Trening umiejętności społecznych: higieniczny, ekonomiczny, zdrowotny i lekowy, dbałości o wygląd zewnętrzny, kulinarny, prowadzenia gospodarstwa domowego, umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Karolina Szczeszek, Sabina Siwiec
Konsultant przewodnika: Karina Piechocka
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Trening umiejętności społecznych: higieniczny, ekonomiczny, zdrowotny i lekowy, dbałości o wygląd zewnętrzny, kulinarny, prowadzenia gospodarstwa domowego, umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Terapeuta zajęciowy, 325907
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.13.5.7) planuje przebieg treningów umiejętności rozwijających aktywność podopiecznego oraz działania w ramach edukacji prozdrowotnej:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)2) planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego,
MED.13.5.7)3) planuje zajęcia z zakresu edukacji prozdrowotnej z uwzględnieniem możliwości i potrzeb zdrowotnych podopiecznego;
MED.13.5.10) podejmuje działania w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki:
MED.13.5.10)1) opisuje obszary promocji zdrowia i poziomy działań profilaktycznych,
MED.13.5.10)2) proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki;
MED.13.6.7) pomaga podopiecznemu w zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego:
MED.13.6.7)1) opisuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego,
MED.13.6.7)2) planuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji:
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej – organizowania działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Trening kulinarny” - film edukacyjny„Trening kulinarny” - film edukacyjny
„Trening budżetowy” - film instruktażowy„Trening budżetowy” - film instruktażowy
„Higiena i gospodarstwo domowe” - sekwencje filmowe„Higiena i gospodarstwo domowe” - sekwencje filmowe
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne mają różny zakres tematyczny. Uczący się mogą z nich korzystać w dowolnej kolejności, nie wpływa to na zrozumienie informacji zawartych w poszczególnych mediach. Jednak aby mieć pełny obraz pracy terapeuty zajęciowego w zakresie treningu umiejętności społecznych, uczący się powinni zapoznać się ze wszystkimi elementami e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Trening kulinarny
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny „Trening kulinarny” zawiera informacje dotyczące:
treningu czynności dnia codziennego w pracowni kulinarnej,
zadań terapeuty zajęciowego zarówno w trakcie prowadzenia treningu dla uczestników zajęć w pracowni kulinarnej, jak i po nim (uzupełnienie dokumentacji – scenariusz i karta oceny aktywności uczestnika).
Materiał przedstawia sposób prowadzenia zajęć, a także zasady bezpieczeństwa, które muszą być przestrzegane w pracowni kulinarnej.
Uzupełnieniem filmu są informacje dotyczące zawodu terapeuty zajęciowego oraz:
fragment scenariusza zajęć: trening kulinarny – przyrządzenie zupy ogórkowej,
przykładowa instrukcja obsługi kuchenki elektrycznej,
przykładowa instrukcja obsługi zmywarki.
Pozwolą one poznać nie tylko sposób pisania scenariusza czy przygotowania czytelnej instrukcji obsługi sprzętu, ale również pomogą uczącym się rozwijać kompetencje w zakresie prawidłowego wypełnienia dokumentów uczestników warsztatów.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do tematyki związanej z planowaniem, tworzeniem i realizacją scenariusza dotyczącego terapii odbywającej się w pracowni kulinarnej. Może on również stanowić podsumowanie informacji poświęconych sposobowi prowadzenia treningu umiejętności społecznych. Film edukacyjny można też odtworzyć przed egzaminem zawodowym eksternistycznym, by przypomnieć podstawowe informacje.
Materiał jest powiązany z:
filmem instruktażowym „Trening budżetowy”,
sekwencjami filmowymi „Higiena i gospodarstwo domowe”,
interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie ukierunkowane na grupowanie „Wyposażenie pracowni kulinarnej”,
wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Cechy pracowni kulinarnej”.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)2) planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego,
MED.13.5.7)3) planuje zajęcia z zakresu edukacji prozdrowotnej z uwzględnieniem możliwości i potrzeb zdrowotnych podopiecznego,
MED.13.5.10)1) opisuje obszary promocji zdrowia i poziomy działań profilaktycznych,
MED.13.5.10)2) proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
charakteryzowanie kompetencji zawodowych terapeuty zajęciowego,
opisywanie etapów prowadzenia terapii zajęciowej ukierunkowanej na rozwijanie umiejętności społecznych,
aktywizowanie uczestnika warsztatów terapii zajęciowej poprzez propozycję udziału w działaniach terapeutycznych w pracowni kulinarnej,
planowanie terapii zajęciowej w pracowni kulinarnej według scenariusza zajęć,
wspomaganie treningu umiejętności społecznych podopiecznego w pracowni kulinarnej poprzez:
dostosowanie środowiska do jego potrzeb,
przygotowanie odpowiednich instrukcji,
budowanie relacji opartych na respektowaniu oczekiwań i emocji uczestnika warsztatów.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Osoba ucząca się może samodzielnie odtworzyć film edukacyjny i dokonać analizy informacji w nim zawartych.
Film edukacyjny może zostać wykorzystany do przygotowania podczas samokształcenia:
mapy myśli na temat np. terapii zajęciowej prowadzonej w pracowni kulinarnej czy etapów prowadzenia terapii w pracowni kulinarnej;
schematu przedstawiającego np.:
przebieg i sposób wykonania posiłku przez osobę starszą,
przebieg i sposób przyrządzenia posiłku przez osobę po amputacji ręki,
proces przygotowania uczestnika warsztatów terapii zajęciowej do zajęć kulinarnych;
grafu przedstawiającego np. badanie pacjenta i dokonywanie oceny poszczególnych aktywności uczestnika w pracowni kulinarnej;
broszury przedstawiającej np.:
przebieg zajęć w pracowni kulinarnej,
zasady prowadzenia zajęć w pracowni kulinarnej,
przygotowanie stanowiska pracy i składników do przyrządzenia posiłku;
diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, np. „Z jakimi problemami może spotkać się terapeuta zajęciowy podczas prowadzenia zajęć w pracowni kulinarnej?”;
scenariusza dotyczącego nauczania pacjenta konkretnej funkcji. Pacjentem może być:
dziecko z porażeniem mózgowym, uczone posługiwania się blenderem,
pacjent po amputacji kończyny górnej dominującej, uczony krojenia chleba,
osoba starsza, np. z demencją, uczona planowania czynności wykonywanych w celu przyrządzenia posiłku według przepisu,
dowolny uczestnik warsztatów terapii zajęciowej, uczony pieczenia brownie;
infografiki przedstawiającej np.:
przebieg i sposób wykonania posiłku przez osobę starszą,
przebieg i sposób przyrządzenia posiłku przez osobę po udarze niedokrwiennym,
proces przygotowania uczestnika warsztatów terapii zajęciowej do zajęć kulinarnych,
etapy wykonywania deseru z galaretką i owocami lub ciasta marchewkowego przez osobę z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym;
zestawu pytań lub niedokończonych zdań dotyczących np. czynności lub umiejętności, których terapeuta zajęciowy może nauczyć uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni kulinarnej;
schematu przedstawiającego np. zasady obowiązujące w pracowni kulinarnej, w tym:
regulamin,
zasady bezpieczeństwa i higieny pracy,
zasady udzielania pierwszej pomocy po oparzeniu lub skaleczeniu;
fiszek z najważniejszymi pojęciami, które pojawiły się w filmie, np.: „możliwość swobodnego przemieszczania się”, „niepełnosprawność intelektualna”, „terapeuta zajęciowy”, „środowiskowy dom samopomocy”, „czynności dnia codziennego”, „trening kulinarny”, „cele zajęć”, „część wstępna zajęć” itp.
Materiał może zostać wykorzystany w samodzielnej pracy do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,
utrwalania, porządkowania wiedzy,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.
Tytuł materiału multimedialnego
Trening budżetowy
Typ materiału multimedialnego
Film instruktażowy
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film instruktażowy „Trening budżetowy” zawiera informacje dotyczące:
przeliczania pieniędzy,
teoretycznego instruktażu obsługi bankomatu, na podstawie prezentacji przygotowanej przez terapeutę,
sporządzania listy najpotrzebniejszych artykułów spożywczych i odzieży na podstawie gazetek reklamowych z artykułami i ich cenami,
sporządzenia listy opłat comiesięcznych i wypełniania odpowiednich druków.
Uzupełnieniem filmu są informacje dotyczące kompetencji terapeuty zajęciowego oraz celu treningu budżetowego, a także:
wzór karty przebiegu zajęć,
wypełniona karta przebiegu zajęć,
scenariusz zajęć z terapii zajęciowej dla osoby chorującej na schizofrenię paranoidalną,
przykładowa karta pracy,
zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać, wypłacając gotówkę z bankomatu,
lista wypłat środków finansowych do treningu ekonomicznego,
karta rozliczeń treningu ekonomicznego.
Pozwolą one poznać nie tylko sposób pisania scenariusza, ale również pomogą uczącym się poszerzyć wiedzę dotyczącą dokumentacji związanej z prowadzeniem zajęć oraz rozwijać kompetencje w zakresie prawidłowego wypełnienia dokumentów uczestników warsztatów.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do tematyki związanej z tworzeniem i realizacją scenariusza dotyczącego terapii odbywającej się w pracowni czynności życia codziennego. Może on również stanowić podsumowanie informacji poświęconych sposobowi prowadzenia treningu umiejętności społecznych. Film instruktażowy można też odtworzyć przed egzaminem zawodowym eksternistycznym, by przypomnieć podstawowe informacje.
Materiał jest powiązany z:
filmem edukacyjnym „Trening kulinarny”,
sekwencjami filmowymi „Higiena i gospodarstwo domowe”,
interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie typu prawda czy fałsz „Organizacja treningu budżetowego”,
dopasowanie elementów do schematu „Karta przebiegu terapii zajęciowej w treningu budżetowym”.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)2) planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
poznanie etapów prowadzenia treningu budżetowego,
zapoznanie się z dokumentacją prowadzoną podczas zajęć rozwijających kompetencje ekonomiczne u podopiecznych,
poszerzenie wiadomości dotyczących treningu umiejętności społecznych z nauką treści ekonomicznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Film instruktażowy może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się podczas samodzielnej pracy do przygotowania:
schematu lub grafu przedstawiającego np. instrukcję obsługi bankomatu, zawierającą symbole komunikacji alternatywnej, czy prezentującego np. dokumentację medyczną;
infografiki przedstawiającej przebieg zajęć ekonomicznych oraz rozliczenie zakupów przy wykorzystaniu karty treningu ekonomicznego;
broszury prezentującej np. korzyści dla uczestników warsztatów terapii zajęciowej z udziału w zajęciach związanych z treningiem budżetowym;
diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, np. „Błędy podczas planowania wydatków”;
plakatu, np. „O czym musi pamiętać terapeuta zajęciowy, przedstawiając uczestnikom warsztatów terapii zajęciowej podstawowe informacje dotyczące kredytów?”;
mapy myśli na temat np. dobierania narzędzi służących do przeprowadzenia treningu budżetowego z osobą z niepełnosprawnością intelektualną i ich dostosowania do potrzeb i możliwości podopiecznego;
zestawu pytań lub niedokończonych zdań, które dotyczą np.:
sporządzania listy wydatków,
obsługi bankomatu,
zakupów w Internecie;
drzewa decyzyjnego prezentującego sposoby udzielania wsparcia uczestnikowi warsztatów terapii zajęciowej podczas nauki zarządzania pieniędzmi;
scenariusza zajęć rozwijających kompetencje ekonomiczne u podopiecznych;
fiszek z najważniejszymi pojęciami, które pojawiły się w filmie, np.: „budowanie relacji”, „trening budżetowy”, „trening ekonomiczny”, „kształtowanie umiejętności zarządzania pieniędzmi”, „kształtowanie nawyków związanych z planowaniem wydatków” itp.;
map myśli pozwalających pogłębić wiedzę np. o zachowaniach i savoir- vivrze w miejscach publicznych typu: sklep spożywczy, sklep odzieżowy, bank.
Uczący się może wykorzystać film instruktażowy, aby przygotować się do egzaminu zawodowego eksternistycznego lub powtórzyć materiał. W celu utrwalenia wiedzy uczący się opracowuje samodzielnie prezentację przedstawiającą sposób postępowania terapeuty zajęciowego podczas nauki umiejętności kupowania w internecie.
Materiał może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,
utrwalania, porządkowania wiedzy,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.
Tytuł materiału multimedialnego
Higiena i gospodarstwo domowe
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe zawierają informacje dotyczące:
treningu higienicznego, tj. mycia zębów; zaprezentowano tu:
zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zajęć,
prawidłowe techniki szczotkowania zębów,
rodzaje szczoteczek;
treningu obsługi sprzętu gospodarstwa domowego, tj. prania w pralce automatycznej; zaprezentowano tu:
segregację rzeczy,
dobór temperatury i programu prania oraz środków chemicznych,
symbole znajdujące się na ubraniach,
zasady bezpieczeństwa;
treningu posługiwania się żelazkiem – prasowania koszuli; zaprezentowano tu:
funkcje urządzenia,
programy prasowania,
symbole znajdujące się na ubraniach,
instrukcję prasowania i obsługi żelazka,
zasady bezpieczeństwa.
Uzupełnieniem filmu są informacje związane z daną tematyką instruktażu, m.in.:
zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać podczas mycia zębów,
zalety dbania o higienę jamy ustnej,
rodzaje past do zębów,
ćwiczenie dotyczące higieny jamy ustnej,
znaczenie symboli stosowanych na metkach ubrań,
instrukcja obsługi pralki,
przykładowe programy pralki automatycznej,
zasady bezpieczeństwa podczas posługiwania się żelazkiem,
ostrzeżenia,
a także ćwiczenie do każdej sekwencji filmowej sprawdzające wiedzę osoby uczącej się. Ponadto zaprezentowano dokumentację związaną z wykonywaniem czynności zawodowych. Istnieje też możliwość pobrania scenariusza zajęć grupowych w pracowni gospodarstwa domowego.
Dzięki sekwencjom filmowym osoba ucząca się może zapoznać się z podstawowymi informacjami o pracy terapeuty zajęciowego w pracowni higieny i gospodarstwa domowego. Materiały multimedialne pomagają poszerzyć wiedzę dotyczącą dokumentacji związanej z prowadzeniem zajęć oraz rozwijać kompetencje w zakresie prawidłowego wypełniania dokumentów uczestników warsztatów.
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do tematyki związanej z planowaniem, tworzeniem i realizacją scenariusza dotyczącego terapii odbywającej się w pracowni czynności życia codziennego. Może on również stanowić podsumowanie informacji poświęconych sposobowi prowadzenia treningu higieny lub nauki umiejętności w pracowni życia codziennego. Sekwencje filmowe można też odtworzyć przed egzaminem zawodowym eksternistycznym, by przypomnieć podstawowe informacje.
Materiał jest powiązany z:
filmem edukacyjnym „Trening kulinarny”,
filmem instruktażowym „Trening budżetowy”,
interaktywnym materiałem sprawdzającym:
zadanie dobierania w pary „Zadania podopiecznego w treningach”,
zadanie z lukami „Poprawne przeprowadzanie treningu higienicznego”.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)3) planuje zajęcia z zakresu edukacji prozdrowotnej z uwzględnieniem możliwości i potrzeb zdrowotnych podopiecznego,
MED.13.5.10)1) opisuje obszary promocji zdrowia i poziomy działań profilaktycznych,
MED.13.5.10)2) proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki,
MED.13.6.7)1) opisuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego,
MED.13.6.7)2) planuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie się z różnymi rodzajami treningów w ramach treningu umiejętności społecznych, tj. z treningiem higienicznym czy obsługą sprzętu gospodarstwa domowego, m.in. żelazka,
przedstawianie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas treningu umiejętności społecznych,
omawianie różnych rodzajów treningu wykorzystywanych w pracy terapeuty zajęciowego,
analizowanie elementów scenariusza zajęć prowadzonych w pracowni gospodarstwa domowego,
przedstawianie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych przez terapeutę zajęciowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Osoba ucząca się może samodzielnie odtworzyć sekwencje filmowe i dokonać analizy informacji w nich zawartych.
Uczący się może wykorzystać sekwencje filmowe, aby przygotować się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
W celu utrwalenia wiedzy uczący się opracowuje samodzielnie prezentację przedstawiającą różne rodzaje treningu dnia codziennego wykorzystywane w pracy terapeuty zajęciowego.
Zapoznanie się z sekwencjami filmowymi pobudza kreatywność, aktywizuje uczącego się i poszerza jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy. Przyswojony materiał można wykorzystać do utworzenia gry dydaktycznej dotyczącej np. zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas treningu umiejętności społecznych, które terapeuta zajęciowy musi wziąć pod uwagę, przygotowując scenariusz i zajęcia w pracowni gospodarstwa domowego lub kulinarnej.
Osoba ucząca się korzysta z sekwencji filmowych w celu opracowania:
map myśli na temat np.:
potrzeb osoby po udarze mózgu i możliwości ich zaspokajania podczas zajęć w pracowni gospodarstwa domowego,
rodzajów treningu w pracowni higieny i gospodarstwa domowego,
narzędzi wykorzystywanych do pracy z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej w pracowni czynności życia codziennego;
plakatu dotyczącego np. potrzeb pacjenta z porażeniem mózgowym i dostosowania treningu czystości do podopiecznego pod kątem jego możliwości funkcjonalnych;
schematu prezentującego kolejność omawiania przez terapeutę zajęciowego czynności wykonywanych np. podczas plecenia warkocza lub przedstawiającego posługiwanie się żelazkiem parowym, odkurzaczem, mopem;
gry dydaktycznej na temat np.:
obsługi zmywarki,
treningu czystości,
narzędzi i sprzętów, które mogą zostać wykorzystane podczas zajęć w pracowni czynności życia codziennego;
broszury na temat np. znaczenia lub etapów sprzątania pokoju czy mieszkania albo wykonywania różnych czynności higienicznych, m.in. mycia ciała;
diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, przedstawiającego np. trudności w nauce obsługi sprzętu do stylizacji włosów;
infografiki ilustrującej np. postępowanie terapeuty zajęciowego korzystającego z symboli PCS podczas nauki obsługi odkurzacza;
zestawu pytań lub niedokończonych zdań, które dotyczą np. ograniczeń w zakresie posługiwania się sprzętem RTV i AGD;
scenariusza zajęć poświęconych higienie osobistej, np.:
myciu włosów,
myciu ciała po zajęciach sportowych,
używaniu środków higieny osobistej itp.;
grafu przedstawiającego np. sposoby wkładania i ściągania skarpetek.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Wyposażenie pracowni kulinarnej”
Opis materiału sprawdzającego
Uczący się ma pogrupować przykładowe elementy wyposażenia pracowni kulinarnej do trzech kategorii. Jest to zdanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Trening kulinarny”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)2) planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego,
MED.13.5.10)2) proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Cechy pracowni kulinarnej”
Opis materiału sprawdzającego
Osoba ucząca się wskazuje właściwe sformułowania w dwóch zdaniach dotyczących wyposażenia pracowni kulinarnej. Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z film edukacyjny „Trening kulinarny”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)2) planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego,
MED.13.5.10)2) proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Organizacja treningu budżetowego”
Opis materiału sprawdzającego
Uczący się ma określić, czy podanych dziesięć zdań to zdania prawdziwe czy fałszywe. Jest to zadanie średnio trudne.
Zadanie tematycznie powiązane jest z zagadnieniami dotyczącymi organizacji treningu budżetowego dla uczestnika warsztatów terapii zajęciowej.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z filmem instruktażowym „Trening budżetowy”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)2) planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowanie elementów do schematu „Karta przebiegu terapii zajęciowej w treningu budżetowym”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał sprawdzający zawiera fragment karty przebiegu zajęć. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie elementów do schematu. Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z filmem instruktażowym „Trening budżetowy”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)2) planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary „Zadania podopiecznego w treningach”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał sprawdzający zawiera sześć elementów: nazwy rodzajów treningu i opisy wykonywanych podczas niego czynności. Elementy te należy połączyć w pary. Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z sekwencjami filmowymi „Higiena i gospodarstwo domowe”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.10)1) opisuje obszary promocji zdrowia i poziomy działań profilaktycznych,
MED.13.5.10)2) proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki,
MED.13.6.7)1) opisuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego,
MED.13.6.7)2) planuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Poprawne przeprowadzanie treningu higienicznego”
Opis materiału sprawdzającego
Materiał sprawdzający zawiera fragment tekstu dotyczącego nauki prawidłowego szczotkowania zębów, która jest prowadzona podczas treningu higienicznego. Osoba ucząca się uzupełnia cztery luki w tekście. Jest to zadanie średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z sekwencjami filmowymi „Higiena i gospodarstwo domowe”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)3) planuje zajęcia z zakresu edukacji prozdrowotnej z uwzględnieniem możliwości i potrzeb zdrowotnych podopiecznego,
MED.13.5.10)1) opisuje obszary promocji zdrowia i poziomy działań profilaktycznych,
MED.13.5.10)2) proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki,
MED.13.6.7)1) opisuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści