Placówki opieki nad małym dzieckiem
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Dorota Mączka
Konsultant przewodnika: Jolanta Grądecka
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Placówki opieki nad małym dzieckiem
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekunka dziecięca 325905
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
SPO.04.3. Pielęgnowanie dziecka zdrowego
SPO.04.4. Pielęgnowanie dziecka chorego lub z niepełnosprawnością
SPO.04.8. Kompetencje personalne i społeczne
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.04.3.10) charakteryzuje rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem:
SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.4.1) zapewnia bezpieczeństwo dziecku choremu lub z niepełnosprawnością:
SPO.04.4.1)1) ustala związek prawidłowej organizacji warsztatu pracy opiekuńczo‑wychowawczej z bezpieczeństwem dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.1)2) organizuje warsztat opiekuńczo‑pielęgnacyjny zapewniający bezpieczeństwo dziecku choremu lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.1)3) dobiera pomoce dydaktyczne, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka oraz dostosowane do rodzaju choroby lub niepełnosprawności dziecka;
SPO.04.8.5) planuje wykonanie zadania:
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka:
planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej,
pielęgnowanie dziecka zdrowego, chorego i z niepełnosprawnością.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy - film edukacyjnyRodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy - film edukacyjny
Opiekun dzienny - grafika interaktywnaOpiekun dzienny - grafika interaktywna
Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi - plansza interaktywnaSpecyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi - plansza interaktywna
Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem - mapa myśliRamowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem - mapa myśli
Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego - program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieraniePrzestrzeń żłobka/klubu dziecięcego - program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne zawierają różny zakres tematyczny i są ze sobą powiązane.
Film edukacyjny „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy” przedstawia specyfikę instytucji opieki nad najmłodszymi dziećmi w formie żłobka i klubu dziecięcego. Film zawiera prezentację zadań i czynności zawodowych opiekunki dziecięcej. Wiedza oraz umiejętności z tego zakresu są niezbędne w pracy opiekunki dziecięcej.
Film może stanowić osobny materiał pogłębiający wiedzę osoby uczącej się w zakresie specyfiki instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi: Ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 i Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych lub być wprowadzeniem do wiedzy przedstawionej w planszy interaktywnej „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi” i/lub jej uzupełnieniem.
Grafika interaktywna „Opiekun dzienny” przedstawia szczegółowy opis specyfiki instytucji opiekuna dziennego, jego zadania, kwalifikacje i program szkoleń nadających uprawnienia do pełnienia funkcji opiekuna dziennego, formy zatrudnienia i ogólne warunki sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3, czyli wymagania lokalowe i liczbę dzieci pod opieką dziennego opiekuna, a także zgłoszenie dziennego opiekuna do wykazu opiekunów dziennych oraz podmiotów ich zatrudniających.
Grafika może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu wymogów obowiązujących podczas sprawowania przez opiekuna dziennego opieki w warunkach zbliżonych do domowych w mniejszej grupie dzieci. Może być również wprowadzeniem do opracowania mapy myśli „Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem”.
Plansza interaktywna „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi” może stanowić osobny materiał edukacyjny poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu wymagań lokalowych i sanitarnych oraz przeciwpożarowych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi: Ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych. Ponadto na planszach przedstawiono informacje dotyczące kwalifikacji opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, zasady organizowania wyżywienia w tych placówkach, informacje o wpisie do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, a także zagadnienia związane ze sprawowaniem nadzoru nad tego typu placówkami, ich finansowaniem oraz sprawozdawczością.
Materiał zawiera krótki i zwięzły opis specyfiki instytucji opieki nad najmłodszymi dziećmi w formie żłobka i klubu dziecięcego, może więc stanowić podsumowanie wiadomości z zakresu znajomości przepisów dotyczących tworzenia i funkcjonowania żłobków i klubów dziecięcych. Ponadto plansza może stanowić uzupełnienie i rozszerzenie informacji przedstawionych w filmie edukacyjnym „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy” oraz być wprowadzeniem do wykonania zadań zamieszczonych w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego”.
Mapa myśli „Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem” umożliwia samodzielne tworzenie mapy myśli poprzez budowanie wielopoziomowych relacji i wzajemnych zależności między pojęciami z zakresu planowania pracy w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3.
Mapa myśli może stanowić odrębny materiał pogłębiający wiedzę osoby uczącej się w zakresie planowania i organizowania działań opiekuńczo‑pielęgnacyjno‑wychowawczych wobec małego dziecka lub być wprowadzeniem do wiedzy przedstawionej w filmie edukacyjnym „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy”, grafice interaktywnej „Opiekun dzienny” i planszy interaktywnej „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi” i/lub ich uzupełnieniem.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego” umożliwia osobie uczącej się zaprojektowanie przestrzeni i dobór wyposażenia szatni, łazienki, jadalni i bawialni w żłobku lub klubie dziecięcym poprzez wybór gotowych elementów – grafik.
Materiał pozwala na utrwalenie wiadomości i sprawdzenie poziomu opanowania wiedzy na temat aranżacji przestrzeni w żłobku lub klubie dziecięcym oraz sprawdzenie znajomości aktów prawnych zaprezentowanych w filmie edukacyjnym i planszy interaktywnej. Daje także możliwość przećwiczenia umiejętności osoby uczącej się w zakresie planowania przestrzeni w żłobku lub klubie dziecięcym.
Osoby uczące się mogą korzystać z materiałów multimedialnych w dowolnej kolejności, jednak zapoznanie się w pierwszej kolejności z filmem edukacyjnym, grafiką interaktywną oraz planszą interaktywną pozwoli uczącemu się na wykonanie mapy myśli „Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem” oraz zadań umieszczonych w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego”.
Wszystkie materiały mogą zostać wykorzystane do powtórzenia wiedzy przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy” przedstawia specyfikę instytucji opieki nad najmłodszymi dziećmi w formie żłobka i klubu dziecięcego. Film zawiera prezentację czynności zawodowych opiekunki dziecięcej,. Wiedza oraz umiejętności z tego zakresu są niezbędne w pracy opiekunki dziecięcej.
Film może być wprowadzeniem do zrozumienia zagadnień dotyczących funkcjonowania instytucji opieki nad małymi dziećmi, a także elementem powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym.
Materiał powiązany jest z planszą interaktywną „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi”, mapą myśli „Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem” oraz programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego”, a także z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: krzyżówka „Funkcjonowanie instytucji typu żłobek i klub dziecięcy” oraz zadanie ukierunkowane na grupowanie „Kadra w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Film wspiera osiągnięcie następujących celów:
planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej,
charakteryzowanie placówek opieki nad małym dzieckiem,
rozumienie specyfiki i funkcjonowania instytucji typu żłobek i klub dziecięcy.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Film edukacyjny może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może samodzielnie obejrzeć film edukacyjny i dokonać analizy informacji w nim zawartych, co pozwoli zdobyć lub uporządkować wiedzę z zakresu rodzajów placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy.
Po obejrzeniu materiału filmowego uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może opracować mapę myśli lub broszurę informacyjną dotyczącą charakterystyki rodzajów placówek opieki nad małym dzieckiem.
Osoba ucząca się może także przygotować:
plakat, np. zadania i czynności zawodowe opiekunki dziecięcej polegające na wspieraniu rozwoju dziecka poprzez organizację właściwego otoczenia i rytmu pracy w placówkach opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy,
fiszki, np. definicja i funkcje żłobka i klubu dziecięcego,
prezentację multimedialną, np. specyfika pracy w żłobku,
graf lub schemat, np. różnice pomiędzy żłobkiem a klubem dziecięcym.
Praca w grupach
Po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w filmie uczący się przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. zasady pracy obowiązujące w żłobku i klubie dziecięcym.
Osoby uczące się mogą wspólnie obejrzeć wybrany przez nauczyciela fragment filmu i przedyskutować poruszane w filmie treści lub wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym, np. uczący się w 2‑4-osobowych grupach przygotowują broszurę informacyjną na temat czynników wpływających na rozwój małego dziecka.
Po obejrzeniu filmu edukacyjnego nauczyciel może podzielić uczących się na dwie grupy, które opracowują materiał na zadany temat, np.:
grupa 1 – charakterystyka instytucji typu żłobek,
grupa 2 – charakterystyka instytucji typu klub dziecięcy.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także np.:
udział w grach dydaktycznych w formie sytuacji symulacyjnych, np. symulacja rozmowy z opiekunką dziecięcą, która chce podjąć zatrudnienie w żłobku,
burza mózgów, np. zadania żłobka,
dyskusja, np. kto może otworzyć żłobek lub klub dziecięcy,
analiza SWOT: mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia sprawowania opieki nad małym dzieckiem w żłobku lub klubie dziecięcym.
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie obejrzeć film edukacyjny w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat poruszonych w nim zagadnień.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:
gra korzystająca z metody sześciu myślowych kapeluszy, np. zalety i wady stymulowania rozwoju małego dziecka w żłobku,
metaplan, np. zadania opiekunki dziecięcej zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi,
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,
burza mózgów, np. sprawowanie opieki nad dziećmi w żłobku i klubie dziecięcym i jej wpływ na rozwój społeczno‑emocjonalny dziecka.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Film edukacyjny może zostać wykorzystany przez osobę uczącą się do:
lekcji odwróconej – korzystając z materiałów multimedialnych, uczący się przygotowuje się do zajęć w szkole, np. ogląda film edukacyjny, w którym przedstawiono specyfikę pracy w żłobku i klubie dziecięcym oraz zadania opiekunki dziecięcej dotyczące stymulacji rozwoju małego dziecka, a następnie wiedzę tę stosuje na zajęciach praktycznych, wykonując czynności zawodowe związane z opieką nad małymi dziećmi w placówkach instytucjonalnych typu żłobek czy klub dziecięcy,
przygotowania się do egzaminu – dzięki materiałom filmowym uczący się ma możliwość przyswojenia, utrwalenia i powtórzenia wiedzy potrzebnej do zdania egzaminu zawodowego w zawodzie opiekunka dziecięca,
pracy samokształceniowej – uczący się ma możliwość w domu lub podczas pracy w małych zespołach przyswajać i utrwalać treści związane z wykonywaniem czynności zawodowych,
aktywnych powtórek, powtórzenia materiału – podsumowania cyklu zajęć – film jest narzędziem służącym do powtarzania i utrwalania materiału realizowanego podczas zajęć w szkole i na zajęciach praktycznych.
Praca indywidualna
Film edukacyjny może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej, np. do:
utrwalenia podstawowych pojęć związanych z rozróżnianiem cech charakterystycznych różnych rodzajów placówek opieki nad małym dzieckiem,
powtórzenia materiału,
przygotowania się do zajęć,
pracy samokształceniowej,
lekcji odwróconej, jako przygotowanie się do zajęć lub powtórzenie materiału przed kolejnym działem,
utrwalenia i usystematyzowania wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
plakat, np. liczba dzieci pod opieką wykwalifikowanej kadry w żłobku i klubie dziecięcym,
mapę myśli, np. zasady wyboru dyrektora żłobka i wymagania formalne, które musi spełnić kandydat, aby sprawować funkcję kierowniczą w tego typu placówce,
graf lub schemat, np. czynności niezbędne do wykonania przy zakładaniu żłobka.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci filmu nadaje się do pracy z uczącym się, który ma z trudności w uczeniu się i charakteryzuje się wolnym tempem pracy.
Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać film edukacyjny „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy”, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, np. zadania i czynności zawodowe opiekunki dziecięcej podczas sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3 w żłobku i klubie dziecięcym.
Film może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów.
Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na zadany temat, np. przygotowanie opiekunki dziecięcej do pracy w żłobku lub klubie dziecięcym.
Uczący się, korzystając indywidualnie z multimedium, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w filmie. Na jego podstawie uczący się może też przygotować:
mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. obserwacja zmian w zachowaniu dziecka, które przebywa w żłobku lub klubie dziecięcym,
broszurę lub ulotkę dotyczącą specyfiki pracy w żłobku i klubie dziecięcym,
grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. organizacja zajęć w żłobku a rozwój poznawczy małego dziecka.
Tytuł materiału multimedialnego
Opiekun dzienny
Typ materiału multimedialnego
Grafika interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Grafika interaktywna „Opiekun dzienny” przedstawia szczegółowy opis specyfiki instytucji opiekuna dziennego, a także następujące zagadnienia:
zadania opiekuna dziennego,
kto może zostać opiekunem dziennym,
programy szkoleń dla opiekuna dziennego,
jak zatrudnić opiekuna dziennego,
liczba dzieci pod opieką opiekuna dziennego,
wymogi lokalowe dla opiekuna dziennego,
zgłoszenie opiekuna dziennego do wykazu opiekunów dziennych oraz podmiotów ich zatrudniających,
podsumowanie specyfiki pracy na stanowisku opiekuna dziennego.
Grafika może stanowić osobny materiał poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu wymogów obowiązujących podczas sprawowania opieki przez opiekuna dziennego w warunkach zbliżonych do domowych w mniejszej grupie dzieci. Może być wprowadzeniem do opracowania przez osobę uczącą się mapy myśli „Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem”, a także elementem powtórzenia i usystematyzowania wiedzy przed sprawdzianami lub egzaminem zawodowym.
Materiał powiązany jest także z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi: zadanie typu prawda czy fałsz „Zasady organizacji opieki nad dziećmi u opiekuna dziennego” oraz zadanie ukierunkowane na grupowanie „Kadra w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Grafika interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:
poznanie specyfiki pracy w charakterze opiekuna dziennego,
charakteryzowanie zadań opiekuna dziennego,
planowanie i organizowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej przez opiekuna dziennego,
poznanie warunków i wymogów lokalowych, które musi spełnić opiekun dzienny przy sprawowaniu opieki nad dziećmi do lat 3.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych. Wykorzystanie materiału może być także pomocne w trakcie przygotowywania się do egzaminu zawodowego. Na podstawie grafiki uczący się poznaje specyfikę pracy opiekuna dziennego. Wiedza ta jest niezbędna do zdania egzaminu zawodowego w zawodzie opiekunka dziecięca, a umiejętności z tego zakresu są kluczowe podczas realizacji zadań zawodowych.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może samodzielnie zapoznać się z grafiką interaktywną i dokonać analizy informacji w niej zawartych.
Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego opracowania mapy myśli w ramach utrwalania wiedzy z zakresu zadań, które realizuje opiekun dzienny podczas sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3.
Po analizie grafiki interaktywnej uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może także opracować broszurę informacyjną na temat liczby dzieci, którymi może opiekować się opiekun dzienny.
Osoba ucząca się może także przygotować:
fiszki, np. kto może sprawować funkcję opiekuna dziennego,
prezentację multimedialną, np. zakres programu i liczba godzin szkoleń dla opiekuna dziennego,
graf lub schemat, np. wymogi lokalowe obowiązujące przy sprawowaniu opieki przez opiekuna dziennego nad dziećmi do lat 3,
grę dydaktyczną, np. wpis do wykazu opiekunów dziennych – czynności formalno‑prawne.
Praca w grupach
Po zapoznaniu się z grafiką interaktywną uczący się przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. przykładowe zadania opiekuna dziennego podczas sprawowania opieki w swoim domu.
Osoby uczące się mogą wspólnie zapoznać się z wybraną przez nauczyciela częścią grafiki interaktywnej i wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym, np. uczący się w 3‑4-osobowych grupach przygotowują broszurę informacyjną na temat wymogów formalnoprawnych obowiązujących przy zatrudnianiu opiekuna dziennego.
Nauczyciel może także podzielić uczących się na dwie grupy, które opracowują materiał na zadany temat, np.:
grupa 1 – procedura wpisu opiekuna dziennego do wykazu opiekunów dziennych,
grupa 2 – procedura wykreślenia opiekuna dziennego z wykazu opiekunów dziennych.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także np.:
udział w grach dydaktycznych w formie sytuacji symulacyjnych, np. symulacja rozmowy z rodzicem dziecka na temat jego udziału w sprawowaniu opieki nad dziećmi,
grafika, np. formy zatrudnienia opiekuna dziennego,
dyskusja, np. czy sprawowanie opieki przez opiekuna dziennego w warunkach domowych jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla rodziców powracających na rynek pracy,
analiza SWOT: mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia wynikające ze sprawowania opieki nad dziećmi przez opiekuna dziennego.
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie zapoznać się z grafiką interaktywną w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat poruszonych w niej zagadnień.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:
gra korzystająca z metody sześciu myślowych kapeluszy, np. przykładowe formy zatrudnienia opiekuna dziennego a efektywność sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3,
metaplan, np. organizacja pracy opiekuna dziennego w warunkach domowych,
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,
burza mózgów, np. zagrożenia w pracy opiekuna dziennego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana przez osobę uczącą się do:
lekcji odwróconej – uczący się wcześniej samodzielnie zapoznają się z treściami grafiki interaktywnej dotyczącymi np. sposobów organizacji pracy opiekuna dziennego i wymogów lokalowych, natomiast na zajęciach wykonują polecenia nauczyciela i ćwiczenia interaktywne, a także wraz z nauczycielem podsumowują, czego się nauczyli,
przygotowania się do egzaminu – dzięki zapoznaniu się z grafiką interaktywną uczący się ma możliwość przyswojenia, utrwalenia i powtórzenia wiedzy potrzebnej do zdania egzaminu zawodowego w zawodzie opiekunka dziecięca,
pracy samokształceniowej – uczący się ma możliwość w domu lub podczas pracy w małych zespołach powracać do treści zamieszczonych w grafice interaktywnej, a także przyswajać i utrwalać wiedzę związaną z wykonywaniem w przyszłości czynności zawodowych,
aktywnych powtórek, powtórzenia materiału – podsumowania cyklu zajęć – grafika interaktywna jest narzędziem służącym do powtarzania i utrwalania materiału realizowanego podczas zajęć w szkole i na zajęciach praktycznych.
Praca w grupach
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej, np. do:
powtórzenia materiału,
przygotowania się do zajęć praktycznych i praktyki zawodowej,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
utrwalenia podstawowych pojęć związanych ze sprawowaniem funkcji opiekuna dziennego,
opracowania prezentacji na temat specyfiki pracy opiekuna dziennego,
pracy nad projektem, np. na co zwrócić uwagę, wybierając formę zatrudnienia opiekuna dziennego,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci grafiki interaktywnej nadaje się do pracy z uczącym się, który ma z trudności w uczeniu się i charakteryzuje się wolnym tempem pracy.
Grafika interaktywna jest dostosowana do indywidualizacji pracy z uczącymi się. Można na niej wskazywać wybrane obiekty, a po ich wskazaniu pojawiają się rozwinięcia tematów. Można wrócić do poszczególnych elementów, tak aby nauczyciel mógł uszczegółowić kwestie, których uczący się nie rozumie lub nie przyswoił z innych powodów. Uczący się może wykonywać notatki dotyczące pojęć zawartych w grafice lub zagadnień, których nie rozumie, a następnie wyjaśnia je samodzielnie lub korzystając z pomocy innych uczących się lub nauczyciela.
Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać grafikę interaktywną „Opiekun dzienny”, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na zadany temat, np. funkcje i zadania opiekuna dziennego podczas sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3.
Grafika interaktywna może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów i egzaminu. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na zadany temat, np. przygotowanie opiekunki dziecięcej do samozatrudnienia jako opiekun dzienny.
Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w grafice interaktywnej. Na jej podstawie uczący się może też opracować:
broszurę lub ulotkę, np. dotyczącą zalet sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3 jako dzienny opiekun,
mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. wspieranie rozwoju dziecka w warunkach domowych.
Tytuł materiału multimedialnego
Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi
Typ materiału multimedialnego
Plansza interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Plansza interaktywna „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi” może stanowić osobny materiał edukacyjny poszerzający wiedzę osoby uczącej się z zakresu wymagań lokalowych i sanitarnych oraz przeciwpożarowych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi: Ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych. Ponadto na planszach przedstawiono informacje dotyczące kwalifikacji opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, zasady organizowania wyżywienia w tych placówkach, informacje o wpisie do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, a także zagadnienia związane ze sprawowaniem nadzoru nad tego typu placówkami, ich finansowaniem oraz sprawozdawczością.
Materiał zawiera krótki i zwięzły opis specyfiki instytucji opieki nad najmłodszymi dziećmi w formie żłobka i klubu dziecięcego, może więc stanowić podsumowanie wiadomości z zakresu znajomości przepisów dotyczących tworzenia i funkcjonowania żłobków i klubów dziecięcych. Ponadto plansza może stanowić uzupełnienie i rozszerzenie informacji przedstawionych w filmie edukacyjnym „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy” oraz być wprowadzeniem do wykonania zadań zamieszczonych w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego”.
Plansza jest powiązana z interaktywnym materiałem sprawdzającym test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Charakterystyka instytucji opieki nad małym dzieckiem w oparciu o przepisy prawne”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Plansza interaktywna wspiera osiągnięcie następujących celów:
określanie i charakteryzowanie rodzajów instytucji opieki nad małym dzieckiem: żłobka i klubu dziecięcego,
poznanie i analizowanie aktów prawnych regulujących tworzenie i funkcjonowanie placówek opieki nad dziećmi do lat 3,
określenie kwalifikacji opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym,
poznanie zasad organizowania wyżywienia w żłobku i klubie dziecięcym,
określanie warunków uzyskania wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, a także poznanie informacji związanych ze sprawowaniem nadzoru nad placówkami opieki nad małymi dziećmi, ich finansowaniem oraz sprawozdawczością.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Plansza interaktywna może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych. Wykorzystanie materiału może być także pomocne w trakcie przygotowywania się do egzaminu zawodowego. Na podstawie planszy uczący się poznaje podstawowe definicje instytucji opieki nad małym dzieckiem i specyfikę organizacji ich pracy zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi. Posiadanie tej wiedzy jest niezbędne do zdania egzaminu zawodowego, a umiejętności z tego zakresu są kluczowe podczas realizacji zadań zawodowych w przyszłej pracy zawodowej.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może samodzielnie zapoznać się z planszą interaktywną i dokonać analizy informacji w niej zawartych.
Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego opracowania mapy myśli w ramach utrwalania wiedzy z zakresu kwalifikacji opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym.
Po analizie planszy interaktywnej uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może także opracować broszurę informacyjną dla rodziców na temat organizacji wyżywienia w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3. Osoba ucząca się może także przygotować:
plakat, np. wymogi przeciwpożarowe w żłobku i klubie dziecięcym,
prezentację multimedialną, np. kto może zostać wolontariuszem w placówce sprawującej opiekę nad małym dzieckiem,
grę dydaktyczną, np. akty prawne dotyczące funkcjonowania instytucji opieki nad małym dzieckiem.
Praca w grupach
Po zapoznaniu się z planszą interaktywną uczący się przygotowują w grupach zadania i pytania dla pozostałych grup, np. polegające na rozpoznawaniu i charakteryzowaniu decyzji i opinii wydawanych przez instytucje publiczne sprawujące nadzór nad placówkami opieki nad dziećmi do lat 3.
Osoby uczące się mogą wspólnie zapoznać się z wybraną przez nauczyciela częścią planszy interaktywnej i wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym, np. uczący się w 2‑4-osobowych grupach przygotowują broszury informacyjne na temat sposobów pozyskiwania środków finansowych na tworzenie placówek opieki nad dziećmi do lat 3.
Nauczyciel może podzielić uczących się na dwie grupy, które opracowują materiał na zadany temat:
grupa 1 – wymogi sanitarno‑lokalowe w żłobku i klubie dziecięcym,
grupa 2 – wymogi przeciwpożarowe w żłobku i klubie dziecięcym.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także np.:
rozwiązywanie zadań, np. co podlega kontroli sanepidu w żłobku i klubie dziecięcym,
udział w grach dydaktycznych w formie symulacji, np. rozmowa z pracownikiem urzędu miasta o wymaganiach obowiązujących dla żłobków i klubów dziecięcych oraz wpisie do rejestru żłobków i klubów dziecięcych,
dyskusja dydaktyczna, np. trudności opiekunki dziecięcej podczas sprawowania opieki nad najmłodszymi dziećmi w żłobku,
burza mózgów, np. zasady sprawowania nadzoru nad działalnością żłobków i klubów dziecięcych,
debata oksfordzka, np. motywowanie opiekunek dziecięcych do poszerzania wiedzy i podnoszenia kwalifikacji z zakresu tworzenia niepublicznych form opieki nad najmłodszymi dziećmi poprzez udział w kursach i szkoleniach.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału można go zilustrować za pomocą:
fiszek, np. organizacja pracy w żłobku,
plakatu, np. różnice między żłobkiem a klubem dziecięcym.
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie zapoznać się z planszą interaktywną w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat poruszonych w niej zagadnień.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody aktywizujące:
mapa pojęciowa, np. objaśnianie pojęć dotyczących specyfiki sprawowania opieki nad dziećmi w żłobku i klubie dziecięcym,
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,
metaplan, np. wady i zalety sprawowania opieki w żłobku nad dziećmi od 20. tygodnia życia,
studium przypadku, np. wskazywanie zasad tworzenia żłobka lub klubu dziecięcego z uwzględnieniem obowiązujących przepisów dotyczących sprawowania opieki w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3 na podstawie opisu przypadku.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Plansza interaktywna może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
przygotowania się do zajęć praktycznych i praktyki zawodowej,
opracowania prezentacji na temat kwalifikacji, jakie powinien posiadać opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym,
opracowania zależności, np. pomiędzy podejmowaniem decyzji o utworzeniu żłobka a znajomością przepisów prawnych – Ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych,
pracy nad projektem, np. tworzenie zespołów żłobków lub klubów dziecięcych,
opracowania studium przypadku dotyczącego opisu placówek, które spełniają i nie spełniają wymogów sanitarno‑lokalowych i przeciwpożarowych obowiązujących w żłobku,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy.
Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć dotyczących wymagań lokalowych, sanitarnych oraz przeciwpożarowych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych oraz rozróżniania form sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3 typu żłobek i klub dziecięcy, a także w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
broszurę informacyjną, np. złożenie wniosku o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych,
mapę myśli, np. rządowe programy dofinansowania opieki nad dziećmi do lat 3 w formie żłobka, klubu dziennego i opieki dziennej,
prezentację multimedialną, np. plan nadzoru nad placówkami sprawującymi opiekę nad dziećmi do lat 3.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci planszy interaktywnej nadaje się do pracy z uczącym się, który ma z trudności w uczeniu się i charakteryzuje się wolnym tempem pracy.
Plansza interaktywna „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi” jest dostosowana do indywidualizacji pracy z uczącymi się. Można na niej wskazywać wybrane obiekty, a po ich wskazaniu pojawiają się rozwinięcia tematów. Można wrócić do poszczególnych elementów, tak aby nauczyciel mógł uszczegółowić kwestie, których uczący się nie rozumie lub nie przyswoił z innych powodów. Uczący się może wykonywać notatki.
Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać planszę interaktywną, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał na lekcję.
Plansza interaktywna może pobudzać twórcze myślenie, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów i egzaminu.
Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na zadany temat, np. kwalifikacje osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3.
Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w planszy interaktywnej. Na jej podstawie uczący się może też opracować:
broszurę lub ulotkę dotyczącą wymogów sanitarno‑lokalowych, jakie powinien spełniać żłobek i klub dziecięcy,
mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat, np. zapewnienie bezpieczeństwa przy sprawowaniu opieki nad dziećmi do lat 3 i nadzór nad placówkami publicznymi i niepublicznymi.
Tytuł materiału multimedialnego
Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem
Typ materiału multimedialnego
Mapa myśli
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Celem medium jest kształtowanie umiejętności tworzenia mapy myśli na temat ramowego planu dnia i zajęć dla małego dziecka, z zachowaniem wszelkich zasad dotyczących aktywności podejmowanych w ciągu doby przez małe dziecko.
Mapa myśli przedstawia w sposób obrazowy i czytelny dla uczącego się, na czym polega opracowywanie ramowego dziennego planu pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem, a także zawiera elementy związane z planowaniem różnych aktywności dziecka stymulujących jego rozwój, takich jak: zabawy, czytanie i słuchanie, zajęcia dydaktyczne, nawyki higieniczne, a także posiłki.
Uczący się ma możliwość opracowania własnej mapy myśli, według własnego pomysłu, ale jednocześnie może skorzystać podpowiedzi znajdujących się w bibliotekach, takich jak: zabawy, czytanie i słuchanie, zajęcia dydaktyczne, nawyki higieniczne, posiłki, czynności, czas.
Mapę myśli można modyfikować, rozbudowywać, dokładać gałęzie i węzły, wpisywać teksty albo dodawać grafiki. Istnieje możliwość wydrukowania mapy myśli na dowolnym etapie jej tworzenia, stworzenia przez osobę uczącą się własnego szablonu, doboru kolorów i wielkości czcionek z dostępnej puli oraz wstawiania elementów graficznych w postaci, np. zdjęć, symboli, piktogramów czy rysunków.
Mapa myśli powiązana jest z filmem edukacyjnym „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy” oraz planszą interaktywną „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi”, które prezentują specyfikę pracy i różnorodność zajęć podczas sprawowania opieki nad małym dzieckiem w żłobku i klubie dziecięcym. Materiał powiązany jest także z interaktywnym materiałem sprawdzającym uzupełnianie podpisów obrazka „Plan zajęć w placówce opieki nad dziećmi do lat 3”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.4.1)1) ustala związek prawidłowej organizacji warsztatu pracy opiekuńczo‑wychowawczej z bezpieczeństwem dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.1)2) organizuje warsztat opiekuńczo‑pielęgnacyjny zapewniający bezpieczeństwo dziecku choremu lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Mapa myśli wspiera osiągnięcie następujących celów:
przedstawianie zasad organizacji aktywności małego dziecka podczas jego pobytu
w placówce typu żłobek i klub dziecięcy,
określanie rodzajów zajęć edukacyjnych, posiłków, odpoczynku i czynności higieniczno‑sanitarnych podczas dnia pracy w żłobku lub klubie dziecięcym,
planowanie zabaw, posiłków i czynności opiekuńczo‑pielęgnacyjnych w różnych porach dnia podczas pobytu dzieci w placówkach sprawujących opiekę nad najmłodszymi dziećmi,
tworzenie ramowego dziennego planu pracy w instytucji opieki nad małym dzieckiem.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Mapa myśli może zostać wykorzystana przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się samodzielnie korzysta z mapy myśli w celu opracowania:
prezentacji, np. interpretacja pojęć związanych z planowaniem aktywności małego dziecka w żłobku,
webquest, np. trudności opiekunki dziecięcej związane z tworzeniem ramowego planu dnia dla małego dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym,
krzyżówki, np. dotyczącej rodzajów zabaw i zajęć edukacyjnych w żłobku w godzinach porannych, z hasłem: zabawa,
broszury, np. przykładowe zajęcia popołudniowe w żłobku.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału uczący się może go zilustrować wraz z nauczycielem za pomocą, np.:
plakatu, np. ramowy plan pracy w żłobku w okresie adaptacji dzieci,
prezentacji, np. rola odpoczynku w rozwoju małego dziecka.
Na podstawie materiału opracowanego w formie plakatu lub prezentacji osoba ucząca się może samodzielnie zaprezentować nowe wiadomości na zajęciach w klasie jako element lekcji odwróconej.
Praca w grupach
Osoby uczące się mogą wspólnie zapoznać się z wybraną przez nauczyciela częścią mapy myśli i wykonać ćwiczenia utrwalające i porządkujące materiał przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym, np. uczący się w grupach 4‑5-osobowych przygotowują broszurę informacyjną prezentującą propozycje zabaw dla dziecka w wieku 2 lat.
Nauczyciel może również podzielić uczących się na trzy grupy, które opracowują przykładowy ramowy plan dnia:
grupa 1 – dla grupy dzieci najmłodszych (od 20. tygodnia życia do 1,5 roku),
grupa 2 – dla grupy dzieci w wieku od 1,5 roku do 2 lat,
grupa 3 – dla grupy dzieci w wieku od 2 do 3 lat.
Na koniec zajęć grupy prezentują efekty swojej pracy za pomocą mapy myśli lub metody webquest.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także, np.:
udział w grach dydaktycznych w formie symulacji, np. odgrywanie scenki wyszukiwania błędów w tygodniowym planie dnia dla małego dziecka,
lekcja odwrócona, np. osoba ucząca się przed lekcją zapoznaje się z materiałem przedstawionym w mapie myśli, a następnie odbywa się burza mózgów lub dyskusja kierowana na temat sposobów zwiększania aktywności małego dziecka poprzez jego udział w zajęciach edukacyjnych po południu,
skrzynka pytań, np. dotyczących podstawowych pojęć związanych z planowaniem zajęć dla małego dziecka w różnych porach dnia,
stawianie pytań i rozwiązywanie problemów, np. na co należy zwrócić uwagę, układając ramowy plan dnia dla małego dziecka.
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie zapoznać się z mapą myśli w trakcie zajęć i na kartkach odpowiedzieć na pytania nauczyciela, a następnie pogrupować je w odpowiednie zbiory w celu uporządkowania informacji.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody:
lista pytań, np. dotyczących wpływu na rozwój małego dziecka różnorodnych aktywności podczas jego pobytu w placówce opieki nad dziećmi do lat 3,
pajęczyna lub kłębek, np. zapamiętanie/powtarzanie zasad planowania zabaw, posiłków i czynności higieniczno‑pielęgnacyjnych w placówce opieki nad małym dzieckiem,
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,
pogadanka lub burza mózgów, np. jak planować pracę opiekunki dziecięcej w żłobku,
studium przypadku, np. wskazywanie sposobów organizacji dnia i zajęć w żłobku na podstawie dobrych praktyk,
niedokończone zdania, np. ramowy plan dnia obejmuje…
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Mapa myśli może zostać wykorzystana w pracy indywidualnej np. do:
powtórzenia materiału,
usystematyzowania i uporządkowania wiedzy,
poszerzania wiedzy,
przygotowania się do lekcji odwróconej – uczący się w domu zapoznaje się z materiałem zamieszczonym w mapie myśli, a następnie na lekcji ma możliwość zadawania pytań i udziału w dyskusji kierowanej przez nauczyciela,
przygotowania się do egzaminu lub sprawdzianu,
przygotowania się do zajęć,
opracowania prezentacji na temat przykładowych rodzajów zabaw wykorzystywanych w pracy z małymi dziećmi w żłobku lub klubie dziecięcym w różnych porach dnia.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i usystematyzowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
plakat, np. zasady planowania aktywności małego dziecka w zależności od pory dnia,
graf, wzór lub schemat, np. przykładowe rodzaje zajęć dydaktycznych dla dzieci w wieku 2 lat planowane w żłobku i klubie dziecięcym przed południem.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci mapy myśli nadaje się do pracy z uczącym się, który ma z trudności w uczeniu się i charakteryzuje się wolnym tempem pracy.
Mapa myśli pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów i sprawdzianów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję na zadany temat, np. trudności w układaniu ramowego dziennego planu pracy w instytucji sprawującej opiekę nad dziećmi do lat 3.
Uczący się, którzy mają problem z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać mapę myśli „Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem”, aby przygotować się do zajęć lub egzaminu, a także powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat zasad układania planu dnia w żłobku lub klubie dziecięcym.
Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktwynego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie omówionym w mapie myśli. Na jej podstawie uczący się może też przygotować:
broszurę informacyjną, np. liczba posiłków planowanych w ciągu pobytu dziecka do lat 3 w placówce typu żłobek i klub dziecięcy,
grę dydaktyczną na zadany przez nauczyciela temat, np. przykładowe rodzaje zajęć aktywizujących sferę poznawczą małego dziecka.
Tytuł materiału multimedialnego
Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego
Typ materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego” umożliwia osobie uczącej się zaprojektowanie przestrzeni i dobór wyposażenia szatni, łazienki, jadalni i bawialni w żłobku lub klubie dziecięcym poprzez wybór gotowych elementów – grafik. Dla uczącego się dostępny jest samouczek dotyczący zasad, które mogą być pomocne przy aranżacji przestrzeni dla dzieci do lat 3. Na początku programu umieszczono zadania wprowadzające, polegające na określeniu odpowiedniej liczby opiekunów, którzy będą sprawowali opiekę w żłobku czy klubie dziecięcym, z uwzględnieniem wieku i niepełnosprawności dzieci oraz metrażu sali przeznaczonej na zbiorowy pobyt dzieci, a także na podjęciu decyzji co do wymagań sanitarnych i lokalowych, jakie musi spełnić lokal, w którym będzie prowadzony żłobek lub klub dziecięcy.
Materiał pozwala na utrwalenie wiadomości i sprawdzenie poziomu opanowania wiedzy na temat aranżacji przestrzeni w żłobku lub klubie dziecięcym oraz sprawdzenie znajomości aktów prawnych zaprezentowanych w filmie edukacyjnym i planszy interaktywnej. Daje także możliwość przećwiczenia umiejętności osoby uczącej w zakresie planowania przestrzeni w żłobku lub klubie dziecięcym.
Program ćwiczeniowy jest powiązany treściowo z filmem edukacyjnym „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy” oraz planszą interaktywną „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi”, które przedstawiają specyfikę pracy w żłobku i klubie dziecięcym oraz wymogi sanitarno‑lokalowe obowiązujące w tych placówkach podczas sprawowania opieki nad małym dzieckiem. Materiał powiązany jest także z interaktywnym materiałem sprawdzającym zadanie z lukami „Planowanie i projektowanie przestrzeni żłobka i klubu dziecięcego”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.4.1)1) ustala związek prawidłowej organizacji warsztatu pracy opiekuńczo‑wychowawczej z bezpieczeństwem dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.1)2) organizuje warsztat opiekuńczo‑pielęgnacyjny zapewniający bezpieczeństwo dziecku choremu lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie wspiera osiągnięcie następujących celów:
określanie zasad stosowanych przez opiekunkę dziecięcą przy aranżacji przestrzeni dla dzieci do lat 3,
określanie odpowiedniej liczby opiekunów sprawujących opiekę w żłobku czy klubie dziecięcym, z uwzględnieniem wieku i niepełnosprawności dzieci oraz metrażu sali przeznaczonej na zbiorowy pobyt dzieci do lat 3,
planowanie i projektowanie przestrzeni instytucji opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy, z uwzględnieniem wymagań lokalowych i sanitarnych,
dobieranie odpowiedniego wyposażenia do przestrzeni szatni, łazienki, bawialni i jadalni w żłobku i klubie dziecięcym,
realizacja zadań zawodowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego” może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.
Praca indywidualna
Osoba ucząca się może samodzielnie wykonać zadania umieszczone w programie, podzielone na dwa etapy, w celu sprawdzenia lub poszerzenia wiedzy, a następnie dokonać analizy informacji zawartych w materiale. Nauczyciel może zachęcić osobę uczącą się do samodzielnego opracowania broszury informacyjnej lub mapy myśli na zadany temat, np. określenie odpowiedniej liczby opiekunów sprawujących opiekę nad dziećmi w żłobku i klubie dziecięcym.
Osoba ucząca się może samodzielnie opracować:
prezentację multimedialną, np. zasady bezpieczeństwa obowiązujące w placówkach opieki typu żłobek i klub dziecięcy,
schemat lub graf, np. rodzaje dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań sanitarno‑lokalowych w placówce sprawującej opiekę nad dziećmi do lat 3,
broszurę, np. zasady pomocne przy aranżacji przestrzeni w placówkach opieki nad małym dzieckiem.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału uczący się może go zilustrować wraz z nauczycielem za pomocą np.:
plakatu, np. wyposażenie żłobka i klubu dziecięcej a jego jakość i atesty,
mapy myśli, np. etapy planowania przestrzeni dla małych dzieci w żłobku,
krzyżówki, np. planowanie przestrzeni i dobieranie sprzętu oraz wyposażenia do żłobka i klubu dziecięcego, z hasłem: żłobek.
Na podstawie materiału opracowanego w formie plakatu, mapy myśli lub krzyżówki osoba ucząca się może samodzielnie zaprezentować nowe wiadomości na zajęciach w klasie jako element lekcji odwróconej.
Praca w grupach
Osoby uczące się mogą wspólnie rozwiązać zadania umieszczone w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie, a następnie wykonać ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed sprawdzianem lub egzaminem zawodowym, np. uczący się w grupach 4‑5-osobowych przygotowują broszurę informacyjną na temat zasad bhp obowiązujących podczas tworzenia żłobka.
Nauczyciel może również podzielić uczących się na cztery grupy, które opracowują materiał na zadany temat:
grupa 1 – elementy wyposażenia szatni,
grupa 2 – elementy wyposażenia łazienki,
grupa 3 – elementy wyposażenia jadalni,
grupa 4 – elementy wyposażenia bawialni.
Na koniec zajęć grupy prezentują efekty swojej pracy za pomocą plakatu, broszury lub mapy myśli.
Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także, np.:
prezentacja multimedialna, np. sposoby doboru pomocy dydaktycznych i wyposażenia do odpowiednich pomieszczeń w żłobku lub klubie dziecięcym zgodnie z ich przeznaczeniem i funkcjonalnością,
dyskusja lub burza mózgów, np. dlaczego, planując tworzenie żłobka lub klubu dziecięcego, należy brać pod uwagę wiek dziecka,
stawianie pytań i rozwiązywanie problemów, np. nauczyciel dzieli zespół klasowy na grupy, których zadanie polega na określeniu zasad pomocnych przy doborze pomocy dydaktycznych i wyposażenia do odpowiedniego rodzaju pomieszczenia w żłobku lub klubie dziecięcym.
Na koniec zajęć grupy prezentują efekty swojej pracy z wykorzystaniem metody webquest.
W celu lepszego zapamiętania i zrozumienia materiału można go zilustrować za pomocą np.:
plakatu, np. dobór wyposażenia do pomieszczeń żłobka i klubu dziecięcego a wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka,
fiszek, np. pojęcia związane wymogami sanitarno‑lokalowymi obowiązującymi przy tworzeniu żłobka i klubu dziecięcego.
Praca z całym zespołem
Uczący się mogą wspólnie rozwiązać zadania umieszczone w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie i w trakcie zajęć na kartkach odpowiedzieć na pytania nauczyciela, a następnie pogrupować je w odpowiednie zbiory, aby stworzyć mapę myśli w celu uporządkowania informacji.
W celu lepszego utrwalenia i zrozumienia materiału przez uczących się można wykorzystać następujące metody:
gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,
pajęczyna lub kłębek, np. zapamiętanie/powtarzanie zasad doboru pomocy dydaktycznych, sprzętu i wyposażenia do odpowiedniego pomieszczenia w placówce opieki nad najmłodszymi dziećmi,
niedokończone zdania, np. planując przestrzeń żłobka, należy pamiętać o...
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej, np. do:
powtórzenia materiału,
utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,
przygotowania się do zajęć,
opracowania broszury informacyjnej na zadany temat, np. akty prawne regulujące zasady tworzenia żłobków i klubów dziecięcych,
pracy nad projektem, np. planowanie wyposażenia żłobka a jego atesty i certyfikaty,
utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,
opracowania zależności, np. pomiędzy rozwojem małego dziecka a doborem sprzętów i pomocy dydaktycznych odpowiednich do jego wieku,
poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z planowaniem i wyposażaniem placówek opieki nad dziećmi do lat 3 w nowe pomoce dydaktyczne i sprzęt.
Praca w grupach
W celu utrwalenia i usystematyzowania materiału uczący się przygotowują w grupach:
graf lub schemat, np. charakterystyka wyposażenia żłobka i klubu dziecięcego,
plakat, np. zasady planowania przestrzeni dla małego dziecka w żłobku i klubie dziecięcym,
mapa myśli, np. skuteczne sposoby zapewniania bezpieczeństwa dzieci podczas ich pobytu w placówkach opieki nad małym dzieckiem.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Materiał w postaci programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie nadaje się do pracy z uczącym się, który ma z trudności w uczeniu się i charakteryzuje się wolnym tempem pracy.
Program może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania lub zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniu się do konkursów i sprawdzianów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi lekcję lub dyskusję na zadany temat, np. zasady doboru wyposażenia do wieku małego dziecka.
Uczący się może wykorzystać program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie, aby przygotować się do zajęć lub egzaminu, a także powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat różnic w planowaniu przestrzeni szatni, jadalni, bawialni i sypialni dla dzieci w zależności od ich wieku.
Uczący się, korzystając indywidualnie z programu, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. prezentację) podnoszące poziom jego wiedzy w zakresie planowania przestrzeni żłobka i klubu dziecięcego oraz doboru pomocy dydaktycznych, sprzętu i wyposażenia stymulującego rozwój małego dziecka.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka „Plan zajęć w placówce opieki nad dziećmi do lat 3”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z ośmiu zdjęć, które przedstawiają dzieci w trakcie zajęć edukacyjnych i wychowawczych oraz czynności opiekuńczych i pielęgnacyjnych realizowanych w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3. Zadaniem osoby uczącej się jest przeciągnięcie właściwego podpisu pod zdjęcie przedstawiające odpowiedni rodzaj zajęć w tego typu placówce. Jest to zadanie łatwe.
Przygotowano również zadanie alternatywne dla osób z niepełnosprawnościami narządu wzroku, które polega na połączeniu w pary rodzaju zajęć lub aktywności dzieci z godzinami ich realizacji w placówce opieki nad dziećmi do lat 3.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane w procesie edukacyjnym do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia, w celu sprawdzenia wiedzy po omówieniu danej tematyki lub powtórzenia materiału przed egzaminem zawodowym.
Materiał jest powiązany z mapą myśli „Ramowy dzienny plan pracy w placówce opieki nad małym dzieckiem”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości na temat rodzajów zajęć edukacyjnych i wychowawczych oraz czynności opiekuńczych i pielęgnacyjnych realizowanych w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Planowanie i projektowanie przestrzeni żłobka i klubu dziecięcego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z dwunastu zdań, w których uczący się ma uzupełnić luki w tekście. Wśród propozycji, które może wybrać uczący się, są także błędne odpowiedzi. Wszystkie zdania dotyczą zagadnień związanych z projektowaniem przestrzeni żłobka oraz klubu dziecięcego i przepisami dotyczącymi warunków sanitarno‑lokalowych, jakie powinna spełniać placówka opieki nad dziećmi do lat 3. Jest to zadanie o wysokim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy przez uczących się, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.
Materiał jest powiązany z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie umiejętności projektowania przestrzeni żłobka i klubu dziecięcego oraz wiadomości na temat przepisów dotyczących wymogów sanitarno‑lokalowych, jakie powinna spełniać placówka opieki nad dziećmi do lat 3.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.4.1)1) ustala związek prawidłowej organizacji warsztatu pracy opiekuńczo‑wychowawczej z bezpieczeństwem dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.1)2) organizuje warsztat opiekuńczo‑pielęgnacyjny zapewniający bezpieczeństwo dziecku choremu lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Kadra w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na przyporządkowaniu do rodzaju placówki opieki nad dziećmi do lat 3 odpowiedniej liczby opiekunów sprawujących opiekę nad małymi dziećmi zgodnie z ich wiekiem. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Zadanie dotyczy zagadnień związanych z zasadami zatrudniania kadry i sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3 w placówkach typu żłobek, klub dziecięcy i opiekun dzienny.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy przez uczących się, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.
Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy” oraz grafiką interaktywną „Opiekun dzienny”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu zatrudniania kadry i sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3 w placówkach typu żłobek, klub dziecięcy i opiekun dzienny.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Funkcjonowanie instytucji typu żłobek i klub dziecięcy”
Opis materiału sprawdzającego
Krzyżówka składa się z sześciu haseł dotyczących zasad funkcjonowania instytucji opieki nad dziećmi do lat 3, które uczący się musi odgadnąć, aby otrzymać hasło główne; żłobek. Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte, które związane jest z hasłem głównym. Jest to zadanie o średnim stopniu trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy przez uczących się, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy krzyżówka jest jednym z kilku zadań.
Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym „Rodzaje placówek opieki nad małym dzieckiem typu żłobek i klub dziecięcy”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu specyfiki pracy i funkcjonowania placówek typu żłobek oraz klub dziecięcy.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Zasady organizacji opieki nad dziećmi u opiekuna dziennego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z sześciu zdań dotyczących zadań i specyfiki pracy opiekuna dziennego. Uczący się ma za zadanie ocenić, które z nich jest prawdziwe, a które fałszywe. Jest to zadanie o średnim stopniu trudności
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania, aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może zostać wykorzystane w procesie edukacyjnym do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem na każdym etapie kształcenia, w celu sprawdzenia wiedzy po omówieniu danej tematyki lub powtórzenia materiału przed egzaminem zawodowym.
Materiał jest powiązany z grafiką interaktywną „Opiekun dzienny”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu organizacji i specyfiki sprawowania opieki nad dziećmi przez opiekuna dziennego.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.4.1)1) ustala związek prawidłowej organizacji warsztatu pracy opiekuńczo‑wychowawczej z bezpieczeństwem dziecka chorego lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.1)2) organizuje warsztat opiekuńczo‑pielęgnacyjny zapewniający bezpieczeństwo dziecku choremu lub z niepełnosprawnością;
SPO.04.4.1)3) dobiera pomoce dydaktyczne, przybory i zabawki bezpieczne dla dziecka oraz dostosowane do rodzaju choroby lub niepełnosprawności dziecka;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Charakterystyka instytucji opieki nad małym dzieckiem w oparciu o przepisy prawne”
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z dziesięciu pytań. Do każdego z nich są podane trzy odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie może być wykorzystane podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania wiedzy przez uczących się, może stanowić zadanie domowe dla uczących się, a także służyć do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział.
Materiał jest powiązany z planszą interaktywną „Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Celem materiału sprawdzającego jest utrwalenie wiadomości z zakresu funkcjonowania instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 oraz znajomości przepisów prawnych regulujących funkcjonowanie żłobków i klubów dziecięcych.
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
SPO.04.3.10)1) wymienia rodzaje placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.3.10)2) wymienia zadania placówek opiekuńczo‑wychowawczych sprawujących opiekę nad dzieckiem;
SPO.04.8.5)1) planuje realizację zadań zawodowych;
SPO.04.8.5)3) realizuje zadania w wyznaczonym czasie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści