E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa i działanie instalacji wentylacyjnych

ELE.03 Wykonywanie robót związanych z montażem instalacji i urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła, ELE.04 Eksploatacja i organizacja robót związanych z montażem instalacji i urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła – Technik chłodnictwa i klimatyzacji 311929

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik chłodnictwa i klimatyzacjiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik chłodnictwa i klimatyzacji

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik chłodnictwa i klimatyzacji 311929. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: wykonywanie robót związanych z montażem urządzeń i instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła; wykonywanie robót związanych z uruchamianiem urządzeń i instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła (ELE.03. Wykonywanie robót związanych z montażem instalacji i urządzeń chłodniczych); eksploatacji urządzeń i instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła (ELE.04. Eksploatacja i organizacja robót związanych z montażem instalacji i urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła).

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

ELE.03.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

  1. rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;

  2. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;

  3. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka.

ELE.03.2. Podstawy chłodnictwa i klimatyzacji

Uczeń:

  1. wykonuje pomiary wielkości fizycznych;

  2. sporządza schematy ideowe i montażowe układów elektrycznych i elektronicznych;

  3. wykonuje rysunki z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych;

  4. charakteryzuje elementy konstrukcyjne budynków;

  5. określa funkcje instalacji budowlanych;

  6. wyjaśnia zastosowanie układów automatyki w urządzeniach i instalacjach chłodnictwa, klimatyzacji i wentylacji;

  7. określa procesy termodynamiczne płynów i powietrza wilgotnego.

ELE.04.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

  1. rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;

  2. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;

  3. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka.

ELE.04.2. Podstawy chłodnictwa i klimatyzacji

Uczeń:

  1. wykonuje pomiary wielkości fizycznych;

  2. sporządza schematy ideowe i montażowe układów elektrycznych i elektronicznych;

  3. wykonuje rysunki z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych;

  4. charakteryzuje elementy konstrukcyjne budynków;

  5. określa funkcje instalacji budowlanych;

  6. wyjaśnia zastosowanie układów automatyki w urządzeniach i instalacjach chłodnictwa, klimatyzacji i wentylacji;

  7. określa procesy termodynamiczne płynów i powietrza wilgotnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Budowa i działanie typowej instalacji wentylacyjnej”DQmdJjkyB„Budowa i działanie typowej instalacji wentylacyjnej” to film edukacyjny z elementami animacji 3D. Scenariusz filmu „Instalacja wentylacyjna” uwzględnia m.in. cechy osobowości i kompetencje osób wykonujących pracę w zakresie instalacji wentylacyjnych, budowę i działanie tych instalacji, czynności zawodowe oraz obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do ich realizacji, a także prowadzenie dokumentacji technicznej. „Modele instalacji grawitacyjnej i instalacji mechanicznej”DCSedkkxp„Modele instalacji grawitacyjnej i instalacji mechanicznej” przedstawia instalację wentylacyjną grawitacyjną i mechaniczną z wykorzystaniem fotografii (2D), rysunku aksonometrycznego (3D) i grafiki. „Instalacja wentylacyjna”DGIKXW3uj„Instalacja wentylacyjna” to E‑book, który prezentuje budowę i działania instalacji wentylacyjnych grawitacyjnych i mechanicznych, schematy i rysunki, dokumentację techniczną, opisy sprzętu, narzędzi i czynności zawodowych.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD11wzWxDJInteraktywne materiały sprawdzające zawierają co najmniej 6 form, takich jak: testy wyboru (min. 20 pytań), krzyżówki, quizy, zadania z możliwością użycia materiałów audio‑video, wyszukiwanie błędów oraz zadania typu prawda/fałsz. Można je wykorzystać w procesie dydaktycznym i do samokontroli poprzez wielokrotne powtarzanie ćwiczeń aż do momentu wykonania ich w pełni poprawnie.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDPY2P84pVSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑zasobie.

  • Przewodnik dla nauczycielaDrdyXAJuhPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑zasobu w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDGwfP99B3Przewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDaS8SXItoNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaDNnb7aUchInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik chłodnictwa i klimatyzacji

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z inżynierii mechanicznej.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Film edukacyjny z elementami 3D „Budowa i działanie typowej instalacji wentylacyjnej”

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie przed lekcją zapoznają się z treścią filmu edkacyjnego, tak aby podczas zajęć wiedzieli, jakich informacji szukać w multimedium. Podczas zajęć, po czynnościach organizacyjnych, nauczyciel zapowiada uczniom, że będą pracować metodą burzy mózgów, a efektem ich pracy ma być notatka (graficzna lub tradycyjna) zawierająca odpowiedzi na pytanie: Jakie rodzaje wentylacji zamontowalibyście u siebie w domu/mieszkaniu? Uczniowie prawdopodobnie będą wymieniać różne wentylacje – grawitacyjną, mechaniczną itp. Ważne, żeby potrafili uwarunkować rodzaj wentylacji od typu budownictwa.

Wizualizacja 3D „Modele instalacji grawitacyjnej i instalacji mechanicznej”

Praca indywidualna

Uczniowie pracują indywidualnie. Każdy uczeń przygotowuje sześć pytań quizowych na podstawie treści zawartych w wizualizacji. Następnie uczniowie łączą się w pary i wybierają spośród swoich 12 propozycji sześć najlepszych pytań. W dalszej kolejności łączą się w czwórki, ósemki itd., aż cała klasa wybierze sześć najlepszych pytań metodą kuli śniegowej. Uczniowie, których pytania zostały wybrane, otrzymują pozytywne oceny za aktywność.

E‑book „Instalacja wentylacyjna”

Praca w parach

Uczniowie pracują w parach, przygotowując quiz podsumowujący wiedzę z całego materiału. Pracują głównie z treścią e‑booka w e‑materiale, który ma charakter podsumowujący. Zadaniem par jest przygotowanie 10 pytań jednokrotnego wyboru. Po wykonanym zadaniu pary łączą się z innymi parami w czwórki i zadają sobie nawzajem pytania z quizu.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może je wykorzystać także w pracy w parach lub wprowadzić elementy oceny koleżeńskiej (np. po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki). Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

Film edukacyjny z elementami 3D „Budowa i działanie typowej instalacji wentylacyjnej”

Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na trzy grupy, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień:

  • gr. I – wentylacje grawitacyjne;

  • gr. II – wentylacje grawitacyjne z wentylatorem;

  • gr. III – wentylacje mechaniczne z odzyskiem ciepła.

Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, schematy, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 3 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.

Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

Po zakończeniu wszystkich prezentacji, uczniowie oglądają dalszą część filmu i sporządzają notatki.

Wizualizacja 3D „Modele instalacji grawitacyjnej i instalacji mechanicznej”

Praca w parach

Po zapoznaniu się z informacjami z wizuacji, pary wybierają po jednym modelu instalacji i przygotowują ich charakterystykę metodą sketchnotingu (prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli). Następnie zapisują je w formacie pdf lub jpg i udostępniają pozostałym uczniom na platformie ZPE. Notatki mogą służyć jako pomoc w przygotowaniu się do lekcji powtórkowej.

E‑book „Instalacja wentylacyjna”

Praca samodzielna

Uczniowie samodzielnie w domu analizują multimedium, sporządzają notatki w wybranej przez siebie formie. W trakcie zajęć wykonują dołączone do e‑booka ćwiczenia, podsumowujące informacje, które zapamiętali w domu.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Film edukacyjny, wizualizacja 3D i e‑book:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu bądź z e‑booka;

  • podczas pracy uczniów w grupach należy wziąć pod uwagę fakt, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem, wizualizacją czy e‑bookiem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się należy zapewnić więcej czasu na wykonanie zadań, należy również pamiętać o udzielaniu im wsparcia i pozytywnej motywacji;

  • uczniowie z dysleksją nie powinni być obarczani zadaniami polegającymi na zapisywaniu długich fragmentów tekstu, należy im raczej wyznaczyć zadania polegające na rysowaniu (np. sketchnoting), riserczu lub porządkowaniu dokumentacji;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania i zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zebrać przygotowane do quizu pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu; poza tym mogą wejść w skład komisji liczącej punkty: będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia;

  • podczas pracy w grupach uczniowie ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania, tak aby nie doprowadzić do elementów chaosu (zwłaszcza przy metodzie śnieżnej kuli);

  • uczniowie zdolni mogą na podstawie multimediów i innych dostępnych materiałów źródłowych przygotować prezentację multimedialną, np. dlaczego wentylacja mieszkania jest bardzo ważna.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RzpXGYGKV2qN6
(Uzupełnij).