Wprowadzenie do przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01. Obsługa maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych - Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209
Przewodnik dla ucznia
Wprowadzenie
Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia i składa się z następujących elementów:
Spis treści
1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Zapoznajmy się:
1. Ogólna koncepcja e‑materiału
E‑materiał „Wprowadzenie do przetwórstwa tworzyw sztucznych” wspiera osiąganie efektów kształcenia z wybranych jednostek efektów kształcenia określonych dla kwalifikacji CHM.01. Obsługa maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych:
CHM.01.3.2 charakteryzuje narzędzia do obróbki ręcznej, mechanicznej, spajania i plastycznego kształtowania tworzyw sztucznych
CHM.01.3.3 wykonuje operacje obróbki ręcznej, mechanicznej, spajania i plastycznego kształtowania tworzyw sztucznych
CHM.01.3.4 stosuje programy do komputerowego wspomagania projektowania i sporządzania dokumentacji.
CHM.01.3. Podstawy przetwórstwa tworzyw sztucznych
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych 814209.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób obrazowy i zrozumiały dla przeciętnego uczącego się — maszyn i urządzeń wykorzystywanych w przetwórstwie tworzyw sztucznych.
E‑materiał dostarcza praktyczną wiedzę na temat metod obróbki i wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych.
Program ćwiczeniowy do projektowania ma za zadanie zapoznać użytkownika z podstawami rysunku technicznego oraz z zasadami prowadzenia dokumentacji kontrolującej przebieg procesu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje e‑materiały, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych. E‑materiał „Wprowadzenie do przetwórstwa tworzyw sztucznych” składa się z dwóch elementów multimedialnych:
• Grafika interaktywnaGrafika interaktywna: Narzędzia i urządzenia do kształtowania wyrobów z tworzyw sztucznych,
• Program ćwiczeniowy do projektowaniaProgram ćwiczeniowy do projektowania: Sporządzanie dokumentacji i rysunków technicznych.
3.2. Obudowa dydaktyczna
• Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
• Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
• Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
• Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
• Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami
W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
• Grafika interaktywnaGrafika interaktywna: Narzędzia i urządzenia do kształtowania wyrobów z tworzyw sztucznych – prezentuje informacje z zakresu narzędzi, maszyn, urządzeń i metod przetwórstwa tworzyw sztucznych. Opisuje sposób działania poszczególnych narzędzi oraz zasady obróbki metodą ręczną, mechaniczną i metodą plastycznego formowania. Grafika zawiera liczne materiały multimedialne, takie jak zdjęcia, schematy, filmy i dźwięki.
Efekty kształcenia są właściwe dla materiału multimedialnego:
CHM.01.3. Podstawy przetwórstwa tworzyw sztucznych
CHM.01.3.2 charakteryzuje narzędzia do obróbki ręcznej, mechanicznej, spajania i plastycznego kształtowania tworzyw sztucznych
CHM.01.3.3 wykonuje operacje obróbki ręcznej, mechanicznej, spajania i plastycznego kształtowania tworzyw sztucznych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- przedstawia narzędzia i urządzenia do kształtowania wyrobów z tworzyw sztucznych,
- tłumaczy zasadę działania poszczególnych narzędzi i urządzeń,
- omawia metody kształtowania tworzyw sztucznych.
• Program ćwiczeniowy do projektowaniaProgram ćwiczeniowy do projektowania: Sporządzanie dokumentacji i rysunków technicznych – przedstawia podstawowe zasady oraz wytyczne rysunku technicznego. Umożliwia samodzielne wykonanie prostych rysunków technicznych. W zasobach Program ćwiczeniowy do projektowania znajdują się narzędzia rysunkowe, różne rodzaje linii oraz kreskowania, szablony figur i wyrobów z tworzyw sztucznych, a także przykładowe rysunki techniczne. Samouczek zamieszczony w programie prezentuje użytkownikowi sposób obsługi programu oraz pomaga opanować wiedzę z zakresu rysunku technicznego. Program komputerowy ma za zadanie zapoznać osoby uczące się z zasadami sporządzania dokumentacji, która wykorzystywana jest do kontroli i optymalizacji procesów produkcji. Program komputerowy zawiera informacje na temat kart kontroli procesów i sposobu ich wypełniania, dając przy tym możliwość użytkownikowi na samodzielne przygotowanie wykresu – najważniejszej części tej dokumentacji.
Efekty kształcenia właściwe dla materiału multimedialnego:
CHM.01.3.4 stosuje programy do komputerowego wspomagania projektowania i sporządzania dokumentacji.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- wytłumaczenie podstawowych zasady rysunku technicznego,
- umożliwienie samodzielnego wykonania rysunku technicznego,
- przedstawienie kart kontroli procesu oraz wytycznych ich sporządzania,
- umożliwienie samodzielnego wykonania wykresu karty kontroli procesu.
Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są ze sobą powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału.
Jest to nowoczesna pomoc dydaktyczna wspomagająca proces uczenia się/nauczania. Informacje zawarte w Grafice interaktywnej, pozwalają osobom uczącym się na zaznajomienie się z zagadnieniami z zakresu narzędzi, urządzeń i metod obróbki wyrobów z tworzyw sztucznych.
Natomiast Program ćwiczeniowy do projektowania umożliwia nie tylko zapoznanie się z wytycznymi rysunku technicznego i zasadami prowadzenia dokumentacji, ale również pozwala na samodzielne wykonanie rysunku, a także umożliwia przygotowanie wykresu karty kontroli procesu.
E‑materiały sprawdzają wiedzę i umiejętności nabyte podczas wyżej wymienionej aktywności.
Uczący się ma też możliwość, po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi, wykonania ćwiczeń w formie Interaktywnych materiałów sprawdzających w myśl metody dydaktycznej — utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy.
Obudowa dydaktyczna w formie: Słownik pojęć, Netografii i bibliografii warunkują poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności. Zapoznając się ze wskazaną literaturą branżową w procesie samokształcenia, uczeń ma możliwość doskonalenia własnych kompetencji zawodowych i rozwijania zainteresowań.
E‑materiał pełni rolę pomocy dydaktycznej dla uczniów. Służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać dla uczących się treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, nauczyciela oraz pracodawców zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, oraz pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla uczącego się
Drogi uczniu!
Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać, ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.
Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.
Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.
Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.
Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:
Zrób własne notatki - w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach PDF, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu, lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek. Aby przygotować notatkę, należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.
Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia, poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.
Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek.
Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.
Drogi uczniu, z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać podczas własnej, indywidualnej nauki, np.:
• Grafika interaktywnaGrafika interaktywna: Narzędzia i urządzenia do kształtowania wyrobów z tworzyw sztucznych – tu zapoznasz się z materiałami dotyczącymi metod, narzędzi i urządzeń wykorzystywanych do obróbki wyrobów z tworzyw sztucznych. Wiedza na ten temat jest Ci bardzo przydatna w czasie lekcji, czy w procesie samokształcenia. Warto dobrze pochylić się nad tymi treściami.
• Program ćwiczeniowy do projektowaniaProgram ćwiczeniowy do projektowania: Sporządzania dokumentacji i rysunków technicznych – pozwala zapoznać się z podstawami i wytycznymi rysunku technicznego oraz wykonywania kart kontroli procesu. Wykonaj własne notatki z obserwacji, zapisz nurtujące Cię pytania, abyś mógł swobodnie rozmawiać z nauczycielem podczas zajęć.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
6. Opis materiałów sprawdzających
W e‑materiale masz możliwość podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco–sprawdzających. Ćwiczenia te, przygotowują do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możesz spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
7. Minimalne wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści