Planowanie procesu produkcji szkła
CES.04. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła - Technik technologii szkła 311925
Przewodnik dla uczącego się
Wprowadzenie
Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia i składa się z następujących elementów:
Spis treści
1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Zapoznajmy się:
1. Ogólna koncepcja e‑materiału
Tytuł e‑materiału: Planowanie procesu produkcji szkła
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu, w których e‑materiał może być wykorzystany: Technik technologii szkła 311925.
Kod i nazwa kwalifikacji: CES.04 Organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik technologii szkła 311925.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CES.04 Organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła:
- organizowanie i prowadzenie procesów wytwarzania wyrobów ze szkła,
- kontrolowanie przebiegu procesów technologicznych przemysłu szklarskiego.
Celem e‑materiału jest przedstawienie w zrozumiały i obrazowy sposób procesów produkcji szkła, aspektami technologicznymi związanymi z produkcją szkła, zarządzania procesami produkcyjnymi oraz opracowaniem dokumentacji technologicznej stanowiącej o jakości produkowanych wyrobów ze szkła. E‑materiał jest wzbogacony zestawem Interaktywnych ćwiczeń sprawdzających zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz Słownikiem pojęć zawierającym podstawowe pojęcia związane z pracą technika technologii szkła.
Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych materiałów, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych.
E‑materiał: Planowanie procesu produkcji szkła składa się z czterech elementów multimedialnych:
• Film edukacyjnyFilm edukacyjny: Zarządzanie procesem produkcji szkła,
• Sekwencje filmoweSekwencje filmowe: Technologiczne aspekty produkcji szkła sodowo‑wapniowego,
• Plansze interaktywnePlansze interaktywne: Deklaracje właściwości użytkowych dla wyrobów szklanych,
• Schemat interaktywnySchemat interaktywny: Deklaracje właściwości użytkowych i parametrów technicznych dla szkła budowlanego.
3.2. Obudowa dydaktyczna
• Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
• Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
• Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
• Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
• Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami
W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
• Film edukacyjnyFilm edukacyjny: Zarządzanie procesem produkcji szkła – prezentuje informacje dotyczące procesów produkcji szkła, systemów wspomagających i usprawniających procesy produkcji szkła oraz metody motywowania pracowników do ich angażowania się w działania na rzecz poprawy organizacji i jakości pracy, czy jakości produkowanego wyrobu, poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.
Uczeń korzystający z danego materiału ma możliwość poznania aspektów związanych z organizacją i procedurami zarządzania przedsiębiorstwem.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- charakteryzowanie systemu organizowania stanowiska pracy w zakładzie produkcyjnym,
- określanie bezpiecznych warunków pracy w zakładzie produkcyjnym,
- dobieranie aspektów dla właściwej jakości produkcji,
- nadzorowanie etapów produkcji szkła,
- planowanie, uporządkowanie, kierowanie i kontrolowanie działań produkcyjnych w zakładzie.
• Sekwencje filmoweSekwencje filmowe: Technologiczne aspekty produkcji szkła sodowo‑wapniowego – prezentują krótkie Sekwencje filmowe dotyczące etapów produkcji szkła, wyrobów ze szkła.
Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór filmów do wykorzystania w swojej pracy, przedstawiające poszczególne etapy produkcyjne szkła.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- opisywanie etapów procesów produkcji szkła sodowo‑wapniowego,
- podawanie przykładów rodzajów szkła sodowo‑wapniowego,
- charakteryzowanie maszyn i urządzeń w poszczególnych etapach produkcyjnych szkła sodowo‑wapniowego,
- opracowywanie schematów technologicznych produkcji szkła.
• Plansze interaktywnePlansze interaktywne: Deklaracje właściwości użytkowych dla wyrobów szklanych – prezentują wiedzę z zakresu opracowywania deklaracji właściwości użytkowych dla szkła budowlanego.
Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór planszy z podstawową wiedzą dotyczącą szkła budowlanego, oznakowaniem wyrobów budowlanych, właściwościami użytkowymi szkła budowlanego oraz opracowaniem deklaracji właściwości użytkowych szkła budowlanego przez jego producenta.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- dobieranie szkła budowlanego stosowanego jako wyrób budowlanych,
- opisywanie podstawowych wymagań stawianych obiektom budowlanym,
- charakteryzowanie właściwości użytkowych oszkleń stosowanych w budownictwie,
- określanie zawartości i etapów opracowania deklaracji właściwości użytkowych dla wyrobów budowlanych będących szkłem,
- stosowanie oznaczeń na wyrobach budowlanych.
• Schemat interaktywnySchemat interaktywny: Deklaracje właściwości użytkowych i parametrów technicznych dla szkła budowlanego – prezentuję wzór dokumentu DWU dla szkła budowlanego, będącego wyrobem budowlanym.
Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma możliwość na jego podstawie wykonać własną, przykładową deklarację właściwości użytkowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- prezentowanie zawartości dokumentu DWU,
- opisywanie podstawowych informacji zawartych w poszczególnych puntach dokumentu DWU, wymagań stawianych obiektom budowlanym,
- sprawdzanie wiedzy w praktyczne, przy własnym opisywaniu DWU dla wyrobu budowlanego.
Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału.
Jest to nowoczesna pomoc dydaktyczna wspomagająca proces uczenia się/nauczania.
Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość obrazującą procesy produkcji szkła wraz z elementami związanymi z jakością tych wyrobów, stanowiącymi dziś bardzo ważny aspekt całej produkcji szkła.
Młody pracownik huty szkła (technik technologii szkła) powinien zdawać sobie sprawę z ważności aspektów związanych z jakością i ergonomią stanowisk pracy, mającą wpływ na dobrą organizację pracy.
W danym e–materiale uczący się ma możliwość, po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi, wykonania ćwiczeń w formie Interaktywnych materiałów sprawdzających w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy. W Interaktywnych materiałach sprawdzających znajduje się test ćwiczeniowy składający się z 12 zadań testowych oraz powiązane ćwiczenia – łącznie 7 zadań ćwiczeniowych. Wszystkie ćwiczenia z Interaktywnych materiałów sprawdzających stanowią podsumowującą całość pracy z e‑materiałem. Obudowa dydaktyczna w formie Netografii oraz bibliografii warunkuje proces samokształcenia uczącego się.
E‑materiał jako pomoc dydaktyczna dla uczniów zawodu szkolnictwa branżowego: technik technologii szkła służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, zdobyciem dobrego zawodu, czy pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla uczącego się
Drogi uczniu!
Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać, ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.
Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.
Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.
Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:
Zrób własne notatki - w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach PDF, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu, lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek. Aby przygotować notatkę, należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.
Notatki w danym e‑materiale możesz sporządzać, zapoznając się z każdym tu proponowanym multimedium, np. filmem, sekwencjami filmowymi, czy planszami. Na ich podstawie możesz wypisywać ważne z twojego punktu widzenia wiadomości z filmu, możesz wypisywać pojęcia z filmu, czy opracować notatki z sekwencji filmowych lub plansz interaktywnych.
Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia, poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.
Proste rysunki możesz wykonywać, zapoznając się z multimedium sekwencji czy Planszy interaktywnych, następnie możesz rysunki wzbogacać dodatkowymi opisami np. ich charakterystykami.
Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek.
Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.
Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.
Materiały w formie fiszek twórz, oglądając Film edukacyjny, czy Sekwencje filmowe — wypisuj na fiszkach ważne informacje, czy słownictwo zawodowe, które będziesz mógł sprawdzić w Słowniku pojęciowym danego e‑materiału.
Drogi uczniu, z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać podczas własnej, indywidualnej nauki, np.:
• Film edukacyjnyFilm edukacyjny: Zarządzanie procesem produkcji szkła. Z treści materiału filmowego możesz wykonać własne notatki prezentujące zasady pracy w przedsiębiorstwie, takim jak huta szkła.
• Sekwencje filmoweSekwencje filmowe: Technologiczne aspekty produkcji szkła sodowo‑wapniowego. Tu wykonaj dowolne rysunki schematyczne obrazujące etap produkcji szkła, a wraz z kolegami stworzycie cały schemat technologiczny produkcji szkła sodowo‑wapniowego.
• Plansze interaktywnePlansze interaktywne: Deklaracje właściwości użytkowych dla wyrobów szklanych. Na podstawie planszy możesz wykonać własne notatki dotyczące ważnych aspektów związanych z DWU oraz grafiki skojarzeniowe, np. na temat znakowania wyrobów budowlanych.
• Schemat interaktywnySchemat interaktywny: Deklaracje właściwości użytkowych i parametrów technicznych dla szkła budowlanego. Na podstawie Schematu interaktywnego możesz ze swoim zespołem wykonać plakat prezentujący jeden z punktów wzoru deklaracji właściwości użytkowych, tak abyś łatwo nauczył się, co zawiera deklaracja.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
6. Opis materiałów sprawdzających
W e‑materiale masz możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco‑sprawdzających:
• Test ćwiczeniowy. Tytuł: Sprawdź się! Planowanie procesu produkcji szkła – test składający się z 12 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę w zakresie zagadnień e‑materiału, przygotowuje do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym.
• Ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możecie spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
7. Minimalne wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści