E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa i naprawa sieci

RYB.01. Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych
– rybak śródlądowy 622201, technik rybactwa śródlądowego 314208

bg‑cyan

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów rybak śródlądowy i technik rybactwa śródlądowegoWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów rybak śródlądowy i technik rybactwa śródlądowego

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach rybak śródlądowy oraz technik rybactwa śródlądowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

RYB.01. Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych wyodrębnionej w zawodach: rybak śródlądowy 622201, technik rybactwa śródlądowego 314208.

Podstawa programowa

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji RYB.01 Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych:

  • charakteryzowanie podstaw produkcji rybackiej,

  • wykonywanie prac rybackich w akwakulturze,

  • wykonywanie prac związanych z rybackim użytkowaniem wód śródlądowych,

  • obsługiwanie urządzeń i maszyn stosowanych w rybactwie oraz montażu i konserwacji narzędzi rybackich.

Efekty kształcenia

RYB.01.6. Wykonywanie, naprawa i konserwacja sprzętu sieciowego i budowli rybackich

Uczeń:

  1. wykonuje wybrane sieciowe narzędzia połowu i odłowu ryb,

  2. naprawia sieciowe narzędzia połowu i odłowu ryb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

WprowadzenieDKr7PJaVhWprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób Sposoby szycia sieciD723Z1JpkSposoby szycia sieci to film instruktażowy, który przedstawia rodzaje cięć i zszywania sieci rybackich. Zasób Budowa sieciowych narzędzi rybackichDkOUTug86Budowa sieciowych narzędzi rybackich to trzy sekwencje filmowe. Pierwsza z nich dotyczy budowy sprzętu pułapkowego na przykładzie żaka, druga dotyczy budowy sprzętu oplątującego (słępu), a trzecia budowy sprzętu ciągnionego.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDmqxzZ2h1Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDAMmd422ISłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDbdNdC40APrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiale w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD10CqHYWFPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDZCyzPjteNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDWFDvnVmCInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów rybak śródlądowy oraz technik rybactwa śródlądowego

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom nabyć wiedzę związaną z sieciowymi narzedziami rybackimi, ich budową oraz naprawą.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Film instruktażowy „Sposoby szycia sieci”
  • Można zaproponować uczestnikom zajęć lekcję metodą grup eksperckich. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, np. czteroosobowych; w zależności od liczby uczniów w klasie można rozważyć inny podział. Poszczególne zespoły otrzymują zadanie opracowania zagadnienia: „opisz wybrany rodzaj cięcia i zszywania sieci rybackich”. Nauczyciel sprawdza, czy wybory w grupach się nie powtarzają, jeśli nawet tak jest - dba, aby każdy rodzaj cięcia i zszywania został opisany. Metoda ta jest szczególnie przydatna do aktywnego grupowego zapoznawania się z wybraną na zajęcia partią materiału. W pierwszym etapie każda grupa ma za zadanie opracowanie jednego zagadnienia (jedno szycie i jedno cięcie). W drugim etapie, po przygotowaniu odpowiedzi i podsumowaniu dokonanym przez nauczyciela, tworzone są nowe grupy tak, aby w każdej z nich był ekspert od jednego zagadnienia (danego typu cięcia i szycia). Zadaniem każdego ucznia jest zaprezentowanie efektów pracy i swojej wiedzy wyniesionej z pierwszego etapu pracy. Ekspert przekazuje wiedzę w swoim zakresie pozostałym członkom grupy. Przy takiej kolejności realizacji poleceń niezwykle ważna jest aktywność uczniów już na pierwszym etapie, bo w nowych grupach jeden uczeń jest ekspertem od jednej kwestii. Uczniowie nie powinni korzystać z dodatkowych źródeł, opierają się tylko na notatkach, które przygotowali podczas pierwszego etapu pracy. Ważne, aby nauczyciel poinformował o zasadzie oraz następnej: podsumowaniem pracy metodą ekspercką będzie wybranie po jednym uczniu z każdego zespołu, który zaprezentuje zagadnienie wybrane przez prowadzącego. Każda grupa prezentuje inny problem, żeby każdy mógł sporządzić notatki i wysłuchać podsumowania wszystkich treści. W przypadku oceniania warto zastosować regułę, że grupa otrzymuje taką ocenę, jaką dostał uczeń wybrany do odpowiedzi. Można wybrać do odpowiedzi tych pracujących najszybciej oraz o największym potencjale, żeby uniknąć pretensji do osoby wolniej pracującej, której odpowiedź wpłynęłaby na ocenę pozostałych. Można zastosować także inną formę podsumowania, wtedy uczniowie rozwiązują indywidualnie test, każdy uzyska swoją ocenę.

Sekwencje filmowe „Budowa sieciowych narzędzi rybackich”
  • Na początku lekcji wybrani uczniowie (mogą być to osoby chętne) prezentują notatki wizualne lub w postaci mapy myśli przygotowane w ramach pracy z filmem instruktażowym (w ramach lekcji odwróconej obejrzenie filmu zostaje zadane do domu, prowadzący prosi uczestników zajęć, aby sporządzili samodzielnie notatki, zagadnienia do losowania: budowa sprzętu pułapkowego na przykładzie żaka, budowa sprzętu oplątującego, budowa sprzętu ciągnionego.). Uczniowie losują, którą sekwencję filmową będą oglądać (nauczyciel przygotowuje karteczki do losowania na poprzedniej lekcji). Na podstawie notatek powstaje na tablicy sieć (prosty szkic, wspólnie wypracowana notatka graficzna), na której zaznaczone są najważniejsze informacje na temat budowy sieciowych narzędzi rybackich. Sieć później zostaje sfotografowana i wysłane do uczniów, stanie się formą notatki‑przypomnienia.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia, mając przy tym możliwość bieżącej konsultacji z nauczycielem w razie wątpliwości co do poprawności udzielonej odpowiedzi. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel naprowadza ucznia pytaniami na odpowiedź właściwą. Podczas wykonywania w grupach interaktywnych materiałów sprawdzających uczniowie (na podstawie ćwiczeń oraz materiałów multimedialnych) przygotowują definicje następujących pojęć: słęp, oko, stalcowanie, drabinka, niewód.

Praca uczniów poza zajęciami

Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy (wspomniane wcześniej definiowanie najważniejszych pojęć), drugie – pracy w utworzonych wcześniej parach (mogą być to zespoły z grup eksperckich, zadaniem będzie wspólne przygotowanie dramy, jedna osoba jest mistrzem, który opowiada swojemu uczniowi o tym, jak naprawić daną sieć rybacką, nauczyciel wcześniej podaje każdej grupie przykładową usterkę sieci).

Praca indywidualna
  • Zadaniem każdego ucznia jest zapoznanie się ze wszystkimi informacjami zawartymi w e‑materiale, a na koniec sprawdzić się, wykonując ćwiczenia zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu samodzielnie poznają poziom przyswojenia wiedzy zawartej w e‑materiale. Warto też zaproponować, aby każdy uczeń wypisał w swojej notatce dwa zagadnienia dotyczące sposobów szycia sieci. Zadaniem uczestników zajęć jest wypisanie pojęć czy zagadnień, które wymagają, ich zdaniem, bardziej szczegółowego wyjaśnienia. Niejasne kwestie wypisują na karteczkach i przekazują je nauczycielowi, który, po zebraniu wszystkich, czyta je głośno i prosi chętnych uczniów o wyjaśnienie. Jeśli nie pojawią się chętne osoby do wyjaśnienia lub problem jest niezrozumiały dla większości uczestników, to prowadzący wyjaśnia trudne kwestie sam.

Praca w grupach
  • Nauczyciel dzieli klasę na pięć‑sześć grup i każdej z nich proponuje przygotowanie haseł do krzyżówki, które dotyczą tematu lekcji (mogą być powiązane także z innymi tematami z zakresu rybactwa śródlądowego). Uczniowie pracujący wolniej mają przygotować proste, łatwiejsze definicje haseł, zaś pracujący w szybszym tempie otrzymują od nauczyciela hasła trudniejsze, wymagające większych umiejętności. Następnie nauczyciel przygotowuje na karteczkach definicje haseł i przypisane im hasła. Zadaniem uczniów jest połączenie i przyporządkowanie poszczególnych definicji do haseł w swoich grupach. Uczniowie pracujący wolniej otrzymują do połączenia zestawy łatwiejsze, dotyczące prostych zagadnień. Uczniowie o większym potencjale otrzymują zestawy wymagające wykonania bardziej skomplikowanych operacji myślowych.

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Film instruktażowy przedstawia sposoby cięcia i zszywania sieci do połowów ryb. Dzięki sekwencjom filmowym uczeń może zapoznać się z budową sprzętu pułapkowego na przykładzie żaka, budowy sprzętu oplątującego na przykładzie słępu oraz budowy sprzętu ciągnionego. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ćwiczenia są zróżnicowane, można wybrać inne dla uczniów, którzy szybko przyswajają materiał, inne dla uczniów, dla których to trudniejsze wyzwanie. Każdy uczeń na podstawie materiałów może przygotować samodzielnie notatki w postaci drzewek, mapy myśli oraz w postaci wizualnej (wyżej podane są przykłady). Warto także przygotować schemat notatki szkieletowej, która rozdana zostanie uczniom.

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści