E-materiały do kształcenia zawodowego

Połowy ryb w wodach śródlądowych

RYB.01. Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych
– rybak śródlądowy 622201, technik rybactwa śródlądowego 314208

bg‑cyan

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Jak korzystać z e‑materiałuJak korzystać z e‑materiału

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

WprowadzenieDmMWvqtyUWprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób Odłowy ryb pod lodemD2msCVm5mOdłowy ryb pod lodem to film instruktażowy, który przedstawia etapy i czynności przeprowadzane podczas odłowów pod lodem. Zasób Połowy ryb w wodach śródlądowych oraz zasady działania narzędzi rybackichDDWrmJ2aZPołowy ryb w wodach śródlądowych oraz zasady działania narzędzi rybackich to trzy sekwencje filmowe. Pierwsza z nich dotyczy stawiania żaka, druga stawiania słępu, a trzecia połowów przywłoką. Zasób Jezioro i miejsca stosowania poszczególnych narzędzi połowowychD18aM851MJezioro i miejsca stosowania poszczególnych narzędzi połowowych to grafika interaktywna ukazująca stefy jeziora i żyjące w niej gatunki ryb oraz narzędzia połowowe używane w każdej z nich.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD10LvoFZyInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDpPxC5yb6Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDBjkCgR48Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiale w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD13qqm4nmPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDUcRz4q6gNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD4UPxswCyInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach rybak śródlądowy i technik rybactwa śródlądowego.

W skład multimediów wchodzą film instruktażowysekwencje filmowegrafika interaktywna. Przybliżają one zagadnienia dotyczące sieci rybackich, ich budowy, zastosowania, a także naprawy.

  • Film instruktażowy „Odłowy ryb pod lodem” przedstawia sposób i sprzęt stosowany w trakcie połowów ryb pod lodem sprzętem ciągnionym.

  • Sekwencje filmowe „Połowy ryb w wodach śródlądowych oraz zasady działania narzędzi rybackich” to przedstawiają stawianie żaka, słępu oraz zasadę przeprowadzania połowów przywłoką.

  • Grafika interaktywna „Jezioro i miejsca stosowania poszczególnych narzędzi połowowych” przedstawia schemat jeziora oraz miejsca stosowania poszczególnych narzędzi połowowych:

    1. strefa przybrzeżna – zastosowanie sprzętu pułapkowego,

    2. strefa pełnej wody - zastosowanie sprzętu oplątującego,

    3. strefa denna – zastosowanie sprzętu ciągnionego.

Po obejrzeniu filmu instruktażowego możesz narysować notatkę w postaci mapy myśli, na której opiszesz metody połowów ryb pod lodem, czyli wykorzystanie sprzętów: ciągnionego, kołowrotów do podciągania sieci, tyczek itd. Twoja mapa myśli może przypominać akwen pokryty lodem, na którym znajduje się kilka przerębli, każdy z nich będzie jednym typem sprzętu wykorzystywanego do odłowów. Wykorzystaj swoją pomysłowość.

Na podstawie zasobu dotyczącego połowów ryb w wodach śródlądowych oraz zasad działania narzędzi rybackich możesz stworzyć minisłowniczek pojęć w edytowalnej formie w pliku tekstowym. Wylosuj jedno hasło dla kolegi lub koleżanki, a sam opracuj to wylosowane dla Ciebie. Pula haseł: żak, mieroża, przywłoka, włoczek, słęp, wonton.

Na podstawie materiałów możesz wykonać tabelę. Podziel ją na trzy części oznaczające strefy jeziora, następnie podziel tabelę na kolumny i zapisz w niej nazwy ryb, które możesz znaleźć w danej strefie, poza tym nazwę sprzętu oraz jego typy. Poszukaj w sieci i w e‑materiałach informacji na temat danych sprzętów i podaj 2‑3 najważniejsze fakty o każdym sprzęcie. Następnie znajdź 2 informacje na temat danej ryby i zapisz je.

Na koniec postaraj się w najwygodniejszej dla siebie formie zapisać informacje, które uporządkują nową wiedzę. Może to być mapa myśli lub inna metoda ułatwiająca zapamiętanie i porządkowanie informacji. Podziel kartkę na trzy kolumny. W jednej możesz umieścić terminy i zagadnienia, które rozumiesz. W drugiej, które wymagają dodatkowego objaśnienia i wytłumaczenia, natomiast w trzeciej zupełnie niezrozumiałe, możesz je zgłębić, korzystając z innych źródeł (np. podręczniki, źródła internetowe).

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenia informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Trudniejsze zadania możesz wykonać wspólnie z kolegą lub koleżanką. Jeżeli któreś zadanie wydaje Ci się skomplikowane - wróć do materiałów multimedialnych.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach. Możesz do niego dopisać także własne hasła, które uznasz za istotne lub nowe dla Ciebie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści