Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat montażu systemów sygnalizacji przejazdowych kolejowo‑drogowych.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Wizualizacja 3DWizualizacja 3D, która przedstawi Ci pracę urządzeń i wyjaśni rolę systemów sygnalizacji przejazdowej w zależności od kategorii (A, B, C, D, E, F).
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny — przedstawi strukturę elementów funkcjonalnych — sterowania oraz urządzeń i elementów wykonawczych na przejazdach w zależności od kategorii.
Schemat interaktywnySchemat interaktywny, który ułatwi Ci i przybliży zasady czytania schematów urządzeń przejazdowych — schematu blokowego i ideowego symboli i oznaczeń elementów stosowanych w dokumentacji.
Grafika interaktywnaGrafika interaktywna — prezentuje Ci proces technologiczny postępowania podczas montażu i przebudowy urządzeń — montażu i demontażu liczników osi.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Wizualizacja przejazdów kolejowo-drogowych
Wizualizacja modelu
w grafice 2D lub 3D - Systemy sygnalizacji przejazdowych kolejowo-drogowych (SSP)
Atlas interaktywny
- Czytanie schematów i dokumentacji urządzeń SRK na przykładzie urządzeń SSP
Schemat interaktywny
- Montaż systemów sygnalizacji przejazdowych kolejowo-drogowych
Grafika interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik automatyk sterowania ruchem kolejowym.
W skład multimediów wchodzi wizualizacja 3D, atlas interaktywny, schemat interaktywny oraz grafika interaktywna. Przybliżają one wiadomości z zakresu charakterystyki i podziału systemów sygnalizacji przejazdowych oraz ich montażu lub przebudowy.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w planszy. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Co może być ważne?
Wiele elementów, które pojawiają się w e‑materiale i są niezbędne do zrozumienia, powinieneś już znać. To na przykład symbole stosowane w schematach lub rodzaje i charakterystyka przejazdów kolejowych. Jeśli tak nie jest, to przed Tobą trochę dodatkowej pracy. Żeby dobrze „czytać” schemat, niezbędna jest znajomość tych symboli, a schemat przyda się przy montażu systemów sygnalizacji. Niezbędna jest też podstawowa wiedza z fizyki, dotycząca elektromagnetyzmu i przepływu prądu (bez tego nie będziesz wiedział, jak urządzenia współpracują ze sobą w systemie).
E‑materiał zawiera samą esencję, dlatego polecam Ci zapoznać się z jego treścią najpierw ogólnie, a potem, jeśli zauważysz braki wiedzy z innych dziedzin — nadrabianie ich przy tym materiale.
Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się
Aby dobrze opanować wiadomości dotyczący montażu systemów sygnalizacji, poza przypomnieniem sobie (co można zrobić w tym materiale) rodzajów przejazdów kolejowo‑drogowych, znając swój styl uczenia się, ja musiałbym postępować w poniższy sposób:
Obejrzałbym wszystkie wizualizacje związane z rodzajami przejazdów kolejowo‑drogowych (to właśnie przypomnienie), które znajdują się w wizualizacji i zacząłbym szukać w nich elementów systemów sygnalizacji oraz ich sposobów działania.
Wiedzę pomoże usystematyzować atlas interaktywny.
Jeśli czegoś bym nie rozumiał — zaglądałbym na tym etapie dość często do słownika pojęć.
Skoro przypomniałbym sobie rodzaje przejazdów, teraz zabrałbym się za analizę schematu interaktywnego (tu warto znać już symbole urządzeń).
Na finał użyłbym jeszcze ćwiczenia — testu wiedzy i to właśnie po jego zrealizowaniu wiedziałbym, czy wiem, czy jeszcze raz muszę zajrzeć do materiału.
Dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym wizualizację, atlas oraz schemat i grafikę interaktywną i przeszedł jeszcze raz test.
Tak uczyłbym się ja. Jeśli masz podobnie, to skorzystaj z tej ścieżki. Jeśli uważasz, że Twój pomysł na przyswojenie materiału będzie lepszy — użyj go.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę
Nie bój się powtarzać. W ten sposób utrwalamy wiedzę. Jeśli do tego połączysz to z jakąś historią lub emocjami - zapamiętanie prawie murowane.
Możesz spróbować przejrzeć internet. Może tam znajdziesz informacje o zdarzających się wypadkach na przejazdach. Dociekaj, czy przypadkiem nie zawiódł źle skonfigurowany lub zaprojektowany system. Staraj się go poprawić (np.: może zamiast szlabanu zastosowano również kolce lub słupki blokujące - jeśli nie, to dlaczego?).
Jeśli preferujesz uczenie się w grupie — skorzystaj z tego, że Ty nauczysz kolegów, a koledzy Ciebie, na przykład opowiadając sobie, co już wiecie.
I jeszcze internet — warto korzystać, ale zawsze sprawdzaj źródła, bo jest wiele nieścisłości i jeśli strona, z której korzystasz, nie jest rzetelna — taka sama będzie Twoja wiedza.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści