Klasyfikacja budowli inżynierskich na kolei
Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza - Monter nawierzchni kolejowej
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat montażu i demontażu elementów nawierzchni kolejowej
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Film edukacyjnyFilm edukacyjny, który przedstawi Ci wszystkie budowle inżynierskie budowane dla potrzeb kolejnictwa w Polsce obecnie oraz budowle budowane wcześniej a obecnie dostosowywane do potrzeb zmieniającego się rozwoju transportu szynowego. Prezentuje Ci także obsługę i zastosowanie przyrządów pomiarowych oraz wskazuje na dokumentację związaną z wykonywaniem budowli inżynierskich.
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny zawiera grafiki, dzięki którym poznasz jak wyglądają budowle inżynierskie zgodnie z instrukcją Id‑2 „Warunki techniczne dla kolejowych obiektów inżynierskich” między innymi. Są to: most, wiadukt, estakada, przejście pod torami, przepust, tunel liniowy, kładka dla pieszych, ściana oporowa
Wirtualna wycieczkaWirtualna wycieczka zaprezentuje Ci jak rzeczywistym miejscu (we wszystkich budowlach inżynierskich wymienionych w instrukcji Id‑2 „Warunki techniczne dla kolejowych obiektów inżynierskich” wyglądają most, wiadukt, estakada, przejście pod torami, przepust, tunel liniowy, kładka dla pieszych, ściana oporowa.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Podstawowe informacje o kolejowych obiektach inżynierskichFilm edukacyjny
Podział i budowa obiektów inżynierskich wykorzystywanych na koleiAtlas interaktywny
Kolejowe obiekty inżynierskie cz. IWycieczka wirtualna
Kolejowe obiekty inżynierskie cz. IIWycieczka wirtualna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie monter nawierzchni kolejowej
W skład multimediów wchodzi film, atlas interaktywny oraz wirtualna wycieczka. Przedstawi Ci on budowle inżynierskie na kolei, budowane obecnie z zachowaniem nowoczesnych technik, sprzętu i rozwiązań technicznych oraz budowle inżynierskie na kolei już istniejące wymagające konserwacji lub dostosowania do zmieniających się warunków prowadzenia ruchu kolejowego. Wszystkie prezentowane Ci w tym e‑materiale budowle inżynierskie są oparte na instrukcji kolejowej Id‑2 „Warunki techniczne dla kolejowych obiektów inżynierskich” oraz zgodne z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10.09.1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.
Co może być ważne?
Materiał, który jest do opanowania posiada dużo elementów teoretycznych, które mają odzwierciedlenie w realu. Oznacz to, że Twoim zadaniem będzie skupienie się na rozróżnieniu rodzajów i elementy dróg kolejowych oraz kolejowych obiektów inżynieryjnych. Teoretycznie sprawa prosta, ale aby być specjalistą powinieneś opanować nie tylko sprawne rozróżnianie budowli, ale także posługiwać się słownictwem. I dla tego ważnym elementem Twojej pracy będzie:
rozpoznanie budowli
przyswojenie sobie słownictwa z nią związanego
poznanie jej charakterystycznych elementów
Ponadto dzięki filmowi zapoznasz się z obsługą i zastosowaniem przyrządów pomiarowych oraz dokumentacją związaną z wykonywaniem budowli inżynierskich. Dotkniesz również zagadnień związanych z budową nawierzchni torowej i podtorza zależnych od przestrzeni, w której jest ono budowane.
Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się
Aby dobrze opanować materiał związany z klasyfikacja budowli inżynierskich na kolei ja musiałbym postępować w poniższy sposób:
obejrzałbym film jako całość, ale pobieżnie — żeby zapoznać się z materiałem,
oglądając film podzieliłbym go na rozdziały (np.: „tunele”, „przepusty”, „pomiary”, „dokumentacja”, 'budowa nawierzchni kolejowej” i wynotował czasy w filmie, w których dany rozdział się zaczyna (i kończy),
przejrzałbym, w kolejnym kroku, atlas interaktywny i zacząłbym szukać elementów charakterystycznych budowli wykonując sobie notatki (systematyzując wiedzę).
teraz użyłbym „moich rozdziałów” i przy każdym elemencie pokazanym w atlasie oglądałbym również fragment filmu. Zacząłbym przyswajać wiedzę i ją powtarzać,
dla poszerzenia swojego oglądu zajrzałbym do wycieczki wirtualnej i „usadowił” budowle w przestrzeni rzeczywistej (oglądając nie tylko budowę, ale też miejsce w której jest ona osadzona),
próbnie swoich sił spróbowałbym w łatwym ćwiczeniu spośród interaktywnych materiałów sprawdzających,
jako pogłębienie wiedzy zajrzałbym do Id‑2, dzięki której wiedziałbym co „przepisowo” należy wiedzieć jako pracownik (przyszły monter nawierzchni kolejowych
dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym film i przeszedł jeszcze raz ćwiczenia interaktywne.
Wszystko zależy oczywiście od Twojego stylu uczenia się. Jeśli go nie znasz, najwyższa pora pomyśleć również o tej wiedzy. Materiał pomoże Ci tylko wtedy, gdy sam zaplanujesz „uszyty na miarę” plan uczenia się tych nowych rzeczy.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę
Używaj słownika pojęć i interaktywnych zadań,
Często wracaj do materiałów i próbuj swoich sił w ćwiczeniach (nawet jeśli już to robiłeś),
Wymyślaj swoje ćwiczenia i zadania, sam dla siebie,
Współpracuj w grupie (choćby do tego, aby sobie przypomnieć czego się dowiedziałeś i nauczyć tego innych).
Ważne, abyś przede wszystkim połączył materiał multimedialny ze słownikiem i instrukcją Id‑2. Dzięki temu będziesz wiedział o czym mówi film, a jak to ujmują przepisy i posługiwał się będziesz poprawnym słownictwem. Po prostu pełna wiedza i dobra podstawa do dalszego kształcenia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści