E-materiały do kształcenia zawodowego

Obróbka cieplna

MEC.02. Wykonywanie i naprawa wyrobów kowalskich - Kowal 722101

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają Ci przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Obróbka cieplna” składa się z czterech materiałów multimedialnych.

  • Plansza interaktywna Schematyczny podział obróbki cieplnej na różne rodzajeDZjUa5L1GPlansza interaktywna Schematyczny podział obróbki cieplnej na różne rodzaje zawiera informacje dotyczące obróbki cieplnej metali i stopów. Zdobędziesz informacje dotyczące obróbki cieplnej metali i stopów ze szczególnym naciskiem na obróbkę cieplną stali: wyżarzanie (ujednorodniające, zupełne, normalizujące, odprężające, rekrystalizujące), hartowanie (zwykłe, stopniowe, izotermiczne, powierzchniowe, odpuszczanie, ulepszanie cieplne). Przedstawi Ci cele i efekty prowadzenia różnych rodzajów obróbki cieplnej ze względu na strukturę i własności stali oraz innych metali i stopów.

  • Sekwencje filmowe Wyżarzanie staliDqN0DilM0Sekwencje filmowe Wyżarzanie stali obejmuje 5 sekwencji filmowych dowiesz się z nich:

    • z sekwencji 1 o wyżarzaniu ujednorodniającym

    • z sekwencji 2 o wyżarzaniu zupełnym

    • z sekwencji 3 o wyżarzaniu normalizującym

    • z sekwencji 4 o wyżarzaniu rekrystalizującym

    • z sekwencji 5 0 wyżarzaniu odprężającym. Sekwencje zaprezentują Ci obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego przy wyżarzaniu oraz dokumentację z nim związaną.

  • Sekwencje filmowe Hartowanie staliDbtRqfJX3Sekwencje filmowe Hartowanie stali obejmuje 3 sekwencje filmowe:

    • sekwencja 1 dotyczy hartowania (zwykłe, stopniowe, izotermiczne, powierzchniowe)

    • sekwencja 2 dotyczy odpuszczania

    • sekwencja 3 dotyczy ulepszania cieplnego Sekwencje zaprezentują Ci obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego przy hartowaniu i odpuszczaniu oraz dokumentację z nim związaną.

  • Gra edukacyjna Dobór i wykonanie obróbki cieplnejD7Tnxg7dJGra edukacyjna Dobór i wykonanie obróbki cieplnej. W grze wcielisz się w rolę kowala. Twoim zadaniem będzie przejście 10 punktowej gry i wykonanie zadań, w których będziesz musiał zastosować odpowiedniego rodzaju obróbkę cieplną i zaplanować jej parametry w zależności od zastosowanego materiału i efektu, który chce się osiągnąć (struktury, własności materiału).

Obudowa dydaktyczna

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu kowal

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

W skład multimediów wchodzą plansza interaktywna, dwie sekwencje filmowe. Znajdziesz też tam grę edukacyjną „Dobór i wykonywanie obróbki cieplnej”. Zakresy materiału, które obejmują e‑materiały są dostępne dla Ciebie w pierwszej części materiału.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Oceń swoją dotychczasową wiedzę i umiejętności — zastanów się nad tym, co już wiesz na temat obróbki cieplnej. Co słyszałeś od innych osób, co widziałeś na wycieczkach zawodoznawczych, praktykach lub po prostu podczas obserwacji lub w internecie.

Zapoznaj się z opisem e‑materiałów — jeśli minąłeś część dotycząca struktury e‑materiału, cofnij się w tym przewodniku i dowiedź się, czego się będziesz uczył. Określ, co sprawia Ci największe trudności. Jakie zagadnienia są dla Ciebie problematyczne? — wypisz je na kartce. Zwróć uwagę na to, że opis zagadnień zawartych w filmach, to nie sam film, który pokazuje dużo więcej szczegółów. Czasem nie warto czytać streszczeń, warto obejrzeć materiał poszukując „ukrytej wiedzy”.

Ustal, co chcesz osiągnąć ucząc się z tych materiałów — zastanów się nad celem uczenia się tego. Jeśli ta wiedza potrzebna będzie Ci w przyszłej pracy, warto zastanowić się jak poszerzyć ją o możliwość obserwacji elementów, które widziałeś na filmie lub przećwiczyłeś w grze.

Spisz plan uczenia się i zrealizuj go — pamiętaj, że uczenie się to powtarzanie. Nie musisz zaplanować nauczenia się „wszystkiego na raz”. To będzie nauka „na zaliczenie i zapomnienie” — szkoda czasu. Wiedzę przyswaja się najlepiej małymi dawkami.

Szczególnie trudne zadanie to analiza wykresów zamieszczonych w planszy interaktywnej. Będziesz musiał się dobrze skupić.

Przykładowy plan uczenia się materiału dotyczącego obróbki cieplnej zapisany przez Ciebie na kartce, może wyglądać tak:

  • Obejrzyj planszę interaktywną pod hasłem „Schematyczny podział obróbki cieplnej na różne rodzaje”. Znajdziesz w niej skondensowaną i usystematyzowaną wiedzę w postaci haseł. Plansza „zorientuje” Twój sposób uczenia się. Na jej podstawie będziesz mógł wybrać właściwą drogę i sposób przyswojenia sobie wiedzy związanej z obróbką metali.

  • Obejrzyj sekwencje filmowe w zakładkach „Wyżarzanie stali” oraz „Hartowanie stali” — możesz obejrzeć je od razu całe skupiając się na wynotowaniu najważniejszych zagadnień, ale równie dobrze będzie oglądanie wybranych fragmentów tematycznych, w momencie kiedy potrzebujesz nauczyć się właściwego zagadnienia (lub napotkałeś je w planszy interaktywnej albo grze). Wynotuj zagadnienia, które są w nim poruszane.

  • Skoro poznasz już procesy wyżarzania i hartowania będziesz musiał nauczyć się odpowiednio dobierać i wykonywać tą obróbkę. Przedtem jednak warto, wynotowane podczas oglądania filmów, informacje w postaci tradycyjnej notatki lub notatki wizualnej przejrzeć.

  • Użyj teraz gry edukacyjnej „Dobór i wykonanie obróbki cieplnej”. Dzięki temu sprawdzisz wstępnie ile zapamiętałeś z filmów i z zajęć. Gra ta wymaga wykonania 10 zadań, ale nie daj się ponieść „szybkiemu zaliczeniu ćwiczenia”. Ucz się tej gry i przejdź ją kilka razy

  • W trakcie uczenia się sprawdzaj swoją wiedzę małymi dawkami, testami lub pytaniami, na które możesz sam sobie odpowiedzieć lub przypomnieć zaglądając do materiałów.

  • Finalnie poprawnie odpowiesz na wszystkie zadania z puli nazwanej Interaktywne materiały sprawdzające. Najlepszym do tego będzie test. Inne ćwiczenia umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy lub przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Czas, który przeznaczysz na kolejne części działania będzie zależał od Twoich predyspozycji i umiejętności uczenia się.

Pamiętaj, że warto wracać do tego materiału, jeśli chcesz go utrwalić. Z czasem kilka elementów wiedzy może Ci umknąć. To normalne. Warto wrócić i przypomnieć sobie. Teraz już szybciej Ci będzie szło.

Metody pracy samodzielnej

Aby proces nauki był bardziej efektywny, warto korzystać z dodatkowej pomocy, takich jak:

  • Notatki — według metody „przez rękę do głowy” tradycyjna metoda uczenia się. Notując, czytasz w myślach to, co zapisujesz. Dzięki temu powtarzasz. I zawsze możesz zajrzeć do własnych, spersonalizowanych notatek. Nie warto jednak przepisywać scenograficznie każdego filmu. Szkoda czasu. Zrób własną notatkę. Metodę możesz zastosować na każdym etapie nauki.

  • Notatki graficzne — połączenie tekstu i obrazu pozwala szybciej „rzucić okiem” na całe zagadnienie. Warto znać tą technikę i zastosować przy rozpoznawaniu przyswajaniu wiedzy związanej z czytaniem z wykresów związanych z obróbką cieplną.

  • Mapa myśli — łączą elementy wiedzy ze sobą, a dzięki hasłom lub rysunkom pobudzasz wyobraźnię i przypominasz sobie więcej szczegółów. Jeśli oznaczysz główne elementy obróbki cielnej, a resztę zagadnień podzielisz na grupy i przyporządkujesz do siebie zbudujesz własną mapę umysłu. Nie wiesz jak? Zajrzyj do internetu — tam jest mnóstwo przykładów z których warto wybrać najbardziej pasujący dla Ciebie. Dzięki mapie możesz „ogarnąć” materiał bez zaglądania stale e‑materiału lub jego opisu. Obrazy połączone z tekstem we wspólnej przestrzeni dają ogląd na całość zagadnienia.

  • Researching — przeszukując zasoby sieciowe, poznajesz inne warianty tej samej wiedzy. Możesz dowiedzieć się więcej i spojrzeć w inny sposób na to zagadnienie. Masz też możliwość znalezienia innych filmów lub animacji. Jeśli będą to materiały w innym języku, będziesz doskonalił angielski lub umiejętności IT w automatycznym tłumaczeniu. W tym przypadku możesz posłużyć się netografią zawartą w e‑materiale. Uważaj na wiarygodność samodzielnie odnalezionych materiałów. Sprawdzaj i notuj źródła.

  • Dyskusje z kolegami — (online lub offline) pomagają w utrwalaniu materiału. Dyskutując z kimś stajesz się po części ekspertem w tej dziedzinie. Podczas rozmów z kolegami możesz uczyć się od nich, ale też możesz uczyć ich tego co sam zapamiętałeś. Tak właśnie utrwalasz wiedzę i dbasz o relacje społeczne.

W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Jeśli nie będziesz wiedział jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału sięgnij po instrukcję użytkowaniaDd0UbtVW9instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).