Połowy ryb w wodach śródlądowych
RYB.01. Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych
– rybak śródlądowy 622201, technik rybactwa śródlądowego 314208
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiałuJak korzystać z e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób Odłowy ryb pod lodemOdłowy ryb pod lodem to film instruktażowy, który przedstawia etapy i czynności przeprowadzane podczas odłowów pod lodem. Zasób Połowy ryb w wodach śródlądowych oraz zasady działania narzędzi rybackichPołowy ryb w wodach śródlądowych oraz zasady działania narzędzi rybackich to trzy sekwencje filmowe. Pierwsza z nich dotyczy stawiania żaka, druga stawiania słępu, a trzecia połowów przywłoką. Zasób Jezioro i miejsca stosowania poszczególnych narzędzi połowowychJezioro i miejsca stosowania poszczególnych narzędzi połowowych to grafika interaktywna ukazująca stefy jeziora i żyjące w niej gatunki ryb oraz narzędzia połowowe używane w każdej z nich.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiale w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Odłowy ryb pod lodem
Film instruktażowy
- Połowy ryb w wodach śródlądowych oraz zasady działania narzędzi rybackich
Sekwencje filmowe
- Jezioro i miejsca stosowania poszczególnych narzędzi połowowych
Grafika interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach rybak śródlądowy i technik rybactwa śródlądowego.
W skład multimediów wchodzą film instruktażowy, sekwencje filmowe i grafika interaktywna. Przybliżają one zagadnienia dotyczące sieci rybackich, ich budowy, zastosowania, a także naprawy.
Film instruktażowy „Odłowy ryb pod lodem” przedstawia sposób i sprzęt stosowany w trakcie połowów ryb pod lodem sprzętem ciągnionym.
Sekwencje filmowe „Połowy ryb w wodach śródlądowych oraz zasady działania narzędzi rybackich” to przedstawiają stawianie żaka, słępu oraz zasadę przeprowadzania połowów przywłoką.
Grafika interaktywna „Jezioro i miejsca stosowania poszczególnych narzędzi połowowych” przedstawia schemat jeziora oraz miejsca stosowania poszczególnych narzędzi połowowych:
strefa przybrzeżna – zastosowanie sprzętu pułapkowego,
strefa pełnej wody - zastosowanie sprzętu oplątującego,
strefa denna – zastosowanie sprzętu ciągnionego.
Po obejrzeniu filmu instruktażowego możesz narysować notatkę w postaci mapy myśli, na której opiszesz metody połowów ryb pod lodem, czyli wykorzystanie sprzętów: ciągnionego, kołowrotów do podciągania sieci, tyczek itd. Twoja mapa myśli może przypominać akwen pokryty lodem, na którym znajduje się kilka przerębli, każdy z nich będzie jednym typem sprzętu wykorzystywanego do odłowów. Wykorzystaj swoją pomysłowość.
Na podstawie zasobu dotyczącego połowów ryb w wodach śródlądowych oraz zasad działania narzędzi rybackich możesz stworzyć minisłowniczek pojęć w edytowalnej formie w pliku tekstowym. Wylosuj jedno hasło dla kolegi lub koleżanki, a sam opracuj to wylosowane dla Ciebie. Pula haseł: żak, mieroża, przywłoka, włoczek, słęp, wonton.
Na podstawie materiałów możesz wykonać tabelę. Podziel ją na trzy części oznaczające strefy jeziora, następnie podziel tabelę na kolumny i zapisz w niej nazwy ryb, które możesz znaleźć w danej strefie, poza tym nazwę sprzętu oraz jego typy. Poszukaj w sieci i w e‑materiałach informacji na temat danych sprzętów i podaj 2‑3 najważniejsze fakty o każdym sprzęcie. Następnie znajdź 2 informacje na temat danej ryby i zapisz je.
Na koniec postaraj się w najwygodniejszej dla siebie formie zapisać informacje, które uporządkują nową wiedzę. Może to być mapa myśli lub inna metoda ułatwiająca zapamiętanie i porządkowanie informacji. Podziel kartkę na trzy kolumny. W jednej możesz umieścić terminy i zagadnienia, które rozumiesz. W drugiej, które wymagają dodatkowego objaśnienia i wytłumaczenia, natomiast w trzeciej zupełnie niezrozumiałe, możesz je zgłębić, korzystając z innych źródeł (np. podręczniki, źródła internetowe).
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenia informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Trudniejsze zadania możesz wykonać wspólnie z kolegą lub koleżanką. Jeżeli któreś zadanie wydaje Ci się skomplikowane - wróć do materiałów multimedialnych.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach. Możesz do niego dopisać także własne hasła, które uznasz za istotne lub nowe dla Ciebie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści