E-materiały do kształcenia zawodowego

Cięcie, spawanie i gięcie płyt stalowych poszycia kadłuba statku

TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających – technik budowy jednostek pływających 311942

bg‑blue

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Jak korzystać z e‑materiałuJak korzystać z e‑materiału

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

W ich skład wchodzi jedno multimedum. Zasób „Obróbka wstępna blach i profili z zastosowaniem narżedzi CNCDokVcGdaEObróbka wstępna blach i profili z zastosowaniem narżedzi CNC” to galeria prezentująca metody cięcia, spawania i gięcia wykorzysywanych w budowie i modernizacji kadłuba statku.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDKxYFvHYPInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDUd2dq4alSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDyBMeqqULPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDvfmtIozFPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDHQaMS7sJNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDKzv1ZhE6Instrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału

Opracowane w tym e‑materiale multimedium, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik budowy jednostek pływających.

Multimedium w tym materiale to galeria. Przybliża ona metody cięcia, spawania i gięcia, które są stosowane podczas obróbki wstępnej blach i profili.

Są w niej opisane takie technologie jak:

  • cięcie na gilotynie,

  • cięcie na przecinarce taśmowej,

  • cięcie palnikiem plazmowym,

  • cięcie tlenowe palnikiem gazowym,

  • cięcie laserem,

  • cięcie strumieniem wody,

  • gięcie na prasie krawędziowej,

  • zwijanie blach na walcarce,

  • spawanie elektryczne metodą TIG,

  • spawanie elektryczne metodą MIG/MAG,

  • spawanie elektrodą otuloną MMA,

  • spawanie łukiem krytym SAW,

  • spawanie plazmowe PAW,

  • spawanie laserowe

oraz dodatkowo pozycje spawalnicze i rodzaje spoin.

Dzięki zamieszczonym materiałom masz możliwość samokształcenia – możesz samodzielnie planować ścieżkę swojej kariery zawodowej. Zwróć uwagę na treści opisane w galerii, podpieraj się nimi podczas wykonywania ćwiczeń zawartych w interaktywnych materiałach sprawdzających. Możesz mieć otwartą tę kartę z galerią w tle podczas wykonywania zadań. Możesz pracować samodzielnie, wykonując fiszki. Na każdej z nich zapiszesz inną informację dotyczącą danej technologii. Z jednej strony zapisz nazwę technologii, a z drugiej informację w postaci słów kluczowych. Przed egzaminem czy sprawdzianem wyciągnij swoje fiszki, wylosuj kilka i przeczytaj słowa kluczowe, a następnie podaj nazwę technologii. Na podstawie fiszek możesz nie tylko uczyć się, ale i kontrolować swoją wiedzę – wtedy musisz wykonać dwustronną fiszkę; na jednej stronie zapisać pytanie, na drugiej odpowiedź razem z przykładem (np. jaka jest kolejność otwierania zaworów w palniku acetylenowo‑tlenowym, z jakich elementów zbudowana jest prasa krawędziowa, czym charakteryzuje się spawanie metodą MIG/MAG). Takie ćwiczenie przyda się także jako przygotowanie do egzaminu. Fiszki te mogą stać się także elementem grywalizacji, możesz testować się wzajemnie z kolegą czy z koleżanką, którzy uczą się razem z Tobą. Poza tym możesz wykonać mapę myśli, powinna ona składać się z pięciu gałęzi bazowych. Pierwsza z nich to typy cięć (rozgałęzienie od sformułowania „cięcia”): na gilotynie, na przecinarce taśmowej, palnikiem plazmowym, palnikiem gazowym, laserem, strumieniem wody. Obok każdego typu cięcia dopisz 3‑4 kluczowe informacje na jego temat, jeśli potrafisz – wykonaj rysunek poglądowy. Druga gałązka: gięcie na prasie krawędziowej. Obok należy napisać kluczowe informacje na temat procesu gięcia oraz dotyczące działania prasy krawędziowej. Gałąź trzecia: zwijanie blach na walcarce, przy niej należy napisać, na czym polega ta technologia i kiedy jest stosowana. Gałąź numer cztery to spawanie, rozgałęzienia: elektryczne metodą TIG, elektryczne metodą MIG/MAG, elektrodą otuloną MMA, łukiem krytym SAW, plazmowe PAW, laserowe. Obok każdego typu spawania należy napisać, kiedy warto je zastosować, ew. dodać rysunek poglądowy czy słowa kluczowe. Piątka gałązka to „pozycje spawalnicze”, stąd powinny odchodzić rozgałęzienia z kolejnymi informacjami. Ostatnia gałąź to rodzaje spoin, w tym przypadku można skorzystać też z internetu i dopisać więcej informacji. Podczas pracy warto zaglądać także do słownika pojęć.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenia informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Ćwiczenia znajdują się w tematycznych zakładkach. Ułatwi Ci to porządkowanie wiedzy. Niektóre z ćwiczeń mogą wydawać Ci się trudniejsze, podczas ich wykonywania skorzystaj ze słownika pojęć dla e‑materiału. Możesz je rozwiązywać z kolegą lub koleżanką, sprawdzając swoją wiedzę na temat obróbki wstępnej blach różnymi metodami.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.  Jeśli dane zagadnienie wyjątkowo Cię zainteresuje, możesz stworzyć dodatkowe, szczegółowe hasła do słownika, staną się dodatkowym elementem Twojej notatki wizualnej lub tradycyjnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści