Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik pszczelarz (kod cyfrowy zawodu 314206): zakładanie i prowadzenie gospodarstwa pszczelarskiego, organizowanie i kierowanie gospodarstwem pszczelarskim. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących form życia i hodowli zapylaczy upraw innych niż pszczoła miodna, czyli trzmieli oraz pszczoły murarki ogrodowej. Umożliwi to wspieranie procesu zapylania we własnym zakresie, bez konieczności współpracy z gospodarką pasieczną, oraz zapylanie w tunelach, gdzie pszczoła miodna gorzej sobie radzi.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.03. Prowadzenie produkcji pszczelarskiej oraz ROL.09. Organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej i pszczelarskiej:
ROL.03. Prowadzenie produkcji pszczelarskiej oraz ROL.09. Organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej i pszczelarskiej
Osoba ucząca się:
ROL.03.6) charakteryzuje zasady prowadzenia chowu dziko żyjących pszczołowatych;
ROL.09.8) interpretuje zasady organizowania chowu dziko żyjących pszczołowatych.
Kryteria weryfikacji dla powyższych efektów kształcenia:
Osoba ucząca się:
ROL.03.6.1) rozróżnia dziko żyjące pszczołowate;
ROL.03.6.3) charakteryzuje budowę gniazd dziko żyjących pszczołowatych;
ROL.03.6.4) charakteryzuje gospodarcze wykorzystanie dziko żyjących pszczołowatych;
ROL.03.6.5) charakteryzuje chów dziko żyjących pszczołowatych;
ROL.09.8.1) organizuje zakładanie gniazd dziko żyjących pszczołowatych;
ROL.09.8.2) organizuje chów dziko żyjących pszczołowatych;
ROL.09.8.3) planuje wykorzystanie dziko żyjących pszczołowatych do zapylania.
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film edukacyjny Dzikie zapylaczeFilm edukacyjny Dzikie zapylacze
Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
rozróżnianie dziko żyjących pszczołowatych,
charakteryzowanie gospodarczego wykorzystania dziko żyjących pszczołowatych,
charakteryzowanie budowy gniazd dziko żyjących pszczołowatych.
Film instruktażowy Hodowla murarki ogrodowejFilm instruktażowy Hodowla murarki ogrodowej
Praca z filmem instruktażowym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
organizowanie zakładania gniazd dziko żyjących pszczołowatych,
organizowanie chowu dziko żyjących pszczołowatych,
planowanie wykorzystania dziko żyjących pszczołowatych do zapylania.
Infografika Trzmiele – hodowla, biologia i rozmnażanieInfografika Trzmiele – hodowla, biologia i rozmnażanie
Praca z infografiką wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
organizowanie zakładania gniazd dziko żyjących pszczołowatych,
organizowanie chowu dziko żyjących pszczołowatych,
planowanie wykorzystania dziko żyjących pszczołowatych do zapylania.
Infografika Murarka ogrodowa – hodowla, biologia i rozmnażanieInfografika Murarka ogrodowa – hodowla, biologia i rozmnażanie
Praca z infografiką wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
organizowanie zakładania gniazd dziko żyjących pszczołowatych,
organizowanie chowu dziko żyjących pszczołowatych,
planowanie wykorzystania dziko żyjących pszczołowatych do zapylania.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wiedzy dotyczącej zapylaczy.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej zapylaczy.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Dzikie zapylacze
Film edukacyjny
- Trzmiele – hodowla, biologia i rozmnażanie
Infografika
- Murarka ogrodowa – hodowla, biologia i rozmnażanie
Infografika
- Hodowla murarki ogrodowej
Film instruktażowy
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film edukacyjny Dzikie zapylacze z ćwiczeniami 1, 6, 8, 9, 10 i 11,
film instruktażowy Hodowla murarki ogrodowej z ćwiczeniami 5 i 7,
infografika Trzmiele – hodowla, biologia i rozmnażanie z ćwiczeniami 2 i 3,
infografika Murarka ogrodowa – hodowla, biologia i rozmnażanie z ćwiczeniem 4.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
Praca uczniów poza zajęciami
1. Film edukacyjny
Przed zajęciami uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym pt. Dzikie zapylacze. Ich zadaniem jest przygotowanie prezentacji na temat gatunków pszczół obecnych na terenach Polski, ich typów i zwyczajów, czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na ich występowanie i rozmnażanie. Nauczyciel może podzielić klasę na grupy i przydzielić im różne tematycznie części prezentacji, tak aby treść się nie powtarzała, lub zadać im przygotowanie prezentacji na ten sam temat w celu porównania efektów pracy poszczególnych grup. Przy podziale na grupy nauczyciel powinien zadbać o ich różnorodność i podkreślić, że uczniowie powinni podzielić między siebie obowiązki, czyli przydzielić sobie poszczególne zadania.
Prezentacje są przedstawiane na początku lekcji. Nauczyciel zwraca uwagę na ich merytorykę, zaangażowanie wszystkich członków zespołów, sposób przedstawienia treści, wyczerpanie tematu i – jeśli jest to prezentacja multimedialna – estetykę wykonania. Po prezentacjach nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej, zwracając uwagę na mocne i słabe strony ich pracy.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Film instruktażowy oraz infografika
Uczniowie pracują w parach. Ich zadaniem jest zapoznanie się z materiałami multimedialnymi poświęconymi murarce ogrodowej: filmem instruktażowym Hodowla murarki ogrodowej oraz infografiką Murarka ogrodowa – hodowla, biologia i rozmnażanie. Następnie uczniowie przygotowują konspekt gry edukacyjnej dotyczącej biologii, hodowli i rozmnażania murarki ogrodowej. Nie może to być jednak zwykły quiz (ale quiz może być częścią gry). Gra powinna mieć stopniowalną trudność i etapy. Poszczególne pary powinny przygotować gry dla: 1) indywidualnych graczy, 2) drużyn lub 3) całego zespołu klasowego. Konspekt gry powinien zawierać zasady gry i przykłady pytań/zadań. Pełną wersję gry, z opracowanymi zadaniami, uczniowie przygotują po zajęciach w ramach pracy domowej. Może ona następnie zostać zaprezentowana podczas następnych zajęć.
Uczniowie prezentują swoje konspekty na forum klasy, jednak – jeśli chcą zachować element zaskoczenia lub ich gra tego wymaga – mogą poprosić nauczyciela o zachowanie tajemnicy na tym etapie planowania gry.
2. Infografika
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Uczniowie zapoznają się z infografiką Trzmiele – hodowla, biologia i rozmnażanie. Ich zadaniem jest przygotowanie plakatu poświęconego trzmielom. Uczniowie sami decydują o tym, jakie informacje zamieścić na plakacie. Selekcjonują informacje i ustalają ich wagę, rozmieszczając je na plakacie. Przed zajęciami warto poprosić uczniów o przygotowanie zdjęć trzmieli (wydruki, zdjęcia z czasopism), tak aby plakaty były ciekawie zilustrowane. Ważne, żeby uprzedzić uczniów o pracy plastycznej, aby przynieśli ze sobą również przybory takie jak: nożyczki, kolorowy papier, flamastry, kartki z bloku technicznego odpowiedniego rozmiaru. Plakaty powinny zostać wyeksponowane np. w sali klasowej, na korytarzu lub w bibliotece szkolnej, po to aby inne klasy mogły się zapoznać z ich treścią.
3. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Ćwiczenia zawarte w materiale mogą posłużyć uczniom do stworzenia gry, której konspekt mają przygotować na zajęciach.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów, dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. Na przykład podczas oglądania filmu można zaproponować uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się podział filmu na części, tak aby mogli przyswoić materiał w sposób dla siebie najkorzystniejszy. Uczniowie z dysleksją podczas pracy wymagającej pisania (np. przygotowywania plakatu) mogą otrzymać zadania polegające na podsumowywaniu pracy lub wykonywaniu ilustracji. Uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania i przydzielone obowiązki, tak aby czuli się potrzebni i odpowiedzialni.
Z kolei uczniowie zdolni mogą odgrywać rolę ekspertów, liderów grup zadaniowych lub pomocników nauczyciela, którzy będą udzielali informacji koleżeńskiej innym uczniom. Poza tym osoby szybciej przyswajające materiał mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje, i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania, np. przygotować szczegółowy plan zakładania i prowadzenia hodowli murarki albo prezentację na temat ochrony dzikich zapylaczy i stwarzania im lepszych warunków np. w rejonach miejskich.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści