Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z systemami i technologiami załadunku, rozładunku i przeładunku towarów.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Film edukacyjny „Technologie transportu zewnętrznego”Film edukacyjny „Technologie transportu zewnętrznego”, który przedstawi Ci technologie związane z załadunkiem i rozładunkiem towarów w ramach transportu zewnętrznego. Poznasz klasyfikacje technologii: klasyfikację obejmującą parametry związane z masą ładunku, rodzajem ładunku, jego składem i właściwościami, oraz dostępne możliwości transportowe (tzn. technologie zunifikowane, specjalizowane i uniwersalne) – uwzględnia wszystkie gałęzie transportu i klasyfikację technologii wykorzystywanych w transporcie bimodalnym (system „na barana” (Piggy‑back), system ruchomej drogi” (Ro‑La), Flexiwaggon, Modalohr, CargoBeamer).
Sekwencje filmowe „Technologie transportu wewnętrznego”Sekwencje filmowe „Technologie transportu wewnętrznego” - to 7 sekwencji, dzięki którym szczegółowo poznasz zagadnienia związane z technologiami transportu wewnętrznego. Co zawierają sekwencje?
1 sekwencja dotyczy prezentacji procesu pracy wózków transportowych wykorzystywanych do załadunku/rozładunku/przeładunku towarów na środki transportu dalekiego. Sekwencja prezentuje typy wózków transportowych w typowych procesach załadunku/rozładunku/przeładunku jednostek ładunkowych w codziennej pracy magazynu/placu składowego;
2 sekwencja dotyczy prezentacji pracy cięgników w typowych pracach związanych z działalnością przedsiębiorstw produkcyjnych i magazynowaniem w celu przenoszenia towarów stałych. Prezentuje różne rodzaje cięgników z różnymi rodzajami cięgien i stosowanego zaczepu do przenoszenia ładunków na niewielkie odległości;
3 sekwencja dotyczy prezentacji zastosowania dźwigów portowych;
4 sekwencja dotyczy przedstawienia pracy układnic magazynowych uwzględniających ich cechy konstrukcyjne oraz możliwość zastosowania w magazynie;
5 sekwencja dotyczy prezentacji budowy i zastosowania suwnic oraz ich klasyfikację ze względu na przeznaczenie;
6 sekwencja dotyczy zastosowania i klasyfikacji przenośników;
7 sekwencja dotyczy prezentacji zastosowania manipulatorów z uwzględnieniem ich podziału na: stałe, słupowe przejezdne i umieszczane na suwnicy podwieszanej.
Infografika „Systemy załadunku i rozładunku towarów”Infografika „Systemy załadunku i rozładunku towarów” ustrukturyzuje Ci informacje na temat systemów umożliwiających optymalizację procesów logistycznych.
Gra „wcielanie się w rolę” - „Obsługa wózków transportowych”Gra „wcielanie się w rolę” - „Obsługa wózków transportowych” przedstawia zastosowanie wózków transportowych w nowoczesnym magazynie. Twoim celem będzie obsługa wózków transportowych przy zachowaniu zasad obsługi wózka zgodnie z BHP, wyznaczonymi drogami w magazynie i z dopuszczalnym udźwigiem. Będziesz mógł przyjąć trzy role: pracownika obsługującego wózek transportowy w codziennej pracy magazynu, rampy lub placu składowego. Zakres obowiązków każdego z tych pracowników będzie wyglądał inaczej. W trakcie gry będziesz podejmował różne decyzje, od których będzie zależeć bezpieczeństwo podczas obsługi wózków transportowych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Technologie transportu zewnętrznego
Film edukacyjny
- Technologie transportu wewnętrznego
Sekwencje filmowe
- Systemy załadunku i rozładunku towarów
Infografika
- Obsługa wózków transportowych
Gra "wcielanie się w rolę"
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik logistyk.
W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, sekwencje filmowe, infografika oraz gra „wcielanie się w rolę. Przybliżają one wiadomości z zakresu systemów i technologii załadunku, rozładunku i przeładunku towarów.
Celem e‑materiałów jest przedstawienie nowoczesnych technologii załadunku/rozładunku i przeładunku towarów wykorzystywanych w procesach logistycznych z myślą o przygotowaniu Cię do organizowania prac związanych z pracami przeładunkowymi i ich organizacją. Uwzględnione tu zostały pojęcia dotyczące nazw i zastosowania nowoczesnych technologii oraz systemów w procesach organizacji transportu. Uwzględniono także elementy dotyczące zadań i czynności zawodowych operatorów urządzeń transportu bliskiego, wybranych organizacji odpowiedzialnych za realizację przepisów związanych z transportem ładunków, w tym ładunków specjalnych oraz użytkowania urządzeń do tego przeznaczonych.
Podczas pracy z e‑materiałem weź pod uwagę kwestie sposobu uczenia się przez Ciebie.
Ważne jest odpowiednie dobranie sposobu uczenia się. Uczenie się poprzez przeglądanie fragmentów sekwencji filmowych połączone z ćwiczeniami zawartymi w „Interaktywnych materiałach sprawdzających” czy poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Co jeszcze warto byłoby pokazać w filmie (jakie przykłady technologii lub czynności szczegółowych)?” to elementy, które z tym e‑materiałem pozwolą Ci efektywnie pracować.
Pamiętaj o słowniku pojęć dla e‑materiału. Ciągłe wracanie do „Słownika pojęć dla e‑materiału” jeśli tylko napotkasz na obco brzmiący termin, daje możliwość utrwalania wiedzy i poznawania języka fachowego.
Zamiast zaczynać od ogółu (filmu) możesz rozpocząć od wprowadzenia tylko pojęć w postaci interaktywnej lub aktywizującej, aby potem odszukać te pojęcia w filmie lub sekwencjach filmowych.
Co może być ważne?
Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspomina materiały filmowy lub sekwencje filmowe. Korzystanie z materiału jest procesem poznawania. Dlatego ważne jest aby zmieniać źródło informacji. To co zobaczysz w filmie lub którejś z sekwencji, sprawdź jaka jest tego definicja w słowniku pojęć e‑materiału i jak to przedstawia infografika. Takie połączenie pozwoli Ci całościowo pracować z zagadnieniem.
Przykładowe ścieżki
Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest taki ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się
Teraz pomysły do zapamiętywania zagadnień związanych z systemami i technologiami załadunku , rozładunku i przeładunku towarów:
Twoje działanie może bazować na małych dawkach wiedzy, które następują po sobie. Żeby to było możliwe konieczne jest przejrzenie filmu edukacyjnego i wynotowanie ważnych elementów (kamieni milowych), o których ten film opowiada. Mogą to być na przykład hasła zagadnień:
Po „oznaczeniu” zagadnień pora na wysiłek pamięciowy i koncepcyjny (zrozumienie tych zagadnień analizowane z pytaniem „dlaczego tak się to robi?”). Oznaczone kolejne fragmenty filmu warto przeanalizować i zapamiętać. Na pewno pomoże Ci w tym słownik pojęć i netografia oraz infografika. Warto tych elementów użyć podczas studiowania zawartości filmu.
Nie zapomnij o tym, że poszerzeniem wiedzy z filmu edukacyjnego są sekwencje filmowe. Tu szczegółowiej dowiesz się o prezentowanych zagadnieniach.
Sprawdzenie skuteczności twojej nauki to użycie materiałów sprawdzających. Jednak samo użycie ich może nie być wystarczające. Dlatego warto, analizując materiał, zadawać sobie pytania lub wręcz tworzyć dla siebie test wiedzy, którą właśnie zdobywasz. Pomoże Ci to pod koniec pracy z e‑materiałem kiedy przeanalizujesz już wszystko, ale pewne fragmenty tej wiedzy zapomniesz.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Pracuj zespołowo. Jeśli czegoś nie rozumiesz, pomoc kolegi lub nauczyciela może stać się niezbędna. Pomyśl, że czegoś nie wiesz i czekasz. Tylko na co? Samo nie przyjdzie. Może jedna prosta podpowiedź kogoś, kto już to zrozumiał, pomoże Ci pójść dalej w opanowaniu tego materiału.
Oszczędzisz wtedy dużo więcej czasu, który poświęcisz nie na „uczenie się” (proces ciągły), ale na nauczenie się (proces zakończony wymagający tylko przypomnienia sobie co jakiś czas, jeśli zapomniesz).
W trakcie nauki planuj siebie przerwy. Możesz użyć zasady „pomidorro” czyli podzielić prace na 20 minut działania i 5 minut przerwy. I tak przez trzy razy. Potem zrób 15 - 30 minut przerwy i znów zacznij cykl od nowa. Ważne jest abyś „pilnował czasu” i kiedy minie czas przerwy konsekwentnie wracał do nauki. Pamiętaj też, że przerwa to nie czas na inne bodźce (smartfon, telewizja) lecz odpoczynek (spokojna herbatka, wyjście z psem, patrzenie na ludzi przez okno). Ta metoda może być skuteczna dla każdego. Sprawdź i Ty.
Skorzystaj z pomocy innych. My uczymy się od innych więc rozmowa z kimś na ten temat (wystarczy dopytać: „co już umiesz z tego zagadnienia?”) pozwoli Ci powtórzyć wiedzę lub dowiedzieć się czegoś co przegapiłeś.
I stale utrzymuj ciekawość dotyczącą systemów i technologii. Osoby spoza branży nie zdają sobie sprawę jakie myśli towarzyszyły pomysłom na usprawnienie załadunku, rozładunku i przeładunku. Spróbuj opisać te powody, dla których tak te systemy działają. Wiedza ta powoduje, że będziesz czuł się specjalistą w tej dziedzinie.
I stale powtarzaj. Dzięki temu osiągniesz pełne zapamiętanie, które w przyszłości wykorzystasz w pracy lub ... w rozmowach towarzyskich jako ciekawostki, których nauczyłeś się analizując ten materiał.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej