E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa i działanie instalacji wentylacyjnych

ELE.03 Wykonywanie robót związanych z montażem instalacji i urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła, ELE.04 Eksploatacja i organizacja robót związanych z montażem instalacji i urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła – Technik chłodnictwa i klimatyzacji 311929

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Cele uczącego sięCele uczącego się

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik chłodnictwa i klimatyzacji (kod cyfrowy zawodu – 311929), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje na temat wykonywania robót związanych z montażem urządzeń i instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła, a także wykonywania robót związanych z uruchamianiem urządzeń i instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Budowa i działanie typowej instalacji wentylacyjnej”DQmdJjkyB„Budowa i działanie typowej instalacji wentylacyjnej” to film edukacyjny z elementami animacji 3D. Scenariusz filmu „Instalacja wentylacyjna” uwzględnia m.in. cechy osobowości i kompetencje osób wykonujących pracę w zakresie instalacji wentylacyjnych, budowę i działanie tych instalacji, czynności zawodowe oraz obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do ich realizacji, a także prowadzenie dokumentacji technicznej. „Modele instalacji grawitacyjnej i instalacji mechanicznej”DCSedkkxp„Modele instalacji grawitacyjnej i instalacji mechanicznej” przedstawia instalację wentylacyjną grawitacyjną i mechaniczną z wykorzystaniem fotografii (2D), rysunku aksonometrycznego (3D) i grafiki. „Instalacja wentylacyjna”DGIKXW3uj„Instalacja wentylacyjna” to E‑book, który prezentuje budowę i działania instalacji wentylacyjnych grawitacyjnych i mechanicznych, schematy i rysunki, dokumentację techniczną, opisy sprzętu, narzędzi i czynności zawodowych.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD11wzWxDJInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą ci na samodzielne sprawdzenie własnej wiedzy.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDPY2P84pVSłownik pojęć dla e‑materiału znajdziesz w nim wyjaśnienie trudnych pojęć specjalistycznych używanych w e‑zasobie.

  • Przewodnik dla nauczycielaDrdyXAJuhPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑zasobu w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDGwfP99B3Przewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑zasób do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDaS8SXItoNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑zasób i z których można korzystać przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaDNnb7aUchInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie elektronik oraz technik elektronik.

W skład multimediów wchodzą Film edukacyjny, Wizualizacja 3D, E‑book. Przybliżą Ci najważniejsze informacje na temat budowy idziałania instalacji wentylacyjnych.

Materiały multimedialne zawierają najistotniejsze informacje dotyczące pracy elektronikatechnika elektronika przy instalacjach wentylacyjnych.

  • Film edukacyjny „Budowa i działanie typowej instalacji wentylacyjnej” pomoże ci poznać osobowości i kompetencje osób wykonujących pracę w zakresie instalacji wentylacyjnych, budowę i działanie tych instalacji, czynności zawodowe oraz obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do ich realizacji, a także prowadzenie dokumentacji technicznej. Wykonaj plakat, na którym znajdą się najważniejsze treści zawarte w multimedium. Spróbuj tak przygotować plakat, aby miał charakter podsumowujący wiedzę z filmu edukacyjnego.

  • Wizualizacja 3D „Modele instalacji grawitacyjnej i instalacji mechanicznej” pomoże ci zrozumieć instalację wentylacyjną grawitacyjną i mechaniczną z wykorzystaniem fotografii (2D), rysunku aksonometrycznego (3D) i grafiki. Twoim zadaniem będzie przygotowanie katalogu z modelami instalacji grawitracyjnej i instalacji mechanicznej. Na początku przygotuj konspekt przyszłego katalogu. Aby go wykonać, zastanów się, jak skategoryzujesz przedstawione w multimedium maszyny i narzędzia ogrodnicze. Następnie wykonaj katalog odręcznie lub w formie cyfrowej, np. z użyciem ogólnodostępnych programów czy aplikacji komputerowych.

  • E‑book „Instalacja wentylacyjna” pomoże ci poznać budowę i działanie instalacji wentylacyjnych grawitacyjnych i mechanicznych, schematy i rysunki, dokumentację techniczną, opisy sprzętu, narzędzi i czynności zawodowych. Zapoznaj się z treścią multimedium Instalacja wentylacyjna. Na jej podstawie przygotuj 10 pytań quizowych. Gotowy quiz zamieść w internecie, najlepiej na ogólnodostępnych platformach edukacyjnych.

Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach. Jeżeli któreś z zagadnień wyjątkowo Cię zainteresuje, możesz stworzyć dodatkowe, bardziej szczegółowe hasła do słownika, staną się dodatkowym elementem Twojej notatki. Gdyby omawiane zagadnienia wydawały Ci się skomplikowane, postaraj się mieć zawsze otwarty w tle słownik i zaglądać do niego w razie potrzeby.

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat szerokopasmowych sieci pozabudynkowych i transmisji sygnałów w tych sieciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RMcEAm3SG6kVZ
(Uzupełnij).