Chemia kosmetyków
FRK.04. Wykonywanie zabiegów kosmetycznych – technik usług kosmetycznych 514207
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
- Wprowadzenie
Produkcja kosmetyków oraz ocena produktów kosmetycznychFilm edukacyjny
Składniki aktywne kosmetyków i ich wpływ na skóręAnimacja 2D/3D
Laboratorium kosmetyczneSchemat interaktywny
Surowce kosmetyczneE-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
1.1. Wprowadzenie
Wprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
1.2. Materiały multimedialne
E‑materiał zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i standardzie funkcjonalnym. Na multimedia składają się z cztery materiały multimedialne:
Film edukacyjnyFilm edukacyjny ,,Produkcja kosmetyków oraz ocena produktów kosmetycznych” przedstawia zadania zawodowe wykonywane przez pracowników firmy produkującej kosmetyki podczas powstawania prototypu produktu i produktu finalnego. Mowa w nim o etapach procesu tworzenia preparatu kosmetycznego, czyli o koncepcji produktu, projekcie opakowania, opracowaniu receptury, przeprowadzeniu badań, produkcji kosmetyku oraz wprowadzeniu produktu na rynek. W filmie omówione zostają rodzaje preparatów, czyli form kosmetyków oraz badań, jakim poddaje się produkty. Przedstawione zostaje także, co wchodzi w skład dokumentacji związanej z oceną produktu kosmetycznego.
Animacja 2D/3DAnimacja 2D/3D ,,Składniki aktywne kosmetyków i ich wpływ na skórę” przedstawia przenikanie różnych składników przez poszczególne warstwy skóry oraz ich działanie na skórę i elementy ją budujące. Omówione zostają kolejne warstwy skóry, etapy transportu przezskórnego, a także budowa i właściwości niektórych substancji – m.in. gliceryny, witaminy C oraz ceramidów. W animacji wskazane zostają także efekty działania składników aktywnych kosmetyków na skórę.
Schemat interaktywnySchemat interaktywny ,,Laboratorium kosmetyczne” przedstawia, z czego składa się fabryka kosmetyków. Wskazuje poszczególne elementy, które wchodzą w jej skład: hala produkcyjna, laboratorium oraz magazyn. Omawia funkcje poszczególnych miejsc fabryki, ich udział w produkcji kosmetyków, zadania, za które odpowiedzialni są zatrudnieni tam pracownicy.
E‑bookE‑book ,,Surowce kosmetyczne” zawiera treści dotyczące składników oraz surowców kosmetycznych. Omawia ich działanie, analizuje nazwy, wyjaśnia podstawową terminologię. Wprowadza podział na grupy składów kosmetyków, a także podstawowych surowców kosmetycznych. Znajdują się tam również treści dotyczące przenikania substancji przez skórę: metod wspomagania, czynników, dróg przenikania, oraz surowców kosmetycznych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Poszczególne surowce zostają szczegółowo omówione, zostaje podane ich zastosowanie, działanie, funkcje. W e‑booku są także informacje na temat rodzajów podstawowych preparatów kosmetycznych oraz metod ich wytwarzania.
1.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z mechanizmem tworzenia ściegu w maszynie stębnówce, wspomagając przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie technik kosmetyczny. Materiały multimedialne gromadzą najistotniejsze informacje z zakresu składu, produkcji i zastosowania kosmetyków. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
Na podstawie filmu edukacyjnego ,,Produkcja kosmetyków oraz ocena produktów kosmetycznych” możesz samodzielnie przygotować notatkę – mapę myśli dotyczącą zadań zawodowych wykonywanych przez pracowników firmy produkującej kosmetyki podczas powstawania prototypu produktu i produktu finalnego. Zapiszesz podstawowe informacje dotyczące przygotowania koncepcji produktu, opracowania receptury, projektu opakowania, przeprowadzenia stosownych badań i wprowadzenia na rynek sprzedaży.
Zapoznaj się z animacją 3D ,,Składniki aktywne kosmetyków i ich wpływ na skórę”. Jako technik kosmetyczny musisz znać budowę skóry i jej poszczególnych warstw, sposoby przenikania przez nie kosmetyków oraz etapy transportu przezskórnego. Treści zawarte w animacji pozwolą Ci także na poszerzenie wiedzy z zakresu budowy i właściwości niektórych substancji będących składnikami kosmetyków – np. ceramidów, gliceryny, kwasu askorbinowego. Po zapoznaniu się z animacją przygotuj notatkę w formie dużego plakatu, który będzie Ci służyć do kolejnych powtórek. Pierwszą informacją na Twoim plakacie niech będzie rozróżnienie warstw skóry. Później schematycznie opisz, jaka jest charakterystyka poszczególnych warstw. Możesz przygotować rysunek lub wkleić odpowiedni z sieci. Dodaj odnośnik, w którym opisane będą właściwości chemiczne i fizyczne poszczególnych omówionych w animacji składników kosmetyków. Naszkicuj etapy przenikania składników przez skórę.
Zapoznaj się ze schematem interaktywnym ,,Laboratorium kosmetyczne”, który przedstawia podział fabryki kosmetyków na poszczególne działy: halę produkcyjną, laboratorium oraz magazyn. Na podstawie zawartych na schemacie informacji zanotuj te, które były dla Ciebie nowe lub trudne. Następnie znajdź w internecie uzupełnienia wiadomości i na tej podstawie sporządź notatkę, która syntetycznie ujmie wiedzę ze schematu interaktywnego.
Zapoznaj się z e‑bookiem ,,Surowce kosmetyczne”, który zawiera informacje dotyczące składników oraz surowców kosmetycznych. Następnie wykonaj notatki wizualne, do każdego typu surowca dopasuj jakiś symbol, własny skrót myślowy i z użyciem 3‑4 słów kluczowych opisz dany typ składnika. Informacji dodatkowych poszukaj w pozostałych e‑materiałach. Możesz korzystać także z zasobów internetu. Notatki przygotuj tak, aby można było zasłonić słowa kluczowe i przypominać sobie informacje na podstawie rysunku/symbolu i odwrotnie – będzie to także trening pamięci.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści