Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Dokumentacja procesu dekontaminacji

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych - Technik sterylizacji medycznej 321104

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Barbara Stefaniak

Konsultant przewodnika: Lidia Olszewska, Adam Walaszkowski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Dokumentacja procesu dekontaminacji

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik sterylizacji medycznej, 321104

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
MED.12.3. Dobieranie metod dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.4. Wykonywanie mycia i dezynfekcji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.5. Wykonywanie sterylizacji sprzętu i wyrobów medycznych.

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.12.3.1) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie, metody mycia, dezynfekcji i sterylizacji medycznej:
MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,
MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.3.1)4) wskazuje wyroby medyczne i sprzęt z określoną krotnością sterylizacji,
MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.3.2) rozróżnia metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego:
MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,
MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego.
MED.12.4.8) stosuje odpowiednie wskaźniki kontroli procesów mycia oraz dezynfekcji:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9) kontroluje parametry procesu mycia i dezynfekcji:
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)2) oblicza ilość zużytych preparatów w procesie,
MED.12.4.9)3) stosuje metodę kontroli wzrokowej procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.
MED.12.5.11) sporządza dokumentację procesu sterylizacji:
MED.12.5.11)1) wypełnia protokół zdawczo‑odbiorczy, kartę dekontaminacji narzędzi (kartę mycia i dezynfekcji, kartę sterylizacji, protokół niezgodności i inne), protokół wydania narzędzi, etykietę,
MED.12.5.11)2) weryfikuje informacje zawarte w dokumentacji z wynikami kontroli procesów dekontaminacji.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych:

  • przeprowadzania kontrolę procesu dekontaminacji na wszystkich poszczególnych jego etapach (oczyszczania, mycia, dezynfekcji oraz sterylizacji.

Celem e‑materiału jest przygotowanie osoby uczącej się do wykonywania dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych, przeprowadzania kontroli procesu dekontaminacji na wszystkich poszczególnych jego etapach.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Interaktywna dokumentacja i gra edukacyjna stanowią niezależne od siebie materiały multimedialne. Jednak, z uwagi na ewentualność losowego zaznajamiania się uczącego się z materiałami, zalecane jest, by najpierw zapoznał się on z grą edukacyjną, w której ma możliwość analizowania np. wydruków z poszczególnych urządzeń. Informacje zawarte na tych wydrukach uczący się dopiero potem umieszcza w dokumentacji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Proces dekontaminacji - dokumentacja

Typ materiału multimedialnego

Interaktywna dokumentacja

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał multimedialny zawiera: karty dokumentacji procesu dekontaminacji, które są wypełniane przez technika sterylizacji medycznej np. protokół zdawczo‑odbiorczy, kartę dekontaminacji narzędzi (kartę mycia‑dezynfekcji, protokół niezgodności), kartę sterylizacji, protokół wydania narzędzi, etykietę wyrobu (możliwość drukowania), spis narzędziowy (narzędzia chirurgiczne) czy etykietę do wyliczania terminu przydatności wraz ze wskazówkami, jak taki dokument powinien być prawidłowo wypełniony.
Dokumentacja obejmuje procesy wykonywane przez technika sterylizacji medycznej w strefie brudnej, strefie czystej i strefie sterylnej.
Materiały te zawierają też przykład dokumentu źle wypełnionego, aby pokazać uczącym się najczęściej popełniane błędy i kwestie, na które technik sterylizacji medycznej, wypełniając dokumentację przeprowadzanych procesów, powinien zwracać szczególną uwagę.
Zadanie uczącego się polega na wybieraniu w kolejnych dokumentach wariantów zapisów, które powinny się tam znaleźć. Uczący się dokonuje wyboru z rozwijanego menu podręcznego. Po wykonaniu zadania uczący się otrzymuje informację zwrotną opartą na zasadach oceniania kształtującego. Otrzymuje też wskazówki, na co powinien zwrócić uwagę przy danym dokumencie, np. jaką informację sprawdzić, gdzie ją znaleźć. Materiał zwraca również uwagę na sytuacje, w których technik sterylizacji medycznej powinien zgłosić nieprawidłowości czy skontaktować się z odpowiednimi jednostkami szpitalnymi.

Uczący się może zapoznać się z materiałami multimedialnymi w dowolnej kolejności, choć część wiadomości przyswojonych z gry edukacyjnej może ułatwić zrozumienie wypełniania dokumentacji, np. analiza wydruku z urządzenia myjąco‑dezynfekującego lub ze sterylizatora może posłużyć jako punkt wyjścia do uzupełnienia późniejszej dokumentacji z ww. procesów.

Materiał powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.12.3.1) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie, metody mycia, dezynfekcji i sterylizacji medycznej:
MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,
MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.3.1)4) wskazuje wyroby medyczne i sprzęt z określoną krotnością sterylizacji, MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.3.2) rozróżnia metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego:
MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,
MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.4.8) stosuje odpowiednie wskaźniki kontroli procesów mycia oraz dezynfekcji:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9) kontroluje parametry procesu mycia i dezynfekcji:
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)2) oblicza ilość zużytych preparatów w procesie,
MED.12.4.9)3) stosuje metodę kontroli wzrokowej procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.
MED.12.5.11) sporządza dokumentację procesu sterylizacji:
MED.12.5.11)1) wypełnia protokół zdawczo‑odbiorczy, kartę dekontaminacji narzędzi (kartę mycia i dezynfekcji, kartę sterylizacji, protokół niezgodności i inne), protokół wydania narzędzi, etykietę,
MED.12.5.11)2) weryfikuje informacje zawarte w dokumentacji z wynikami kontroli procesów dekontaminacji.

Materiał multimedialny powiązany jest z zadaniami:

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Protokół zdawczo‑odbiorczy”,

  • wskazywanie prawidłowej odpowiedzi „Metoda chemiczno‑termiczna dekontaminacji”,

  • dopasowywanie elementów do grafu/schematu „Przykłady dokumentów w procesie dekontaminacji”,

  • uzupełnianie luk „Wskaźnik chemiczny”,

  • krzyżówka „W sterylizatorni”,

  • puzzle „Wydruki w centralnej sterylizatorni”,

  • wskazywanie prawidłowej odpowiedzi „Reprocesowanie”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Dokumentacja procesów w sterylizatorni”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów:

  • wykrywanie nieprawidłowości we wprowadzaniu danych dokumentujących proces dekontaminacji,

  • kształtowanie umiejętności prowadzenia kosztów procesu dekontaminacji,

  • weryfikowanie krotności sterylizacji,

  • identyfikowanie pakietu sterylnego z pacjentem.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Uczący się, w ramach przygotowania do lekcji, mogą wykonać samodzielnie w domu zestawy narzędziowe, np. z papieru (z odpowiednimi podpisami) lub opisując odpowiednio bierki, kredki itp. Następnie, w klasie, część uczących się przygotowuje zestawy narzędziowe i przykładowy protokół z ich dekontaminacji, podczas gdy pozostali uczący się sprawdzają zgodność zestawów narzędziowych zgodnie z protokołami.

Praca w grupach

  • Uczący się mogą np. przygotowywać w parach dla siebie nawzajem przykładową dokumentację z celowo źle wpisanymi parametrami, podpisem niewłaściwej osoby. Następnie mogą wymienić się dokumentami i sprawdzić ich poprawność, wyszukując ewentualne błędy. Na podobnej zasadzie uczący się mogą analizować przykładowe wydruki z urządzeń, z błędami lub bez, by nauczyć się zwracania uwagi na ewentualne usterki i błędy, o których informacja umieszczana jest na wydruku.

  • Materiał multimedialny może też być wykorzystany jako przygotowanie do zastosowania symulacji, której celem może być kształtowanie umiejętności poprawnego tworzenia dokumentacji w sterylizatorni. Osoby uczące się w parach przygotowują scenkę w warunkach symulowanych, jedna z osób wciela się w rolę zleceniodawcy, druga – w rolę technika sterylizacji medycznej, który próbuje we właściwy sposób rozwiązać problem. Każda z par opracowuje scenkę, uwzględniając inny problem np.: wykrywanie nieprawidłowości we wprowadzaniu danych dokumentujących proces dekontaminacji, analiza kosztów procesu dekontaminacji, itp. Po przedstawieniu danej scenki pozostałe grupy na zasadzie oceny koleżeńskiej (peer appraisal) mogą przekazać konstruktywną informację zwrotną na temat mocnych i słabych stron sposobu komunikowania się.

Praca z całym zespołem

  • Nauczyciel może też wymieniać parametry fizyczne i chemiczne procesu mycia, dezynfekcji lub sterylizacji, a uczący się, na podstawie tych danych, rozpoznają, o jaki proces chodzi.

  • Uczący się podczas lekcji omawiają temat ewentualnych usterek, błędów urządzeń w sterylizatorni, błędy popełniane w wypełnionych dokumentach oraz ewentualne skutki wystawienia błędnej dokumentacji. Nauczyciel stawia na forum problemy/pytania do dyskusji, np.: „Technik sterylizacji zapomniał umieścić w komorze urządzenia test biologiczny lub chemiczny. Czy, mimo to, może założyć, że proces przebiegł poprawnie i wykonać kolejne kroki?”, „Zestaw narzędziowy został poprawnie spakowany w bariery sterylne i wysterylizowany wraz z odpowiednim testem. Technik zapomniał jednak umieścić na opakowaniu taśmę – wskaźnik, że proces sterylizacji został przeprowadzony. Czy może wysłać taki zestaw narzędziowy na blok operacyjny? Czy może przekleić taki wskaźnik z innego zestawu?”. Dyskusja na temat ewentualnych błędów technika sterylizacji medycznej powinna uświadomić uczącym się jaka odpowiedzialność ciąży na pracowniku i podkreślić konieczność postępowania zgodnie ze ściśle ustalonym protokołem postępowania.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna Uczący się może wykorzystać materiał, aby przygotować się do:

  • egzaminu,

  • pracy na lekcji,

  • debaty okrągłego stołu,

  • wykonania zadania, projektu,

  • zaznajomienia się z nowym materiałem,

  • usystematyzowania i utrwalenia wiadomości,

  • Znajomość sposobu dokumentowania dekontaminacji może być także wykorzystana przez uczącego się podczas praktyk.

Praca w grupach Uczący się mogą np.:

  • przygotowywać w parach dla siebie nawzajem przykładową dokumentację z celowo źle wpisanymi parametrami, podpisem niewłaściwej osoby. Następnie mogą wymienić się dokumentami i sprawdzić ich poprawność, wyszukując ewentualne błędy.

  • analizować przykładowe wydruki z urządzeń, z błędami lub bez, np. znalezione w Internecie, by nauczyć się zwracania uwagi na ewentualne usterki i błędy, o których informacja umieszczana jest na wydruku.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Uczący się może powracać do materiału multimedialnego wiele razy, dopóki nie osiągnie wiedzy na wymaganym poziomie. Materiał ten może służyć do:

  • powtórzenia treści,

  • odpowiedniego przygotowania się do lekcji.

Uczący się mogą być podczas zajęć podzieleni na dwie grupy. Osoby, które mają trudności z zapamiętaniem danego elementu materiału, mogą na zajęciach przeczytać go ponownie, w czasie, gdy inne grupy np. biorą udział w analizie przypadku bądź tworzeniu scenariusza symulacji.
Innym sposobem indywidualizacji pracy z uczniami może być zachęcenie osób uczących się, które szybciej opanowały materiał multimedialny, do przygotowania krótkich prezentacji. Prezentacje te będą przedstawiane osobom mającym trudności z opanowaniem treści zawartych w dokumentacji interaktywnej – pomoże to im nadrobić braki. Natomiast osoby prezentujące mają możliwość nauczania innych, dokonując przy tym syntezy i tworząc treści nauczania.


Tytuł materiału multimedialnego

Analiza wydruku z urządzenia do sterylizacjiolnieniu wsadu lub powtórzeniu procesu

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra edukacyjna, w której uczący się analizuje wydruk z urządzenia sterylizującego, testy chemicznej i biologicznej kontroli sterylizacji i podejmuje decyzję o zwolnieniu wsadu lub powtórzeniu procesu.

Gra składa się z trzech poziomów. Na pierwszym poziomie jest sześć zadań, na drugim poziomie siedem zadań i na trzecim poziomie także siedem zadań o różnym stopniu trudności.
Gra opiera się na jasnych regułach, gracz może wcielać się w różne role technika, który dokonuje analizy danych z drukarki, technika dokonującego analizy testów chemicznych kontroli sterylizacji czy technika dokonującego analizy testów biologicznych kontroli sterylizacji.
Na tym etapie uczący się, przed przystąpieniem do gry, powinien już znać różnorodne testy i wskaźniki do kontroli procesów mycia, dezynfekcji oraz sterylizacji, a także w jaki sposób na podstawie wyglądu testów określić, czy dany proces przebiegł pomyślnie czy nie. Uczący się powinien też wiedzieć jakie podstawowe parametry umieszczone są na wydrukach z urządzeń. Po wskazaniu błędnej odpowiedzi, uczący się jest kierowany do materiałów multimedialnych, w których może zapoznać się ww. testami i parametrami procesów, z którymi ma do czynienia w materiałach z danego zasobu.

Uczestnicy gry mogą współpracować ze sobą lub współzawodniczyć. Po jej zakończeniu, przechodząc grę samodzielnie, porównują uzyskane wyniki lub, przechodząc grę równolegle w grupach, analizują wyniki uzyskanie w grupach.

Po rozwiązaniu każdego zadania gracz otrzymuje informację zwrotną opartą na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał multimedialny jest powiązany z następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.12.3.1) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie, metody mycia, dezynfekcji i sterylizacji medycznej:
MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,
MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,
MED.12.3.1)4) wskazuje wyroby medyczne i sprzęt z określoną krotnością sterylizacji,
MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.3.2) rozróżnia metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego:
MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,
MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego.
MED.12.4.8) stosuje odpowiednie wskaźniki kontroli procesów mycia oraz dezynfekcji:
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9) kontroluje parametry procesu mycia i dezynfekcji:
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)2) oblicza ilość zużytych preparatów w procesie,
MED.12.4.9)3) stosuje metodę kontroli wzrokowej procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.

Materiał multimedialny powiązany jest z zadaniami:

  • wskazywanie prawidłowej odpowiedzi „Metoda chemiczno‑termiczna dekontaminacji”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Etykieta (plomba sterylizacyjna)”,

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu „Testy i wskaźniki do procesu mycia, dezynfekcji oraz sterylizacji”,

  • uzupełnianie luk „Wskaźnik chemiczny”,

  • uzupełnianie luk „Dekontaminacja”,

  • zadanie ukierunkowane na przyporządkowywanie/grupowanie „Testy i wskaźniki”,

  • krzyżówka „W sterylizatorni”,

  • wskazywanie prawidłowej odpowiedzi „Reprocesowanie”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Dokumentacja procesów w sterylizatorni”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów: wspieranie i rozwijanie umiejętności, a także zdobywanie wiedzy z zakresu zwalniania wsadu po procesie sterylizacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Osoba ucząca się może wykorzystać materiał do opracowania infografiki, plakatu lub broszury (np. „Zasady pracy urządzenia sterylizującego”, „Rodzaje testów przeprowadzanych w sterylizatorni - domumentowanie”, itp.). Nauczyciel może zaproponować przedstawienie wszystkich bądź wybranych prac na forum.

  • Osoba ucząca się może opracować propozycję kilku fiszek na temat: analizy wydruku z urządzenia sterylizującego, testów stosowanych do chemicznej i biologicznej kontroli sterylizacji oraz czynników wpływających na podejmowanie decyzji o zwolnieniu wsadu lub powtórzeniu procesu. Utworzone fiszki mogą stanowić element procesu samodzielnego pogłębiania swojej wiedzy. Mogą też zostać zebrane i wykorzystane do gry w grupach lub w całym zespole (każdy z uczących się losuje hasło i podaje definicję).

Praca w grupach

  • Uczący się, w ramach przygotowania do lekcji, przyswajają w domu informacje z zakresu różnorodności testów chemicznych i biologicznych jako wskaźników prawidłowości przebiegu procesów mycia, dezynfekcji i sterylizacji. Następnie, podczas lekcji, wyrywkowo odpytują się nawzajem. Praca może przebiegać w grupach 2‑4 osobowych. Przykładowe pytania: „Do jakich procesów stosujemy dane testy?”, „Gdzie je umieszczamy?”, „Dlaczego właśnie w takich miejscach i dlaczego ma to szczególne znaczenie?”, „W jaki sposób powinna przebiegać weryfikacja poprawności przebiegu procesu na podstawie wskaźników?”, „Czy są odchylenia od poprawnego wyniku, pomimo których można kontynuować proces?”, „Jeśli tak, to jakie?”, „Jeśli nie, to dlaczego?”. Można też wprowadzić element grywalizacji, poprzez podział zespołu na dwie grupy, które będą zadawać sobie nawzajem wcześniej przygotowane pytania. Wygrywa ta grupa, która nazbiera najwięcej punktów.

  • Uczący się, w ramach przygotowania do lekcji, mogą wykonać w domu, na kartkach testy chemiczne i biologiczne oraz plombę sterylizacyjną, z odpowiednimi kolorami przed użyciem oraz po użyciu – obrazujące prawidłowy i nieprawidłowy przebieg procesu tj. niepełne przebarwienie testu, jego niewłaściwy kolor. Następnie, podczas lekcji, np. w parach, mogą wzajemnie pokazywać sobie testy i oceniać na ich podstawie czy proces przebiegł poprawnie czy też nie. Uczący się mogą też przedyskutować jak należy postąpić w przypadku nieprawidłowości w przebiegu procesu – który etap należy powtórzyć, czy można przekazać instrumentarium medyczne po nieprawidłowo/nie w pełni przeprowadzonym procesie na blok operacyjny, czy i kogo należy o tym fakcie poinformować, czy należy umieścić informację o takim fakcie w dokumentacji czy też wykonać test ponownie, aż do momentu uzyskania prawidłowego wyniku.

Praca z całym zespołem

  • Uczący się mogą wziąć udział w analizie SWOT (np. „Testy chemicznej kontroli sterylizacji”, „Testy biologicznej kontroli sterylizacji”, „Stosowanie testów w sterylizatorni szpitalnej”, itp.) Cała grupa wspólnie wymienia w odniesieniu do danego zagadnienia: słabe strony, mocne strony, szanse i zagrożenia. Odpowiedzi uczących się są zapisywane na specjalnie do tego przygotowanym schemacie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Uczący się mogą analizować przykładowe wydruki z urządzeń z gry, ale mogą też wyszukać przykładowe wydruki w Internecie. Dzięki temu mają okazję zapoznać się z wydrukami analogicznymi, ale pochodzącymi z urządzeń np. innej firmy, gdzie dane na wydruku mogą być umieszczone w nieco innych miejscach, w innym układzie. Dzięki temu uczący się będzie ukierunkowany na odczyt z wydruku konkretnych danych, zamiast uczyć się „na pamięć” widoku tylko jednego wydruku.

  • Utrwalenie elementarnych pojęć dzięki przygotowaniu fiszek na temat analizy wydruku z urządzenia sterylizującego, testów stosowanych do chemicznej i biologicznej kontroli sterylizacji oraz czynników wpływających na podejmowanie decyzji o zwolnieniu wsadu lub powtórzeniu procesu.

  • Przygotowanie się do zajęć lub powtórzenie materiału na lekcję.

  • Przygotowanie się do egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

  • Przygotowanie się do udziału w lekcji odwróconej – po przejściu przez grę osoby uczące się mogą wspólnie przygotować w grupach 2 - 4 osobowych mapę myśli lub prezentację multimedialną na temat testów stosowanych do chemicznej i biologicznej kontroli sterylizacji lub czynników wpływających na podejmowanie decyzji o zwolnieniu wsadu lub powtórzeniu procesu. Mapa myśli lub prezentacja przygotowana przez grupę osób uczących się może być wstępem do zajęć realizowanych w klasie.

  • Praca nad projektem zespołowym (np. „Prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej”, „Praca w sterylizatorni - testy i wskaźniki do procesu mycia, dezynfekcji”, itp).

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Uczący się może powracać do materiału multimedialnego wiele razy, dopóki nie osiągnie wiedzy na wymaganym poziomie. Materiał ten może służyć do:

  • powtórzenia treści,

  • odpowiedniego przygotowania się do lekcji,

  • wykonania zadania czy opracowania mapy myśli, broszury lub infografiki.

Uczący się mogą być podczas zajęć podzieleni na dwie grupy. Osoby, które przeszły grę, uzyskując odpowiednią liczbę punktów, i które opanowały wiedzę w wymaganym zakresie, zastanawiają się nad rozwiązaniem jakiegoś problemu. Natomiast osoby, które mają trudności ze zrozumieniem zagadnień poruszanych w grze, mogą ponownie ją przejść.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowywanie elementów do grafu/schematu – „Etykieta (plomba sterylizacyjna)”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o średnim poziomie trudności. Zadanie polega na dopasowaniu czterech nazw do czterech odpowiednich miejsc w zaprezentowanym dokumencie, którym jest etykieta (plomba sterylizacyjna).

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia do sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji, 
MED. 12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowywanie elementów do grafu/schematu – „Protokół zdawczo‑odbiorczy”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o średnim poziomie trudności. W zadaniu prezentowany jest protokół zdawczo‑odbiorczy narzędzi i należy wskazać w nim trzy nazwy pól, jakie powinien zawierać taki dokument. Uczący się ma do wyboru trzy nazwy pól i trzy miejsca w protokole.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z interaktywną dokumentacją „Proces dekontaminacji - dokumentacja”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się: MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji, MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie, MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,
MED.12.5.11)1) wypełnia protokół zdawczo‑odbiorczy, kartę dekontaminacji narzędzi, (kartę mycia i dezynfekcji, kartę sterylizacji, protokół niezgodności i inne), protokół wydania narzędzi, etykietę, 
MED.12.5.11)2) weryfikuje informacje zawarte w dokumentacji z wynikami kontroli procesów dekontaminacji, 
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji, 
MED. 12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wyszukiwanie prawidłowej odpowiedzi – „Metoda chemiczno‑termiczna dekontaminacji”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o średnim poziomie trudności, w którym należy wskazać prawidłowe wyrazy dotyczące procesu chemiczno‑termicznej dekontaminacji. W tekście znajduje się pięć miejsc, w których z podanych wyrazów, określeń należy wybrać jedno poprawne, psujące do zdania. Dwa miejsca zawierają po trzy określenia, natomiast trzy pozostałe miejsca zawierają po dwa wyrazy.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • interaktywną dokumentacją „Proces dekontaminacji - dokumentacja”,

  • grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia do sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wyszukiwanie prawidłowej odpowiedzi – „Reprocesowanie”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o średnim poziomie trudności, w którym należy wskazać prawidłowe wyrazy dotyczące procesu reprocesowania. W tekście znajdują się 3 miejsca, w których uczący się wybiera jedną (z dwóch podanych) poprawną odpowiedź.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • interaktywną dokumentacją „Proces dekontaminacji - dokumentacja”,

  • grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia do sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,
MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami – „Wskaźnik chemiczny”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami w tekście o średnim poziomie trudności. W podanym zdaniu dotyczącym definicji wskaźnika chemicznego należy uzupełnić trzy luki. Uczący się wybiera pojęcia korzystając z listy, która – poza poprawnymi pojęciami – zawiera także trzy błędne dystraktory (w sumie sześć).

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • interaktywną dokumentacją „Proces dekontaminacji - dokumentacja”,

  • grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia do sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,
MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami – „Dekontaminacja”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami w tekście, o średnim poziomie trudności.

W zdaniu dotyczącym definicji pojęcia dekontaminacji należy uzupełnić cztery luki. Uczący się wybiera pojęcia korzystając z listy, która – poza poprawnymi pojęciami – zawiera także pięć błędnych dystraktorów (w sumie dziewięć).

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia do sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,
MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)4) opisuje konieczność zastosowania wody demineralizowanej w procesie mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)7) dokonuje analizy kontroli procesów mycia i dezynfekcji testem biuretowym,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)2) oblicza ilość zużytych preparatów w procesie,
MED.12.4.9)3) stosuje metodę kontroli wzrokowej procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.5.11)2) weryfikuje informacje zawarte w dokumentacji z wynikami kontroli procesów dekontaminacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Przyporządkowywanie/grupowanie – „Testy i wskaźniki”

Opis materiału sprawdzającego

Jedno trudne zadanie, w którym należy podzielić na dwie grupy pięć pojęć związanych z myciem, dezynfekcją oraz sterylizacją.

Grupa pierwsza – „Wskaźniki/testy procesów sterylizacyjnych” – zawiera trzy elementy.

Grupa druga – „Wskaźniki/testy procesów mycia i dezynfekcji” – zawiera dwa elementy.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia do sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,
MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na grupowanie – „Testy i wskaźniki do procesu mycia, dezynfekcji oraz sterylizacji”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o poziomie trudnym. Należy w nim pogrupować testy i wskaźniki z odpowiednimi dla nich podpisami. Zadanie zawiera w sumie osiem zdjęć testów i wskaźników używanych w procesach mycia, sterylizacji oraz dezynfekcji i tyle samo podpisów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia do sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się: MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji, 
MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego, 
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej, 
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej, MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary – „Przykłady dokumentów w procesie dekontaminacji”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności. Należy w nim dobrać odpowiednią nazwę do przedstawionego zdjęcia dokumentu, tworząc parę. Zadanie zawiera trzy różne dokumenty stosowane w procesie dekontaminacji oraz trzy podpisy.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z interaktywną dokumentacją „Proces dekontaminacji - dokumentacja”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się: MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji, MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji, 
MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego, 
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji, 
MED.12.4.8)5) wykonuje kontrolę mycia mechanicznego, 
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu, 
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka – „W sterylizatorni”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka o średnim poziomie trudności. Należy w niej podać sześć pojęć dotyczących zagadnień związanych z pracą w sterylizatorni, np. nazwy procesów. Po rozwiązaniu krzyżówki uczący się otrzymuje hasło, odnośnie którego odpowiada na dodatkowe pytanie o zastosowanie przedmiotu, będącego hasłem krzyżówki.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • interaktywną dokumentacją „Proces dekontaminacji - dokumentacja”,

  • grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia do sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,
MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)8) prowadzi dokumentację procesu mycia i dezynfekcji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Puzzle – „Wydruki z centralnej sterylizatorni”

Opis materiału sprawdzającego

Dwa zadania, w tym jedno zdanie łatwe oraz jedno o średnim poziomie trudności.

Pierwsze zadanie stanowią puzzle o średnim poziomie trudności, składające się z dwunastu elementów. Po ich odpowiednim ułożeniu uczący się otrzyma widok dwóch wydruków z urządzenia oraz odpowiada na dodatkowe pytania o rodzaj procesu, z którego pochodzą wydruki, i prawidłowość jego wykonania.

Drugie zadanie to puzzle o łatwym poziomie, składające się z dziewięciu elementów. Po ich odpowiednim ułożeniu uczący się otrzyma widok protokołu zdawczo‑odbiorczego oraz odpowiada na dodatkowe pytanie o umieszczenie zestawu(-ów) narzędziowego(-wych) na jednym lub kilku dokumentach.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z interaktywną dokumentacją „Proces dekontaminacji - dokumentacja”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,
MED.12.3.1)4) wskazuje wyroby medyczne i sprzęt z określoną krotnością sterylizacji, MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,
MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,
MED.12.4.8)1) objaśnia zmienne procesów mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)2) odróżnia proces dezynfekcji chemicznej od termicznej,
MED.12.4.8)3) opisuje czynnik dezynfekujący w procesach mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.5.11)1) wypełnia protokół zdawczo‑odbiorczy, kartę dekontaminacji narzędzi (kartę mycia i dezynfekcji, kartę sterylizacji, protokół niezgodności i inne), protokół wydania narzędzi, etykietę,
MED.12.5.11)2) weryfikuje informacje zawarte w dokumentacji z wynikami kontroli procesów dekontaminacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Prawda czy fałsz – „Dokumentacja procesów w sterylizatorni”

Opis materiału sprawdzającego

Dwa trudne zadania, w których należy określić czy podane zdania są prawidłowe czy też nie. 
Każde z zadań zawiera po cztery zdania, dotyczące np. wydruków z urządzeń, testów i wskaźników czy parametrów fizycznych określonych procesów. Jest to zadanie obejmujące tematyką różnorodne zagadnienia z całego materiału multimedialnego.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • interaktywną dokumentacją „Proces dekontaminacji - dokumentacja”,

  • grą edukacyjną „Analiza wydruku z urządzenia do sterylizacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,
MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,
MED.12.4.8)6) wykazuje prawidłowość procesu dezynfekcji chemicznej i termicznej,
MED.12.4.8)9) analizuje uzyskane wyniki kontroli procesu,
MED.12.4.9)1) analizuje wydruk z urządzenia myjąco‑dezynfekującego,
MED.12.4.9)2) oblicza ilość zużytych preparatów w procesie,
MED.12.4.9)3) stosuje metodę kontroli wzrokowej procesu mycia i dezynfekcji,
MED.12.4.9)4) interpretuje wyniki kontroli procesu mycia i dezynfekcji.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału