E-materiały do kształcenia zawodowego

Klasyfikacja budowli inżynierskich na kolei

Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza - Monter nawierzchni kolejowej

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat montażu i demontażu elementów nawierzchni kolejowej

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Film edukacyjnyDl05safbvFilm edukacyjny, który przedstawi Ci wszystkie budowle inżynierskie budowane dla potrzeb kolejnictwa w Polsce obecnie oraz budowle budowane wcześniej a obecnie dostosowywane do potrzeb zmieniającego się rozwoju transportu szynowego. Prezentuje Ci także obsługę i zastosowanie przyrządów pomiarowych oraz wskazuje na dokumentację związaną z wykonywaniem budowli inżynierskich.

Atlas interaktywnyD63SkN2xlAtlas interaktywny zawiera grafiki, dzięki którym poznasz jak wyglądają budowle inżynierskie zgodnie z instrukcją Id‑2 „Warunki techniczne dla kolejowych obiektów inżynierskich” między innymi. Są to: most, wiadukt, estakada, przejście pod torami, przepust, tunel liniowy, kładka dla pieszych, ściana oporowa

Wirtualna wycieczkaDtx9kTozhWirtualna wycieczka zaprezentuje Ci jak rzeczywistym miejscu (we wszystkich budowlach inżynierskich wymienionych w instrukcji Id‑2 „Warunki techniczne dla kolejowych obiektów inżynierskich” wyglądają most, wiadukt, estakada, przejście pod torami, przepust, tunel liniowy, kładka dla pieszych, ściana oporowa.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD149KU5BAInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD16YTCPaVSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDbeC45E9YPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD2XQV1AHJPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDP8jRgKEiNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDWWalftFFInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie monter nawierzchni kolejowej

W skład multimediów wchodzi film, atlas interaktywny oraz wirtualna wycieczka. Przedstawi Ci on budowle inżynierskie na kolei, budowane obecnie z zachowaniem nowoczesnych technik, sprzętu i rozwiązań technicznych oraz budowle inżynierskie na kolei już istniejące wymagające konserwacji lub dostosowania do zmieniających się warunków prowadzenia ruchu kolejowego. Wszystkie prezentowane Ci w tym e‑materiale budowle inżynierskie są oparte na instrukcji kolejowej Id‑2 „Warunki techniczne dla kolejowych obiektów inżynierskich” oraz zgodne z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10.09.1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.

Co może być ważne?

Materiał, który jest do opanowania posiada dużo elementów teoretycznych, które mają odzwierciedlenie w realu. Oznacz to, że Twoim zadaniem będzie skupienie się na rozróżnieniu rodzajów i elementy dróg kolejowych oraz kolejowych obiektów inżynieryjnych. Teoretycznie sprawa prosta, ale aby być specjalistą powinieneś opanować nie tylko sprawne rozróżnianie budowli, ale także posługiwać się słownictwem. I dla tego ważnym elementem Twojej pracy będzie:

  • rozpoznanie budowli

  • przyswojenie sobie słownictwa z nią związanego

  • poznanie jej charakterystycznych elementów

Ponadto dzięki filmowi zapoznasz się z obsługą i zastosowaniem przyrządów pomiarowych oraz dokumentacją związaną z wykonywaniem budowli inżynierskich. Dotkniesz również zagadnień związanych z budową nawierzchni torowej i podtorza zależnych od przestrzeni, w której jest ono budowane.

Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się

Aby dobrze opanować materiał związany z klasyfikacja budowli inżynierskich na kolei ja musiałbym postępować w poniższy sposób:

  • obejrzałbym film jako całość, ale pobieżnie — żeby zapoznać się z materiałem,

  • oglądając film podzieliłbym go na rozdziały (np.: „tunele”, „przepusty”, „pomiary”, „dokumentacja”, 'budowa nawierzchni kolejowej” i wynotował czasy w filmie, w których dany rozdział się zaczyna (i kończy),

  • przejrzałbym, w kolejnym kroku, atlas interaktywny i zacząłbym szukać elementów charakterystycznych budowli wykonując sobie notatki (systematyzując wiedzę).

  • teraz użyłbym „moich rozdziałów” i przy każdym elemencie pokazanym w atlasie oglądałbym również fragment filmu. Zacząłbym przyswajać wiedzę i ją powtarzać,

  • dla poszerzenia swojego oglądu zajrzałbym do wycieczki wirtualnej i „usadowił” budowle w przestrzeni rzeczywistej (oglądając nie tylko budowę, ale też miejsce w której jest ona osadzona),

  • próbnie swoich sił spróbowałbym w łatwym ćwiczeniu spośród interaktywnych materiałów sprawdzających,

  • jako pogłębienie wiedzy zajrzałbym do Id‑2, dzięki której wiedziałbym co „przepisowo” należy wiedzieć jako pracownik (przyszły monter nawierzchni kolejowych

  • dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym film i przeszedł jeszcze raz ćwiczenia interaktywne.

Wszystko zależy oczywiście od Twojego stylu uczenia się. Jeśli go nie znasz, najwyższa pora pomyśleć również o tej wiedzy. Materiał pomoże Ci tylko wtedy, gdy sam zaplanujesz „uszyty na miarę” plan uczenia się tych nowych rzeczy.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę

  • Używaj słownika pojęć i interaktywnych zadań,

  • Często wracaj do materiałów i próbuj swoich sił w ćwiczeniach (nawet jeśli już to robiłeś),

  • Wymyślaj swoje ćwiczenia i zadania, sam dla siebie,

  • Współpracuj w grupie (choćby do tego, aby sobie przypomnieć czego się dowiedziałeś i nauczyć tego innych).

Ważne, abyś przede wszystkim połączył materiał multimedialny ze słownikiem i instrukcją Id‑2. Dzięki temu będziesz wiedział o czym mówi film, a jak to ujmują przepisy i posługiwał się będziesz poprawnym słownictwem. Po prostu pełna wiedza i dobra podstawa do dalszego kształcenia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści