E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa i naprawa sieci

RYB.01. Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych
– rybak śródlądowy 622201, technik rybactwa śródlądowego 314208

bg‑cyan

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Jak korzystać z e‑materiałuJak korzystać z e‑materiału

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

WprowadzenieDKr7PJaVhWprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób Sposoby szycia sieciD723Z1JpkSposoby szycia sieci to film instruktażowy, który przedstawia rodzaje cięć i zszywania sieci rybackich. Zasób Budowa sieciowych narzędzi rybackichDkOUTug86Budowa sieciowych narzędzi rybackich to trzy sekwencje filmowe. Pierwsza z nich dotyczy budowy sprzętu pułapkowego na przykładzie żaka, druga dotyczy budowy sprzętu oplątującego (słępu), a trzecia budowy sprzętu ciągnionego.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDmqxzZ2h1Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDAMmd422ISłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDbdNdC40APrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiale w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD10CqHYWFPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDZCyzPjteNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDWFDvnVmCInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach rybak śródlądowy i technik rybactwa śródlądowego.

W skład multimediów wchodzą film instruktażowy i sekwencje filmowe. Przybliżają one zagadnienia dotyczące sieci rybackich, ich budowy, zastosowania, a także naprawy.

  • Film instruktażowy „Sposoby szycia sieci” przedstawia różne sposoby cięcia i zszywania sieci. Są to: cięcie zygzakiem, cięcie drabinką, cięcie kombinowane, zszywanie zygzakiem, zszywanie drabinką, reperacja przez zarabianie, stalcowanie.

  • Sekwencje filmowe „Budowa sieciowych narzędzi rybackich” to przedstawiają budowę oraz zasadę posługiwania się trzema rodzajami sieciowych narzędzi rybackich. Są to: sprzęt pułapkowy (żak), sprzęt oplątującego (słęp) oraz sprzęt ciągniony.

Na podstawie filmu oraz sekwencji filmowych możesz samodzielnie dopisać 2‑3 słowa kluczowe do pojęć „cięcie zygzakiem”, „cięcie kombinowane”, „cięcie drabinką” itd. Możesz zrobić także mapę myśli na tej podstawie. Oglądając film edukacyjny o budowie narzędzi rybackich, możesz stworzyć drzewo (trzy gałęzie, każda z nich to zasada posługiwania się jednym z trzech rodzajów sieciowych narzędzi rybackich). Na drzewie warto wypisać najważniejsze informacje odnośnie do budowy sieciowych narzędzi rybackich, a następnie opisać, które narzędzie wybrałbyś/-aś w swojej pracy jako rybak śródlądowy i podać 3 argumenty, które potwierdzają podjęcie decyzji. Na podstawie sekwencji filmowych możesz też samodzielnie stworzyć notatkę w formie tabeli, gdzie wypiszesz informacje o rodzajach cięć (jedna kolumna to jedno cięcie). Tabela ta powinna powstać w formacie edytowalnym, najlepiej w dokumencie, który będzie możliwy do edycji przez wszystkich uczniów. W ten sposób sporządzicie interaktywny skrypt, z którego będziecie korzystać podczas rozwiązywania interaktywnych materiałów sprawdzających oraz przygotowując się do egzaminu. Po zapoznaniu się z dwoma materiami multimedialnymi wypisz pojęcia i zagadnienia, które nie są dla Ciebie jasne. Staraj się w trakcie pracy z tymi materiałami (lub w trakcie lekcji) zbierać informacje w celu wyjaśnienia niejasnych kwestii. Jeśli nie będzie to możliwe, możesz poprosić o pomoc nauczyciela lub kolegów i koleżankiz grupy - w ramach tutoringu rówieśniczego.

Po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz interaktywnymi materiałami sprawdzającymi wyślij do kolegi lub koleżanki informację w formie e‑maila, w którym zachęcisz go/ją do zapoznania się w pierwszej kolejności z treścią jednego z dostępnych materiałów multimedialnych (jedna z sekwencji filmowych lub film). Poza tym postaraj się dobrać odpowiednie ćwiczenie z interaktywnych materiałów sprawdzających do danej problematyki. Podaj co najmniej trzy argumenty uzasadniających Twój wybór oraz jeden argument uzasadniający wybór danego ćwiczenia.

Na podstawie sekwencji filmowych stwórz listę pięciu najważniejszych słów/terminów, które będą ilustrować proces budowy sieciowych narzędzi rybackich. Następnie wyobraź sobie, że zostałeś/-aś kierownikiem zespołu, który zajmuje się budowaniem sieci. Masz za zadanie przeszkolić nowych pracowników z zakresu zadań rybaka śródlądowego. Na jakie aspekty pracy rybaka zwrócisz szczególną uwagę? Wykorzystaj dostępny w e‑materiałach film na temat sposobów szycia sieci oraz sekwencje filmowe.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenia informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Trudniejsze zadania możesz wykonać wspólnie z kolegą lub koleżanką. Jeżeli któreś zadanie wydaje Ci się skomplikowane - wróć do materiałów multimedialnych.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach. Możesz do niego dopisać także własne hasła, które uznasz za istotne lub nowe dla Ciebie. Warto skonsultować z kolegami z grupy, które pojęcia dopisujesz. Może podzielicie się zadaniami i każdy opracuje inne dodatkowe hasło, a potem na tej postawie zrobicie wspólny quiz - w ramach powtórki przed egzaminem?

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści