E-materiały do kształcenia zawodowego

Regulacja urządzeń srk

Montaż i eksploatacja urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym — Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat utrzymania urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Poznasz swoje typowe zadania zawodowe oraz bezpieczne warunki ich realizacji, np. przedstawienie sposobów kontroli niezajętości obwodów stacyjnych i liniowych, zasadę działania (obwody klasyczne, elektroniczne obwody nakładane, liczniki osi - realizujących to samo na trzy sposoby), regulację i pomiary (wybranych urządzeń np. SOT stacyjnych i liniowych) zgodnie z DTR i Ie12.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

WizualizacjaD2QGH3aaEWizualizacja — animację i materiał z wykorzystaniem fotografii z elementami wizualizacji, dzięki którym poznasz elementy urządzeń SOT stacyjnych i liniowych, ich budowę i zasadę działania, a także urządzenia przytorowe, przekaźnikownię, nastawnię, a w niej pulpit nastawczy.

Film instruktażowyDGknGZIeIFilm instruktażowy, który będzie dla Ciebie pomocą w zapoznaniu się z rodzajami urządzeń stacyjnych i liniowych. Dzięki niemu poznasz metody pomiarowe, sposoby pomiarów i regulacji wybranych urządzeń (m.in. SOT stacyjnych i liniowych). Zapoznasz się z przyrządami pomiarowymi stosowanymi przy ich utrzymaniu zgodnie z DTR i Ie12. Będziesz wiedział, jakie są zadania związane z regulacją parametrów obwodów niezajętości torów i rozjazdów SOT, jak wykonać regulacje napięć zasilających, napięć w nadajniku i odbiornikach, pomiaru prądów w tokach szynowych oraz utrzymania ciągłości obwodów torowych i zwrotnicowych. Poznasz dokumentację związaną z wykonywaniem czynności - DTR SOT1i SOT2,a w tym schematy dokumentacji urządzeń srk. Dzięki filmowi poznasz procedurę konsultacji z dyżurnym ruchu, począwszy od uzgodnienia wykonywanych czynności, poprzez odpis w książce E1758 oraz informację z odpisem o zakończeniu czynności zgodnie z Ie 12, Ie5.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD7YEryLbVInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDo4gT5mJkSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDEYvPxMREPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1BMYiHGOPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD19XR9FTjNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD4zNtGozmInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik automatyk sterowania ruchem kolejowym.

W skład multimediów wchodzi wizualizacja modelu oraz film instruktażowy. Przybliżają one wiadomości z zakresu prowadzenia pomiarów i regulacji urządzeń srk.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w wizualizacji i na filmie. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Co może być ważne?

Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspominają materiały filmowe i wizualizacje. Korzystanie z materiału jest procesem poznawania. Dlatego ważne jest, aby zmieniać źródło informacji. To, co zobaczysz w filmie, sprawdź, jak wygląda w wizualizacji i jaka jest tego definicja w słowniku pojęć e‑materiału. Takie połączenie pozwoli Ci całościowo pracować z zagadnieniem regulacji i pomiarów. Dzięki temu odpowiedz sobie na pytania: co, jak, gdzie, kiedy i po co badamy i regulujemy urządzenia srk.

Przykładowe ścieżki

Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest takie ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się

Teraz pomysły do zapamiętywania zagadnień związanych z regulacją urządzeń srk:

  1. Twoje działanie może bazować na filmie instruktażowym. Zawarte w nim informacje poprowadzą Cię przez wiedzę dotyczącą obwodów torowych, działania i zastosowania bezzłączowego obwodu torowego SOT‑1 i SOT‑2, dokumentacji przy konserwacjach i regulacjach oraz czynności związane ze sprawdzeniem obwodów, stanu izolacji i łączników. Tu zdobędziesz podstawową wiedzę.

  2. Wizualizacja będzie dla Ciebie wsparciem przy orientacji przestrzennej. Dzięki niej będziesz mógł umiejscowić urządzenia, które używane są do regulacji srk.

  3. Wsparciem przy próbach zapamiętania informacji mogą być dla Ciebie: interaktywne materiały sprawdzające lub koledzy, którzy będą Cię odpytywali lub których będziesz uczył.

  4. Mocnym wsparciem będzie skorzystanie z Ie 12, Ie5 — to są przepisy, które należy znać.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

Zastosuj swój sposób przyswajania wiedzy. Jeśli jest to sporządzanie notatek — zrób to, jeśli wolisz rysować mapy umysłu — to dla Ciebie najlepszy pomysł. Nie zapomnij o rozmowach na temat regulacji z innymi. To właśnie rozmowy oraz pytania i odpowiedzi w przypadku tego materiału mogą być znaczące. Jeśli nie możesz poprosić kogoś o współuczestniczenie w zdobywaniu tego materiału — pytaj siebie i na te pytania sam odpowiadaj. I najważniejsze — nie umiesz — powtarzaj, jeśli już umiesz — powtórz jutro i za dwa dni.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

R17gtIZ0IzAvb
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści