Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Stosowanie podstaw ochrony środowiska w zawodzie technik ochrony środowiska.

CHM.05. Ocena stanu środowiska , planowanie i realizacja zadań w ochronie środowiska - Technik ochrony środowiska 325511

Przewodnik dla uczącego się

Wprowadzenie

Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia i składa się z następujących elementów.

8

Spis treści

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Zapoznajmy się:

1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

Tytuł e‑materiału: Stosowanie podstaw ochrony środowiska w zawodzie technik ochrony środowiska.
Nazwa i symbol cyfrowy zawodów, w których e‑materiały mogą być wykorzystane: Technik ochrony środowiska 325511.
Kod i nazwa kwalifikacji: CHM.05 Ocena stanu środowiska, planowanie i realizacja zadań w ochronie środowiska.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CHM.05 Ocena stanu środowiska, planowanie i realizacja zadań w ochronie środowiska:
- monitorowania poziomu zanieczyszczeń powietrza, wód i gleb,
- oceny stanu powietrza, wód i gleb,
- planowania i prowadzenia gospodarki odpadami,
- planowania i realizacji działań na rzecz ochrony, w zawodzie: technik ochrony środowiska 325511.

Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się pojęcia i elementy środowiska przyrodniczego oraz ich charakterystykę. Określenie rodzaju wód powierzchniowych i podziemnych, zapoznanie się z klasyfikacją gleb, warunkami klimatycznymi i zasadami powstawania fal akustycznych. E‑materiał ma wspomóc uczącego się w ocenie stanu środowiska, planowaniu i realizacji zadań w ochronie środowiska.
Dodatkowo e‑materiał zawiera część ćwiczeniową w formie opracowania przez ucznia prostych zadań interaktywnych. Materiał jest też wzbogacony Interaktywnym testem ćwiczeniowym – sprawdzającym zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz interaktywnym słownikiem pojęć, zawierającym podstawowe terminy związane z pracą, jako technik ochrony środowiska.
Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych materiałów, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

3.1

3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje e‑materiały, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych. E‑materiał: Stosowanie podstaw ochrony środowiska w zawodzie technik ochrony środowiska, składa się z dwóch elementów multimedialnych:

Film edukacyjnyD9gm6QUf3Film edukacyjny: Rodzaje wód powierzchniowych i podziemnych,
Film edukacyjnyD15lt47L3Film edukacyjny: Procesy i zjawiska zachodzące w atmosferze,
Plansza interaktywnaD1F2KTrRTPlansza interaktywna: Klasyfikacja gleb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3.2

3.2. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD1FwnV4QbInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuD18WcPnVBSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaDOxEzyj0mPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięD19yetg9mPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaDHgQx9h2lNetografia i bibliografia

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Opis zawartości merytorycznej e- materiału i powiązania między jego elementami

W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:

Film edukacyjnyD9gm6QUf3Film edukacyjny: Rodzaje wód powierzchniowych i podziemnych – prezentuje informacje dotyczące rodzajów wód powierzchniowych i podziemnych oraz ich cechy. Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma możliwość zapoznania się z filmem przedstawiającym podział wód, a także zawierającym informacje na temat aktualnych akt prawnych w zakresie ich klasyfikacji.

Efekty kształcenia oraz kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego:
-CHM.05.2. Podstawy ochrony środowiska,
-CHM.05.2.3) charakteryzuje rodzaje wód podziemnych i powierzchniowych,
-CHM.05.2.10) stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony i kształtowania środowiska.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
-określenie nazwy zawodu oraz kompetencji,
-prezentacja rodzajów wód powierzchniowych i ich cechy.

Film edukacyjnyD15lt47L3Film edukacyjny: Procesy i zjawiska zachodzące w atmosferze – prezentuje informacje dotyczące procesów i zjawisk zachodzący w atmosferze. Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma możliwość zapoznania się z filmem przedstawiającym informacje o warunkach klimatycznych i ich charakterystyki, a także klimatu akustycznego.

Efekty kształcenia oraz kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego:
-CHM.05.2. Podstawy ochrony środowiska,
-CHM.05.5.charakteryzuje warunki klimatyczne,
-CHM.05.6. charakteryzuje klimat akustyczny.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- warstwy atmosfery ziemskiej,
-charakterystyka warstw atmosfery ziemskiej,
-skład powietrza atmosferycznego,
-procesy zachodzące w atmosferze,
-zjawiska zachodzące w atmosferze,
-charakterystyka procesów zachodzących w atmosferze,
-charakterystyka zjawisk zachodzących w atmosferze,
-zasady powstawania i emisji fal akustycznych,
-klimat akustyczny – jego cechy,
-źródła i rodzaje hałasu i drgań.

Plansza interaktywnaD1F2KTrRTPlansza interaktywna: Klasyfikacja gleb – przedstawia rodzaje i cechy charakterystyczne poszczególnych rodzajów gleb, ich właściwości, oraz klasyfikację gleboznawczą gruntów. Uczeń, korzystając z danego materiału multimedialnego, może pracować w swoim tempie – przeglądać, zatrzymywać, powtarzać materiał wraz z komentarzem tekstowym.

Efekty kształcenia oraz kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego:
-CHM.05.2. Podstawy ochrony środowiska,
-CHM.05.4. klasyfikuje gleby.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
-klasyfikacja gleb,
-klasyfikacja zasobów glebowych świata (WRB- ang. World Reference Base for Soil Resources),
-tabela klas gruntu.

Uczeń korzystając z danego materiału multimedialnego, może pracować w swoim tempie – przeglądać, zatrzymywać, powtarzać materiał audiowizualny wraz z komentarzem tekstowym (dydaktycznym).

Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału. Jest to nowoczesna pomoc dydaktyczna wspomagająca proces uczenia się/nauczania. Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość obrazującą ocenę stanu środowiska oraz planowanie i realizacje zadań w ochronie środowiska. Wiedza i umiejętności nabyte podczas oglądania Filmów edukacyjnych oraz analizy Planszy interaktywnej będą bardzo przydatne w zrozumieniu warunków klimatycznych, wód podziemnych i powierzchniowych oraz klasyfikacji gleb. Po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi masz możliwość wykonania ćwiczeń w formie Interaktywnych materiałów sprawdzających, w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy. W Interaktywnych materiałach sprawdzających znajduje się test ćwiczeniowy stanowiący podsumowującą całość pracy z e‑materiałem oraz ćwiczenia powiązane z danymi materiałami. Obudowa dydaktyczna w formie: Słownika pojęć, Netografii i Bibliografii warunkuje proces samokształcenia uczącego się.

E‑materiał pełni rolę pomocy dydaktycznej dla uczących się zawodu: technik ochrony środowiska. Służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczącym się treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.

E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, nauczyciela, oraz pracodawców zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, oraz pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia

5.1

5.1. Instrukcja dla uczącego się

Drogi uczniu!

Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możecie korzystać ucząc się sami, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.

Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania oraz czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.

Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możecie wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być dla Ciebie wyjściem do własnego dalszego doskonalenia się.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.2

5.2. Jak korzystać z e‑materiału?

Drodzy uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.
Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Was do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.
Podajemy Wam kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:

Zrób własne notatki - w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach pdf, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili, lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek.
Aby przygotować notatkę należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.

Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału. Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń‑skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia oraz poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.

Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyśpieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek.
Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim burkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo‑myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu.
Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.

Drogi uczniu, z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać podczas własnej, indywidualnej nauce, np.:
- Film edukacyjnyD9gm6QUf3Film edukacyjny: Rodzaje wód powierzchniowych i podziemnych – prezentuje informacje dotyczące rodzajów wód powierzchniowych i podziemnych oraz ich cechy. Na podstawie tego medium możesz przygotować własne fiszki, w których umieścisz ważne dla siebie informacje. 
- Film edukacyjnyD15lt47L3Film edukacyjny: Procesy i zjawiska zachodzące w atmosferze – prezentuje informacje dotyczące warunków klimatycznych i ich charakterystyki oraz zjawisk i procesów zachodzących w atmosferze, a także klimatu akustycznego. Przy pomocy tego medium możesz opracować własną mapę myśli, w której rozpiszesz kluczowe zagadnienia poruszane w Filmie edukacyjnym.
- Plansza interaktywnaD1F2KTrRTPlansza interaktywna: Klasyfikacja gleb – przedstawia rodzaje i cechy charakterystyczne poszczególnych rodzajów gleb, ich właściwości, oraz klasyfikację gleboznawczą gruntów.Na podstawie tego medium możesz stworzyć własne notatki, w których wypiszesz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy bądź nagrać własną notatkę audio.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale masz możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco‑sprawdzających:

- Test ćwiczeniowy. Tytuł: Stosowanie podstaw ochrony środowiska w zawodzie technik ochrony środowiska – składający się z 20 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę w zakresie zagadnień e‑materiału przygotowuje do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym.
- Ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możecie spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbujcie się sprawdzić, zachęcamy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Minimalne wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści