Cięcie, spawanie i gięcie płyt stalowych poszycia kadłuba statku
TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających – technik budowy jednostek pływających 311942
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływającychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływających
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑zasób uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik budowy jednostek pływających. Tematyka e‑zasobu służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających wyodrębnionej w zawodzie technik budowy jednostek pływających 311942.
Podstawa programowa
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających:
wykonywania i nadzorowania prac związanych z montażem kadłubów, ich wyposażaniem oraz remontami kadłubów jednostek pływających.
Efekty kształcenia
TWO.05.2. Podstawy okrętownictwa
Uczeń:
charakteryzuje prace związane z cięciem i spawaniem elementów jednostek pływających.
TWO.05.6. Organizowanie i nadzór procesu budowy i wyposażania kadłuba jednostek pływających
Uczeń:
nadzoruje proces technologiczny obróbki wstępnej blach i profili,
nadzoruje proces technologiczny obróbki blach i profili.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑zasobu.
2. Materiały multimedialne
W ich skład wchodzi jedno multimedum. Zasób „Obróbka wstępna blach i profili z zastosowaniem narżedzi CNCObróbka wstępna blach i profili z zastosowaniem narżedzi CNC” to galeria prezentująca metody cięcia, spawania i gięcia wykorzysywanych w budowie i modernizacji kadłuba statku.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływających
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji związanych z cięciem, spawaniem i gięciem płyt stalowych poszycia kadłuba statku.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Galeria „Obróbka wstępna blach i profili z zastosowaniem narzędzi CNC”
Przykłady wykorzystania galerii na lekcji:
Nauczyciel prezentuje uczniom galerię. Wyświetla spis treści i przed przejściem do któregoś z zagadnień zadaje uczniom pytania aktywizujące typu: „co wam przychodzi na myśl, gdy wspomina się cięcie tlenowe palnikiem gazowym?”, „jak według was może wyglądać zwijanie blach na walcarce?”, „jak myślicie, do cięcia jakich blach używa się cięcia strumieniem wody?” itp. Nauczyciel zadawałby po trzy pytania przed każdym z punktów ze spisu treści. Następnie, gdy uczniowie przedstawią swoje przypuszczenia związane z daną tematyką, nauczyciel przeszedłby do odpowiadającego im punktu ze spisu treści. Nauczyciel może odczytać opis lub sam opowiedzieć o danej metodzie, korzystając przy tym ze zdjęć, grafik i filmów, które są zamieszczone do każdego z punktów.
Nauczyciel przed lekcją otwiera filmy zamieszczone w galerii na pełnym ekranie, każdy w innej zakładce. Jest to konieczne, aby na ekranie nie było widać podpisu filmu, który zdradza, co jest na nim przedstawione. Następnie, już na lekcji, wyświetla uczniom filmy w losowej kolejności. Zadaniem uczniów jest odpowiedzenie na pytanie, co według nich przedstawia film. Gdy uczniowie odpowiedzą prawidłowo, nauczyciel może dalej zachęcać uczniów o opowiadaniu o metodzie. Przykładowe pytania: „w jakich wypadkach stosuje się daną metodę?”, „o czym trzeba pamiętać używając danego narzędzia?” (np. o kolejności otwierania zaworów w palniku acetylenowo‑tlenowym). Gdy uczniowie mają kłopot z rozpoznaniem metody i narzędzia, nauczyciel sam dopowiada najważniejsze informacje.
Interaktywne materiały sprawdzające
Przykłady wykorzystania interaktywnych materiałów sprawdzających na lekcji:
Uczniowie razem z nauczycielem (z jego pomocą i wskazówkami) wypełniają ćwiczenia (na klasowej tablicy interaktywnej lub poprzez projekcję z rzutnika - na klasowym komputerze), na bieżąco konsultując odpowiedzi w małych grupach lub na forum klasy (praca całego zespołu klasowego, a także praca z prowadzącym zajęcia).
Nauczyciel może też poprosić uczniów o indywidualne rozwiązanie zadań interaktywnych na początku lekcji. Każdy z uczniów musiałby zapisać na kartce numery zadań, które rozwiązał nieprawidłowo. Następnie nauczyciel podczas lekcji omawia sposoby cięcia, spawania i gięcia na lekcji, prezentując uczniom galerię. Pod koniec lekcji uczniowie ponownie rozwiązują materiały sprawdzające i zapisują na kartce numery rozwiązanych nieprawidłowo zadań. Nauczyciel kontroluje postępy uczniów. Każdego, kto będzie miał mniejszą liczbę niepoprawnie rozwiązanych zadań za drugim podejściem, może nagrodzić plusem.
Praca uczniów poza zajęciami (indywidualna)
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z informacjami zawartymi w galerii. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu. Na kolejnych zajęciach nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium. Później uczniowie otrzymują zadanie wykonania prostych rysunków lub krótkiej notatki o urządzeniach omówionych w galerii. Nauczyciel po kolei wymienia urządzenia na podstawie spisu treści, a uczniowie chętni opracować wybrane z nich zgłaszają się. Nauczyciel tak wybiera uczniów, aby każde z urządzeń zostało któremuś z uczniów przypisane. Na koniec lekcji uczniowie krótko prezentują wybrane urządzenie reszcie klasy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada istotne informacje.
Praca uczniów poza zajęciami (w grupach)
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Jednej z grup przyporządkowuje metody cięcia, a drugiej metody spawania. Uczniowie poza lekcją na podstawie galerii, literatury i informacji znalezionych w internecie opracowują plakaty odpowiednio na temat cięcia i spawania. Nauczyciel zachęca uczniów, zapowiadając nagradzanie plusami, aby zwrócili też uwagę na wizualne opracowanie problemu. Mogą korzystać z haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu. Na lekcji jedna grupa uczniów prezentuje drugiej grupie swój temat. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje lub naprowadza uczniów prezentujących pytaniami na informacje, których zapomnieli opowiedzieć.
Indywidualizacja pracy z uczniami
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans. W ramach indywidualizacji uczniowie mogą skorzystać z metody tutoringu rówieśniczego – uczniowie, którzy szybciej opanowali materiał mogą stworzyć dla osób, które wolniej opanowują materiał miniporadnik dotyczący cięcia, spawania i gięcia elementów poszycia kadłuba statku. Może on być podpowiedzią dla osób, które wolniej przyswajają materiał. Poradnik ten może mieć formę plakatu czy książeczki – uczniowie mogą sami zdecydować. Uczniowie, którzy wolnej pracują, mogą do gotowego poradnika dopisać swoje przykłady.
Indywidualna praca z uczniem może polegać na jego samodzielnym zapoznaniu się z treściami z galerii – nauczyciel musi jednak wcześniej powiedzieć uczniowi, co jest szczególnie ważne i na co ma zwracać uwagę. Nauczyciel może zlecić też uczniom wykonanie konkretnych zadań na jej podstawie w domu i zaproponować nietypową metodę sprawdzania – test koleżeński (uczniowie w określonym czasie wykonują zadania, a następnie je sobie wzajemnie wysyłają i sami komentują materiały, nauczyciel dokonuje tylko ostatecznej oceny i komentuje).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści






