Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik logistykWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik logistyk
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik logistyk. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:
Organizacja transportu w zawodzie technik logistyk nr
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji Organizacja transportu w zawodzie technik logistyk:
planowanie procesów transportowych,
organizowanie procesów transportowych,
dokumentowanie procesów transportowych.
Efekty kształcenia
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
Planowanie procesów transportowych
Uczeń:
2) charakteryzuje środki transportu,
3) charakteryzuje infrastrukturę transportową, w różnych gałęziach transportu,
4) planuje realizację usług transportowych,
5) dobiera środki techniczne i technologie do wykonania usługi przewozu,
6) stosuje przepisy prawa krajowego i międzynarodowego dotyczące realizacji usługi przewozu.
Organizowanie procesów transportowych
Uczeń:
1) charakteryzuje rodzaje ładunków,
2) dobiera opakowania transportowe do rodzaju ładunku lub potrzeb klienta,
3) formuje jednostki ładunkowe,
4) przestrzega zasad oznaczeń ładunku i środków transportu,
5) dobiera rodzaj urządzeń do mechanizacji prac ładunkowych oraz technologię czynności manipulacyjnych,
6) dobiera sposób zabezpieczania ładunku procesie transportowym,
7) opracowuje harmonogram procesu transportowego,
8) dobiera systemy monitorowania ładunków i środków transportu,
10) oblicza koszty procesu transportowego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:
Film edukacyjny „Technologie transportu zewnętrznego”Film edukacyjny „Technologie transportu zewnętrznego” przedstawia technologie związane z załadunkiem i rozładunkiem towarów w ramach transportu zewnętrznego. Przedstawia klasyfikacje technologii: klasyfikację obejmującą parametry związane z masą ładunku, rodzajem ładunku, jego składem i właściwościami, oraz dostępne możliwości transportowe (tzn. technologie zunifikowane, specjalizowane i uniwersalne) – uwzględnia wszystkie gałęzie transportu i klasyfikację technologii wykorzystywanych w transporcie bimodalnym (system „ na barana”(Piggy‑back), system ruchomej drogi” (Ro‑La), Flexiwaggon, Modalohr, CargoBeamer).
Sekwencje filmowe „Technologie transportu wewnętrznego”Sekwencje filmowe „Technologie transportu wewnętrznego” - 7 sekwencji:
1 sekwencja dotyczy prezentacji procesu pracy wózków transportowych wykorzystywanych do załadunku/rozładunku/przeładunku towarów na środki transportu dalekiego. Sekwencja prezentuje typy wózków transportowych w typowych procesach załadunku/rozładunku/przeładunku jednostek ładunkowych w codziennej pracy magazynu/placu składowego;
2 sekwencja dotyczy prezentacji pracy cięgników w typowych pracach związanych z działalnością przedsiębiorstw produkcyjnych i magazynowaniem w celu przenoszenia towarów stałych. Prezentuje różne rodzaje cięgników z różnymi rodzajami cięgien i stosowanego zaczepu do przenoszenia ładunków na niewielkie odległości;
3 sekwencja dotyczy prezentacji zastosowania dźwigów portowych;
4 sekwencja dotyczy przedstawienia pracy układnic magazynowych uwzględniających ich cechy konstrukcyjne oraz możliwość zastosowania w magazynie;
5 sekwencja dotyczy prezentacji budowy i zastosowania suwnic oraz ich klasyfikację ze względu na przeznaczenie;
6 sekwencja dotyczy zastosowania i klasyfikacji przenośników;
7 sekwencja dotyczy prezentacji zastosowania manipulatorów z uwzględnieniem ich podziału na: stałe, słupowe przejezdne i umieszczane na suwnicy podwieszanej.
Infografika „Systemy załadunku i rozładunku towarów”Infografika „Systemy załadunku i rozładunku towarów” przedstawia ustrukturyzowane informacje na temat systemów umożliwiających optymalizację procesów logistycznych.
Gra „wcielanie się w rolę” - „Obsługa wózków transportowych”Gra „wcielanie się w rolę” - „Obsługa wózków transportowych” przedstawia zastosowanie wózków transportowych w nowoczesnym magazynie. Celem ucznia w grze będzie obsługa wózków transportowych przy zachowaniu zasad obsługi wózka zgodnie z BHP, wyznaczonymi drogami w magazynie i z dopuszczalnym udźwigiem. Uczeń będzie mógł przyjąć trzy role: pracownika obsługującego wózek transportowy w codziennej pracy magazynu, rampy lub placu składowego. Zakres obowiązków każdego z tych pracowników będzie wyglądał inaczej. W trakcie gry uczeń będzie podejmował różne decyzje, od których będzie zależeć bezpieczeństwo podczas obsługi wózków transportowych.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Technologie transportu zewnętrznego
Film edukacyjny
- Technologie transportu wewnętrznego
Sekwencje filmowe
- Systemy załadunku i rozładunku towarów
Infografika
- Obsługa wózków transportowych
Gra "wcielanie się w rolę"
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik logistyk
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Celem e‑materiałów jest przedstawienie nowoczesnych technologii załadunku/rozładunku i przeładunku towarów wykorzystywanych w procesach logistycznych z myślą o przygotowaniu ucznia do organizowania prac związanych z pracami przeładunkowymi i ich organizacją. Uwzględnione tu zostały pojęcia dotyczące nazw i zastosowania nowoczesnych technologii oraz systemów w procesach organizacji transportu. Uwzględniono także elementy dotyczące zadań i czynności zawodowych operatorów urządzeń transportu bliskiego, wybranych organizacji odpowiedzialnych za realizację przepisów związanych z transportem ładunków, w tym ładunków specjalnych oraz użytkowania urządzeń do tego przeznaczonych.
Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film edukacyjny „Technologie transportu zewnętrznego”
Nauczyciel łączy uczniów w 5 grup i przekazuje im dostęp do filmu „Technologie transportu zewnętrznego”.
Grupy otrzymują zagadnienia: 1 grupa - Transport drogowy 2 grupa - Transport kolejowy 3 grupa - Transport lotniczy 4 grupa - Transport śródlądowy 5 grupa - Transport morski
Zadaniem każdej z grup będzie opisanie osób/zawodów pojawiających się w danej technologii transportu i czynności oraz wymagań jakim ta osoba podlega.
Grupy otrzymują flipchart i na środku zapisują swoją opisywaną technologię transportu z krótką definicją i odnośnikami do osób realizujących ten transport.
Po zrealizowaniu tego działania flipchart przekazują wybranej grupie (a ta grupa oddaje swój flipchart). Może to być na przykład przekazanie wypracowanych materiałów przez grupę 1 grupie 2, 2 przekazuje 3, 3 daje grupie 4 itd.
Teraz grupy czytują notatki z flipchartu i zapisują poniżej 5 pytań do tego tematu (co jeszcze chcieliby się w tej kwestii dowiedzieć?). Mogą to być pytania o inne osoby biorące udział w tej technologii, narzędzia lub szczegóły dotyczące opisów czynności.
Po kilku chwilach flipchart wraca do grupy, która go przekazała.
Teraz grupa uzupełnia notatkę o odpowiedzi na te pytania.
To samo dzieje się w jeszcze raz. Teraz przekazuje wypracowane materiały grupa 1 grupie 5, 2 przekazuje 1, 3 daje grupie 2 itd.
I po raz kolejny flipcharty wracają z pytaniami do grupy „wyjściowej”.
Po odpowiedzi na drugi zestaw pytań każda z pięciu grup prezentuje zagadnienia.
Nauczyciel dopowiada po prezentacji jeśli jakieś ważne elementy zostały pominięte. Uczniowie wykonują notatkę wizualną.
Sekwencje filmowe „Technologie transportu wewnętrznego”
Nauczyciel łączy uczniów w 7 grup. Każdej z grup przydziela dostęp do jednej sekwencji:
grupa 1 - sekwencja 1 dotycząca typów wózków transportowych,
grupa 2 - sekwencja 2 dotycząca rodzajów cięgników,
grupa 3 - sekwencja 3 dotycząca dźwigów portowych,
grupa 4 - sekwencja 4 dotycząca sposobu pracy i możliwości zastosowania układnic magazynowych,
grupa 5 - sekwencja 5 dotycząca budowy, zastosowania i klasyfikacji suwnic,
grupa 6 - sekwencja 6 dotycząca zastosowania i klasyfikacji przenośników oraz
grupa 7 - sekwencja 7 dotycząca podziału i zastosowania manipulatorów.
Uczniowie analizują materiał, ale w części pierwszej działania tylko pod kątem osób, które wykorzystują te urządzenia. Mają na to około 10 minut opisując na karcie (flipchart lub notatnik cyfrowy taki jak np.; OneNote)
Teraz uczniowie przekazują notatkę grupie o numer wyższej oraz dostęp do sekwencji filmowej. Zadaniem każdej grupy będzie dopisanie do informacji charakterystycznych związanych z budową urządzenia. I znów po około 10 minutach następuje przekazanie notatki.
W kolejnych działaniach grupy dopisują: typy urządzeń, wykorzystanie urządzenia, parametry i przykłady urządzeń, zasady BHP związane z korzystaniem z tych urządzeń oraz ciekawostki.
Po siódmej zmianie każda z grup opracowała jeden aspekt każdego tematu, a notatka wraca do grupy „wyjściowej”.
Teraz grupa zapoznaje się ze swoim tematem i notatkami innych grup i prezentuje go na forum.
W trakcie prezentacji nauczyciel uzupełnia informacje znalezione przez grupy w sekwencjach filmowych oraz w internecie (szczególnie w przypadku tematów związanych z parametrami, przykładami i ciekawostkami).
Uczniowie samodzielnie umieszczają wypracowane notatki we własnych zasobach (zdjęcia kart lub kopie notatek cyfrowych).
Uwaga: Zajęcia proponowane są rozplanowane na co najmniej trzy godziny lekcyjne. Zastosowanie propozycji na jednej lub dwóch godzinach zajęć stwarza konieczność zmniejszenia liczby zadań.
Infografika „Systemy załadunku i rozładunku towarów”
Nauczyciel wprowadza zagadnienie systemów załadunku i rozładunku.
Prezentuje zawartość e‑materiału „infografiki”.
Uczniowie uważnie oglądają infografiki i notują najważniejsze, według nich, informacje.
Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat rodzajów systemów transportowych i ich cech charakterystycznych.
Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.
Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.
Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze w ciągu minut, czego się dowiedzieli, przeglądając e‑materiał. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.
Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości dopytuje lub wskazuje błąd.
Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.
Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się, przeglądając e‑materiał „Systemy załadunku i rozładunku towarów”, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.
Nauczyciel przeprowadza kilka rund (). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów, kończy proces.
Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie z nich.
Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.
UWAGA: Nauczyciel może nazywać sesje i nakazać uczniom w danej sesji mówić tylko o jednym systemie załadunku i rozładunku lub wskazać „mówimy tylko o urządzeniach znaczących w tym systemie” skupiając się na pewnych elementach tych systemów.
Gra „wcielanie się w rolę” - „Obsługa wózków transportowych”
Nauczyciel dzieli grupę na dwa zespoły.
Prosi grupy o zapoznanie się z grą. Zadaniem zespołów, poza przejściem gry, będzie przygotowanie scenek, w których będą odgrywać sytuacje podobne do tych, które będą miały miejsce w grze.
Celem gry jest obsługa wózków transportowych przy zachowaniu zasad obsługi wózka zgodnie z BHP, wyznaczonymi drogami w magazynie i z dopuszczalnym udźwigiem. Uczniowie w zespole wcielą się w trzy role: pracownika obsługującego wózek transportowy w codziennej pracy magazynu, rampy lub placu składowego. Zakres obowiązków każdego z tych pracowników będzie wyglądał inaczej.
Po wykonaniu zadań w grze, każda z grup zastanawia się, jak takie scenki odegrać (to mogą być dialogi, ale również inscenizacje sytuacji, z którą będzie miał do czynienia pracownik obsługujący wózek transportowy.
Teraz grupy poprzez grę w „kalambury” przedstawiają dane czynności za pomocą gestów, nie używając słów. Druga grupa ma za zadanie odgadnąć, co prezentuje uczeń z pierwszej grupy.
Uczniowie nie biorący udziału w przedstawieniu sytuacji opisują ją własnymi słowami i po uzyskaniu poprawnej odpowiedzi zapisują jako jej rozwiązanie.
Grupy na zmianę pokazują sytuacje prosząc grupę o decyzję lub rozwiązanie.
Każde powyższe zadanie jest punktowane.
Tę grupową rywalizację wygrywa grupa, która zdobędzie najwięcej punktów.
Przegrani prezentują własną notatkę na forum klasy.
Interaktywne materiały sprawdzające
W pracy grupowej odpowiednie użycie materiałów interaktywnych będzie zależało od inwencji nauczyciela. Dość dobrym rozwiązaniem ze względów dydaktycznych może być korzystanie z nich jako przerywnika w zajęciach lub elementu podsumowującego mikrodawki wiedzy zawarte we fragmentach filmu edukacyjnego lub którejś z sekwencji filmowych dotyczących danego ćwiczenia z interaktywnych materiałów edukacyjnych.
Materiałów tych można użyć jako sprawdzianu blokując wszystkie ćwiczenia jako jedno, ale lepszym rozwiązaniem może być poproszenie młodzież (podzielonej na grupy) o wymyślenie pytań do filmu na bazie ćwiczeń z Interaktywnych materiałów sprawdzających i po sprawdzeniu przez nauczyciela ich poprawności merytorycznej - zastosowanie jako sprawdzianu. Inną opcją mogłoby być przygotowanie sprawdzianu z wiedzy zawartej w materiale filmowym przez grupy sobie na wzajem. W ten sposób grupy wykażą się inwencją (wymyślanie pytań) i powtarzaniem materiału (rozwiązywaniem pytań innych grup).
Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film edukacyjny „Technologie transportu zewnętrznego”
Nauczyciel przydziela dostęp do filmu każdemu uczniowi.
Zadaniem ucznia będzie samodzielne przejrzenie filmu i wynotowanie charakterystycznym cech każdej technologii transportu.
Notatkę z analizy filmu ma wykonać poprzez narysowanie mapy pojęć.
Z mapy ma wynikać część wspólna każdej z technologii i to czym się różnią
Notatki prezentują wybrani uczniowie.
Nauczyciel odpowiednio ocenia ich zaangażowanie.
Gra „wcielanie się w rolę” - „Obsługa wózków transportowych”
Nauczyciel prosi ucznia, aby wykonał słowniczek wyrazów, które znajdują się w grze.
Uczeń samodzielnie przechodzi przez grę i kolejno wypisuje słowa, które według niego powinny znaleźć się w słowniczku; pomoże to w ich rozumieniu podczas przechodzenia przez kolejną grę lub w innych sytuacjach, w których te słowa wystąpią.
Nauczyciel zaleca, aby w słowniczku znalazło się nie mniej niż takich pojęć. Dobór słów do słowniczka będzie zależał tylko od ucznia.
Na forum klasy nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie własnych słowniczków.
Na tablicy zapisuje wszystkie pojawiające się pojęcia. Uzasadnia konieczność znajomości tych pojęć.
Prosi uczniów, aby przyswoili sobie te pojęcia.
Uwaga: Nauczyciel może zasugerować słowa takie jak podeszwa antypoślizgowa, udźwig nominalny, pozycja transportowa, wysoki bieg, wózek unoszący itp.
Infografika „Systemy załadunku i rozładunku towarów”
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem.
Zadaniem każdego ucznia będzie utworzenie, na podstawie przedstawionych w infografikach informacji, porównania systemów w tabeli.
Tabela może zawierać w kolumnach: czas rozładunku lub załadunku, liczbę pracowników uczestniczących w procesie, rodzaj towaru, który można w dany sposób załadować lub przeładować, uwagi do systemu.
W wierszach uczniowie zapisują: CargoMatic, Buttimer, CargoBeamer oraz Qloader
Uczeń przygotowuje tabelę i dopisuje 4 historie, w których opisuje proces załadunku w dany sposób (historia ma być scenariuszem „z życia wziętym”, w którym uczniowie personalizują pracowników (nadając im imiona) oraz opisują działania jakby się wydarzyły w rzeczywistości).
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentacje własnych opracowań (tabeli i jednej historii) na forum klasy.
Pozostali uczniowie podczas prezentacji, korzystając z pomysłów prelegentów, uzupełniają swoje notatki‑tabelki.
Nauczyciel może ocenić prezentowane tabele i historie, odpowiednio je nagradzając.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc, jeśli mieliby wątpliwości. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, przykładowo na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań.
Przykładowe działania w grupie w ramach lekcji:
Nauczyciel ogląda z młodzieżą film edukacyjny, przerywa w odpowiednich momentach i dyskutuje z młodzieżą o różnych technologiach transportu zewnętrznego.
Prosi o przykłady różnych technologii opisując je środkami, jakie zostały użyte, „użycie ... : ... wózków widłowych”, ... cięgników”, ... dźwigów portowych”, ... układnic magazynowych”, ... suwnic”, ... podnośników”, ...manipulatorów”.
Podczas oglądania filmu tuż przed nowym krokiem procedury nauczyciel zatrzymuje go i pyta o szczegóły lub prosi o wykonanie konkretnego ćwiczenia z zestawu interaktywnych materiałów sprawdzających, które pozwalają podsumować wiedzę zawartą w filmie.
Finalnie nauczyciel proponuje samodzielne przeanalizowanie materiałów z odpowiednich sekwencji filmowych.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych pozwalając na przygotowanie się uczniów do realizacji tych zajęć.
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, rozszerzając je o zagadnienia, które później stanowią pole do dyskusji, po uprzednim przygotowaniu, dla uczniów. Takie przygotowanie może na przykład stanowić działanie związane z prostą pracą z materiałem dodatkowym np.: artykułu „Przyszłościowe formy przewozów ładunków drogowo‑szynowych w technologii bimodalnej”
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów, aby obejrzeli film poświęcony technologiom transportu. Prosi o zastanowienie się nad sposobami unowocześnienia sposobów transportu (np.: poprzez ich łatwe przeładowywanie).
Informuje, że dostępne są materiały dodatkowe, które należy przejrzeć i zaznaczyć w nich sposoby ulepszenia technologii transportu.
Uczniowie w domu drukują artykuł i zaznaczają w nim co ważniejsze elementy w tekście.
Na zajęciach
Nauczyciel wprowadza pojęcie technologii bimodalnej.
Opowiadając o tym, zatrzymuje się i prosi uczniów o informację zwrotną; „co sądzicie o tej formie rozwoju technologii transportu?”, „Który środek transportu na tym skorzysta?”, „Dlaczego?”.
Może też użyć przed omawianiem tego pojęcia generacji pomysłów na unowocześnienie technologii, a potem zasugerować bimodalność.
Nauczyciel po wysłuchaniu propozycji doprecyzuje otrzymane wypowiedzi i wskazuje swoją tezę.
Uczniowie wykonują notatki, kodując w nich cytaty z materiałów dodatkowych i z dyskusji z nauczycielem.
Praca z uczniami z SPE
Przy pracy z uczniami SPE ważne jest, aby oddziaływać na źródło problemów. Dość często jest to nadopiekuńczość i wyręczanie tych osób przez innych. Dlatego też ważnym elementem pracy z tymi uczniami przy użyciu tego e‑materiału będzie samodzielna przez nich budowa na wzór (a nie odtwarzanie) elementów wspomagających naukę (np.: własne pytania przy pracy z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi lub do fragmentów z filmu edukacyjnego lub sekwencji filmowych).
Innym elementem takiej pracy jest wspólne z uczniem podzielenie materiału na części (podział filmu na spis treści tak, aby uczniowi było łatwiej przyswajać małe fragmenty wiedzy dotyczącej technologii wykonania robót. W przypadku filmu ten podział stanowi plansza dzieląca technologię transportu na 5 części i je kolejno omawia.
Kolejnym krokiem może być, po podziale materiału zawartego w filmie, budowa bazy urządzeń, które uczestniczą w tych technologiach (wózki widłowe, cięgniki, dźwigi portowe, układnice magazynowe, suwnice, podnośniki, manipulatory).
Dodatkowo zajęcia w grupie pozwolą pracować nad poczuciem wyobcowania i inności. Możliwe jest to poprzez wsparcie w procesie nauczania przez innych uczniów i nauczyciela.
Film zawiera dwukanałowość (tekst mówiony i prezentowany na ekranie) to pozwala uczniów z SPE korzystać w preferowanego przez siebie kanału odbioru. Zawiera także ułatwienia zgodne z WCAG.
Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest zapewnienie uczniom tylu możliwości pracy z nim, aby mogli pracować w sposób odpowiadający ich stylom uczenia się, potrzebom fizycznym, zainteresowaniom i umiejętnościom.
Ważne jest wykorzystanie potencjału uczniów. W zależności od predyspozycji i umiejętności przyswajania materiału może to być proste selekcjonowanie maszyn prezentowanych w sekwencjach filmowych, wypisywanie ich cech charakterystycznych, zastosowań, do próby umiejscowienia ich pracy w odpowiedniej technologii transportu. Uczniowie zdolni mogą również w przypadku tych sekwencji filmowych wskazać alternatywę dla tych urządzeń na podstawie analizy zasobów internetu lub wskazywać zalety i wady zastosowanych urządzeń (wypowiedzi koordynowane i uzupełniane przez nauczyciela).
Zastosowanie zewnętrznych narzędzi interaktywnych (np.: aplikacja do prezentowania treści SWAY i inne) dają możliwość poszerzenia tego materiału o wypracowane działania własne uczniów w ramach zajęć lekcyjnych. Film może być środkiem wyjściowym do innych prac (powtarzanie działań jest elementem nauki, zatem „przerobienie” filmu na prezentację, notatkę albo katalog jest uczeniem się poprzez tworzenie). Podobnie jest z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi.
Indywidualizowanie pracy z uczniem
E‑materiał pozwala pracować z zagadnieniami w taki sposób, aby to samo zagadnienie mogło być omawiane przez nauczyciela w zależności od indywidualnych potrzeb uczniów. I tak zagadnienia we fragmentach filmu mają swoje połączenie z materiałami sprawdzającymi oraz literaturą e‑materiału i słownikiem pojęć. Łączenie tych materiałów pozwoli dopasować do percepcji ucznia właściwy środek. Jak może pracować nauczyciel - to będzie zależało od potrzeb związanych z daną klasą lub grupą.
Podczas pracy z e‑materiałem należy wziąć pod uwagę kwestie sposobu pracy ucznia. Wielu preferuje pracę indywidualną, inni wolą pracować w grupie. Stąd wybór techniki uczenia może zależeć w znacznym stopniu od zidentyfikowania preferencji lub realizacji tematu z e‑materiałami poprzez połączenie obu sposobów (np. w treści zadania dla grupy właściwie określić pewien obszar dedykowany dla uczniów przydzielonych do grupy, którzy jednak wolą pracować nad czymś samodzielnie, a potem dzielić się efektem).
Ważnym przy indywidualizacji powinien stać się podział materiału z filmu na wyraźne fragmenty. Są to definicje kolejnych technologii transportu połączone z przykładowymi osobami, które uczestniczą w procesie transportu oraz urządzeniami i maszynami. Podział ten pozwala uczniowi na przyswajanie małych dawek wiedzy.
Elementy dostosowanie i indywidualizacji prezentowane są w przykładowych scenariuszach zaproponowanych powyżej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści