Wirtualna apteka
MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa - Technik farmaceutyczny 321301
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Andrzej Czyrski, Dorota Danielak, Joanna Sobiak, Magdalena Plewka
Konsultant przewodnika: Rafał Olijarczyk, Agnieszka Karbownik
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Wirtualna apteka
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik farmaceutyczny, 321301
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.09.3.7) planuje przebieg prac związanych ze sporządzaniem leku aptecznego i leku recepturowego:
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości;
MED. 09.6. 1) posługuje się terminologią w związku z wykonywaniem zadań zawodowych:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej;
MED.09.6.2) identyfikuje grupy leków:
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania;
MED.09.6.3) opisuje informacje o leku zawarte w ulotce:
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa;
MED.09.6.4) charakteryzuje postacie produktów:
MED.09.6.4)1) korzysta z Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wykazu leków refundowanych;
MED.09.6.5) przygotowuje zamówienia produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa:
MED.09.6.5)1) przygotowuje zamówienia produktów leczniczych OTC (over‑the‑counter drugs) i wyrobów medycznych,
MED.09.6.5)2) przygotowuje zamówienia produktów kosmetycznych i suplementów diety;
MED.09.6.6) przestrzega zasad przyjmowania i magazynowania produktów leczniczych i wyrobów:
MED.09.6.6)1) wyjaśnia znaczenie serii w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.6)2) wyjaśnia znaczenie terminu ważności w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.6)3) przyjmuje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz pozostałe produkty dopuszczone do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.6)4) opisuje zasady magazynowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej;
MED.09.6.7) ocenia zmiany zachodzące w produktach leczniczych i pozostałych produktach dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa podczas ich przechowywania:
MED.09.6.7)2) opisuje procedury postępowania z przeterminowanym produktem leczniczym;
MED.09.6.8) stosuje przepisy prawa dotyczące wydawania produktów leczniczych i pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:
MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego;
MED.09.6.9) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz inne produkty dostępne w aptece zgodnie z uprawnieniami zawodowymi:
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece;
MED.09.6.10) udziela informacji o produktach leczniczych i innych produktach dopuszczonych do obrotu w zakresie wynikającym z ulotki zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach dotyczących prawa farmaceutycznego:
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych;
MED.09.6.11) przestrzega zasad wstrzymywania, wycofywania oraz ponownego dopuszczania do obrotu produktów leczniczych:
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych;
MED.09.6.12) przestrzega zasad postępowania reklamacyjnego:
MED.09.6.12)1) przyjmuje reklamowany produkt,
MED.09.6.12)2) dokonuje zgłoszenia reklamacji;
MED.09.6.15) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych:
MED.09.6.15)1) posługuje się aptecznym oprogramowaniem komputerowym podczas realizacji zadań zawodowych.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.09. Sporządzanie i wytwarzanie produktów leczniczych oraz prowadzenie obrotu produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, suplementami diety i środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu w aptece na podstawie przepisów prawa: prowadzenie obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu aptecznego i pozaaptecznego na podstawie przepisów prawa zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z przepisów prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Na e‑materiał składają się materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna:
Apteka ogólnodostępna - wirtualna wycieczkaApteka ogólnodostępna - wirtualna wycieczka
Praca w aptece ogólnodostępnej - gra wcielanie się w rolęPraca w aptece ogólnodostępnej - gra wcielanie się w rolę
Praktyczna realizacja recept oraz najważniejszych zagadnień związanych z zadaniami technika w aptece ogólnodostępnej - film edukacyjnyPraktyczna realizacja recept oraz najważniejszych zagadnień związanych z zadaniami technika w aptece ogólnodostępnej - film edukacyjny
Obrót preparatami aptecznymi - e‑bookObrót preparatami aptecznymi - e‑book
Formularze apteczne - dokumentacja interaktywnaFormularze apteczne - dokumentacja interaktywna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
W wirtualnej wycieczce Apteka ogólnodostępna
przedstawiono w sposób wizualny poszczególne pomieszczenia znajdujące się w aptece ogólnodostępnej. Dodatkowo zostały opisane czynności wykonywane w tych pomieszczeniach. Zaprezentowano również znajdujący się w nich charakterystyczny sprzęt.
W grze wcielanie się w rolę Praca w aptece ogólnodostępnej
zostały przedstawione działania związane z wykonywaniem podstawowych czynności w aptece ogólnodostępnej, takich jak:
realizacja recept,
przyjmowanie towaru,
rozmieszczanie leków w aptece.
W filmie edukacyjnym Praktyczna realizacja recept oraz najważniejszych zagadnień związanych z zadaniami technika w aptece ogólnodostępnej
zostały zaprezentowane zasady stosowane w codziennej pracy technika farmaceutycznego w zakresie:
obsługi sprzedaży leków (OTC i Rx), wyrobów medycznych, suplementów diety i kosmetyków,
obsługi zamówień,
zarządzania magazynem,
wstrzymywania produktu w obrocie i wycofywania produktu z obrotu,
przygotowywania właściwych raportów i zestawień.
W e‑booku Obrót preparatami aptecznymi
przedstawiono zasady dotyczące obrotu lekiem w aptece ogólnodostępnej, sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz zasady refundacji tych produktów.
Natomiast w dokumentacji interaktywnej Formularze apteczne
zaprezentowano dokumentację związaną z obrotem produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi, kosmetykami i suplementami diety w aptekach ogólnodostępnych.
Materiały multimedialne są ze sobą powiązane. Pracę z e‑materiałem osoba ucząca się powinna rozpocząć od e‑booka Obrót preparatami aptecznymi
. W następnym kroku uczący się powinien – w dowolnej kolejności – przejść wirtualną wycieczkę Apteka ogólnodostępna
lub obejrzeć film edukacyjny Praktyczna realizacja recept oraz najważniejszych zagadnień związanych z zadaniami technika w aptece ogólnodostępnej
.
Dopiero po zapoznaniu się z wirtualną wycieczką i filmem edukacyjnym wskazane jest przejście gry wcielanie się w rolę Praca w aptece ogólnodostępnej
. Zapoznanie się z dokumentacją interaktywną Formularze apteczne
może nastąpić w dowolnym momencie, jednak dopiero po skorzystaniu z e‑booka.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Apteka ogólnodostępna
Typ materiału multimedialnego
Wirtualna wycieczka
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W wirtualnej wycieczce Apteka ogólnodostępna
zostały w sposób wizualny przedstawione poszczególne pomieszczenia apteki. W multimedium zamieszczono opisy tych pomieszczeń i określono zakres wykonywanych w nich czynności regulowanych przez akty prawne. Do materiału został dołączony rzut rozkładu pomieszczeń opisanych w wirtualnej wycieczce.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.6)3) przyjmuje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz pozostałe produkty dopuszczone do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.6)4) opisuje zasady magazynowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych.
Przed rozpoczęciem pracy w ramach wirtualnej wycieczki uczący się powinien zapoznać się z e‑bookiem. Wirtualna wycieczka jest powiązana również z grą wcielanie się w rolę Praca w aptece ogólnodostępnej
– przed jej rozpoczęciem należy przejść przez to multimedium.
Wirtualna wycieczka jest powiązana z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru,
zadaniem typu prawda czy fałsz.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie się z ogólnym zakresem czynności wykonywanych w aptece ogólnodostępnej,
charakteryzowanie poszczególnych osób pracujących w aptece ogólnodostępnej – ich stanowiska, zakresu obowiązków, uprawnień itp.,
zapoznanie się z poszczególnymi pomieszczeniami apteki ogólnodostępnej, ich funkcją i czynnościami w nich wykonywanymi.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z wirtualną wycieczką można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
przygotowanie fiszek (np.
Rodzaje pomieszczeń w aptece ogólnodostępnej – ich funkcja
,Personel w aptece ogólnodostępnej
,Rodzaje czynności wykonywanych w izbie recepturowej
);przygotowanie schematu przedstawiającego podstawową powierzchnię apteki ogólnodostępnej. Można wykonać prosty rzut wszystkich pomieszczeń z uwzględnieniem podstawowego wyposażenia. Rysunek może być wykonany w formie rzutu (widoku z góry). Wyposażenie (lodówki, półki itp.) powinno być przedstawione za pomocą prostych figur geometrycznych. Nazwy sprzętu można umieścić na rysunku bezpośrednio albo w legendzie do rysunku objaśniającej zastosowane symbole;
przygotowanie grafu (np.
Kontrola temperatury i wilgotności w pomieszczeniach aptecznych
,Procedury przechowywania leków
,Kategoryzacja leków
itp.);opracowanie broszury lub infografiki (np.
Dodatkowa powierzchnia apteki ogólnodostępnej
,Czynności wykonywane w komorze przyjęć
,Prawidłowe przechowywanie produktów leczniczych w aptece ogólnodostępnej
);opracowanie (np. w postaci mapy myśli) notatek (np. o zakresie czynności poszczególnych osób zatrudnionych w aptece ogólnodostępnej, o funkcji poszczególnych pomieszczeń apteki ogólnodostępnej i wykonywanych w nich czynnościach, o warunkach przechowywania wydawanych w aptece ogólnodostępnej produktów leczniczych itp.).
Tytuł materiału multimedialnego
Praca w aptece ogólnodostępnej
Typ materiału multimedialnego
Gra wcielanie się w rolę
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Gra wcielanie się w rolę Praca w aptece ogólnodostępnej
wspiera rozwijanie wiedzy i umiejętności, które dotyczą zakresu prowadzenia obrotu produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi oraz innymi produktami dopuszczonymi do obrotu aptecznego i pozaaptecznego na podstawie przepisów prawa zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z przepisów prawa obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Materiał multimedialny umożliwia zapoznanie się z podstawowymi czynnościami wykonywanymi w aptece, takimi jak:
przyjęcie towaru i kontrola tego procesu,
rozmieszczenie leków w aptece,
realizacja recept,
sprzedaż produktów leczniczych w aptece ogólnodostępnej.
Gra składa się z dwóch części. Pierwsza z nich dotyczy organizacji pracy w aptece, przestrzegania procedur oraz wykonywania czynności pomocniczych. Druga część gry dotyczy realizacji recept oraz wydawania produktów leczniczych i wyrobów medycznych.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.3)1) wymienia informacje o leku zawarte w ulotce,
MED.09.6.3)2) omawia informacje o leku zawarte w ulotce – w odniesieniu do leków, które technik farmaceutyczny może wydawać zgodnie z przepisami prawa,
MED.09.6.4)1) korzysta z Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wykazu leków refundowanych,
MED.09.6.5)1) przygotowuje zamówienia produktów leczniczych OTC (over‑the‑counter drugs) i wyrobów medycznych,
MED.09.6.5)2) przygotowuje zamówienia produktów kosmetycznych i suplementów diety,
MED.09.6.6)3) przyjmuje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz pozostałe produkty dopuszczone do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.6)4) opisuje zasady magazynowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.15)1) posługuje się aptecznym oprogramowaniem komputerowym podczas realizacji zadań zawodowych.
Przed przestąpieniem do gry w pierwszej kolejności należy zapoznać uczących się z e‑bookiem Obrót preparatami aptecznymi
. Następnie z filmem edukacyjnym Praktyczna realizacja recept oraz najważniejszych zagadnień związanych z zadaniami technika w aptece ogólnodostępnej
i wirtualną wycieczką Apteka ogólnodostępna
. Kolejność zapoznawania się z tymi multimediami pozostaje dowolna.
Gra wcielanie się w rolę jest powiązana z materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru,
zadaniem ukierunkowanym na grupowanie.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
opanowanie zasad organizacji pracy w aptece,
wydawanie leków zgodnie z receptą i innych produktów leczniczych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
zapoznanie się z procedurą zamówienia, przyjęcia i rozmieszczenia towarów oraz wstrzymania i wycofywania produktów leczniczych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z grą wcielanie się w rolę można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
opracowanie infografiki (np.
Przyjęcie produktu leczniczego do apteki
,Realizacja recepty z lekiem z wykazu A
,Zadania osób zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach w aptece ogólnodostępnej
itp.);przygotowanie schematu (np. dotyczącego procedury przyjęcia produktu leczniczego do apteki, postępowania z lekiem wstrzymanym w obrocie/wycofanym z obrotu, realizacji recepty w aptece itp.);
przygotowanie notatek z informacjami uzyskanymi dzięki grze (np. dotyczących przyjęcia produktu leczniczego do apteki, procedur zamówienia i rozmieszczenia towarów w aptece, procedur wstrzymywania i wycofywania produktów leczniczych, zasad organizacji pracy w aptece). Na podstawie tych informacji osoba ucząca się może opracować fiszki. Zadanie z fiszkami może być wykorzystane zarówno w pracy indywidualnej, jak i w pracy w grupach samokształceniowych;
przygotowanie zestawu pytań (np. dotyczących działań podejmowanych w celu zgłoszenia reklamacji do hurtowni farmaceutycznej, zasad przechowywania i rozmieszczania produktów leczniczych w aptece, zasad magazynowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa itp.);
opracowanie mapy myśli (np.
Zasady wstrzymania produktu leczniczego w obrocie
,Zasady organizacji pracy w aptece
itp.).
Tytuł materiału multimedialnego
Praktyczna realizacja recept oraz najważniejszych zagadnień związanych z zadaniami technika w aptece ogólnodostępnej
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny wspiera rozwijanie wiedzy i umiejętności z zakresu praktycznych aspektów pracy technika farmaceutycznego w aptece ogólnodostępnej, w tym:
realizacji recept,
sprzedaży leków OTC,
zarządzania magazynem,
wstrzymywania produktu w obrocie i wycofywania produktu z obrotu,
przygotowywania odpowiednich raportów.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.2)2) wymienia grupy leków ze względu na mechanizm ich działania,
MED.09.6.6)1) wyjaśnia znaczenie serii w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.6)2) wyjaśnia znaczenie terminu ważności w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.6)3) przyjmuje produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz pozostałe produkty dopuszczone do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)3) wymienia działanie produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.15)1) posługuje się aptecznym oprogramowaniem komputerowym podczas realizacji zadań zawodowych.
Film edukacyjny Praktyczna realizacja recept oraz najważniejszych zagadnień związanych z zadaniami technika w aptece ogólnodostępnej
jest powiązany z e‑bookiem Obrót preparatami aptecznymi
. Przed obejrzeniem filmu uczący się powinni zapoznać się z e‑bookiem. Dodatkowo film edukacyjny jest powiązany z grą wcielanie się w rolę Praca w aptece ogólnodostępnej
. Przed przystąpieniem do gry należy zapoznać uczących się z trzema multimediami, w tym z filmem edukacyjnym.
Film edukacyjny jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru,
zadaniem z możliwością użycia materiałów audio‑video.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
komunikowanie się z pacjentem w aptece ogólnodostępnej,
zapoznanie się z prawidłowymi zasadami realizacji recept,
wskazywanie przepisów prawa określających zasady realizacji recept,
przedstawianie wybranych obowiązków w pracy technika farmaceutycznego w aptece ogólnodostępnej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
opracowanie infografiki lub mapy myśli (np.
Przepisy prawa określające zasady realizacji recept
,Dane produktu leczniczego wskazane na recepcie
,Obowiązki technika farmaceutycznego w aptece ogólnodostępnej
itp.);przygotowanie schematu (przedstawiającego np. przykładowy zapis dawkowania leku podawany na recepcie czy realizowanie recepty z długim terminem ważności);
przygotowanie notatek z informacjami uzyskanymi dzięki filmowi edukacyjnemu (np. dotyczących realizowania recepty o długim terminie ważności, elementów e‑recepty, sposobów komunikowania się z pacjentem przebywającym w aptece ogólnodostępnej, przepisów prawa określających zasady realizacji recept). Na podstawie tych informacji osoba ucząca się może opracować fiszki. Zadanie z fiszkami może być wykorzystane zarówno w pracy indywidualnej, jak i w pracy w grupach samokształceniowych;
opracowanie zestawu pytań (np. dotyczących zasad realizacji recepty elektronicznej, ważności recepty);
opracowanie plakatu (np.
Serializacja leku w aptece
,Terminy realizacji recept
,Postępowanie technika farmaceutycznego w przypadku wstrzymania lub wycofania leku decyzją Głównego Inspektora Farmaceutycznego
itp.);opracowanie diagramu Ishikawy (np.
Czynniki zakłócające prawidłową komunikację z pacjentem przebywającym w aptece ogólnodostępnej
,Konsekwencje nieprawidłowego wykonywania obowiązków zawodowych przez technika farmaceutycznego w aptece ogólnodostępnej
itp.).
Tytuł materiału multimedialnego
Obrót preparatami aptecznymi
Typ materiału multimedialnego
E‑book
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
E‑book „Obrót preparatami aptecznymi” wspiera rozwijanie wiedzy i umiejętności, które dotyczą zasad postępowania w trakcie wykonywania czynności zawodowych związanych z obrotem lekiem, w tym:
zamówienia produktu,
przyjmowania i sprawdzania faktur,
wprowadzania produktu na stan,
wstrzymywania produktu w obrocie i wycofywania produktu z obrotu oraz wznawiania obrotu produktem,
reklamacji i zwrotu towaru,
zgłaszania działań niepożądanych,
rozkładania towaru we właściwe miejsca,
kontroli temperatur i wilgotności powietrza,
metkowania, sprawdzania dat ważności.
Dodatkowo w e‑booku poruszono kwestie sprzedaży produktów i zasad ich refundacji.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.5)1) przygotowuje zamówienia produktów leczniczych OTC (over‑the‑counter drugs) i wyrobów medycznych,
MED.09.6.5)2) przygotowuje zamówienia produktów kosmetycznych i suplementów diety,
MED.09.6.6)1) wyjaśnia znaczenie serii w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.6)2) wyjaśnia znaczenie terminu ważności w kontekście przechowywania produktów leczniczych,
MED.09.6.6)4) opisuje zasady magazynowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej,
MED.09.6.7)2) opisuje procedury postępowania z przeterminowanym produktem leczniczym,
MED.09.6.8)1) wymienia rodzaje i przeznaczenie dokumentów uprawniających do wydania poszczególnych produktów z apteki,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych,
MED.09.6.11)2) stosuje zasady postępowania w przypadku wycofania z obrotu produktów leczniczych,
MED.09.6.12)1) przyjmuje reklamowany produkt,
MED.09.6.12)2) dokonuje zgłoszenia reklamacji.
E‑book Obrót preparatami aptecznymi
jest powiązany z następującymi multimediami:
grą wcielanie się w rolę
Praca w aptece ogólnodostępnej
,filmem edukacyjnym
Praktyczna realizacja recept oraz najważniejszych zagadnień związanych z zadaniami technika w aptece ogólnodostępnej
,dokumentacją interaktywną
Formularze apteczne
.
Przed przystąpieniem do korzystania z tych multimediów uczący się powinien zapoznać się w pierwszej kolejności z e‑bookiem.
E‑book jest powiązany z materiałami sprawdzającymi:
testem wielokrotnego wyboru,
zadaniem z lukami.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
charakteryzowanie działań podejmowanych w celu przyjęcia leku do apteki ogólnodostępnej,
zapoznanie się z procedurą wstrzymania w obrocie lub wycofania z obrotu produktu leczniczego,
zapoznanie się z procedurą reklamacji produktu i zwrotu leku do apteki,
opanowanie zasad rozmieszczenia i przechowywania produktów leczniczych i wyrobów medycznych w aptece ogólnodostępnej,
zapoznanie się z zasadami raportowania działań niepożądanych,
wskazywanie zasad refundacji leków i przepisów prawa określających te zasady.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z e‑bookiem można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
opracowanie infografiki (np.
Przyjęcie towaru na stan
,Zwrot leku do apteki
,Rozmieszczenie leków w aptece
,Realizacja recepty u pacjenta z tzw. dodatkowymi uprawnieniami
itp.);przygotowanie schematu (np. dotyczącego procedury wstrzymania w obrocie lub wycofania z obrotu produktu leczniczego albo wyrobu medycznego, procedury reklamacji produktu i zwrotu leku do apteki itp.);
przygotowanie notatek (w postaci opisów lub grafów) z informacjami uzyskanymi dzięki e‑bookowi (np. dotyczących zasad rozmieszczenia produktów leczniczych i wyrobów medycznych w aptece, przyjęcia towaru do apteki, zgłoszenia działania niepożądanego, przyjęcia zwrotu itp.);
opracowanie mapy myśli (np.
Czynniki, które mają wpływ na odpłatność leku ponoszoną przez pacjenta
,Zasady rozmieszczenia i przechowywania produktów leczniczych i wyrobów medycznych w aptece ogólnodostępnej
,Zasady refundacji leków i przepisy prawa określające te zasady
itp.);utworzenie przykładowych protokołów potrzebnych np. do reklamacji produktu leczniczego lub do zwrotu leku do hurtowni, zgodnych z zasadami raportowania działań niepożądanych.
Tytuł materiału multimedialnego
Formularze apteczne
Typ materiału multimedialnego
Dokumentacja interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Dokumentacja interaktywna Formularze apteczne
dotyczy:
zgłoszenia działania niepożądanego występującego u pacjenta,
prawidłowego rejestrowania zakresu temperatur w aptece,
właściwego wypełnienia formularza reklamacji i zwrotu towaru.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.12)1) przyjmuje reklamowany produkt,
MED.09.6.12)2) dokonuje zgłoszenia reklamacji.
Dokumentacja interaktywna Formularze apteczne
jest powiązana z e‑bookiem Obrót preparatami aptecznymi
. Przed przystąpieniem do korzystania z dokumentacji interaktywnej uczący się powinien zapoznać się z e‑bookiem.
Dokumentacja interaktywna jest powiązana z materiałem sprawdzającym – dopasowaniem elementów do schematu.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następującego celu: zapoznanie się z najczęściej wypełnianą dokumentacją:
dokumentacją dotyczącą działań niepożądanych leku,
dokumentacją dotyczącą monitorowania zakresu temperatur w aptece,
formularzem zwrotu i reklamacji towaru w aptece.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z dokumentacją interaktywną można zdobytą tam wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
przygotowanie przykładowych opisów przypadków, w których konieczne jest utworzenie dokumentacji potrzebnej np. do monitorowania zakresu temperatur w aptece czy odnotowania zwrotu towaru i reklamacji towaru w aptece;
opracowanie infografiki (np.
Elementy formularza prawidłowego rejestrowania zakresu temperatur w aptece
,Elementy formularza zwrotu towaru
,Elementy formularza reklamacji towaru w aptece
);przygotowanie schematu (np. przedstawiającego procedury przyjęcia reklamowanego produktu czy procedury zgłoszenia reklamacji produktu itp.);
opracowanie zestawu pytań (np.
Jakie błędy mogą wystąpić w trakcie monitorowania zakresu temperatur w aptece?
,Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas tworzenia dokumentacji związanej ze zwrotem i reklamacją towaru w aptece?
itp.).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru Apteka ogólnodostępna – najważniejsze aspekty pracy technika farmaceutycznego
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z dwudziestu pytań, w tym: dwunastu pytań wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzą oraz ośmiu pytań wielokrotnego wyboru z wieloma poprawnymi odpowiedziami.
Test ma zróżnicowany poziom trudności: osiem pytań jest łatwych, osiem jest średnio trudnych, cztery są trudne. Odpowiadając na pytania wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią, osoba ucząca się wybiera jedną właściwą odpowiedź spośród trzech możliwych. Przy pytaniach wielokrotnego wyboru z wieloma prawidłowymi odpowiedziami osoba ucząca się wybiera kilka odpowiedzi spośród czterech.
Uczący się rozwiązuje piętnaście zadań. Czas na rozwiązanie testu to 23 min (1,5 min na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia testu to 50%.
Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje wydawanie produktów leczniczych zgodnie z przepisami prawa i zakresem uprawnień zawodowych oraz obrót produktem leczniczym.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałami multimedialnymi:
wirtualną wycieczką
Apteka ogólnodostępna
,grą wcielanie się w rolę
Praca w aptece ogólnodostępnej
,filmem edukacyjnym
Praktyczna realizacja recept oraz najważniejszych zagadnień związanych z zadaniami technika w aptece ogólnodostępnej
,e‑bookiem
Obrót preparatami aptecznymi
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.6.1)1) rozróżnia substancje czynne ze względu na siłę i mechanizm działania,
MED.09.6.1)2) rozróżnia substancje czynne ze względu na przynależność do grupy farmakologicznej,
MED.09.6.2)1) opisuje grupy leków ze względu na właściwości farmakologiczne i podział ATC (klasyfikacja anatomiczno‑terapeutyczno‑chemiczna),
MED.09.6.4)1) korzysta z Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wykazu leków refundowanych,
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece,
MED.09.6.10)1) udziela informacji o produktach leczniczych OTC, wyrobach kosmetycznych, wyrobach medycznych i suplementach diety,
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.10)5) opisuje sposób użycia wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.11)1) stosuje zasady postępowania w przypadku wstrzymywania w obrocie produktów leczniczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie Przygotowanie zamówienia produktów dermokosmetycznych
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na przygotowaniu zamówienia do hurtowni na podstawie przedstawionego stanu magazynowego oraz jego norm. Produkty do zamówienia należy uporządkować według trzech kategorii: „Zamów dwa opakowania”, „Zamów jedno opakowanie” i „Nie zamawiać”.
Jest to zadanie średnio trudne.
Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zasady przygotowania zamówienia produktów dermokosmetycznych na podstawie stanu magazynowego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym – grą wcielanie się w rolę Praca w aptece ogólnodostępnej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.6.5)1) przygotowuje zamówienia produktów leczniczych OTC (over‑the‑counter drugs) i wyrobów medycznych,
MED.09.6.5)2) przygotowuje zamówienia produktów kosmetycznych i suplementów diety.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video Realizacja recept
Opis materiału sprawdzającego
Na podstawie fragmentu filmu należy wskazać prawidłowe zachowanie technika farmaceutycznego w odniesieniu do pacjenta, który chce zrealizować receptę.
Jest to zadanie łatwe.
Materiał sprawdzający tematycznie odnosi się do zasad realizacji recept.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi ,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym – filmem edukacyjnym Praktyczna realizacja recept oraz najważniejszych zagadnień związanych z zadaniami technika w aptece ogólnodostępnej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.8)2) wyjaśnia zasady wystawiania i realizacji recept, zapotrzebowań oraz zleceń na środki zaopatrzenia medycznego,
MED.09.6.9)1) wydaje produkty lecznicze i wyroby medyczne zgodnie z uprawnieniami zawodowymi określonymi w przepisach prawa,
MED.09.6.9)2) przestrzega przepisów prawa oraz uprawnień zawodowych podczas wydawania produktów leczniczych i produktów dostępnych w aptece.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowanie elementów do schematu Reklamacja towaru w aptece
Opis materiału sprawdzającego
Osoba ucząca się ma wypełnić formularz reklamacji towaru w aptece na podstawie opisu przypadku. Prawidłowe odpowiedzi należy dopasować do odpowiednich fragmentów formularza. Jest to zadanie średnio trudne.
Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje wypełnianie formularza reklamacji towaru w aptece.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym – dokumentacją interaktywną Formularze apteczne
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.09.6.12)2) dokonuje zgłoszenia reklamacji.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz Izba recepturowa
Opis materiału sprawdzającego
Osoba ucząca się musi określić, czy cztery podane zdania są prawdziwe czy fałszywe. Jest to zadanie łatwe.
Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje zagadnienia związane z przeznaczeniem i wyposażeniem izby recepturowej.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym – wirtualną wycieczką Apteka ogólnodostępna
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.09.3.7)1) wymienia podstawowe zasady organizacji pracy w oparciu o system jakości,
MED.09.6.6)4) opisuje zasady magazynowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Warunki przechowywania produktów leczniczych
Opis materiału sprawdzającego
Materiał sprawdzający zawiera fragment tekstu, w którym są braki – luki. Uczący się musi wybrać z puli właściwe nazwy/ zakresy/ wartości i wstawić je w odpowiednie miejsca oznaczone luką. Jest to zadanie łatwe.
Zakresem tematycznym materiał ten obejmuje warunki przechowywania produktów leczniczych w aptece.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu (w przypadku prawidłowej odpowiedzi) lub potrzebę powrotu do niektórych zagadnień e‑materiału (w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi).
Materiał sprawdzający jest powiązany z materiałem multimedialnym – e‑bookiem Obrót preparatami aptecznymi
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.09.6.10)4) opisuje warunki przechowywania wydawanych produktów leczniczych,
MED.09.6.6)4) opisuje zasady magazynowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych oraz pozostałych produktów dopuszczonych do obrotu na podstawie przepisów prawa, uwzględniając ich postać, skład i właściwości zgodnie z zaleceniami wytwórcy i inspekcji farmaceutycznej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści