E-materiały do kształcenia zawodowego

Placówki opieki nad małym dzieckiem

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Dorota Mączka

Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Placówki opieki nad małym dzieckiem

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekunka dziecięca 325905

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

  • SPO.04.3.10) charakteryzuje rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem:

    • SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

    • SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.4.1) zapewnia bezpieczeństwo dziecku choremu lub z niepełnosprawnością:

    • SPO.04.4.1)1) ustala związek prawidłowej organizacji warsztatu pracy opiekuńczo‑wychowawczej z bezpieczeństwem dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;

    • SPO.04.4.1)2) organizuje warsztat opiekuńczo‑pielęgnacyjny zapewniający bezpieczeństwo dziecku choremu lub z niepełnosprawnością;

    • SPO.04.4.1)3) dobiera pomoce dydaktyczne, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka oraz dostosowane do rodzaju choroby lub niepełnosprawności dziecka;

  • SPO.04.8.5) planuje wykonanie zadania:

    • SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;

    • SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.04.
Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka:

  • planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej,

  • pielęgnowanie dziecka zdrowego, chorego i z niepełnosprawnością.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne zawierają różny zakres tematyczny i są ze sobą powiązane.

Film edukacyjny „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy” przedstawia specyfikę instytucji opieki nad najmłodszymi dziećmi w formie żłobka i klubu dziecięcego. Film zawiera prezentację zadań i czynności zawodowych opiekunki dziecięcej. Wiedza oraz umiejętności z tego zakresu są niezbędne w pracy opiekunki dziecięcej.
Film może stanowić osobny materiał pogłębiający wiedzę osoby uczącej się w zakresie specyfiki instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi: Ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 i Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych lub być wprowadzeniem do wiedzy przedstawionej w planszy interaktywnej „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi” i/lub jej uzupełnieniem.

Grafika interaktywna „Opiekun dzienny” przedstawia szczegółowy opis specyfiki instytucji opiekuna dziennego, jego zadania, kwalifikacje i program szkoleń nadających uprawnienia do pełnienia funkcji opiekuna dziennego, formy zatrudnienia i ogólne warunki sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3, czyli wymagania lokalowe i liczbę dzieci pod opieką dziennego opiekuna, a także zgłoszenie dziennego opiekuna do wykazu opiekunów dziennych oraz podmiotów ich zatrudniających.
Grafika może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu wymogów obowiązujących podczas sprawowania przez opiekuna dziennego opieki w warunkach zbliżonych do domowych w mniejszej grupie dzieci. Może być również wprowadzeniem do opracowania mapy myśli „Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem”.

Plansza interaktywna „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi” może stanowić osobny materiał edukacyjny poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu wymagań lokalowych i sanitarnych oraz przeciwpożarowych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi: Ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych. Ponadto na planszach przedstawiono informacje dotyczące kwalifikacji opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, zasady organizowania wyżywienia w tych placówkach, informacje o wpisie do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, a także zagadnienia związane ze sprawowaniem nadzoru nad tego typu placówkami, ich finansowaniem oraz sprawozdawczością.
Materiał zawiera krótki i zwięzły opis specyfiki instytucji opieki nad najmłodszymi dziećmi w formie żłobka i klubu dziecięcego, może więc stanowić podsumowanie wiadomości z zakresu znajomości przepisów dotyczących tworzenia i funkcjonowania żłobków i klubów dziecięcych. Ponadto plansza może stanowić uzupełnienie i rozszerzenie informacji przedstawionych w filmie edukacyjnym „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy” oraz być wprowadzeniem do wykonania zadań zamieszczonych w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego”.

Mapa myśli „Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem” umożliwia samodzielne tworzenie mapy myśli poprzez budowanie wielopoziomowych relacji i wzajemnych zależności między pojęciami z zakresu planowania pracy w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3. 
Mapa myśli może stanowić odrębny materiał pogłębiający wiedzę osoby uczącej się w zakresie planowania i organizowania działań opiekuńczo‑pielęgnacyjno‑wychowawczych wobec małego dziecka lub być wprowadzeniem do wiedzy przedstawionej w filmie edukacyjnym „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy”, grafice interaktywnej „Opiekun dzienny” i planszy interaktywnej „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi” i/lub ich uzupełnieniem.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego” umożliwia osobie uczącej się zaprojektowanie przestrzeni i dobór wyposażenia szatni, łazienki, jadalni i bawialni w żłobku lub klubie dziecięcym poprzez wybór gotowych elementów – grafik.
Materiał pozwala na utrwalenie wiadomości i sprawdzenie poziomu opanowania wiedzy na temat aranżacji przestrzeni w żłobku lub klubie dziecięcym oraz sprawdzenie znajomości aktów prawnych zaprezentowanych w filmie edukacyjnym i planszy interaktywnej. Daje także możliwość przećwiczenia umiejętności osoby uczącej się w zakresie planowania przestrzeni w żłobku lub klubie dziecięcym.

Osoby uczące się mogą korzystać z materiałów multimedialnych w dowolnej kolejności, jednak zapoznanie się w pierwszej kolejności z filmem edukacyjnym, grafiką interaktywną oraz planszą interaktywną pozwoli uczącemu się na wykonanie mapy myśli „Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem” oraz zadań umieszczonych w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego”.
Wszystkie materiały mogą zostać wykorzystane do powtórzenia wiedzy przed egzaminem eksternistycznym zawodowym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy” przedstawia specyfikę instytucji opieki nad najmłodszymi dziećmi w formie żłobka i klubu dziecięcego. Film zawiera prezentację czynności zawodowych opiekunki dziecięcej. Wiedza oraz umiejętności z tego zakresu są niezbędne w pracy opiekunki dziecięcej.

Materiał powiązany jest z planszą interaktywną „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi”, mapą myśli „Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem” oraz programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego”, a także z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: krzyżówka „Funkcjonowanie instytucji typu żłobek i klub dziecięcy” oraz zadanie ukierunkowane na grupowanie „Kadra w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej,

  • charakteryzowanie placówek opieki nad małym dzieckiem,

  • rozumienie specyfiki i funkcjonowania instytucji typu żłobek i klub dziecięcy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Film może pobudzać kreatywności, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy.

Uczący się może wykorzystać film edukacyjny w pracy samokształceniowej, podczas przekwalifikowywania się lub dokształcania, aby przygotować się do egzaminu zawodowego eksternistycznego, poszerzyć i utrwalić wiedzę na temat charakterystyki rodzajów placówek opieki nad małym dzieckiem. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację dotyczącą specyfiki pracy w żłobku i klubie dziecięcym, plakat lub mapę myśli na temat zadań żłobka lub fiszki prezentujące definicje i funkcje żłobka i klubu dziecięcego.

Po obejrzeniu filmu edukacyjnego uczący się, korzystając z literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w filmie. Na jego podstawie uczący się może też opracować:

  • broszurę, ulotkę lub plakat na temat czynników wpływających na rozwój małego dziecka, w wersji dla rodziców/opiekunów oraz dzieci,

  • grę dydaktyczną, np. symulacja rozmowy z opiekunką dziecięcą, która chce podjąć zatrudnienie w żłobku,

  • scenariusz spotkania, np. kto może otworzyć żłobek lub klub dziecięcy,

  • prezentację, plakat lub ulotkę na temat zasad wyboru dyrektora żłobka i wymagań formalnych, które musi spełnić kandydat, aby sprawować funkcję kierowniczą w tego typu placówce.

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w procesie samokształceniowym np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym,

  • pracy nad projektem, np. czynności niezbędne do wykonania przy zakładaniu żłobka,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych ze specyfiką sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3 w żłobku i klubie dziecięcym.

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się może opracować:

  • plakat, np. liczba dzieci pod opieką wykwalifikowanej kadry w żłobku i klubie dziecięcym,

  • mapę myśli, np. zalety i wady przebywania małego dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym,

  • graf lub schemat, np. organizacja zajęć w żłobku a rozwój poznawczy małego dziecka.


Tytuł materiału multimedialnego

Opiekun dzienny

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Grafika interaktywna „Opiekun dzienny” przedstawia szczegółowy opis specyfiki instytucji opiekuna dziennego, a także następujące zagadnienia:

  • zadania opiekuna dziennego,

  • kto może zostać opiekunem dziennym,

  • programy szkoleń dla opiekuna dziennego,

  • jak zatrudnić opiekuna dziennego,

  • liczba dzieci pod opieką opiekuna dziennego,

  • wymogi lokalowe dla opiekuna dziennego,

  • zgłoszenie opiekuna dziennego do wykazu opiekunów dziennych oraz podmiotów ich zatrudniających,

  • podsumowanie specyfiki pracy na stanowisku opiekuna dziennego.

Grafika może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu wymogów obowiązujących podczas sprawowania opieki przez opiekuna dziennego w warunkach zbliżonych do domowych w mniejszej grupie dzieci. Może być wprowadzeniem do opracowania przez osobę uczącą się mapy myśli „Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem”, a także elementem powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym.

Materiał powiązany jest także z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: zadanie typu prawda czy fałsz „Zasady organizacji opieki nad dziećmi u opiekuna dziennego” oraz zadanie ukierunkowane na grupowanie „Kadra w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Grafika interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • poznanie specyfiki pracy w charakterze opiekuna dziennego,

  • charakteryzowanie zadań opiekuna dziennego,

  • planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej przez opiekuna dziennego,

  • poznanie warunków i wymogów lokalowych, które musi spełnić opiekun dzienny przy sprawowaniu opieki nad dziećmi do lat 3.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Grafika interaktywna może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego eksternistycznego lub w podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w grafice interaktywnej. Na jej podstawie uczący się może też opracować:

  • broszurę lub ulotkę dotyczącą różnic i podobieństw między sprawowaniem opieki w żłobku a przez dziennego opiekuna,

  • mapę myśli na wybrany temat, np. zakres programu i liczba godzin szkoleń dla dziennego opiekuna.

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez osobę uczącą się w procesie samokształcenia np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • opracowania zależności, np. pomiędzy przykładowymi formami zatrudnienia opiekuna dziennego a efektywnością sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3,

  • pracy nad projektem, np. wymogi lokalowe obowiązujące przy sprawowaniu opieki przez opiekuna dziennego nad dziećmi do lat 3,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się może przygotować:

  • plakat, np. formy zatrudnienia opiekuna dziennego,

  • mapę myśli, np. specyfika pracy opiekuna dziennego,

  • prezentację multimedialną, np. zagrożenia w pracy opiekuna dziennego.

Materiał może być pomocny w utrwalaniu podstawowych pojęć związanych ze sprawowaniem opieki przez opiekuna dziennego nad dziećmi do lat 3 oraz w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.


Tytuł materiału multimedialnego

Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi” może stanowić osobny materiał edukacyjny poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu wymagań lokalowych i sanitarnych oraz przeciwpożarowych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi: Ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych. Ponadto na planszach przedstawiono informacje dotyczące kwalifikacji opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, zasady organizowania wyżywienia w tych placówkach, informacje o wpisie do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, a także zagadnienia związane ze sprawowaniem nadzoru nad tego typu placówkami, ich finansowaniem oraz sprawozdawczością.

Materiał zawiera krótki i zwięzły opis specyfiki instytucji opieki nad najmłodszymi dziećmi w formie żłobka i klubu dziecięcego, może więc stanowić podsumowanie wiadomości z zakresu znajomości przepisów dotyczących tworzenia i funkcjonowania żłobków i klubów dziecięcych. Ponadto plansza może stanowić uzupełnienie i rozszerzenie informacji przedstawionych w filmie edukacyjnym „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy” oraz być wprowadzeniem do wykonania zadań zamieszczonych w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego”.

Plansza jest powiązana z interaktywnym materiałem sprawdzającym test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Charakterystyka instytucji opieki nad małym dzieckiem w oparciu o przepisy prawne”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;

  • SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Plansza interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • określanie i charakteryzowanie rodzajów instytucji opieki nad małym dzieckiem: żłobka i klubu dziecięcego,

  • poznanie i analizowanie aktów prawnych regulujących tworzenie i funkcjonowanie placówek opieki nad dziećmi do lat 3,

  • określenie kwalifikacji opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym,

  • poznanie zasad organizowania wyżywienia w żłobku i klubie dziecięcym,

  • określanie warunków uzyskania wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, a także poznanie informacji związanych ze sprawowaniem nadzoru nad placówkami opieki nad małymi dziećmi, ich finansowaniem oraz sprawozdawczością.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Plansza interaktywna może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego eksternistycznego lub podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w planszy interaktywnej. Na jej podstawie uczący się może też opracować:

  • broszurę dotyczącą planu nadzoru nad placówkami sprawującymi opiekę nad dziećmi do lat 3,

  • ulotkę na temat różnic między żłobkiem a klubem dziecięcym,

  • mapę myśli na wybrany temat, np. wymogi sanitarno‑lokalowe w żłobku i klubie dziecięcym.

Plansza interaktywna może zostać wykorzystana przez osobę uczącą się w procesie samokształcenia np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • opracowania prezentacji na temat sposobów pozyskiwania środków finansowych na tworzenie placówek opieki nad dziećmi do lat 3,

  • opracowania zależności, np. pomiędzy podejmowaniem decyzji o utworzeniu żłobka a znajomością przepisów prawnych – Ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych,

  • pracy nad projektem, np. zasady tworzenia zespołów żłobków lub klubów dziecięcych,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się może przygotować:

  • plakat, np. wymogi przeciwpożarowe w żłobku i klubie dziecięcym,

  • mapę myśli, np. akty prawne dotyczące funkcjonowania instytucji opieki nad małym dzieckiem,

  • prezentację multimedialną, np. sprawowanie nadzoru nad działalnością żłobków i klubów dziecięcych.


Tytuł materiału multimedialnego

Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem

Typ materiału multimedialnego

Mapa myśli

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Mapa myśli przedstawia w sposób obrazowy i czytelny dla uczącego się, na czym polega opracowywanie ramowego dziennego planu pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem, a także zawiera elementy związane z planowaniem różnych aktywności dziecka stymulujących jego rozwój, takich jak: zabawy, czytanie i słuchanie, zajęcia dydaktyczne, nawyki higieniczne, a także posiłki.

Uczący się ma możliwość opracowania własnej mapy myśli, według własnego pomysłu, ale jednocześnie może skorzystać z podpowiedzi zawartych w bibliotekach, takich jak: zabawy, czytanie i słuchanie, zajęcia dydaktyczne, nawyki higieniczne, posiłki, czynności, czas.

Mapa myśli powiązana jest z filmem edukacyjnym „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy” oraz planszą interaktywną „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi”, które prezentują specyfikę pracy i różnorodność zajęć podczas sprawowania opieki nad małym dzieckiem w żłobku i klubie dziecięcym. Materiał powiązany jest także z interaktywnym materiałem sprawdzającym uzupełnianie podpisów obrazka „Plan zajęć w placówce opieki nad dziećmi do lat 3”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.4.1)1) ustala związek prawidłowej organizacji warsztatu pracy opiekuńczo‑wychowawczej z bezpieczeństwem dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;

  • SPO.04.4.1)2) organizuje warsztat opiekuńczo‑pielęgnacyjny zapewniający bezpieczeństwo dziecku choremu lub z niepełnosprawnością;

  • SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;

  • SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Mapa myśli wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • przedstawianie zasad organizacji aktywności małego dziecka podczas jego pobytu

  • w placówce typu żłobek i klub dziecięcy,

  • określanie rodzajów zajęć edukacyjnych, posiłków, odpoczynku i czynności higieniczno‑sanitarnych podczas dnia pracy w żłobku lub klubie dziecięcym,

  • planowanie zabaw, posiłków i czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych w różnych porach dnia podczas pobytu dzieci w placówkach sprawujących opiekę nad najmłodszymi dziećmi,

  • tworzenie ramowego dziennego planu pracy w instytucji opieki nad małym dzieckiem.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał multimedialny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów i egzaminu zawodowego eksternistycznego lub podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji zawodowych. Może stanowić formę pracy samokształceniowej.

W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat trudności opiekunki dziecięcej związanych z układaniem ramowego planu dnia dla małego dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym.

Uczący się, korzystając indywidualnie z materiału interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w mapie myśli. Na jej podstawie uczący się może też przygotować:

  • broszurę lub ulotkę, np. przykładowe zajęcia poranne w żłobku,

  • grę dydaktyczną w formie symulacji, np. odgrywanie scenki wyszukiwania błędów w tygodniowym planie dnia dla małego dziecka.

Mapa myśli może zostać wykorzystana w procesie samokształcenia np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego,

  • opracowania prezentacji na temat sposobów organizacji dnia i zajęć w żłobku,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.

W celu utrwalenia i usystematyzowania materiału uczący się może przygotować:

  • plakat, np. zasady planowania aktywności małego dziecka w zależności od pory dnia,

  • prezentację multimedialną na temat przykładowych rodzajów zabaw wykorzystywanych w pracy z małymi dziećmi w żłobku lub klubie dziecięcym w różnych porach dnia.


Tytuł materiału multimedialnego

Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego

Typ materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego” umożliwia osobie uczącej się zaprojektowanie przestrzeni i dobór wyposażenia szatni, łazienki, jadalni i bawialni w żłobku lub klubie dziecięcym poprzez wybór gotowych elementów – grafik. Dla uczącego się dostępny jest samouczek dotyczący zasad, które mogą być pomocne przy aranżacji przestrzeni dla dzieci do lat 3. Na początku programu umieszczono zadania wprowadzające, polegające na określeniu odpowiedniej liczby opiekunów, którzy będą sprawowali opiekę w żłobku czy klubie dziecięcym, z uwzględnieniem wieku i niepełnosprawności dzieci oraz metrażu sali przeznaczonej na zbiorowy pobyt dzieci, a także na podjęciu decyzji co do wymagań sanitarnych i lokalowych, jakie musi spełnić lokal, w którym będzie prowadzony żłobek lub klub dziecięcy.

Materiał pozwala na utrwalenie wiadomości i sprawdzenie poziomu opanowania wiedzy na temat aranżacji przestrzeni w żłobku lub klubie dziecięcym oraz sprawdzenie znajomości aktów prawnych zaprezentowanych w filmie edukacyjnym i planszy interaktywnej. Daje także możliwość przećwiczenia umiejętności osoby uczącej w zakresie planowania przestrzeni w żłobku lub klubie dziecięcym.

Program ćwiczeniowy jest powiązany treściowo z filmem edukacyjnym „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy” oraz planszą interaktywną „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi”, które przedstawiają specyfikę pracy w żłobku i klubie dziecięcym oraz wymogi sanitarno‑lokalowe obowiązujące w tych placówkach podczas sprawowania opieki nad małym dzieckiem. Materiał powiązany jest także z interaktywnym materiałem sprawdzającym zadanie z lukami „Planowanie i projektowanie przestrzeni żłobka i klubu dziecięcego”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

  • SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.4.1)1) ustala związek prawidłowej organizacji warsztatu pracy opiekuńczo‑wychowawczej z bezpieczeństwem dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;

  • SPO.04.4.1)2) organizuje warsztat opiekuńczo‑pielęgnacyjny zapewniający bezpieczeństwo dziecku choremu lub z niepełnosprawnością;

  • SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;

  • SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • określanie zasad stosowanych przez opiekunkę dziecięcą przy aranżacji przestrzeni dla dzieci do lat 3,

  • określanie odpowiedniej liczby opiekunów sprawujących opiekę w żłobku czy klubie dziecięcym, z uwzględnieniem wieku i niepełnosprawności dzieci oraz metrażu sali przeznaczonej na zbiorowy pobyt dzieci do lat 3,

  • planowanie i projektowanie przestrzeni instytucji opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy, z uwzględnieniem wymagań lokalowych i sanitarnych,

  • dobieranie odpowiedniego wyposażenia do przestrzeni szatni, łazienki, bawialni i jadalni w żłobku i klubie dziecięcym,

  • realizacja zadań zawodowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Program może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego eksternistycznym lub w podjęciu decyzji o poszerzeniu kwalifikacji zawodowych.

W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat rodzajów dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań sanitarno‑lokalowych w placówce sprawującej opiekę nad dziećmi do lat 3.

Uczący się, korzystając z materiału interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie. Na jego podstawie uczący się może też przygotować:

  • broszurę lub ulotkę, np. dotyczącą aktów prawnych regulujących zasady tworzenia żłobków i klubów dziecięcych,

  • grę dydaktyczną na wybrany temat, np. charakterystyka wyposażenia żłobka i klubu dziecięcego,

  • prezentację na temat etapów planowania przestrzeni dla małych dzieci w żłobku.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się w procesie samokształcenia np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem zawodowym eksternistycznym,

  • opracowania prezentacji na temat zasad pomocnych przy aranżacji przestrzeni

  • w placówkach opieki nad małym dzieckiem,

  • opracowania zależności, np. pomiędzy planowaniem przestrzeni szatni, jadalni, bawialni i sypialni w żłobku a wiekiem dziecka,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Plan zajęć w placówce opieki nad dziećmi do lat 3”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z ośmiu zdjęć, które przedstawiają dzieci w trakcie zajęć edukacyjnych i wychowawczych oraz czynności opiekuńczych i pielęgnacyjnych realizowanych w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3. Zadaniem osoby uczącej się jest przeciągnięcie właściwego podpisu pod zdjęcie przedstawiające odpowiedni rodzaj zajęć w tego typu placówce. Jest to zadanie łatwe.

Przygotowano również zadanie alternatywne dla osób z niepełnosprawnościami narządu wzroku, które polega na połączeniu w pary rodzaju zajęć lub aktywności dzieci z godzinami ich realizacji w placówce opieki nad dziećmi do lat 3.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z mapą myśli „Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości na temat rodzajów zajęć edukacyjnych i wychowawczych oraz czynności opiekuńczych i pielęgnacyjnych realizowanych w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Planowanie i projektowanie przestrzeni żłobka i klubu dziecięcego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z dwunastu zdań, w których uczący się ma uzupełnić luki w tekście. Wśród propozycji, które może wybrać uczący się, są także błędne odpowiedzi. Wszystkie zdania dotyczą zagadnień związanych z projektowaniem przestrzeni żłobka oraz klubu dziecięcego i przepisami dotyczącymi warunków sanitarno‑lokalowych, jakie powinna spełniać placówka opieki nad dziećmi do lat 3. Jest to zadanie o wysokim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie umiejętności projektowania przestrzeni żłobka i klubu dziecięcego oraz wiadomości na temat przepisów dotyczących wymogów sanitarno‑lokalowych, jakie powinna spełniać placówka opieki nad dziećmi do lat 3.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.4.1)1) ustala związek prawidłowej organizacji warsztatu pracy opiekuńczo‑wychowawczej z bezpieczeństwem dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;

  • SPO.04.4.1)2) organizuje warsztat opiekuńczo‑pielęgnacyjny zapewniający bezpieczeństwo dziecku choremu lub z niepełnosprawnością;

  • SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;

  • SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Kadra w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na przyporządkowaniu do rodzaju placówki opieki nad dziećmi do lat 3 odpowiedniej liczby opiekunów sprawujących opiekę nad małymi dziećmi zgodnie z ich wiekiem. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Zadanie dotyczy zagadnień związanych z zasadami zatrudniania kadry i sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3 w placówkach typu żłobek, klub dziecięcy i opiekun dzienny.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy” oraz grafiką interaktywną „Opiekun dzienny”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu zatrudniania kadry i sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3 w placówkach typu żłobek, klub dziecięcy i opiekun dzienny.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Funkcjonowanie instytucji typu żłobek i klub dziecięcy”

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z sześciu haseł dotyczących zasad funkcjonowania instytucji opieki nad dziećmi do lat 3, które uczący się musi odgadnąć, aby otrzymać hasło główne. Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte, które związane jest z hasłem głównym. Jest to zadanie o średnim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu specyfiki pracy i funkcjonowania placówek typu żłobek oraz klub dziecięcy.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Zasady organizacji opieki nad dziećmi u opiekuna dziennego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z sześciu zdań dotyczących zadań i specyfiki pracy opiekuna dziennego. Uczący się ma za zadanie ocenić, które z nich jest prawdziwe, a które fałszywe. Jest to zadanie o średnim stopniu trudności

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z grafiką interaktywną „Opiekun dzienny”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu organizacji i specyfiki sprawowania opieki nad dziećmi przez opiekuna dziennego.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.4.1)1) ustala związek prawidłowej organizacji warsztatu pracy opiekuńczo‑wychowawczej z bezpieczeństwem dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;

  • SPO.04.4.1)2) organizuje warsztat opiekuńczo‑pielęgnacyjny zapewniający bezpieczeństwo dziecku choremu lub z niepełnosprawnością;

  • SPO.04.4.1)3) dobiera pomoce dydaktyczne, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka oraz dostosowane do rodzaju choroby lub niepełnosprawności dziecka;

  • SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;

  • SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Charakterystyka instytucji opieki nad małym dzieckiem w oparciu o przepisy prawne”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dziesięciu pytań. Do każdego z nich są podane trzy odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z planszą interaktywną „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu funkcjonowania instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 oraz znajomości przepisów prawnych regulujących funkcjonowanie żłobków i klubów dziecięcych.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

  • SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;

  • SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;

  • SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału