E-materiały do kształcenia zawodowego

Przygotowanie materiałów cyfrowych do wykonywania projektów graficznych

AUD.05. Realizacja projektów graficznych i multimedialnych - Technik fotografii i multimediów 343105

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianinWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianin

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie Technik fotografii i multimediów 343105 w obszarze wyodrębnionej w zawodzie kwalifikacji AUD.05. Realizacja projektów graficznych i multimedialnych.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

AUD.05. Realizacja projektów graficznych i multimedialnych

  • przygotowania materiałów cyfrowych do wykonywania projektów graficznych

  • wykonywania i publikowania projektów multimedialnych

Wspiera osiąganie efektów kształcenia/ jednostek efektów kształcenia:

  • AUD.05.4.Wykonywanie i publikacja projektów graficznych i multimedialnych

  • AUD.05.4.1) stosuje system zarządzania barwą w procesie wykonywania i publikacji projektów multimedialnych

  • AUD.05.4.2) opracowuje layout projektu graficznego i multimedialnego

  • AUD.05.4.3) wykonuje projekty graficzne i multimedialne

  • AUD.05.4.4) ocenia wykonany projekt graficzny i multimedialny

  • AUD.05.4.5) publikuje projekty graficzne i multimedialne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

2.3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceDPIDar3tzInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDserPHh3eSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDySll63ypPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDximXupP8Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDlye3ViNoNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDtu3I9cMlInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianin

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie poznają nomenklaturę niezbędną do rozwijania wiedzy na temat budowy fortepianów i pianin. Fachowe słownictwo to również podstawa pracy stroicieli tych instrumentów. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

Film instruktażowy (tutorial) – Pozyskiwanie materiałów cyfrowych do wykonywania projektów graficznych i multimedialnych

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Mogą one dotyczyć poszczególnych zespołów, podzespołów oraz części fortepianu i pianina albo tego, które z nich najczęściej ulegają usterkom i w jaki sposób można je naprawić. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z atlasem interaktywnym.

Następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.

E‑book – Narzędzia i programy do wykonywania obiektów grafiki rastrowej i wektorowej

Warto na zajęciach, jak i też w samodzielnych działaniach uczniów połączyć pracę z oboma multimediami.

Praca w grupach eksperckich

Metoda jigsaw. Przed zapoznaniem się z e‑bookiem i sekwencjami filmowymi uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa ma za zadanie opracować informacje na temat przypisanych zagadnień i przygotować notatki:

Zespoły zapoznają się z odpowiednimi elementami e‑booka oraz wybranymi sekwencjami filmowymi i wykonują zadania. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby z każdej grupy omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

Sekwencje filmowe – Elementy grafiki rastrowej i wektorowej oraz ich animacje

Praca w grupach

Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Ich zadaniem jest opracowanie przydzielonych zagadnień.

Opracowania powinny zawierać szczegółową charakterystykę  narzędzi, zasady ich działania oraz czynności, do których się je wykorzystuje.

Po wyznaczonym czasie przedstawiciele zespołów prezentują na forum klasy rezultaty pracy. Pozostali uczniowie mogą zadawać im pytania. Następnie uczniowie z poszczególnych zespołów wymieniają się notatkami. Zadaniem każdej z grup będzie opracowanie quizów, które zostaną wykorzystane na następnej lekcji i w lekcjach powtórkowych.

E‑book – Narzędzia i programy do nagrywania dźwięku i materiałów filmowych

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Mogą one dotyczyć poszczególnych zespołów, podzespołów oraz części fortepianu i pianina albo tego, które z nich najczęściej ulegają usterkom i w jaki sposób można je naprawić. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z atlasem interaktywnym.

Następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.

Film instruktażowy – Rejestracja i montaż materiałów audio i wideo

Praca w grupach

Quiz. Nauczyciel dzieli klasę na 5‑osobowe grupy. Na podstawie symulatora zespoły opracowują 15 pytań testowych, korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Zadania powinny mieć zróżnicowany poziom trudności: łatwe, średnie, trudne. Quizy mogą być wykorzystane jako podsumowanie pracy na zajęciach lub na lekcji powtórkowej do sprawdzianu.

3.2. Praca uczniów poza zajęciami

Materiały umożliwią też pracę uczniów poza zajęciami, w trakcie przygotowań się do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

Film instruktażowy (tutorial) – Pozyskiwanie materiałów cyfrowych do wykonywania projektów graficznych i multimedialnych

Praca indywidualna i całego zespołu klasowego

Przed obejrzeniem filmu uczniowie zapisują pięć pytań dotyczących jego treści, skupiając się na tym, czego chcieliby się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie zapoznają się z filmem i ustalają, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonują notatkę w zeszycie, jeśli nie szukają odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach. Wyniki pracy przedstawiają na forum klasy lub zamieszczają na platformie ZPE

E‑book – Narzędzia i programy do wykonywania obiektów grafiki rastrowej i wektorowej

Praca w grupach

Quiz. Uczniowie dobierają się w 5‑osobowe zespoły. Następnie w domu, na podstawie e‑booka, opracowują 15 pytań testowych o zróżnicowanym poziomie trudności (łatwe, średnie, trudne), korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Quizy umieszczają na platformie i zachęcają pozostałe osoby z klasy do udziały w grze.

Sekwencje filmowe – Elementy grafiki rastrowej i wektorowej oraz ich animacje

Praca w parach

Uczniowie dobierają się w pary. W zależności od liczebności klasy parom zostają przydzielone zagadnienia – od 2 do 4 par do każdego tematu.

Zadaniem uczniów jest przygotowanie poza zajęciami map myśli do przydzielonych zagadnień. W tym celu wykorzystują materiały z galerii zdjęć i innych dostępnych źródeł. Mogą też skorzystać z mechanizmu do tworzenia map myśli na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej lub z innych dostępnych aplikacji.

Na zajęciach pary, które opracowywały to samo zagadnienie porównują swoje mapy myśli, weryfikują je i ustalają wspólną wersję. Następnie mapy są omawiane na forum klasy. Gotowe mapy myśli można udostępnić na platformie ZPE lub w innym środowisku wskazanym przez nauczyciela, aby mogli z nich korzystać wszyscy uczniowie.

E‑book – Narzędzia i programy do nagrywania dźwięku i materiałów filmowych

Praca w grupach

Uczniowie podzieleni na grupy zapoznają się z treścią multimedium i przygotowują pytania testowe. Umieszczają je jako zestaw na platformie ZPE. Na następnych zajęciach, które mogą być lekcją powtórkową, zespoły losują numer zestawu i rozwiązują testy na czas. Grupa, która najszybciej odpowie prawidłowo na wszystkie pytania, może być nagrodzona oceną za aktywność.

Film instruktażowy – Rejestracja i montaż materiałów audio i wideo

Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie pdf. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną. Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym e‑materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

  • jeśli zadaniem uczniów w pracy z atlasem interaktywnym jest stworzenie pytań, a następnie wzajemne odpytywanie się, należy zwrócić uwagę na osoby, które mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas przedstawić im inną formę zadania – utworzenie na platformie ZPE pięciu pytań jednokrotnego wyboru, na które pozostali uczniowie będą odpowiadać;

  • uczniowie niedowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zebrać przygotowane do quizu pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;

  • uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy mogą wejść w skład komisji liczącej punkty; będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia;

  • uczniom zdolnym można powierzyć przygotowanie na podstawie atlasu interaktywnego mini wykładu na temat zespołów, podzespołów oraz części fortepianów i pianin; mogą oni wykorzystać materiały ilustracyjne zawarte w multimedium, by w klarowny sposób wyjaśnić działanie poszczególnych układów swoim rówieśnikom.

  • uczniowie niedowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • osoby mające problemy z wystąpieniami na forum klasy nie powinny być zmuszane do wystąpień podczas prezentacji.

  • podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z dysleksją mogą przygotować materiał ilustracyjny do prezentacji;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja + zadanie), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą rysować na tablicy tworzony przez zespół klasowy algorytm, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści