Procesy obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
MEC.09. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń - Technik mechanik 311504
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Procesy obróbki i montażu części maszyn i urządzeń” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny „Automatyzacja procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeńAutomatyzacja procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń” zaprezentuje Ci współczesny zakład produkcyjny, zadania zawodowe mechanika oraz obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego w zautomatyzowanej produkcji.
Atlas interaktywny „Współczesna produkcyjnaWspółczesna produkcyjna” to grafiki przedstawiające: rodzaje maszyn wykorzystywanych w produkcji (maszyny CNC), zautomatyzowany transport półfabrykatów po zakładzie, przechowywanie i magazynowanie materiałów i wytworzonych elementów, kontrolę jakości oraz schemat produkcji.
Atlas interaktywny „Układy mechatroniczneUkłady mechatroniczne” to grafiki przedstawiające układy mechatroniczne oraz graficzne wytłumaczenie jak projektuje się systemy mechatroniczne. Są tu grafiki obejmujące przykłady urządzeń i systemów mechatronicznych (roboty przemysłowe, systemy sterowania w pojazdach, automatyka przemysłowa, drony, aparaty fotograficzne i kamery, symulatory, roboty chirurgiczne) oraz przykłady obwodów elektrycznych (rozdzielnia elektryczna, kable i przewody, gniazdka i wyłączniki, oświetlenie, urządzenia elektryczne), obwodów elektronicznych (budowa obwodu elektronicznego, kondensatora, cewki), układów pneumatycznych (kompresor, przewody pneumatyczne, siłowniki pneumatyczne, zawory, regulator ciśnienia) i układów hydraulicznych.
Atlas interaktywny „Obróbka części maszyn i urządzeńObróbka części maszyn i urządzeń” to grafiki, dzięki którym zapoznasz się z obróbką części maszyn i urządzeń i ich dobieraniem, charakterystyką technik połączeń rozłącznych i nierozłącznych, zasadami tolerancji i pasowań, projektowaniem procesów technologicznych oraz rodzajami produkcji (jednostkowa, masowa, zintegrowana). Materiał zawiera również grafiki dotyczące rodzajów obróbki cieplno‑chemicznej do wytwarzania części maszyn i urządzeń (hartowanie, nawęglanie i azotowanie stali)
Gra edukacyjna „Mechatronika w praktyceMechatronika w praktyce” celem gry jest weryfikacja i poszerzenie wiedzy jaką do tej pory posiadłeś. Sprawdzenie to dotyczy zadań, przed jakimi na co dzień w swojej pracy będziesz stawał jako Technik Mechanik. Gra zawiera się w 16 pytaniach dotyczących procesów produkcyjnych na dwóch poziomach trudności.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Automatyzacja procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeńFilm edukacyjny
Współczesna produkcjaAtlas interaktywny
Układy mechatroniczneAtlas interaktywny
Obróbka części maszyn i urządzeńAtlas interaktywny
Mechatronika w praktyceGra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
W skład multimediów wchodzą film, trzy atlasy interaktywne oraz gra. Przybliżają one wiadomości z zakresu procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń. Każdy materiał jest ważny i w każdym z nich znajdziesz coś dla siebie (pod względem preferencji uczenia się).
Przykładowa ścieżka Jeśli to ja miałbym się uczyć tych zagadnień to „moja droga” po tym materiale wyglądałaby tak:
Zacząłbym od filmu. Zawiera on najpierw opis ogólny automatyzacji procesów. Dzięki temu będziesz widział temat całościowo.
Jeśli lubisz przyswajać wiedzę poprzez filmy, to ten zasób będzie dla Ciebie źródłem informacji, ale jeśli nie, to...
Warto mieć pod ręką atlas interaktywny i zaglądać do niego. Znajdują się tam informacje, które krok po kroku wskażą Ci, w zależności od tego, którego atlasu użyjesz:
spojrzenie na współczesną produkcję
informacje o układach mechatronicznych
obróbce części maszyn.
Ważne jest, abyś analizę atlasów przeplatał z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi dedykowanymi danemu materiałowi.
Finalnie warto zagrać w grę. Po jej „zaliczeniu na 5” będziesz wiedział, że temat opanowałeś.
Na koniec warto jeszcze go powtarzać, żeby zapamiętać „na dobre”
Szczegółowe i obszerne materiały przeplatają się z wiedzą podaną w pigułkach.
Ścieżki mogą być różne, stąd wniosek:
ZANIM ZACZNIESZ NAUKĘ — PRZEJRZYJ MATERIAŁ.
Pozwoli Ci to idealnie dopasować go do siebie pod względem kolejności.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Ćwiczenia są dedykowane do materiałów. Możesz np. wykonać jakieś ćwiczenie jako przerywnik, a potem wrócić do e‑materiału.
Netografia i bibliografia - warto sprawdzić. Popatrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑zasobie. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Możesz materiał analizować sam, indywidualnie, ale warto również popracować w grupie. Jeśli nie jesteś typem osoby, która preferuje pracę grupową, pamiętaj, że warto zainwestować w nią swój czas. Umiejętności społeczne, które wykształcisz podczas pracy z innymi, są bardzo ważne w pracy technika mechanika. Szczególnie ważna jest komunikacja interpersonalna. Nie będziesz dobrym specjalistą, mimo posiadania szerokiej wiedzy, jeśli nie zdobędziesz umiejętności społecznych.
Podczas pracy w grupie znajdź własną rolę i tak zorganizuj swoją pracę, aby być jednocześnie częścią zespołu i zadbać o „przestrzeń” dla siebie. Będziesz razem, ale też osobno.
Grupa trzech osób to też grupa. Jeśli problemem jest dla Ciebie jest duża liczba osób — zacznij od małej grupy. I pamiętaj, że od razu nie musisz być jej liderem. W małej grupie możesz zacząć od wzajemnego przepytywania się przed kartkówką z innym uczniem lub z kimś z rodziny. Rozwijaj umiejętności społeczne — to ważny aspekt Twojej przyszłej pracy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści