E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż systemów sygnalizacji przejazdowych kolejowo‑drogowych

Montaż i eksploatacja urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym — Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat montażu systemów sygnalizacji przejazdowych kolejowo‑drogowych.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Wizualizacja 3DDYLmkCePNWizualizacja 3D, która przedstawi Ci pracę urządzeń i wyjaśni rolę systemów sygnalizacji przejazdowej w zależności od kategorii (A, B, C, D, E, F).

Atlas interaktywnyD135mx4lYAtlas interaktywny — przedstawi strukturę elementów funkcjonalnych — sterowania oraz urządzeń i elementów wykonawczych na przejazdach w zależności od kategorii.

Schemat interaktywnyDdZ05CCzdSchemat interaktywny, który ułatwi Ci i przybliży zasady czytania schematów urządzeń przejazdowych — schematu blokowego i ideowego symboli i oznaczeń elementów stosowanych w dokumentacji.

Grafika interaktywnaDIQAL4xEAGrafika interaktywna — prezentuje Ci proces technologiczny postępowania podczas montażu i przebudowy urządzeń — montażu i demontażu liczników osi.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDXgSJgG0cInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDOarkx3hWSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1E3aPa5CPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD2Y85RteCPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDA91FTcnXNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDhez1PPGaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik automatyk sterowania ruchem kolejowym.

W skład multimediów wchodzi wizualizacja 3D, atlas interaktywny, schemat interaktywny oraz grafika interaktywna. Przybliżają one wiadomości z zakresu charakterystyki i podziału systemów sygnalizacji przejazdowych oraz ich montażu lub przebudowy.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w planszy. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Co może być ważne?

Wiele elementów, które pojawiają się w e‑materiale i są niezbędne do zrozumienia, powinieneś już znać. To na przykład symbole stosowane w schematach lub rodzaje i charakterystyka przejazdów kolejowych. Jeśli tak nie jest, to przed Tobą trochę dodatkowej pracy. Żeby dobrze „czytać” schemat, niezbędna jest znajomość tych symboli, a schemat przyda się przy montażu systemów sygnalizacji. Niezbędna jest też podstawowa wiedza z fizyki, dotycząca elektromagnetyzmu i przepływu prądu (bez tego nie będziesz wiedział, jak urządzenia współpracują ze sobą w systemie).

E‑materiał zawiera samą esencję, dlatego polecam Ci zapoznać się z jego treścią najpierw ogólnie, a potem, jeśli zauważysz braki wiedzy z innych dziedzin — nadrabianie ich przy tym materiale.

Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się

Aby dobrze opanować wiadomości dotyczący montażu systemów sygnalizacji, poza przypomnieniem sobie (co można zrobić w tym materiale) rodzajów przejazdów kolejowo‑drogowych, znając swój styl uczenia się, ja musiałbym postępować w poniższy sposób:

  • Obejrzałbym wszystkie wizualizacje związane z rodzajami przejazdów kolejowo‑drogowych (to właśnie przypomnienie), które znajdują się w wizualizacji i zacząłbym szukać w nich elementów systemów sygnalizacji oraz ich sposobów działania.

  • Wiedzę pomoże usystematyzować atlas interaktywny.

  • Jeśli czegoś bym nie rozumiał — zaglądałbym na tym etapie dość często do słownika pojęć.

  • Skoro przypomniałbym sobie rodzaje przejazdów, teraz zabrałbym się za analizę schematu interaktywnego (tu warto znać już symbole urządzeń).

  • Na finał użyłbym jeszcze ćwiczenia — testu wiedzy i to właśnie po jego zrealizowaniu wiedziałbym, czy wiem, czy jeszcze raz muszę zajrzeć do materiału.

  • Dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym wizualizację, atlas oraz schemat i grafikę interaktywną i przeszedł jeszcze raz test.

Tak uczyłbym się ja. Jeśli masz podobnie, to skorzystaj z tej ścieżki. Jeśli uważasz, że Twój pomysł na przyswojenie materiału będzie lepszy — użyj go.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę

Nie bój się powtarzać. W ten sposób utrwalamy wiedzę. Jeśli do tego połączysz to z jakąś historią lub emocjami - zapamiętanie prawie murowane.

Możesz spróbować przejrzeć internet. Może tam znajdziesz informacje o zdarzających się wypadkach na przejazdach. Dociekaj, czy przypadkiem nie zawiódł źle skonfigurowany lub zaprojektowany system. Staraj się go poprawić (np.: może zamiast szlabanu zastosowano również kolce lub słupki blokujące - jeśli nie, to dlaczego?).

Jeśli preferujesz uczenie się w grupie — skorzystaj z tego, że Ty nauczysz kolegów, a koledzy Ciebie, na przykład opowiadając sobie, co już wiecie.

I jeszcze internet — warto korzystać, ale zawsze sprawdzaj źródła, bo jest wiele nieścisłości i jeśli strona, z której korzystasz, nie jest rzetelna — taka sama będzie Twoja wiedza.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R17gtIZ0IzAvb
(Uzupełnij).