Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa płatowca statku powietrznego

Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

Celem e‑materiału jest przedstawienie uczniom budowy płatowca statku powietrznego. Materiał jest przeznaczony dla zawodu technik mechanik lotniczy branży transportu lotniczego i dla wyodrębnionej w zawodzie kwalifikacji Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

Cele kształcenia

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych:

  • wykonywania obsługi technicznej statków powietrznych i ich podzespołów,

  • wykonywania obsługi liniowej statków powietrznych.

Efekty kształcenia

Obsługa techniczna płatowca i jego instalacji oraz obsługa zespołów napędowych statków powietrznych

Uczeń:

3) rozróżnia elementy konstrukcyjne płatowca statku powietrznego

5) rozpoznaje oznakowania, symbole i napisy na samolocie

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDdolGS11FWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

    E‑materiał zawiera materiały multimedialne pozwalające lepiej przyswoić wiedzę. Składają się one z filmu edukacyjnego wprowadzającego w zagadnienie budowy płatowca statku powietrznego oraz atlasu interaktywnego rozszerzającego i tłumaczącego wspomniane w filmie zagadnienia. Dodatkowo e‑materiał zawiera plansze interaktywne odnoszące się do najpowszechniejszych typów mechanizacji oraz typów skrzydeł.

    Zawierają materiały do wykorzystania w pracy dydaktycznej dla nauczyciela jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w celu samokształcenia.

  2. Materiały multimedialne:

    Galeria grafik Konstrukcja poszczególnych elementów płatowca statku powietrznegoDiugjNIzdGaleria grafik Konstrukcja poszczególnych elementów płatowca statku powietrznego przedstawia informacje w formie graficznej i tekstowej na temat konstrukcji płatowca statku powietrznego.

    Film edukacyjny Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych płatowców statków powietrznychDg0UngX7MFilm edukacyjny Przegląd rozwiązań konstrukcyjnych płatowców statków powietrznych przedstawia elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych.

    Atlas interaktywny Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznychDxmMSnCp8Atlas interaktywny Elementy konstrukcyjne płatowców statków powietrznych przedstawia schemat rozmieszczania poszczególnych elementów konstrukcyjnych struktury płatowców statków powietrznych. Zawiera obiekty graficzne i przypisane im dane tekstowe.

    Plansza interaktywna Budowa statków powietrznychD1Fh00XLwPlansza interaktywna Budowa statków powietrznych przedstawia przegląd rozwiązań konstrukcyjnych płatowców statków powietrznych. Jego scenariusz obejmuje:

    • określenie nazwy zawodu oraz cech charakteru lub osobowości lub kompetencji,

    • zadania zawodowe wykonywania obsługi technicznej statków powietrznych i ich podzespołów oraz obsługi liniowej statków powietrznych,

    • czynności zawodowe

    • opis i klasyfikację elementów konstrukcyjnych skrzydła ()

    • opis i klasyfikację elementów konstrukcyjnych kadłuba ()

    • opis i klasyfikację elementów konstrukcyjnych usterzenia ()

    • opis i klasyfikację elementów konstrukcyjnych podwozia ()

    • opis i klasyfikację powierzchni sterowych i mechanizacji skrzydła ()

    • opis i klasyfikację elementów zawieszenia i obudowy zespołów napędowych ()

  3. Obudowa dydaktyczna:

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDgemptnK0Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuD19uC5dwZSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przwodnik dla nauczycielaDvxlXNrOIPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDcA2LF3W6Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDi7t4QqAlNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaD3HtHHkepInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik mechanik lotniczy

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zaznajomienie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z budową płatowców statków powietrznych, a także zachęci do samodzielnego poszukiwania informacji na temat obsługi samolotów.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, oraz pracy w grupach.

Film edukacyjny

Film obejmuje przedstawienie podstawowych elementów płatowca, jego struktur oraz typów konstrukcyjno‑wytrzymałościowych. Zwraca uwagę na występujące na płatowcu obciążenia oraz elementy mające wpływ na wytrzymałość, sztywność oraz masę konstrukcji.

  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film.

  • Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.

  • Po zakończeniu filmu uczniowie są dzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje inne zagadnienie związane z obejrzanym filmem edukacyjny,

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prac związanych z tematem filmu. Prace powinny być wyczerpujące i oparte o obejrzany materiał.

  • Nauczycyciel informuje każdą z grup o wytycznych oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  • Nauczyciel może zachęcić grupy uczniów do zaprezentowania swoich prac podczas zajęć proponując ocenę wykonanych prac.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie i utrwalenie wiedzy na temat przeglądu rozwiązań konstrukcyjnych płatowców statków powietrznych. Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi ucznia.

  • Nauczyciel ocenia zaprezentowane prace.

Atlas interaktywny

Atlas interaktywny zawiera schematy podstawowych podziałów statków latających, wymagań ima stawianym oraz struktur występujących na płatowcu. Opisuje budowę i zasadę działania elementów płatowca.

  • Nauczyciel korzysta z atlasu interaktywnego jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji przydzielając grupom dostęp lub wyświetlając na tablicy.

  • Uczniowie podzieleni są na grupy. Każda z grup otrzymuje hasło związane z elementami konstrukcyjnymi płatowca statku powietrznego, na podstawie którego musi udzielić jak największej ilości informacji. Przykładami haseł mogą być: „elementy kostrukcyjne skrzydła”, „elementy kostrukcyjne kadłuba”, „elementy kostrukcyjne usterzenia”, „elementy kostrukcyjne podwozia”

  • Nauczyciel zachęca grupy uczniów do dyskusji i wraz z nimi wykonuje mapy myśli, które posłużą utrwaleniu materiału.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie notują wszystkie zdobyte informacje.

Galeria grafik

Galeria grafik zawiera fotografie przedstawiające elementy konstrukcyjne statku powietrznego oraz jego mechanizacji.

  • Nauczyciel korzysta z galerii grafik jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Uczniowie podzieleni są na grupy -osobowe.

  • Każda z grup otrzymuje dwie pule grafik. Zadaniem jednej z osób jest nazwanie obiektów widocznych na grafikach natomiast druga osoba zapisuje punktację za każdą poprawną odpowiedź. Następnie role się odwracają.

  • Po wszystkim nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji, odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie notują wszystkie zdobyte informacje.

Plansza interaktywna

Plansza interaktywna zawiera informacje o podstawowych układach aerodynamicznych oraz mechanizacji samolotu.

  • Nauczyciel korzysta z planszy interaktywnej jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Uczniowie podzieleni są na dwie grupy.

  • Każda z grup otrzymuje zagadnienie zawarte na planszach. Ich zadaniem jest przygotowanie jak największej ilości informacji na dany temat w formie prac plastycznych.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji i wraz z nimi wykonuje mapy myśli, które posłużą utrwaleniu materiału.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie notują wszystkie zdobyte informacje.

Interaktywne materiały sprawdzające

  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Praca indywidualna podczas zajęć

Film edukacyjny

  • Nauczyciel przed wyświetleniem filmu edukacyjnego przedstawia uczniom zagadnienia, które zostaną w nim poruszone i informuje, że po jego obejrzeniu każdy uczeń otrzyma jedno z nich.

  • Zadaniem każdego z uczniów jest przygotowanie prac związanych z danym zagadnieniem poruszonym w filmie. Prace powinny być wyczerpujące i oparte o obejrzany materiał.

  • Forma przygotowanej pracy powinna być dowolna i jednocześnie kreatywna.

  • Nauczyciel informuje uczniów o wytycznych oraz odpowiada na ewentualne pytania.

  • Nauczyciel może zachęcić uczniów do zaprezentowania swoich prac podczas zajęć proponując ocenę za wykonane zadanie

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie i utrwalenie wiedzy na temat przeglądu rozwiązań konstrukcyjnych płatowców statków powietrznych. Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi ucznia.

  • Nauczyciel ocenia zaprezentowane prace.

Atlas interaktywny

  • Nauczyciel korzysta z atlasu interaktywnego jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z elementami konstrukcyjnymi płatowca statku powietrznego, na podstawie którego musi udzielić jak największej ilości informacji.

  • Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji i wraz z nimi wykonuje mapy myśli, które posłużą utrwaleniu materiału.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie notują wszystkie zdobyte informacje.

Galeria grafik

  • Nauczyciel korzysta z galerii grafik jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje pulę grafik. Zadaniem ucznia jest nazwanie obiektów widocznych na grafikach i zapisanie swoich odpowiedzi na kartce.

  • Nauczyciel sprawdza odpowiedzi uczniów i na prośbę ucznia ocenia jego odpowiedzi.

  • Po wszystkim nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji, odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie notują wszystkie zdobyte informacje.

Plansza interaktywna

  • Nauczyciel korzysta z planszy interaktywnej jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje zagadnienie zawarte na planszach. Jego zadaniem jest przygotowanie jak największej ilości informacji na dany temat w formie prac plastycznych.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji i wraz z nimi wykonuje mapy myśli, które posłużą utrwaleniu materiału.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie notują wszystkie zdobyte informacje.

Interaktywne materiały sprawdzające

  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Aby zmotywować uczniów do rozwiązywania zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań — nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z wybranym przez niego multimedium. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu. Po zapoznaniu się z multimedium, uczniowie poszerzają a następnie wykorzystują swoją wiedzę podczas zajęć, wykonując różne zadania. W tym celu nauczyciel może zaproponować zarówno pracę indywidualną jak i grupową. Wykorzystanie materiału poza zajęciami:

Praca indywidualna

  • Nauczyciel przydziela każdemu uczniowi zagadnienie.

  • Uczeń ma za zadanie przygotować pracę plastyczną — planszę, która będzie zawierała jak największą ilość pozyskanych przez ucznia informacji przed zajęciami.

  • Uczniowie mogą korzystać z materiałów dydaktycznych oraz czerpać informacje z innych źródeł informacji.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Nauczyciel na podstawie prezentacji uzupełnia informacje, pomaga zrozumieć i poszerzyć wiedzę uczniów.

  • Nauczyciel losowo sprawdza zdobytą przez uczniów przed zajęciami wiedzę zadając pytania i kierując je do pojedynczej osoby.

  • W przypadku błędnie udzielonej informacji, nauczyciel udziela prawidłowej informacji, pomaga, tłumaczy i wspiera.

  • Następnie z pomocą tablicy interaktywnej nauczyciel omawia e‑materiał i utrwala wiedzę uczniów.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

Praca w grupie

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej z nich przydziela określony temat.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prac plastycznych w postaci plansz z wykorzystaniem pozyskanych informacji przed zajęciami.

  • Uczniowie mogą korzystać z materiałów dydaktycznych oraz czerpać informacje z innych źródeł informacji.

  • Prace plastyczne są prezentowane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań — nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Z pomocą tablicy interaktywnej nauczyciel omawia e‑materiał i utrwala wiedzę uczniów.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi. Nauczyciel przydziela zróżnicowane zadania/prace uczniom, którzy mają trudności z opanowaniem materiału, inne natomiast uczniom, którzy szybko przyswoili materiał i mogą go poszerzać, wykorzystywać w praktyce do rozwiązywania problemów.

Na przykład korzystając z atlasu interaktywnego może poprosić uczniów zdolnych o porównianie i uzasadnienie kształtu kadłuba, innych poprosić o odnalezienie przykładów w internecie, a w przypadku uczniów, którzy gorzej radzą sobie z przyswajaniem materiału — o odtworzenie (narysowanie) kształtu kadłuba i prezentacje rysunkową, obok kształtu, jego przekroju. Innym przykładem dla uczniów zdolnych może być zaproponowanie nowego kształtu kadłuba tak, aby np.: był „niewidoczny” dla radarów (samolot „stealth” nie jest przykładem lotności tylko właśnie tej funkcji).

Przy pracy w grupie nauczyciel może wykorzystać metodę tutoringu rówieśniczego. Do grupy przydziela ucznia z większą wiedzą i poziomem kompetencji i takiego, który może mieć trudności z wykonywaniem obowiązków. Uczniowie wzajemnie wspierają się w nauce i wspólnie rozwiązują problemy.

Praca z uczniami z 

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans. Możliwość wytłumaczenia treści oraz pracy w grupie (przykłady powyżej w propozycjach wykorzystania materiału) dają szansę współpracy przy uczeniu się uczniom słabiej przyswajającym materiał (uczą się od kolegów posługujących się ich „slangiem” i znającymi nawyki danego pokolenia), zaś uczniowie zdolni powtarzają materiał i uczą się ucząc kolegów (przekazują materiał np.: upraszczając elementy, które wg nich pomogą koledze zdobyć wiedzę). Wykorzystanie e‑materiału przy pracy z uczniami jest zależne od umiejetności dydaktycznych nauczyciela oraz zastanych w klasie sytuacji.

E‑materiały posiadają możliwość korzystania z wersji materiałów z dostępnością . Na przykład dzięki prezentacji ekranu i jednoczesnego „czytania” ekranu przez lektora te elementy e‑materiału są dostosowane tak do osób niedowidzących jak dla niedosłyszących. Ten element budowy e‑materiału pozwala również łatwiej przyswoić wiedzę danego zagadnienia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

R1KiRsZ3mhIMW
.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści