła dotyczą informacji na temat dopasowywania środków transferowych do potrzeb osoby niesamodzielnej i opiekuna.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony oraz drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Toaleta ciała chorego leżącego w łóżku w warunkach domowych” oraz grą „Transfer osoby podopiecznej”.

Materiał może być wykorzystany podczas podsumowania zajęć lekcyjnych do sprawdzenia poziomu opanowanej wiedzy, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także może mieć służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy krzyżówka będzie jednym z kilku zadań do wykonania.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy na temat zasad dobierania środków pomocniczych do rodzajów niepełnosprawności oraz zmieniających się warunków.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.05.4.3)1) wymienia środki i materiały do wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych
SPO.05.4.3)2) dobiera narzędzia do wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.02.8.5)1) analizuje możliwości realizacji zadania
SPO.02.8.7)2) podejmuje działania w sytuacji trudnej
SPO.05.8.7)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowywanie/podpisywanie elementów ilustracji „Sprzęt transferowy”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z ilustracji obrazujących sprzęt transferowy z zaznaczonymi miejscami, w których trzeba wpisać (wybrać z rozwijającej się listy) nazwy poszczególnych części lub wskazać miejsce zapięcia pasa transferowego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z grą „Transfer osoby podopiecznej”.

Materiał może być wykorzystany podczas podsumowania zajęć lekcyjnych do sprawdzenia poziomu opanowanej wiedzy, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także może służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy dopasowanie nazw do poszczególnych części sprzętu pomocniczego będzie jednym z kilku zadań.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości na temat zasad prawidłowego używania sprzętu transferowego.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.05.4.3)1) wymienia środki i materiały do wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych
SPO.05.4.3)2) dobiera narzędzia do wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Quiz „Toaleta ciała chorego”

Opis materiału sprawdzającego

Quiz składa się z 15 pytań jednokrotnego wyboru, po 5 dla każdego poziomu trudności (łatwe, średnie i trudne). System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazuje uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu;

Materiał powiązany jest z filmem instruktażowym „Toaleta ciała chorego leżącego w łóżku w warunkach domowych” oraz grą „Transfer osoby podopiecznej”.

Materiał może być wykorzystany do samosprawdzenia opanowanej wiedzy z zakresu transferu i toalety ciała osoby podopiecznej, może stanowić materiał przygotowujący do sprawdzianu dla uczących się, może być elementem lekcji powtórzeniowej oraz służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas sprawdzianu podsumowującego dział.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Podsumowanie i powtórzenie materiału z całego działu.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.02.5.4)1) planuje czynności opiekuńczo‑higieniczne u osoby starszej z uwzględnieniem jej niesamodzielności
SPO.02.5.4)2) wykonuje zabiegi opiekuńczo‑pielęgnacyjne i higieniczne zgodnie z obowiązującymi algorytmami
SPO.05.4.3)1) wymienia środki i materiały do wykonywania zabiegów higieniczno‑pielęgnacyjnych
SPO.05.4.3)2) dobiera narzędzia do wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.05.4.3)3) wymienia kolejność czynności podejmowanych podczas zabiegów higienicznych
SPO.02.8.5)1) analizuje możliwości realizacji zadania
SPO.05.8.5)2) realizuje zadania w wyznaczonym czasie
SPO.02.8.6)4) wykonuje przydzielone zadania zgodnie z procedurami i zasadami
SPO.02.8.7)2) podejmuje działania w sytuacji trudnej
SPO.05.8.7)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej
SPO.02.8.9)3) ocenia skuteczność podjętych działań
SPO.05.8.9)3) ocenia skuteczność podjętych działań
SPO.02.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy
SPO.05.9.5)2) dokonuje prostych modernizacji warunków i organizacji pracy


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału