E-materiały do kształcenia zawodowego

Trening umiejętności społecznych: higieniczny, ekonomiczny, zdrowotny i lekowy, dbałości o wygląd zewnętrzny, kulinarny, prowadzenia gospodarstwa domowego, umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Karolina Szczeszek, Sabina Siwiec

Konsultant przewodnika: Karina Piechocka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Trening umiejętności społecznych: higieniczny, ekonomiczny, zdrowotny i lekowy, dbałości o wygląd zewnętrzny, kulinarny, prowadzenia gospodarstwa domowego, umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Terapeuta zajęciowy, 325907

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.13.5. Planowanie indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej,
MED.13.6. Prowadzenie terapii zajęciowej różnymi metodami i technikami.

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.13.5.7) planuje przebieg treningów umiejętności rozwijających aktywność podopiecznego oraz działania w ramach edukacji prozdrowotnej:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)2) planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego,
MED.13.5.7)3) planuje zajęcia z zakresu edukacji prozdrowotnej z uwzględnieniem możliwości i potrzeb zdrowotnych podopiecznego;
MED.13.5.10) podejmuje działania w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki:
MED.13.5.10)1) opisuje obszary promocji zdrowia i poziomy działań profilaktycznych,
MED.13.5.10)2) proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki;
MED.13.6.7) pomaga podopiecznemu w zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego:
MED.13.6.7)1) opisuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego,
MED.13.6.7)2) planuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji: MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej – organizowania działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne mają różny zakres tematyczny. Uczący się mogą z nich korzystać w dowolnej kolejności, nie wpływa to na zrozumienie informacji zawartych w poszczególnych mediach. Jednak, aby mieć pełny obraz pracy terapeuty zajęciowego w zakresie treningu umiejętności społecznych, uczący się powinni zapoznać się ze wszystkimi elementami e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Trening kulinarny

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Trening kulinarny” zawiera informacje dotyczące:

  • treningu czynności dnia codziennego w pracowni kulinarnej,

  • zadań terapeuty zajęciowego zarówno w trakcie prowadzenia treningu dla uczestników zajęć w pracowni kulinarnej, jak i po nim (uzupełnienie dokumentacji – scenariusz i karta oceny aktywności uczestnika).

Materiał przedstawia sposób prowadzenia zajęć, a także zasady bezpieczeństwa, które muszą być przestrzegane w pracowni kulinarnej.

Uzupełnieniem filmu są informacje dotyczące zawodu terapeuty zajęciowego oraz:

  • fragment scenariusza zajęć: trening kulinarny – przyrządzenie zupy ogórkowej,

  • przykładowa instrukcja obsługi kuchenki elektrycznej,

  • przykładowa instrukcja obsługi zmywarki.

Pozwolą one poznać nie tylko sposób pisania scenariusza czy przygotowania czytelnej instrukcji obsługi sprzętu, ale również pomogą uczącym się rozwijać kompetencje w zakresie prawidłowego wypełnienia dokumentów uczestników warsztatów. W trakcie zajęć z uczącymi się warto odwołać się do tych informacji.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do zajęć związanych z planowaniem, tworzeniem i realizacją scenariusza dotyczącego terapii odbywającej się w pracowni kulinarnej. Może on również stanowić podsumowanie zajęć poświęconych sposobowi prowadzenia treningu umiejętności społecznych. Film edukacyjny można też odtworzyć przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym, by przypomnieć podstawowe informacje.

Materiał jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Trening budżetowy”,

  • sekwencjami filmowymi „Higiena i gospodarstwo domowe”,

  • interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

    • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Wyposażenie pracowni kulinarnej”,

    • wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Cechy pracowni kulinarnej”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)2) planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego,
MED.13.5.7)3) planuje zajęcia z zakresu edukacji prozdrowotnej z uwzględnieniem możliwości i potrzeb zdrowotnych podopiecznego,
MED.13.5.10)1) opisuje obszary promocji zdrowia i poziomy działań profilaktycznych,
MED.13.5.10)2) proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • charakteryzowanie kompetencji zawodowych terapeuty zajęciowego,

  • opisywanie etapów prowadzenia terapii zajęciowej ukierunkowanej na rozwijanie umiejętności społecznych,

  • aktywizowanie uczestnika warsztatów terapii zajęciowej poprzez propozycję udziału w działaniach terapeutycznych w pracowni kulinarnej,

  • planowanie terapii zajęciowej w pracowni kulinarnej według scenariusza zajęć,

  • wspomaganie treningu umiejętności społecznych podopiecznego w pracowni kulinarnej poprzez:

    • dostosowanie środowiska do jego potrzeb,

    • przygotowanie odpowiednich instrukcji,

    • budowanie relacji opartych na respektowaniu oczekiwań i emocji uczestnika warsztatów.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Osoba ucząca się może samodzielnie odtworzyć film edukacyjny i dokonać analizy informacji w nim zawartych.

Praca indywidualna

Film edukacyjny może zostać wykorzystany do opracowania przez osobę uczącą się:

  • mapy myśli na temat np. terapii zajęciowej prowadzonej w pracowni kulinarnej, etapów prowadzenia terapii w pracowni kulinarnej;

  • schematu lub grafu przedstawiającego np. badanie pacjenta i dokonywanie oceny poszczególnych aktywności uczestnika w pracowni kulinarnej;

  • broszury lub infografiki przedstawiającej np.:

    • przebieg zajęć w pracowni kulinarnej,

    • zasady prowadzenia zajęć w pracowni kulinarnej,

    • przygotowanie stanowiska pracy i składników do przyrządzenia posiłku;

  • diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, np. „Z jakimi problemami może spotkać się terapeuta zajęciowy podczas prowadzenia zajęć w pracowni kulinarnej?”.

Praca w grupach

Po obejrzeniu filmu edukacyjnego uczący się mogą po podzieleniu na cztery grupy wykorzystać materiał do opracowania:

  • lekcji odwróconej na temat np. możliwych problemów terapeuty zajęciowego w przygotowaniu zajęć w pracowni kulinarnej. Grupy opracowują plakaty na zadany temat przed przyjściem na zajęcia, podczas zajęć prezentują swoje prace. Nauczyciel na zajęciach inicjuje dyskusję na forum, podczas której omawiane są sposoby radzenia sobie z wyróżnionymi przez uczących się problemami;

  • schematu lub infografiki przedstawiających np.:

    • przebieg i sposób wykonania posiłku przez osobę starszą,

    • przebieg i sposób przyrządzenia posiłku przez osobę po amputacji ręki,

    • proces przygotowania uczestnika warsztatów terapii zajęciowej do zajęć kulinarnych;

  • zestawu pytań lub niedokończonych zdań dotyczących np. czynności lub umiejętności, których terapeuta zajęciowy może nauczyć uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni kulinarnej. Po wykonaniu zadania prowadzący sprawdza poprawność pytań lub zdań niedokończonych, a potem łączy grupy po dwie. Zaczyna się gra, w której grupy zadają sobie nawzajem pytania lub kończą zdania. Wygrywa ta grupa, która za poprawne odpowiedzi zdobywa więcej punktów;

  • scenariusza dotyczącego nauczania pacjenta konkretnej funkcji. Pacjentem może być:

    • dziecko z porażeniem mózgowym, uczone posługiwania się blenderem,

    • pacjent po amputacji kończyny górnej dominującej, uczony krojenia chleba,

    • osoba starsza, np. z demencją, uczona planowania czynności wykonywanych w celu przyrządzenia posiłku według przepisu,

    • dowolny uczestnik warsztatów terapii zajęciowej, uczony pieczenia brownie.

Nauczyciel udziela grupom informacji zwrotnej na temat wykonanego zadania. Może wykorzystać utworzone przez grupy scenariusze do przeprowadzenia symulacji na zajęciach.

Praca z całym zespołem

Wykorzystując na zajęciach film edukacyjny, osoby uczące się mogą brać udział w:

  • symulacji odzwierciedlającej np. przebieg badania pacjenta podczas zajęć w pracowni kulinarnej;

  • pokazie z instruktażem, podczas którego nauczyciel prezentuje na osobie uczącej się, która zgodziła się na udział w pokazie, jak nauczyć danej czynności lub umiejętności;

  • burzy mózgów, np. „Dokumentacja medyczna potrzebna do rozpoczęcia przez terapeutę zajęciowego pracy z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej w pracowni kulinarnej”, „Etapy przygotowania posiłku” (z uwzględnieniem utworzenia listy zakupów, dotarcia do sklepu, robienia zakupów itp.);

  • opracowaniu grafu lub schematu przedstawiającego np. zasady obowiązujące w pracowni kulinarnej, w tym:

    • regulamin,

    • zasady bezpieczeństwa i higieny pracy,

    • zasady udzielania pierwszej pomocy po oparzeniu lub skaleczeniu;

  • quizie na temat najważniejszych pojęć, które pojawiły się w filmie, np.: „możliwość swobodnego przemieszczania się”, „niepełnosprawność intelektualna”, „terapeuta zajęciowy”, „środowiskowy dom samopomocy”, „czynności dnia codziennego”, „trening kulinarny”, „cele zajęć”, „część wstępna zajęć”.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.

Materiał może być pomocny w:

  • tworzeniu schematu dotyczącego kolejnych etapów terapii prowadzonej w pracowni kulinarnej;

  • tworzeniu map myśli pozwalających pogłębić wiedzę na temat np.:

    • przygotowania stanowiska pracy,

    • przygotowania dokumentacji medycznej potrzebnej do rozpoczęcia przez terapeutę zajęciowego pracy z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej,

    • materiałów potrzebnych do analizowania postępów pracy uczestnika zajęć;

  • tworzeniu infografik prezentujących sposoby udzielania wsparcia uczestnikowi warsztatów terapii zajęciowej przez terapeutę zajęciowego podczas zajęć w pracowni kulinarnej czy dotyczących wyzwań terapeuty zajęciowego w pracy indywidualnej / pracy w diadzie / pracy w grupach wykonywanej w pracowni kulinarnej;

  • opracowaniu prezentacji multimedialnej, np. „Budowanie relacji opartych na respektowaniu oczekiwań i emocji uczestnika warsztatów”, „Charakterystyka zawodu terapeuty zajęciowego”;

  • przygotowaniu plakatu, np. instrukcji obsługi sprzętu znajdującego się w pracowni kulinarnej dla osoby, która nie potrafi czytać lub ma zdiagnozowane mózgowe zaburzenia widzenia;

  • opracowaniu fiszek z najważniejszymi pojęciami, które pojawiły się w filmie, np.: „możliwość swobodnego przemieszczania się”, „niepełnosprawność intelektualna”, „terapeuta zajęciowy”, „środowiskowy dom samopomocy”, „czynności dnia codziennego”, „trening kulinarny”, „cele zajęć”, „część wstępna zajęć”.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:

  • mapy myśli, np. „Jak terapeuta zajęciowy powinien przygotować się do zajęć kulinarnych?”, „Elementy oceny indywidualnej uczestnika warsztatów terapii zajęciowej w pracowni kulinarnej”;

  • zestaw pytań lub niedokończonych zdań dotyczących stanowiska pracy i dokumentacji medycznej potrzebnej do przeprowadzenia zajęć w pracowni kulinarnej;

  • infografikę przedstawiającą etapy przyrządzania deseru z galaretką i owocami lub ciasta marchewkowego przez osobę z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się wykorzystuje film edukacyjny, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał. W celu utrwalenia wiedzy uczący się opracowuje samodzielnie prezentację przedstawiającą etapy współpracy terapeuty zajęciowego z pacjentem na zajęciach poświęconych przyrządzeniu sałatki owocowej lub kremu czekoladowego.

Film edukacyjny pobudza kreatywność, aktywizuje uczącego się, pogłębia jego wiedzę i poszerza zainteresowania, a także pomaga w przygotowaniach do konkursów.

Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję na temat np. zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni kulinarnej, a nauczyciel jest obserwatorem.

Uczący się, którzy opanowali informacje zawarte w materiale multimedialnym, mogą poszerzyć swoją wiedzę poprzez analizę przypadku zaproponowaną przez nauczyciela. Opis dotyczyć może pacjenta z niepełnosprawnością, dla którego został przygotowany scenariusz zajęć w pracowni kulinarnej uwzględniający jego trudności w codziennym funkcjonowaniu. Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie nieprawidłowości w działaniu terapeuty zajęciowego oraz zaproponowanie możliwie jak najlepszych sposobów poradzenia sobie z określonymi problemami. Osoba ucząca się może spróbować dostosować poziom komunikatu do rozmówcy podczas przygotowania pacjenta do zajęć i omawiania planu pracy w pracowni kulinarnej. Uczący się opracowują własne schematy postępowania w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, które mogą mieć wpływ na zmianę funkcjonowania uczestnika w pracowni kulinarnej.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się zapoznają się bez presji czasu z przedstawionymi w materiale informacjami i notują etapy pracy lub pojęcia, które są niejasne. Omawiają je wspólnie z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe działania lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania. Dodatkowo nauczyciel może dopowiedzieć istotne rzeczy lub bardziej szczegółowo omówić błędny wybór, podając jego przykładowe konsekwencje, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się lepiej zapamiętać te informacje.

Uczący się opracowują infografikę lub plakat, na których umieszczają hasła związane z najważniejszymi informacjami dotyczącymi np. zbilansowanej diety.


Tytuł materiału multimedialnego

Trening budżetowy

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film instruktażowy „Trening budżetowy” zawiera informacje dotyczące:

  • przeliczania pieniędzy,

  • teoretycznego instruktażu obsługi bankomatu, na podstawie prezentacji przygotowanej przez terapeutę,

  • sporządzania listy najpotrzebniejszych artykułów spożywczych i odzieży na podstawie gazetek reklamowych z artykułami i ich cenami,

  • sporządzenia listy opłat comiesięcznych i wypełniania odpowiednich druków.

Uzupełnieniem filmu są informacje dotyczące kompetencji terapeuty zajęciowego oraz celu treningu budżetowego, a także:

  • wzór karty przebiegu zajęć,

  • wypełniona karta przebiegu zajęć,

  • scenariusz zajęć z terapii zajęciowej dla osoby chorującej na schizofrenię paranoidalną,

  • przykładowa karta pracy,

  • zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać, wypłacając gotówkę z bankomatu,

  • lista wypłat środków finansowych do treningu ekonomicznego,

  • karta rozliczeń treningu ekonomicznego.

Pozwolą one poznać nie tylko sposób pisania scenariusza, ale również pomogą uczącym się poszerzyć wiedzę dotyczącą dokumentacji związanej z prowadzeniem zajęć oraz rozwijać kompetencje w zakresie prawidłowego wypełnienia dokumentów uczestników warsztatów. W trakcie zajęć z uczącymi się warto odwołać się do tych informacji.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do zajęć związanych z tworzeniem i realizacją scenariusza dotyczącego terapii odbywającej się w pracowni czynności życia codziennego. Może on również stanowić podsumowanie zajęć poświęconych sposobowi prowadzenia treningu umiejętności społecznych. Film instruktażowy można też odtworzyć przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym, by przypomnieć podstawowe informacje.

Materiał jest powiązany z:

  • filmem edukacyjnym „Trening kulinarny”,

  • sekwencjami filmowymi „Higiena i gospodarstwo domowe”,

  • interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

    • zadanie typu prawda czy fałsz „Organizacja treningu budżetowego”,

    • dopasowanie elementów do schematu „Karta przebiegu terapii zajęciowej w treningu budżetowym”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)2) planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie etapów prowadzenia treningu budżetowego,

  • zapoznanie się z dokumentacją prowadzoną podczas zajęć rozwijających kompetencje ekonomiczne u podopiecznych,

  • poszerzenie wiadomości dotyczących treningu umiejętności społecznych z nauką treści ekonomicznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Film instruktażowy może zostać wykorzystany do przygotowania przez osobę uczącą się:

  • schematu lub grafu przedstawiającego np. instrukcję obsługi bankomatu, zawierającą symbole komunikacji alternatywnej;

  • broszury lub infografiki przedstawiającej np. korzyści dla uczestników warsztatów terapii zajęciowej z udziału w zajęciach związanych z treningiem budżetowym;

  • diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, np. „Błędy podczas planowania wydatków”;

  • plakatu, np. „O czym musi pamiętać terapeuta zajęciowy, przedstawiając uczestnikom warsztatów terapii zajęciowej podstawowe informacje dotyczące kredytów?”;

  • mapy myśli na temat np. dobierania narzędzi służących do przeprowadzenia treningu budżetowego z osobą z niepełnosprawnością intelektualną i ich dostosowania do potrzeb i możliwości podopiecznego.

Praca w grupach

Po obejrzeniu filmu instruktażowego uczący się mogą w dwu-, trzyosobowych grupach wykorzystać materiał do opracowania:

  • schematu lub infografiki przedstawiających np. przebieg zajęć ekonomicznych oraz rozliczenie zakupów przy wykorzystaniu karty treningu ekonomicznego;

  • zestawu pytań lub niedokończonych zdań, które dotyczą np. sporządzania listy wydatków. Po wykonaniu zadania prowadzący sprawdza poprawność pytań lub zdań niedokończonych, a potem łączy grupy po dwie. Zaczyna się gra, w której grupy zadają sobie nawzajem pytania lub kończą zdania. Wygrywa ta grupa, która za poprawne odpowiedzi zdobywa więcej punktów;

  • lekcji odwróconej na temat np. prawidłowego wypełniania karty przebiegu zajęć, które odbywają się w pracowni umiejętności społecznych, a dotyczą zakupu:

    • produktów potrzebnych do przyrządzenia obiadu,

    • odzieży zimowej,

    • prezentu na Dzień Matki.

  • drzewa decyzyjnego prezentującego sposoby udzielania wsparcia uczestnikowi warsztatów terapii zajęciowej podczas nauki zarządzania pieniędzmi.

Grupy przygotowują infografiki na zadany temat przed przyjściem na zajęcia, podczas zajęć prezentują swoje prace. Nauczyciel na zajęciach inicjuje dyskusję na forum, podczas której omawiane są sposoby realizacji pomysłów wyróżnionych przez uczących się oraz radzenia sobie ze wskazanymi przez nich trudnościami i błędami.

Praca z całym zespołem

Wykorzystując na zajęciach film instruktażowy, osoby uczące się mogą brać udział w:

  • pokazie z instruktażem, podczas którego nauczyciel prezentuje, jak:

    • krok po kroku nauczać liczenia pieniędzy,

    • obsługiwać bankomat,

    • wypełniać kartę przebiegu zajęć;

  • burzy mózgów na temat np. niezbędnych materiałów do przeprowadzenia treningu ekonomicznego z osobą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim;

  • opracowaniu grafu lub schematu przedstawiającego np. dokumentację medyczną;

  • opracowaniu scenariusza zajęć rozwijających kompetencje ekonomiczne u podopiecznych;

  • quizie na temat najważniejszych pojęć, które pojawiły się w filmie, np. „budowanie relacji”, „trening budżetowy”, „trening ekonomiczny”, „kształtowanie umiejętności”, „kształtowanie nawyków”;

  • symulacji odzwierciedlającej np. tworzenie scenariusza zajęć dla podopiecznego z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim lub umiarkowanym i przeprowadzenie z nim treningu budżetowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Film instruktażowy może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • utrwalania i porządkowania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.

Materiał może być pomocny w:

  • tworzeniu schematu, który prezentuje etapy postępowania terapeuty zajęciowego podczas treningu budżetowego dotyczącego dokonywania płatności kartą debetową;

  • tworzeniu map myśli pozwalających pogłębić wiedzę np. o zachowaniach i savoir‑vivrze w miejscach publicznych typu: sklep spożywczy, sklep odzieżowy, bank;

  • tworzeniu infografiki przedstawiającej np. materiały niezbędne do przeprowadzenia zajęć z obsługi bankomatu;

  • opracowaniu prezentacji multimedialnej lub plakatu na temat np. zastosowania komunikacji alternatywnej podczas treningu ekonomicznego;

  • tworzeniu fiszek z najważniejszymi pojęciami, które pojawiły się w filmie, np.: „budowanie relacji”, „trening budżetowy”, „trening ekonomiczny”, „kształtowanie umiejętności”, „kształtowanie nawyków”.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się opracowują w grupach:

  • mapy myśli dotyczące niezbędnych materiałów do przeprowadzenia, z wykorzystaniem komunikacji alternatywnej, treningu budżetowego, np. zamawiania obiadu w restauracji;

  • zestaw pytań lub zdań niedokończonych dotyczących treningu ekonomicznego z osobami z niepełnosprawnością intelektualną;

  • infografikę na temat przekazywania podstawowej wiedzy o obrocie pieniądza w środowisku lokalnym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się wykorzystuje film instruktażowy, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał. W celu utrwalenia wiedzy uczący się opracowuje samodzielnie prezentację przedstawiającą sposób postępowania terapeuty zajęciowego podczas nauki umiejętności kupowania w internecie.

Film instruktażowy pobudza kreatywność, aktywizuje uczącego się, pogłębia jego wiedzę i poszerza zainteresowania, a także pomaga w przygotowaniach do konkursów.

Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję na temat np. płatności dokonywanych za pomocą urządzeń elektronicznych typu: smartfon, smartwatch.

Uczący się, którzy opanowali informacje zawarte w materiale multimedialnym, mogą poszerzyć swoją wiedzę poprzez analizę przypadku zaproponowaną przez nauczyciela. Opis dotyczyć może osoby starszej, która nie potrafi kupować produktów przez internet. Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie etapów działania terapeuty zajęciowego podczas nauki płacenia za pomocą odpowiedniej aplikacji lub przelewem bankowym. Uczący się opracowują własne schematy postępowania w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, które mogą wystąpić podczas dokonywania takich płatności.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się zapoznają się bez presji czasu z przedstawionymi w materiale informacjami i notują etapy lub pojedyncze elementy, które są niejasne. Omawiają je wspólnie z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe fragmenty lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania. Dodatkowo nauczyciel może dopowiedzieć istotne rzeczy lub bardziej szczegółowo omówić błędny wybór, podając jego przykładowe konsekwencje, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się lepiej zapamiętać te informacje.

Uczący się opracowują schemat lub graf, na których umieszczają hasła związane np. z najważniejszymi elementami treningu ekonomicznego.


Tytuł materiału multimedialnego

Higiena i gospodarstwo domowe

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe zawierają informacje dotyczące:

  • treningu higienicznego, tj. mycia zębów; zaprezentowano tu:

    • zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zajęć,

    • prawidłowe techniki szczotkowania zębów,

    • rodzaje szczoteczek;

  • treningu obsługi sprzętu gospodarstwa domowego, tj. prania w pralce automatycznej; zaprezentowano tu:

    • segregację rzeczy,

    • dobór temperatury i programu prania oraz środków chemicznych,

    • symbole znajdujące się na ubraniach,

    • zasady bezpieczeństwa;

  • treningu posługiwania się żelazkiem – prasowania koszuli; zaprezentowano tu:

    • funkcje urządzenia,

    • programy prasowania,

    • symbole znajdujące się na ubraniach,

    • instrukcję prasowania i obsługi żelazka,

    • zasady bezpieczeństwa.

Uzupełnieniem filmu są informacje związane z daną tematyką instruktażu, m.in.:

  • zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać podczas mycia zębów,

  • zalety dbania o higienę jamy ustnej,

  • rodzaje past do zębów,

  • ćwiczenie dotyczące higieny jamy ustnej,

  • znaczenie symboli stosowanych na metkach ubrań,

  • instrukcja obsługi pralki,

  • przykładowe programy pralki automatycznej,

  • zasady bezpieczeństwa podczas posługiwania się żelazkiem,

  • ostrzeżenia,

a także ćwiczenie do każdej sekwencji filmowej sprawdzające wiedzę osoby uczącej się.

Ponadto zaprezentowano dokumentację związaną z wykonywaniem czynności zawodowych. Istnieje też możliwość pobrania scenariusza zajęć grupowych w pracowni gospodarstwa domowego.

Dzięki sekwencjom filmowym osoba ucząca się może zapoznać się z podstawowymi informacjami o pracy terapeuty zajęciowego w pracowni higieny i gospodarstwa domowego. Materiały multimedialne pomagają poszerzyć wiedzę dotyczącą dokumentacji związanej z prowadzeniem zajęć oraz rozwijać kompetencje w zakresie prawidłowego wypełniania dokumentów uczestników warsztatów. W trakcie zajęć z uczącymi się warto odwołać się do tych informacji.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do zajęć związanych z planowaniem, tworzeniem i realizacją scenariusza dotyczącego terapii odbywającej się w pracowni czynności życia codziennego. Może on również stanowić podsumowanie zajęć poświęconych sposobowi prowadzenia treningu higieny lub nauki umiejętności w pracowni życia codziennego. Sekwencje filmowe można też odtworzyć przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym, by przypomnieć podstawowe informacje.

Materiał jest powiązany z:

  • filmem edukacyjnym „Trening kulinarny”,

  • filmem instruktażowym „Trening budżetowy”,

  • interaktywnym materiałem sprawdzającym:

    • zadanie dobierania w pary „Zadania podopiecznego w treningach”,

    • zadanie z lukami „Poprawne przeprowadzanie treningu higienicznego”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)3) planuje zajęcia z zakresu edukacji prozdrowotnej z uwzględnieniem możliwości i potrzeb zdrowotnych podopiecznego,
MED.13.5.10)1) opisuje obszary promocji zdrowia i poziomy działań profilaktycznych,
MED.13.5.10)2) proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki,
MED.13.6.7)1) opisuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego,
MED.13.6.7)2) planuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie się z różnymi rodzajami treningów w ramach treningu umiejętności społecznych, tj. z treningiem higienicznym czy obsługą sprzętu gospodarstwa domowego, m.in. żelazka,

  • przedstawianie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas treningu umiejętności społecznych,

  • omawianie różnych rodzajów treningu wykorzystywanych w pracy terapeuty zajęciowego,

  • analizowanie elementów scenariusza zajęć prowadzonych w pracowni gospodarstwa domowego,

  • przedstawianie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych przez terapeutę zajęciowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Sekwencje filmowe mogą zostać wykorzystane do przygotowania przez osobę uczącą się:

  • mapy myśli na temat np. różnych rodzajów treningu w pracowni higieny i gospodarstwa domowego czy narzędzi wykorzystywanych do pracy z uczestnikiem warsztatów terapii zajęciowej w pracowni czynności życia codziennego;

  • schematu lub grafu przedstawiającego posługiwanie się żelazkiem parowym, odkurzaczem, mopem;

  • gry dydaktycznej dotyczącej np. narzędzi i sprzętów, które mogą zostać wykorzystane podczas zajęć w pracowni czynności życia codziennego;

  • broszury lub infografiki na temat np. znaczenia lub etapów sprzątania pokoju czy mieszkania albo wykonywania różnych czynności higienicznych, m.in. mycia ciała;

  • diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, przedstawiającego np. trudności w nauce obsługi sprzętu do stylizacji włosów.

Praca w grupach

Po obejrzeniu sekwencji filmowych uczący się mogą w dwu-, trzyosobowych grupach wykorzystać materiał do przygotowania zadań dla pozostałych grup, np. zadania polegającego na opisaniu studium przypadku i określeniu trudności pacjenta z niepełnosprawnością intelektualną będącego pacjentem oddziału neurologicznego oraz dobraniu rodzaju treningu z zakresu umiejętności społecznych do potrzeb pacjenta. Grupy przygotowują własne opisy przypadku, a następnie wymieniają się losowo opracowaniami. Do wylosowanego opisu grupy tworzą scenariusz treningu umiejętności społecznych, odpowiedniego dla danego przypadku, a potem prezentują swoje pomysły na forum.

Osoby uczące się mogą wspólnie obejrzeć wybraną przez nauczyciela sekwencję filmową oraz wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem zawodowym. Mogą przygotować w grupach czteroosobowych np.:

  • lekcję odwróconą dotyczącą wykorzystania skal ADL i IADL w pracowni czynności życia codziennego;

  • grę dydaktyczną w formie symulacji, podczas której osoby uczące się odgrywają rolę terapeuty zajęciowego i pacjenta (na podstawie studium przypadku przygotowanego przez nauczyciela), realizując zajęcia np. z obsługi zmywarki lub w ramach treningu czystości;

  • pytania dotyczące zespołu interdyscyplinarnego i problemy do rozwiązania: nauczyciel dzieli uczących się na lekarzy, terapeutów zajęciowych, pedagogów i psychologów. Ich zadaniem jest opracowanie dla uczestnika warsztatów terapii zajęciowej pozbawionego kończyny górnej prawej planu nauki obsługi urządzenia, np. suszarki, w pracowni gospodarstwa domowego;

  • schemat lub infografikę ilustrujące np. postępowanie terapeuty zajęciowego korzystającego z symboli PCS podczas nauki obsługi odkurzacza;

  • zestaw pytań lub niedokończonych zdań, które dotyczą np. ograniczeń w zakresie posługiwania się sprzętem RTV i AGD.

Praca z całym zespołem

Uczący się wspólnie oglądają sekwencje filmowe w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania odnoszące się do zagadnień poruszonych w filmach.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia treści przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:

  • opracowanie scenariusza zajęć poświęconych higienie osobistej, np.:

    • myciu włosów,

    • myciu ciała po zajęciach sportowych,

    • używaniu środków higieny osobistej;

  • burzę mózgów na temat np. potrzeb osoby po udarze mózgu (opis studium przypadku przygotowanego przez nauczyciela) i możliwości ich zaspokajania podczas zajęć w pracowni gospodarstwa domowego;

  • opracowanie grafu lub schematu przedstawiającego np. sposoby wkładania i ściągania skarpetek;

  • gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera, związane ze sprzętem i narzędziami wykorzystywanymi w pracowni czynności życia codziennego,

  • mapę pojęciową, np. opisywanie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – pojęć dotyczących treningu higieny jamy ustnej lub treningu czystości;

  • śnieżną kulę lub grę korzystającą z metody sześciu myślowych kapeluszy, np. „Co rozumiesz pod pojęciem »trening czystości«?”;

  • grę dydaktyczną, np. identyfikowanie rodzaju treningu umiejętności społecznych na podstawie wylosowanego fragmentu wywiadu z pacjentem lub jego oceny funkcjonalnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Film instruktażowy może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • utrwalania i porządkowania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z terapią zajęciową.

Materiał może być pomocny w:

  • tworzeniu schematu prezentującego kolejność omawiania przez terapeutę zajęciowego czynności wykonywanych np. podczas wiązania włosów w kucyk;

  • tworzeniu map myśli pozwalających pogłębić wiedzę np. o zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni czynności życia codziennego;

  • tworzeniu infografik dotyczących np. sposobów i zasad postępowania w przypadku porażenia prądem podczas obsługiwania czajnika;

  • opracowaniu prezentacji multimedialnej lub plakatu, np. „Trening sprzątania mieszkania – na co zwrócić uwagę?”.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:

  • mapy myśli, np. „Czynności higieniczne – różne sposoby treningu”,

  • zestaw pytań lub niedokończonych zdań dotyczących trudności pacjentów w pracowni gospodarstwa domowego,

  • infografikę na temat nietrzymania moczu u osób starszych i sposobach dbania o godność pacjenta,

  • plakat dotyczący np. potrzeb pacjenta z porażeniem mózgowym i dostosowania treningu czystości do podopiecznego pod kątem jego możliwości funkcjonalnych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się wykorzystuje sekwencje filmowe, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał. W celu utrwalenia wiedzy uczący się opracowuje samodzielnie prezentację przedstawiającą trening czystości u dziecka z autyzmem oraz ilustrującą kontrakt terapeutyczny pomiędzy terapeutą zajęciowym a opiekunem prawnym dziecka.

Sekwencje filmowe pobudzają kreatywność, aktywizują uczącego się, pogłębiają jego wiedzę i poszerzają zainteresowania, a także pomagają w przygotowaniach do konkursów.

Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję na temat np. zasad prowadzenia treningu higieny u osób mających nadwrażliwość taktylną i nieakceptujących wody lub mokrych ubrań, a nauczyciel jest obserwatorem.

Uczący się, którzy opanowali informacje zawarte w materiale multimedialnym, mogą poszerzyć swoją wiedzę poprzez analizę przypadku zaproponowaną przez nauczyciela. Opis dotyczyć może uczestnika terapii zajęciowej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym oraz planu terapii (zawierającego błędy) dla tej osoby. Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie nieprawidłowości pojawiających się w planie oraz zaproponowanie rozwiązania problemów. W następnym kroku osoba ucząca się ma przygotować scenariusz zajęć w pracowni higieny i gospodarstwa domowego dostosowany do poziomu funkcjonowania pacjenta. Uczący się opracowują własne schematy postępowania w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, które mogą mieć wpływ na zmianę planu terapii lub przebiegu zajęć.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się zapoznają się bez presji czasu z przedstawionymi w materiale treningami i notują etapy lub pojedyncze elementy, które są niejasne. Omawiają je wspólnie z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe sekwencje lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania. Dodatkowo nauczyciel może dopowiedzieć istotne rzeczy lub bardziej szczegółowo omówić błędny wybór, podając jego przykładowe konsekwencje, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się lepiej zapamiętać te informacje.

Uczący się opracowują mapę myśli lub plakat, na których umieszczają hasła związane np. ze strategiami przekazywania informacji lub instruowania podczas treningu higieny osobistej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Wyposażenie pracowni kulinarnej”

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się ma pogrupować przykładowe elementy wyposażenia pracowni kulinarnej do trzech kategorii. Jest to zdanie łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy w całym zespole.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Trening kulinarny”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)2) planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego,
MED.13.5.10)2) proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Cechy pracowni kulinarnej”

Opis materiału sprawdzającego

Osoba ucząca się wskazuje właściwe sformułowania w dwóch zdaniach dotyczących wyposażenia pracowni kulinarnej. Jest to zadanie łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z film edukacyjny „Trening kulinarny”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)2) planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego,
MED.13.5.10)2) proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Organizacja treningu budżetowego”

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się ma określić, czy podanych dziesięć zdań to zdania prawdziwe czy fałszywe. Jest to zadanie średnio trudne.

Zadanie tematycznie powiązane jest z zagadnieniami dotyczącymi organizacji treningu budżetowego dla uczestnika warsztatów terapii zajęciowej.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z filmem instruktażowym „Trening budżetowy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)2) planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Karta przebiegu terapii zajęciowej w treningu budżetowym”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera fragment karty przebiegu zajęć. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie elementów do schematu. Jest to zadanie łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z filmem instruktażowym „Trening budżetowy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)2) planuje treningi umiejętności społecznych dostosowane do możliwości i potrzeb podopiecznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Zadania podopiecznego w treningach”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera sześć elementów: nazwy rodzajów treningu i opisy wykonywanych podczas niego czynności. Elementy te należy połączyć w pary. Jest to zadanie łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z sekwencjami filmowymi „Higiena i gospodarstwo domowe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.10)1) opisuje obszary promocji zdrowia i poziomy działań profilaktycznych,
MED.13.5.10)2) proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki,
MED.13.6.7)1) opisuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego,
MED.13.6.7)2) planuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Poprawne przeprowadzanie treningu higienicznego”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera fragment tekstu dotyczącego nauki prawidłowego szczotkowania zębów, która jest prowadzona podczas treningu higienicznego. Osoba ucząca się uzupełnia cztery luki w tekście. Jest to zadanie średnio trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z sekwencjami filmowymi „Higiena i gospodarstwo domowe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.13.5.7)1) rozróżnia rodzaje treningów umiejętności społecznych,
MED.13.5.7)3) planuje zajęcia z zakresu edukacji prozdrowotnej z uwzględnieniem możliwości i potrzeb zdrowotnych podopiecznego,
MED.13.5.10)1) opisuje obszary promocji zdrowia i poziomy działań profilaktycznych,
MED.13.5.10)2) proponuje działania w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki,
MED.13.6.7)1) opisuje sposoby zaspokajania potrzeb fizjologicznych w ramach indywidualnych treningów czynności dnia codziennego.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału