E-materiały do kształcenia zawodowego

Naruszenia przepisów w transporcie
drogowym, zakres odpowiedzialności załadowcy,
kierowcy i przewoźnika oraz stosowane kary

Eksploatacja środków transportu drogowego— Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego oraz Organizacja przewozu środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat naruszeń przepisów w transporcie drogowym.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Film instruktażowy - tutorialD13Di7cMGFilm instruktażowy - tutorial, który pomoże Ci w poznaniu procedury stwierdzenia naruszenia przepisów w trakcie kontroli pojazdu na drodze lub kontroli w siedzibie przewoźnika, lub załadowcy. Prezentuje Ci podejmowane przez kierowcę, załadowcę i przewoźnika działania w związku z kontrolą i ujawnieniem naruszenia przepisów:

  • zatrzymanie pojazdu do kontroli;

  • okazanie dokumentów pojazdu;

  • okazanie dokumentów kierowcy;

  • okazanie dokumentów przewożonego ładunku;

  • złożenie wyjaśnień dotyczących naruszenia przepisów.

Z filmu dowiesz się, jakie są czynności zawodowe podejmowane przez kontrolującego/kontrolujących:

  • zatrzymanie pojazdu do kontroli w bezpiecznym miejscu oraz w bezpieczny sposób;

  • oględziny pojazdu;

  • kontrola dokumentów: pojazdu, kierowcy, przewożonego ładunku;

  • uzyskanie wyjaśnień kierowcy;

  • zastosowanie taryfikatora kar;

  • sporządzenie decyzji o ukaraniu;

  • poinformowanie o procedurze odwoławczej.

Dowiesz się o zakresie odpowiedzialności za naruszenie kierowcy, załadowcy, przewoźnika oraz poznasz dokumentację związaną z udokumentowaniem naruszenia i katalog stosowanych kar wraz z uwarunkowaniami ich stosowania.

Plansza interaktywnaDs2NaqWSiPlansza interaktywna będzie dla Ciebie ściągą z wykazem naruszeń przepisów w transporcie drogowym:

  • taryfikatora kar dla firm;

  • taryfikatora kar dla kierowców;

  • taryfikatora kar dla zarządzających transportem;

  • taryfikatora kar związanych z przewozem towarów niebezpiecznych.

Plansza pomoże Ci także uporządkować poszczególne naruszenia odpowiedzialności kierowcy, załadowcy lub przewoźnika do odpowiednich taryfikatorów. Zawiera także katalog stosowanych kar oraz możliwość przyporządkowania ich naruszeniom. Prezentuje informacje o procedurach odwoławczych.

Obudowa dydaktyczna:

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDD0CIzyJNInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDv5dAAZAvSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDNgtC5DXmPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1D4pAIQdPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDLaRHNhY0Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDhFVD5zUOInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie kierowca mechanik lub technik transportu drogowego.

W skład multimediów wchodzą film instruktażowy - tutorial oraz plansze interaktywne. Przybliżają one wiadomości dotyczące naruszenia przepisów w transporcie drogowym, zakresu odpowiedzialności załadowcy, kierowcy i przewoźnika oraz stosowanych kar. Każdy materiał jest ważny i w każdym z nich znajdziesz coś dla siebie (pod względem preferencji uczenia się).

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych na planszach i w filmie. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Liczba zadań/ćwiczeń wygląda na przytłaczającą, ale po sprawdzeniu ich zawartości zrozumiesz, że chodzi o małe dawki przypomnienia. Przy okazji dowiesz się, co jest znaczące w wiedzy, którą starasz się pozyskać.

Co może być ważne?

  1. Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspominają film i plansze interaktywne. Korzystanie z materiału jest procesem poznawania. Dlatego ważne jest, aby zmieniać źródło informacji. To, co zobaczysz na filmie, sprawdź, jak wygląda w planszach interaktywnych oraz jaka jest jego definicja w słowniku pojęć e‑materiału. Takie połączenie pozwoli Ci całościowo pracować z zagadnieniem dotyczącymi naruszenia przepisów w transporcie drogowym, zakresu odpowiedzialności załadowcy, kierowcy i przewoźnika oraz stosowania kar. Dzięki temu odpowiesz sobie na pytania: co, jak, gdzie, kiedy i w jaki sposób transportować, aby świadomie nie naruszać przepisów lub, w przypadku działań nieumyślnych, mieć obraz konsekwencji swoich działań.

  2. Pamiętaj też, że od razu nie nauczysz się wszystkiego, a praca z tym e‑materiałem (szczególnie z fragmentami filmu) to działanie polegające na powtórzeniach małych fragmentów wiedzy. To może być na przykład podział podobny do zakresu wiedzy z filmu na podrozdziały lub sceny.

  3. Dobrym ćwiczeniem może być dopasowanie ćwiczeń z interaktywnych materiałów sprawdzających do konkretnych sekwencji. Taki wykonany samodzielnie podział daje możliwość pracy świadomej z zawartością filmu (pomimo tego, że materiały są już do niego dedykowane).

  4. Ważne są notatki. Możesz je tworzyć w tradycyjny sposób lub jako sketchnotka. Taka wizualna notatka, która łączy słowa i obrazy, jest dla mózgu idealna. Wizualne informacje przesyłane do mózgu są szybciej przetwarzane i lepiej zapamiętywane niż tekst. Przy tradycyjnym zapisie nie kopiuj zdań, staraj się zapisywać hasła lub własne zdania, które stworzysz „przetwarzając materiał”.

Przykładowe ścieżki

Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest takie ułożenie ścieżki opanowania materiału, które pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się. Oto sposoby na zapamiętywanie zagadnień związanych z naruszaniem przepisów w transporcie drogowym:

  1. Twoje działanie może bazować na filmie instruktażowym. Zawarte w nim informacje poprowadzą Cię przez wiedzę dotyczącą tego, jakie naruszenia przepisów występują najczęściej, jak wygląda procedura kontroli ITD oraz jakie są kary i możliwości odwołań. Tu zdobędziesz podstawową wiedzę, ale nie „rzucaj się na głęboką wodę”. Zacznij od jednego fragmentu filmu (np.: możliwych naruszeń), sprawdź, co znajdziesz o tym w planszach interaktywnych.

  2. Plansze interaktywne będą dla Ciebie wsparciem przy „wiedzy skumulowanej w jednym miejscu”. Dzięki nim nauczysz się umiejscawiać naruszenia i ich skutki oraz procedury postępowania i dokumentację. Ta wiedza jest na „rzut okiem” - łatwo i szybko dostępna.

  3. Wsparciem przy próbach zapamiętania informacji mogą być dla Ciebie: interaktywne materiały sprawdzające lub ... koledzy, którzy będą Cię odpytywali lub których będziesz uczył.

  4. Po przeanalizowaniu kolejnych fragmentów z filmu obejrzyj go w całości i sprawdź, jak wiele już pamiętasz.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

Zastosuj swój sposób przyswajania wiedzy. Jeśli jest to sporządzanie notatek - zrób to, jeśli wolisz rysować mapy umysłu - to dla Ciebie najlepszy pomysł. Nie zapomnij o rozmowach na temat naruszeń przepisów przez kierowców, załadowców i przewoźnika oraz procedur kontroli ITD z innymi osobami. To właśnie rozmowy oraz pytania i odpowiedzi w przypadku tego materiału mogą być znaczące. Jeśli nie możesz poprosić kogoś o współuczestniczenie w zdobywaniu tego materiału - pytaj siebie i na te pytania sam odpowiadaj. I najważniejsze - nie umiesz - powtarzaj, jeśli już umiesz - powtórz jutro i za dwa dni.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R17gtIZ0IzAvb
(Uzupełnij).