Obuwie i jego części składowe
MOD.05. Wytwarzanie obuwia – obuwnik 753602, technik obuwnik 311916
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do pracy z e‑materiałemWskazówki do pracy z e‑materiałem
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Obuwie i jego części składowe
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
MOD.05.2. Podstawy obuwnictwa. Po zapoznaniu się z treścią e‑materiału i wykonaniu ćwiczeń, uczeń:
sporządza szkice i rysunki techniczne.
Po zapoznaniu się z treścią e‑materiału MOD.05.3. Przygotowanie i rozkrój materiałów na elementy składowe wierzchów i spodów obuwia i wykonaniu ćwiczeń, uczeń,
charakteryzuje elementy składowe obuwia.
E‑materiał jest zgodny z koncepcją e‑materiałów do kształcenia zawodowego, w szczególności w obszarze przydatności w realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego.
E‑materiał zawiera materiał do wykorzystania w pracy dydaktycznej zarównodla nauczyciela, jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w celu samokształcenia.
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu maszyn stosowanych do rozkroju i opracowania elementów spodu.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy, takie jak:
E‑materiał zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i standardzie funkcjonalnym.
Galeria zdjęć „Elementy składowe obuwia”Galeria zdjęć „Elementy składowe obuwia”
Interaktywny schemat „Typy i rodzaje obuwia”Interaktywny schemat „Typy i rodzaje obuwia”
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu maszyn stosowanych do rozkroju i opracowania elementów spodu.
Słownik pojęćSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Wskazówki do pracy z e‑materiałem
Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie obuwnik i technik obuwnik.
Materiały multimedialne: galeria zdjęć, schemat interaktywny gromadzą najistotniejsze informacje z zakresu nazewnictwa części cholewki (wierzchu i podszewki) i spodu obuwia oraz z zakresu typów i rodzajów obuwia. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
W ramach pracy własnej, na podstawie galerii zdjęć Elementy składowe obuwia możesz przygotować mapę myśli z elementami notatki wizualnej. Mapa powinna zawierać trzy rozgałęzienia: pojedyncze elementy składowe wierzchu (przyszwa, obłożyna, nosek, tylnik, cholewa itp.), podszewka (przyszwa, obłożyna, podkrążek wewnętrzny, ramka górna, obrzeże, zapiętek itp.), spód obuwia (podpodeszwa, wzmocnienie podpodeszwy, usztywniacz, wypełnienie, podeszwa, obcas, wierzchnik). Przy konkretnych elementach możesz umieścić ich proste szkice oraz zapisać 2‑3 zdania ze słowami kluczowymi. Słowa kluczowe powinny odnosić się bezpośrednio do rysunków. Możesz też poszukać zdjęć w sieci (np. na profilu Zwód obuwnik: https://www.facebook.com/Zawodobuwnik/) i zamieścić je zamiast szkiców.
Przejrzyj w sieci lub w wersji papierowej gazetki sklepów obuwniczych z sezonu letniego i zimowego. Zapisz, jakie typy obuwia pojawiają się w danym sezonie najczęściej, zastanów się, co jest kwestią mody, a co wygody i praktyczności. Następnie zapoznaj się ze schematem interaktywnym Typy i rodzaje obuwia. Zastanów się, które przedstawione w materiale typy obuwia widzisz w gazetkach i z jaką częstotliwością. Stwórz piramidę, na której zaznaczysz, które buty pojawiają się z największym, a które z najmniejszym natężeniem. Zwróć szczególną uwagę na prezentowane w materiale sandały, półbuty, półtrzewiki, trzewiki, buty, botki. W swoim ćwiczeniu możesz dokonać podziału na obuwie damskie i męskie, jeśli uważasz to za stosowne. Pomyśl, jakie Ty buty wybierasz najczęściej, wybierz dwie pary swoich ulubionych i obejrzyj je dokładnie, wskaż, czy to obuwie powszechnego użytku, obuwie ochronne czy obuwie sportowe, a następnie spróbuj opisać jego elementy składowe wierzchu i spodu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści