E-materiały do kształcenia zawodowego

Armatura wodna i pianowa, rozwinięcia taktyczne

BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych wyodrębnionej w zawodzie technik pożarnictwa 311919

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Jacek Borowski

Konsultant przewodnika: Jacek Rus

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Armatura wodna i pianowa, rozwinięcia taktyczne

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik pożarnictwa 311919

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

BPO.03.2.1) rozróżnia sprzęt ratowniczy:

  1. charakteryzuje poszczególne grupy sprzętu ratowniczego

  2. charakteryzuje przeznaczenie sprzętu ratowniczego

  3. klasyfikuje sprzęt ratowniczy

  • BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych

  • BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych

  • BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy

BPO.03.2.2) przygotowuje sprzęt ratowniczy do działań:

  1. charakteryzuje zastosowanie sprzętu w działaniach ratowniczych

  2. wskazuje elementy wchodzące w skład zestawów sprzętu ratowniczego

  3. sprawia sprzęt ratowniczy do działań

  • BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań

  • BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego

  • BPO.03.2.2)3) sprawia elementy zestawu sprzętu

  • BPO.03.2.2)4) ustawia parametry robocze sprzętu

  • BPO.03.2.2)5) kontroluje sprzęt przed użyciem

BPO.03.2.4) obsługuje sprzęt ratowniczy:

  1. charakteryzuje parametry sprzętu ratowniczego

  2. obsługuje sprzęt ratowniczy stosując zasady bezpieczeństwa i higieny pracy

  3. omawia zasady konserwacji sprzętu

  • BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi

  • BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych

  • BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach

BPO.03.2.7) buduje stanowiska wodne i gaśnicze:

  1. dobiera niezbędny sprzęt do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych

  2. buduje stanowiska wodne i gaśnicze w różnych warunkach

  3. stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas pracy na stanowiskach wodnych i gaśniczych

  • BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego

  • BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami

BPO.03.2.8) sprawia linie wężowe:

  1. rozróżnia rodzaje linii wężowych

  2. sprawia linie wężowe w różnych warunkach

  3. charakteryzuje parametry linii wężowych

  • BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej

  • BPO.03.2.8)2) zabezpiecza sprawione linie wężowe

  • BPO.03.2.8)3) opisuje czynniki wpływające na straty w liniach wężowych

BPO.03.3.6) prowadzi korespondencję radiową oraz komunikuje się za pomocą znaków:

  1. nawiązuje łączność radiową

  2. stosuje kryptonimy indywidualne, grupowe, okólnikowe i alarmowe

  3. stosuje znaki gestowe

  • BPO.03.3.6)1) komunikuje się z ratownikami i stanowiskami kierowania w trakcie działań ratowniczych przy użyciu sprzętu łączności i znaków gestowych

  • BPO.03.3.6)2) rozpoznaje znaki gestowe i inne oznaczenia stosowane podczas działań ratowniczych

  • BPO.03.3.6)3) rozróżnia kryptonimy stosowane w łączności radiowej

  • BPO.03.3.6)4) wykorzystuje kryptonimy i znaki gestowe podczas przekazywania informacji

BPO.03.3.9) podaje prądy gaśnicze w natarciu i obronie:

  1. charakteryzuje zasady podawania prądów gaśniczych

  2. charakteryzuje parametry prądów gaśniczych

  • BPO.03.3.9)1) stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów

  • BPO.03.3.9)2) dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych

BPO.03.3.12) wykonuje czynności ratownicze podczas zwalczania pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych:

  1. wykonuje rozwinięcia w pododdziałach

  2. wykonuje dostęp do poszkodowanych przy użyciu sprzętu ratowniczego

  3. stosuje zasady taktyki podczas działań ratowniczych, pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych

  • BPO.03.3.12)1) wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego

  • BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych

Cele ogólne e‑materiału

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych: wykonywanie czynności ratowniczych.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Zaproponowane media stanowią spójną całość pozwalającą uczącym się poznać armaturę wodną i pianową, sposoby podawania wody i środków gaśniczych, zjawiska zachodzące przy ich podawaniu, stosowane znaki i sygnały, rozwinięcia taktyczne i sposoby dostarczania wody do pożaru.
Trzonem jest schemat interaktywny Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych. Aby dokładnie poznać wygląd i budowę omawianej armatury uczący się ma możliwość sięgnięcia do wizualizacji 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt. Uzupełnienie wizualizacji stanowi film edukacyjny Techniki podawania wody i piany, znaki gestowe. W kolejnym kroku uczący się powinien zapoznać się z animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej, żeby zrozumieć z czym może się spotkać podczas rzeczywistych działań ratowniczych oraz jak poprawienie zbudować i zdemontować linie wężowe. Na zakończenie pozostaje do obejrzenia film edukacyjny Sposoby dostarczania wody do pożaru, żeby zrozumieć jak szybko i sprawnie dostarczyć wodę do pożaru.

Uczący się mogą sprawdzić, w jakim stopniu zrozumieli poruszane w mediach zagadnienia korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Armatura wodna i pianowa – sprzęt

Typ materiału multimedialnego

Wizualizacja 3D

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Wizualizacja, odnosząca się do węży pożarniczych, rozdzielaczy, prądownic wodnych, prądownic pianowych, wytwornic piany, mostków przejazdowych, kluczy do łączników, łączników kątowych, zbieraczy, przełączników, zasysaczy liniowych, wysysaczy głębinowych, przedstawia bardzo dokładnie:

  • opis sprzętu, zawierający parametry techniczne i funkcjonalne m. in. takie jak: długość, ciśnienie robocze, masa, natężenie przepływu, temperatura stosowania,

  • budowę, pokazaną w sposób graficzny i opisowy, pozwalającą na poznanie szczegółów budowy, a w tym: np. przy wężach ssawnych poszczególne warstwy, sposoby połączeń,

  • zasadę działania,

  • przeznaczenie,

  • zastosowanie,

  • wykorzystanie do wykonywania standardowych czynności ratowniczych.

Każdy z powyższych opisów dostępny jest pod każdym ze wskazanych elementów armatury. Opisom towarzyszą ilustracje oraz przekroje. Sposób prezentacji pozwala również na poznanie wyglądu oraz słownictwa branżowego służącego do jego opisywania.

Wizualizacja 3D może być wykorzystana przy pogłębianiu wiedzy z zakresu użycia armatury wodnej i pianowej.
Celem nadrzędnym medium jest poznanie armatury wodnej i pianowej oraz sprzętu jaki może być wykorzystany w trakcie działań ratowniczych.

Wizualizacja 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt powiązana jest ze schematem interaktywnym: Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych, filmem edukacyjnym Techniki podawania wody i piany, znaki gestowe, z animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej oraz filmem edukacyjnym Sposoby dostarczania wody do pożaru.

Multimedium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami Armatura wodna i pianowa, dostarczanie wody,

  • zadanie z lukami Zasysacz liniowy,

  • zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych Dobieranie wartości znamionowej przepływu wodnego roztworu środka pianotwórczego do konkretnego typu zasysacza liniowego,

  • zadanie z lukami „Połączenia węży ssawnych”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Rozdzielacze”,

  • wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Budowa prądownicy prostej uniwersalnej”,

  • zadanie z lukami „Łącznik kątowy”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:

  • rozróżnianie sprzęt i armaturę wodną,

  • przygotowanie sprzęt i armaturę wodną,

  • obsługiwanie sprzęt i armaturę wodną,

  • charakteryzowanie wymagań dla sprzętu i armatury wodnej,

  • określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu i armatury wodnej,

  • wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu i armatury wodnej,

  • rozróżnianie sprzętu do wytwarzania piany,

  • obsługiwanie sprzętu do wytwarzania piany,

  • charakteryzowanie wymagań dla sprzętu do wytwarzania piany,

  • określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu pianowego,

  • wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu do wytwarzania piany,

  • charakteryzowanie zastosowania sprzętu w działaniach ratowniczych,

  • wskazywanie elementów wchodzących w skład zestawów sprzętu ratowniczego,

  • charakteryzowanie parametrów sprzętu ratowniczego,

  • dobieranie sprzętu niezbędnego do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych,

  • charakteryzowanie przeznaczenia i zastosowania sprzętu ratowniczego,

  • klasyfikowanie sprzętu ratowniczego,

  • rozróżnianie rodzajów linii wężowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Wizualizacja wspiera samokształcenie. Korzystając z materiału, można wykonywać notatki dotyczące armatury wodnej i pianowej i korzystać z nich zarówno podczas uczenia się, jak i utrwalania oraz porządkowania wiadomości.

W materiale można zapoznać się z bardzo dokładnym opisem armatury. Opisom towarzyszą ilustracje oraz przekroje. Dodatkowo istnieje możliwość poznania armatury z zewnątrz w pełnej panoramie z perspektywy obserwatora obchodzącego obiekt wokół, podczas obrotu obiektów wokół wszystkich osi X, Y, Z. Sposób prezentacji pozwala również na poznanie wyglądu oraz słownictwa branżowego służącego do jego opisywania.

Uczący się może przygotować fiszki opisujące poszczególne elementy armatury wodnej i pianowej, np.:

  • wąż ssawny - opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie;

  • wąż tłoczny - opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie;

  • rozdzielacz pożarniczy - opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie;

  • rodzaje prądownic wodnych;

  • prądownica uniwersalna typu turbo - opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie;

  • prądownica pianowa - opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie;

  • wytwornica pianowa - opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie;

  • zbieracz - opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie;

  • zasysacz liniowy - opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie;

  • wysysacz głębinowy - opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie.

Pracę z wizualizacją uczący się może rozszerzać odpowiadając na pytania:

  1. Czy różnią się węże ssawne od węży tłocznych?

  2. W jaki sposób połączyć węże w zestawy?

  3. W jakim celu stosuje się w wężach ssawnych zbrojenie w postaci spirali z twardego PCV?

  4. Jakiej prądownicy należy użyć do podania piany ciężkiej?

  5. Czy można połączyć ze sobą węże tłoczne o różnych średnicach?

  6. Czy możemy zasilić motopompę przy użyciu węży tłocznych W75?

  7. W jaki sposób możemy wypompować wodę z zalanej piwnicy?

  8. W jaki sposób podać środek pianotwórczy do już zbudowanej linii gaśniczej?

Materiał należy traktować jako uzupełnienie wiadomości zawartych w Schemacie interaktywnym.

Z wizualizacji warto korzystać w przypadku wątpliwości lub problemów ze zrozumieniem nowych informacji, lub w trakcie przygotowywania się do egzaminu.

Po zapoznaniu się z wizualizacją warto sięgnąć po interaktywne materiały sprawdzające.


Tytuł materiału multimedialnego

Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych

Typ materiału multimedialnego

Schemat interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Schemat interaktywny przedstawia w sposób graficzny (plansze interaktywne):

  • rodzaje linii wężowych: ssawna, główna, gaśnicza, zasilająca;

  • sprzęt do podawania prądów gaśniczych: prądownice wodne, prądownice pianowe, wytwornice piany, generator piany lekkiej;

  • rodzaje prądów gaśniczych wody: zwarty, rozproszony, parasol osłaniający;

  • rodzaje prądów gaśniczych piany: piana lekka, średnia, ciężka;

  • techniki podawania prądów wody: pulsowanie, omiatanie, ołówkowanie, malowanie, natarcie prądem zwartym;

  • znaki gestowe właściwe dla podawania prądów gaśniczych;

  • elementy terenu działań ratowniczych: stanowisko wodne, rozdzielacze, gaśnicze, dowodzenia, punkt składowania sprzętu, punkt czerpania wody.

Poszczególne plansze zawierają rozwijane odpowiednie opisy:

  • Rodzaje linii wężowych i sprzęt do podawania prądów gaśniczych:

    • przeznaczenie (jaki jest cel stosowania);

    • parametry techniczne sprzętu (średnica, długość, przepływ, masa, rodzaj materiału);

    • straty ciśnienia w zależności od rodzaju, długości, średnicy, ciśnienia roboczego;

    • przykłady zastosowania (wykorzystania, doboru).

  • Rodzaje prądów gaśniczych wody i rodzaje prądów gaśniczych piany:

    • opis techniczny i funkcjonalny prądów gaśniczych,

    • parametry piany pod względem liczby spienienia,

    • przykłady zastosowania (wykorzystania, doboru).

  • Techniki podawania prądów wody:

    • pulsowanie,

    • omiatanie,

    • ołówkowanie,

    • malowanie,

    • natarcie prądem zwartym.

  • Znaki gestowe właściwe dla podawania prądów gaśniczych:

    • opis znaczenia znaku,

    • określenie odpowiednika świetlnego i dźwiękowego.

  • Elementy terenu działań ratowniczych:

    • Punkt czerpania wody,

    • Punkt składowania sprzętu,

    • Stanowisko dowodzenia,

    • Stanowisko gaśnicze,

    • Stanowisko rozdzielacza,

    • Stanowisko wodne.

Każdy z powyższych opisów dostępny jest po kliknięciu w odpowiednią cyfrę przypisaną do pola opisowego. Opisom towarzyszą ilustracje.

Schemat interaktywny może być wykorzystana przy porządkowaniu wiedzy związanej z taktyką działań gaśniczych.

Zdobyta wiedza pozwoli odpowiedni dobór armatury na budowanie właściwych układów podawania wody i piany gaśniczej, a także poprawną komunikację przy użyciu znaków gestowych.

Celem nadrzędnym medium jest poznanie armatury wodnej i pianowej oraz sprzętu jaki może być wykorzystany w trakcie działań ratowniczych a także ukierunkowanie na wykorzystanie znaków gestowych bardzo ważnych w sytuacjach braku łączności radiowej.

schemat interaktywny: Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych powiązany jest z wizualizacją Armatura wodna i pianowa – sprzęt, filmem edukacyjnym Techniki podawania wody i piany, znaki gestowe, z animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej oraz filmem edukacyjnym Sposoby dostarczania wody do pożaru.

Multimedium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie dobierania w pary Znaki sygnalizacyjne,

  • zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych Dobieranie parametrów pracy prądownicy pianowej,

  • zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych Dobieranie parametrów pracy wytwornicy pianowej,

  • zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych Dobieranie liczby spienienia (Ls) do podanego rodzaju piany,

  • zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych Dobieranie parametrów węża ssawnego.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej,
BPO.03.2.8)3) opisuje czynniki wpływające na straty w liniach wężowych,
BPO.03.3.6)1) komunikuje się z ratownikami i stanowiskami kierowania w trakcie działań ratowniczych przy użyciu sprzętu łączności i znaków gestowych,
BPO.03.3.6)2) rozpoznaje znaki gestowe i inne oznaczenia stosowane podczas działań ratowniczych,
BPO.03.3.6)4) wykorzystuje kryptonimy i znaki gestowe podczas przekazywania informacji,
BPO.03.3.9)1) stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów,
BPO.03.3.9)2) dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:

  • rozróżnianie sprzętu i armatury wodnej,

  • przygotowanie sprzętu i armatury wodnej,

  • obsługiwanie sprzętu i armatury wodnej,

  • charakteryzowanie wymagań dla sprzętu i armatury wodnej,

  • określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu i armatury wodnej,

  • wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu i armatury wodnej,

  • rozróżnianie sprzętu do wytwarzania pian,

  • obsługiwanie sprzętu do wytwarzania piany,

  • charakteryzowanie wymagań dla sprzętu do wytwarzania piany,

  • określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu pianowego,

  • wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu do wytwarzania piany,

  • charakteryzowanie zastosowania sprzętu w działaniach ratowniczych,

  • wskazywanie elementów wchodzących w skład zestawów sprzętu ratowniczego,

  • charakteryzowanie parametrów sprzętu ratowniczego,

  • dobierania sprzętu niezbędnego do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych,

  • charakteryzowanie przeznaczenia i zastosowania sprzętu ratowniczego,

  • klasyfikowanie sprzętu ratowniczego,

  • rozróżnianie rodzajów linii wężowych,

  • sprawianie sprzętu ratowniczego do działań,

  • obsługiwanie sprzętu ratowniczego zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • budowanie stanowiska wodnego i gaśniczego,

  • sprawianie linii wężowych w różnych warunkach,

  • charakteryzowanie parametrów linii wężowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Schemat interaktywny wspiera samokształcenie. Korzystając z materiału, warto wykonywać krótkie notatki, które tworzą tzw. mapę myśli dotyczącą poszczególnych zagadnień zawartych w materiale zarówno podczas uczenia się, jak i utrwalania oraz porządkowania wiadomości.

Uczący się może przygotować fiszki lub prezentację interaktywną opisujące poszczególne elementy armatury wodnej i pianowej, np.:

  • linia ssawna – przeznaczenie, parametry techniczne, straty ciśnienia, przykłady zastosowania;

  • linia główna – przeznaczenie, parametry techniczne, straty ciśnienia, przykłady zastosowania;

  • linia gaśnicza – przeznaczenie, parametry techniczne, straty ciśnienia, przykłady zastosowania;

  • prądownice wodne – przeznaczenie, parametry techniczne, przykłady zastosowania;

  • prądownice pianowe – przeznaczenie, parametry techniczne, przykłady zastosowania;

  • wytwornice piany – przeznaczenie, parametry techniczne, przykłady zastosowania;

  • generator piany lekkiej – przeznaczenie, parametry techniczne, przykłady zastosowania;

  • rodzaje prądów gaśniczych wody – opis techniczny, przykłady zastosowania;

  • rodzaje prądów gaśniczych piany – opis techniczny, przykłady zastosowania;

  • techniki podawania prądów gaśniczych;

  • elementy terenu działań ratowniczych.

Warto, by uczący przygotował dla siebie książeczkę zawierającą znaki gestowe. Pomoże mu to w dowolnej chwili i miejscu sprawdzić, czy poprawnie je rozpoznaje.

Zapoznając się z materiałem, należy bardzo uważnie zapoznać się z opisami zawartymi na poszczególnych planszach. Opisy te dostępne są po kliknięciu w odpowiednią cyfrę przypisaną do pola opisowego. W niektórych planszach opisom towarzyszą ilustracje.

Po zapoznaniu się ze schematem interaktywnym warto sięgnąć po interaktywne materiały sprawdzające.


Tytuł materiału multimedialnego

Sposoby dostarczania wody do pożaru

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny prezentuje sposoby dostarczania wody do pożaru poprzez:

  • dowożenie,

  • przepompowywanie,

  • przetłaczanie,

  • system mieszany.

Każdy ze sposobów zawiera opis uwzględniający:

  • nazwę sposobu,

  • opis sposobu,

  • wykaz niezbędnego sprzętu,

  • wady i zalety sposobu,

  • straty ciśnienia,

  • wykorzystanie sposobu podczas wykonywania standardowych czynności ratowniczych.

Celem medium jest zdobycie/poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu sposobów dostarczania wody do pożaru.

Film podzielony jest na cztery części prezentujące sposoby dostarczania wody do pożaru.

Medium może być wykorzystane przy porządkowaniu wiedzy związanej ze sposobami dostarczania wody do pożaru.

Wskazane jest, aby uczący się znał już zagadnienia przedstawione schemacie interaktywnym oraz wizualizacji 3D, a także zadania zawodowe realizowane przez technika pożarnictwa.

Film edukacyjny Sposoby dostarczania wody powiązany jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych, z wizualizacją Armatura wodna i pianowa – sprzęt z animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej.

Multimedium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami Armatura wodna i pianowa, dostarczanie wody,

  • zadanie z lukami System przepompowywania wody,

  • zadanie dobierania w pary Systemy dostarczania wody.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej,
BPO.03.2.8)3) opisuje czynniki wpływające na straty w liniach wężowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:

  • rozróżnianie sprzętu i armatury wodnej,

  • przygotowywanie sprzętu i armatury wodnej,

  • obsługiwanie sprzętu i armatury wodnej,

  • charakteryzowanie wymagań dla sprzętu i armatury wodnej,

  • określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu i armatury wodnej,

  • wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu do wytwarzania piany,

  • charakteryzowanie zastosowania sprzętu w działaniach ratowniczych,

  • wskazywanie elementów wchodzących w skład zestawów sprzętu ratowniczego,

  • charakteryzowanie parametrów sprzętu ratowniczego,

  • dobieranie niezbędnego sprzętu do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych,

  • charakteryzowanie przeznaczenia i zastosowania sprzętu ratowniczego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Film edukacyjny prezentujący sposoby dostarczania wody do pożaru wspiera samokształcenie.
Korzystając z materiału, warto wykonywać krótkie notatki tworzące tzw. mapę myśli dotyczącą poszczególnych zagadnień zawartych w materiale zarówno podczas uczenia się, jak i utrwalania oraz porządkowania wiadomości.

Uczący się może przygotować fiszki lub plakaty prezentujące wady i zalety:

  • systemu dowożenia,

  • systemu przetłaczania,

  • systemu mieszanego,

  • systemu przepompowywania.

Warto wykorzystać możliwość wielokrotnego odtwarzania poszczególnych części filmu. Warto też zatrzymać film w wybranym momencie i spróbować samodzielnie narysować wybrany schemat systemu dostarczania wody używając właściwych symboli.

Można też robić notatki pozwalające na usystematyzowanie wiadomości zwłaszcza w celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy.

Porządkując wiedzę uczący się może odpowiedzieć sobie na pytania:

  1. Jaki sprzęt potrzebny jest do zbudowania systemu dowożenia?

  2. Przy którym z systemów potrzebny jest dobrze przygotowany personel?

  3. Przy którym z systemów niezbędny jest plac manewrowy?

  4. Który z systemów wymaga zastosowania zbiorników na wodę?

Materiał należy potraktować jako rozwinięcie wiadomości zawartych w schemacie interaktywnym.

Zapoznając się z materiałem warto zwrócić uwagę na objaśnienia i komentarze lektora.

Warto wracać do filmu w przypadku wątpliwości lub problemów ze zrozumieniem nowych informacji, lub w trakcie przygotowywania się do egzaminu.

Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym warto sięgnąć po interaktywne materiały sprawdzające.


Tytuł materiału multimedialnego

Techniki podawania wody i piany, znaki gestowe

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny prezentuje w sposób multimedialny techniki podawania wody i piany oraz znaki gestowe:

  • pozycja przy podawaniu prądu gaśniczego:

    • pozycja kucająca - kaczy chód,

    • klęczenie na dwóch kolanach,

    • klęczenie na jednym kolanie,

    • przemieszczanie się z wysuniętą nogą do przodu,

  • praca z prądownicą typu turbo:

    • chwyt prądownicy,

  • techniki podawania prądu wody:

    • krótki puls,

    • długi puls,

    • technika ołówkowania,

    • technika malowania,

    • technika omiatania,

    • podawanie prądu zwartego o dużej wydajności,

  • praca prądownicą prostą:

    • pozycja niska,

    • pozycja wysoka,

  • współpraca w rocie,

  • podawanie piany gaśniczej:

    • podawanie piany ciężkiej,

    • podawanie piany średniej,

    • podawanie piany lekkiej,

  • znaki gestowe:

    • podaj długi puls,

    • wykonaj technikę malowanie,

    • wykonaj technikę ołówkowanie,

    • wykonaj technikę omiatanie,

    • pytanie, czy wszystko OK,

    • podaj krótki puls.

Celem medium jest zdobycie/poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu technik podawania wody i piany oraz stosowania znaków gestowych do sygnalizowania technik podawania prądów wody.

Film podzielony jest na 7 części:

  • pozycja przy podawaniu prądu gaśniczego,

  • praca z prądownicą typu turbo,

  • techniki podawania prądu wody,

  • praca prądownicą prostą,

  • współpraca w rocie,

  • podawanie piany gaśniczej,

  • znaki gestowe.

Medium może być wykorzystane przy porządkowaniu i poszerzaniu wiedzy związanej z technikami podawania wody i piany oraz stosowania znaków gestowych do sygnalizowania technik podawania prądów gaśniczych.
Wskazane jest, aby uczący się znał już zagadnienia przedstawione schemacie interaktywnym oraz wizualizacji 3D, a także zadania zawodowe realizowane przez technika pożarnictwa.

Film edukacyjny Techniki podawania wody i piany, znaki gestowe powiązany jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych, z wizualizacją Armatura wodna i pianowa – sprzęt z animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej oraz filmem edukacyjnym Sposoby dostarczania wody.

Medium powiązane jest z zadaniem dobierania w pary Prądy gaśnicze.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej,
BPO.03.2.8)3) opisuje czynniki wpływające na straty w liniach wężowych,
BPO.03.3.6)1) komunikuje się z ratownikami i stanowiskami kierowania w trakcie działań ratowniczych przy użyciu sprzętu łączności i znaków gestowych,
BPO.03.3.6)2) rozpoznaje znaki gestowe i inne oznaczenia stosowane podczas działań ratowniczych,
BPO.03.3.6)4) wykorzystuje kryptonimy i znaki gestowe podczas przekazywania informacji,
BPO.03.3.9)1) stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów,
BPO.03.3.9)2) dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:

  • rozróżnianie sprzętu i armatury wodnej,

  • przygotowywanie sprzętu i armatury wodnej,

  • obsługiwanie sprzętu i armatury wodnej,

  • charakteryzowanie wymagań dla sprzętu i armatury wodnej,

  • określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu i armatury wodnej,

  • wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu do wytwarzania piany,

  • charakteryzowanie zastosowania sprzętu w działaniach ratowniczych,

  • wskazywanie elementów wchodzących w skład zestawów sprzętu ratowniczego,

  • charakteryzowanie parametrów sprzętu ratowniczego,

  • dobieranie niezbędnego sprzętu do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych,

  • charakteryzowanie przeznaczenia i zastosowania sprzętu ratowniczego

  • dobieranie znaków gestowych pozwalających na podanie odpowiedniego prądu wody,

  • rozróżnianie znaków gestowych, świetlnych i akustycznych wykorzystywanych do komunikacji pomiędzy ratownikami.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Film edukacyjny prezentujący techniki podawania wody i piany oraz stosowania znaków gestowych wspiera samokształcenie. Korzystając z materiału, warto wykonywać krótkie notatki tworzące tzw. mapę myśli dotyczącą poszczególnych zagadnień zawartych w materiale zarówno podczas uczenia się, jak i utrwalania oraz porządkowania wiadomości.

Warto wykorzystać możliwość wielokrotnego odtwarzania poszczególnych części filmów. Warto też zatrzymać film w wybranym momencie i spróbować samodzielnie narysować wybrany schemat systemu dostarczania wody używając właściwych symboli.

Można też robić notatki pozwalające na usystematyzowanie wiadomości zwłaszcza w celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy.

Uczący się może przygotować broszury poruszające następujące tematy:

  • Charakterystyka pozycji ratowników przy podawaniu prądu gaśniczego,

  • Opis techniki pracy z prądownicą typu turbo,

  • Przykłady technik podawania prądu wody,

  • Opis techniki pracy prądownicą prostą,

  • Przykłady podawania piany gaśniczej,

  • Rodzaje znaków gestowych przy podawaniu prądów wody.

Porządkując wiedzę uczący się może odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Jakie pozycje może zajmować strażak przy podawaniu prądu gaśniczego?

  • Jaki jest cel stosowania pozycji przy podawaniu prądów gaśniczych?

  • Czym charakteryzuje się praca prądownicą Turbo?

  • Jakie są techniki podawania prądu wody?

  • Jakie są wady i zalety sposobów podawania prądów wody?

  • Jak pracować prądownicą prostą?

  • Jak sygnalizować poszczególne techniki podawania prądów wody?

Materiał należy potraktować jako rozwinięcie wiadomości zawartych w schemacie interaktywnym.

Zapoznając się z materiałem warto zwrócić uwagę na objaśnienia i komentarze lektora.

Warto wracać do filmu w przypadku wątpliwości lub problemów ze zrozumieniem nowych informacji, lub w trakcie przygotowywania się do egzaminu.

Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym warto sięgnąć po interaktywne materiały sprawdzające.


Tytuł materiału multimedialnego

Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej

Typ materiału multimedialnego

Animacja

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Zestaw animacji pokazuje:

  • zasadę działania zaworu kulowego,

  • powstawanie i skutki uderzenia hydraulicznego,

  • ruchy wody i piany gaśniczej wewnątrz obiektów:

    • w prądownicy pianowej,

    • w wytowrnicy pianowej,

  • sprawianie obiektów w linię wężową i demontaż:

    • linia ssawna,

    • linia główna,

    • linia gaśnicza z zasysaczem,

    • linia zasilająca

    • demontaż linii.

Celem medium jest zdobycie/poszerzenie wiedzy i umiejętności z stosowania armatury wodnej i pianowej.

Animacja podzielona jest na cztery części odnoszące się do armatury wodnej i pianowej oraz budowania linii wężowych.

Medium może być wykorzystane przy porządkowaniu i poszerzaniu wiedzy związanej z armaturą wodną i pianową oraz sprawianiem sprzętu.
Wskazane jest, aby uczący się znał już zagadnienia przedstawione schemacie interaktywnym oraz wizualizacji 3D, a także zadania zawodowe realizowane przez technika pożarnictwa.

Animacja Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej powiązana jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych, z wizualizacją Armatura wodna i pianowa – sprzęt z filmem edukacyjny Techniki podawania wody i piany, znaki gestowe.

Medium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie z lukami Uderzenie hydrauliczne,

  • zadanie z lukami Zawór kulowy,

  • zadanie dobierania w pary Sprawianie linii wężowej,

  • zadanie dobierania w pary Ruch wody i piany wewnątrz obiektów.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się: BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej,
BPO.03.2.8)3) opisuje czynniki wpływające na straty w liniach wężowych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:

  • rozróżnianie sprzętu i armatury wodnej,

  • przygotowywanie sprzętu i armatury wodnej,

  • obsługiwanie sprzętu i armatury wodnej,

  • określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu i armatury wodnej,

  • wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu i armatury wodnej,

  • rozróżnić sprzęt do wytwarzania piany,

  • obsłużyć sprzęt do wytwarzania piany,

  • charakteryzowanie wymagań dla sprzętu do wytwarzania piany,

  • określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu pianowego,

  • wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu do wytwarzania piany,

  • charakteryzowanie wymagań sprzętu w działaniach ratowniczych,

  • wskazywanie elementów wchodzących w skład zestawów sprzętu ratowniczego,

  • charakteryzowanie parametrów sprzętu ratowniczego,

  • dobieranie sprzętu niezbędnego do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych,

  • charakteryzowanie przeznaczenia i zastosowania sprzętu ratowniczego,

  • klasyfikowanie sprzętu ratowniczego,

  • rozróżnianie rodzajów linii wężowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Animacja odnosząca się do zjawisk fizycznych występujących w armaturze wodnej i pianowej oraz do budowania linii wężowych wspiera samokształcenie. Korzystając z materiału, warto wykonywać krótkie notatki tworzące tzw. mapę myśli dotyczącą poszczególnych zagadnień zawartych w materiale zarówno podczas uczenia się, jak i utrwalania oraz porządkowania wiadomości.

Warto wykorzystać możliwość odtwarzania poszczególnych animacji. Warto też zatrzymać animację w wybranym momencie i spróbować samodzielnie opisać omawiane zjawisko. Można też robić notatki pozwalające na usystematyzowanie wiadomości zwłaszcza w celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy.

Uczący się może przygotować broszury poruszające następujące tematy::

  • zasada działania zaworu kulowego,

  • powstawanie i skutki uderzenia hydraulicznego,

  • ruchy wody i piany gaśniczej wewnątrz w prądownicy i wytwornicy pianowej,

  • sprawianie obiektów w linię wężową,

  • demontaż linii wężowej.

Materiał należy potraktować jako rozwinięcie wiadomości zawartych w schemacie interaktywnym.

Zapoznając się z materiałem warto zwrócić uwagę na objaśnienia i komentarze lektora.

Warto wracać do animacji w przypadku wątpliwości lub problemów ze zrozumieniem nowych informacji, lub w trakcie przygotowywania się do egzaminu.

Po zapoznaniu się z animacją warto sięgnąć po interaktywne materiały sprawdzające.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami System przepompowywania wody

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera definicję systemu przepompowywania wody. Zadaniem uczącego się jest jej uzupełnienie podanymi wyrazami.
Pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu sposobów dostarczania wody.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym Sposoby dostarczania wody do pożaru.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)3) sprawia elementy zestawu sprzętu,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami Uderzenie hydrauliczne

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera definicję uderzenia hydraulicznego. Zadaniem uczącego się jest jej uzupełnienie podanymi wyrazami.

Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest z animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej,
BPO.03.2.8)3) opisuje czynniki wpływające na straty w liniach wężowych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami Zasysacz liniowy

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera opis zasady działania zasysacza liniowego. Zadaniem uczącego się jest jego uzupełnienie podanymi wyrazami. Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej oraz sposobów dostarczania wody.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest z wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami Zawór kulowy

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera opis zasady działania zaworu kulowego. Zadaniem uczącego się jest jej uzupełnienie podanymi wyrazami.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie powiązane jest z animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary Znaki sygnalizacyjne

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera dziewięć grafik i ich opisów. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie znaku sygnalizacyjnego do jego opisu.
Jest to zadanie łatwe.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu rozwinięć taktycznych.
Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.3.6)1) komunikuje się z ratownikami i stanowiskami kierowania w trakcie działań ratowniczych przy użyciu sprzętu łączności i znaków gestowych,
BPO.03.3.6)2) rozpoznaje znaki gestowe i inne oznaczenia stosowane podczas działań ratowniczych,
BPO.03.3.6)4) wykorzystuje kryptonimy i znaki gestowe podczas przekazywania informacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary Systemy dostarczania wody

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera cztery grafiki przedstawiające różne systemy dostarczania wody. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie nazwy systemu do odpowiedniej grafiki.

Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej oraz rozwinięć taktycznych.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym Sposoby dostarczania wody do pożaru.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)3) sprawia elementy zestawu sprzętu,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary Prądy gaśnicze

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera pięć grafik przedstawiających znaki gestowe związane z operowaniem prądem gaśniczym. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie opisu do odpowiedniej grafiki.

Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej oraz rozwinięć taktycznych.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym Techniki podawania wody i piany, znaki gestowe.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.3.6)1) komunikuje się z ratownikami i stanowiskami kierowania w trakcie działań ratowniczych przy użyciu sprzętu łączności i znaków gestowych,
BPO.03.3.6)2) rozpoznaje znaki gestowe i inne oznaczenia stosowane podczas działań ratowniczych,
BPO.03.3.6)4) wykorzystuje kryptonimy i znaki gestowe podczas przekazywania informacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary Sprawianie linii wężowej

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest dopasowanie opisu linii wężowej do odpowiedniej nazwy.

Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej oraz rozwinięć taktycznych.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego,
BPO.03.2.2)3) sprawia elementy zestawu sprzętu,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej,
BPO.03.2.8)2) zabezpiecza sprawione linie wężowe.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary Ruch wody i piany wewnątrz obiektów

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest dopasowanie opisu armatury pianowej do odpowiedniej nazwy.

Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej.

Jest to zadanie łatwe.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego,
BPO.03.2.2)3) sprawia elementy zestawu sprzętu,
BPO.03.2.2)4) ustawia parametry robocze sprzętu,
BPO.03.2.2)5) kontroluje sprzęt przed użyciem,
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej,
BPO.03.3.6)1) komunikuje się z ratownikami i stanowiskami kierowania w trakcie działań ratowniczych przy użyciu sprzętu łączności i znaków gestowych,
BPO.03.3.6)2) rozpoznaje znaki gestowe i inne oznaczenia stosowane podczas działań ratowniczych,
BPO.03.3.6)4) wykorzystuje kryptonimy i znaki gestowe podczas przekazywania informacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych Dobieranie liczby spienienia (Ls) do podanego rodzaju piany

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dobierze liczby spienienia (Ls) do podanego rodzaju piany.
Materiał pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej.
Jest to zadanie łatwe.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.3.9)1) stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów,
BPO.03.3.9)2) dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych Dobieranie parametrów węża ssawnego

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na doborze odpowiednich parametrów chrakteryzujących wąż ssawny o średnicy 110 mm.
Materiał pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej oraz sposobów dostarczania wody.
Jest to zadanie łatwe.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych Dobieranie parametrów pracy prądownicy pianowej

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na doborze odpowiednich parametrów chrakteryzujących różne rodzaje prądownic pianowych.
Materiał pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej oraz sposobów dostarczania wody.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)4) ustawia parametry robocze sprzętu,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.3.9)1) stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów,
BPO.03.3.9)2) dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych Dobieranie wartości znamionowej przepływu wodnego roztworu środka pianotwórczego do konkretnego typu zasysacza liniowego

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na doborze odpowiednich parametrów chrakteryzujących różne rodzaje zasysaczy liniowych.
Materiał pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)4) ustawia parametry robocze sprzętu,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.3.9)1) stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów,
BPO.03.3.9)2) dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych Dobieranie parametrów pracy wytwornicy pianowej

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na doborze odpowiednich parametrów chrakteryzujących różne rodzaje wytwornic pianowych.
Materiał pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej oraz sposobów dostarczania wody.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)4) ustawia parametry robocze sprzętu,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.3.9)1) stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów,
BPO.03.3.9)2) dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami Armatura wodna i pianowa, dostarczanie wody

Opis materiału sprawdzającego

Test zwiera 10 zadań wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami, o różnym poziomie trudności. Pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej sposobów dostarczania wody.

Materiał daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test powiązany jest z wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt oraz filmem edukacyjnym Sposoby dostarczania wody do pożaru.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami Połączenia węży ssawnych

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera tekst dotyczący połączeń węży ssawnych. Zadaniem uczącego się jest uzupełnienie w tekście luk.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz Rozdzielacze

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera cztery zdania dotyczące rozdzelaczy. Zadaniem uczącego się jest ocena, które zdanie jest prawdziwe a które fałszywe.
Jest to zadanie łatwe.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi Budowa prądownicy prostej uniwersalnej

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest wskazanie poprawnych odpowiedzi dotyczących budowy prądownicy prostej uniwersalnej.
Jest to zadanie łatwe.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami Łącznik kątowy

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera tekst dotyczący łączników kątowych. Zadaniem uczącego się jest uzupełnienie w tekście luk.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następującego kryterium weryfikacji, wskazanego w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału