Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Zapylacze

ROL.03. Prowadzenie produkcji pszczelarskiej – technik pszczelarz 314206

ROL.09. Organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej i pszczelarskiej – technik pszczelarz 314206

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik pszczelarz (kod cyfrowy zawodu 314206), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych, w tym szczególnie zakładania i prowadzenia gospodarstwa pszczelarskiego, organizowania i kierowania gospodarstwem pszczelarskim.

  • Przedstawisz formy życia i hodowli zapylaczy upraw innych niż pszczoła miodna – trzmieli oraz pszczoły murarki ogrodowej. Umożliwi ci to wspieranie procesu zapylania we własnym zakresie, bez konieczności współpracy z gospodarstwem pasiecznym, oraz pozwoli na zapylanie w tunelach, gdzie pszczoła miodna gorzej sobie radzi.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Dzikie zapylaczeD12REPs5XFilm edukacyjny Dzikie zapylacze

Praca z filmem edukacyjnym umożliwi ci wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozróżnianie dziko żyjących pszczołowatych,

  • charakteryzowanie gospodarczego wykorzystania dziko żyjących pszczołowatych,

  • charakteryzowanie budowy gniazd dziko żyjących pszczołowatych.

Film instruktażowy Hodowla murarki ogrodowejDE1VLbPBIFilm instruktażowy Hodowla murarki ogrodowej

Praca z filmem instruktażowym umożliwi ci wykształcenie następujących umiejętności:

  • organizowanie zakładania gniazd dziko żyjących pszczołowatych,

  • organizowanie chowu dziko żyjących pszczołowatych,

  • planowanie wykorzystania dziko żyjących pszczołowatych do zapylania.

Infografika Trzmiele – hodowla, biologia i rozmnażanieDFaGpDaOhInfografika Trzmiele – hodowla, biologia i rozmnażanie

Praca z infografiką umożliwi ci wykształcenie następujących umiejętności:

  • organizowanie zakładania gniazd dziko żyjących pszczołowatych,

  • organizowanie chowu dziko żyjących pszczołowatych,

  • planowanie wykorzystania dziko żyjących pszczołowatych do zapylania.

Infografika Murarka ogrodowa – hodowla, biologia i rozmnażanieD144gP8e0Infografika Murarka ogrodowa – hodowla, biologia i rozmnażanie

Praca z infografiką umożliwi ci wykształcenie następujących umiejętności:

  • organizowanie zakładania gniazd dziko żyjących pszczołowatych,

  • organizowanie chowu dziko żyjących pszczołowatych,

  • planowanie wykorzystania dziko żyjących pszczołowatych do zapylania.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDiUvLAof7Interaktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu tematu: Zapylacze.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD11Haw6UCSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD1GdznHUyPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD1Am20ogsPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDr49sSL0ENetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej zapylaczy.

Instrukcja użytkowaniaD3nrXUZqLInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej. Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Dzikie zapylacze z ćwiczeniami 1, 6, 8, 9, 10 i 11,

  • film instruktażowy Hodowla murarki ogrodowej z ćwiczeniami 5 i 7,

  • infografika Trzmiele – hodowla, biologia i rozmnażanie z ćwiczeniami 2 i 3,

  • infografika Murarka ogrodowa – hodowla, biologia i rozmnażanie z ćwiczeniem 4.

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań.

1. Film edukacyjny

Zapoznaj się z treścią filmu edukacyjnego Dzikie zapylacze. Przygotuj na jego podstawie notatkę graficzną, np. metodą sketchnotingu lub mapy myśli, w której zawrzesz najważniejsze informacje na temat gatunków pszczół obecnych na terenach Polski, ich typów i zwyczajów, czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na ich występowanie i rozmnażanie. Umieść notatkę w widocznym miejscu w swoim domu, tak aby przypominać sobie jej treść przez jakiś czas, aż zapamiętasz zawarte w niej informacje.

2. Film instruktażowy + infografika

Zapoznaj się z materiałami multimedialnymi zamieszczonymi w e‑materiale, poświęconymi murarce ogrodowej: filmem instruktażowym Hodowla murarki ogrodowej oraz infografiką Murarka ogrodowa – hodowla, biologia i rozmnażanie. Następnie przygotuj konspekt gry edukacyjnej dotyczącej biologii, hodowli i rozmnażania murarki ogrodowej. Nie może to być jednak zwykły quiz (ale quiz może być częścią gry). Gra powinna mieć stopniowalną trudność i etapy. Możesz przygotować swoją grę dla indywidualnych graczy lub drużyn. Konspekt gry powinien zawierać zasady gry i przykłady pytań/zadań. W kolejnym kroku przygotuj pełną wersję gry, z opracowanymi zadaniami.

3. Infografika

Zapoznaj się z treścią infografiki Trzmiele – hodowla, biologia i rozmnażanie. Twoim zadaniem będzie przygotowanie plakatu poświęconego trzmielom. Sam/Sama decydujesz o tym, jakie informacje zamieścić na plakacie. Selekcjonuj informacje i ustal ich wagę, rozmieszczając je na swojej pracy. Możesz użyć własnoręcznie wykonanych rysunków lub zdjęć wydrukowanych z internetu oraz grafik wyciętych z czasopism. Powieś plakat w swoim pokoju, aby utrwalać jego treść.

Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat zapylaczy zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści