Armatura wodna i pianowa, rozwinięcia taktyczne
BPO.03. Wykonywanie czynności ratowniczych - Technik pożarnictwa 311919
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Jacek Borowski
Konsultant przewodnika: Jacek Rus
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Armatura wodna i pianowa, rozwinięcia taktyczne
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik pożarnictwa 311919
Kod i nazwa kwalifikacji
BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
BPO.03.2. Obsługa sprzętu ratowniczego
BPO.03.3. Wykonywanie czynności ratowniczych podczas pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
BPO.03.2.1) rozróżnia sprzęt ratowniczy:
charakteryzuje poszczególne grupy sprzętu ratowniczego
charakteryzuje przeznaczenie sprzętu ratowniczego
klasyfikuje sprzęt ratowniczy
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy
BPO.03.2.2) przygotowuje sprzęt ratowniczy do działań:
charakteryzuje zastosowanie sprzętu w działaniach ratowniczych
wskazuje elementy wchodzące w skład zestawów sprzętu ratowniczego
sprawia sprzęt ratowniczy do działań
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań
BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego
BPO.03.2.2)3) sprawia elementy zestawu sprzętu
BPO.03.2.2)4) ustawia parametry robocze sprzętu
BPO.03.2.2)5) kontroluje sprzęt przed użyciem
BPO.03.2.4) obsługuje sprzęt ratowniczy:
charakteryzuje parametry sprzętu ratowniczego
obsługuje sprzęt ratowniczy stosując zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
omawia zasady konserwacji sprzętu
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych
BPO.03.2.4)3) przeprowadza konserwację sprzętu ratowniczego po działaniach
BPO.03.2.7) buduje stanowiska wodne i gaśnicze:
dobiera niezbędny sprzęt do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych
buduje stanowiska wodne i gaśnicze w różnych warunkach
stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas pracy na stanowiskach wodnych i gaśniczych
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami
BPO.03.2.8) sprawia linie wężowe:
rozróżnia rodzaje linii wężowych
sprawia linie wężowe w różnych warunkach
charakteryzuje parametry linii wężowych
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej
BPO.03.2.8)2) zabezpiecza sprawione linie wężowe
BPO.03.2.8)3) opisuje czynniki wpływające na straty w liniach wężowych
BPO.03.3.6) prowadzi korespondencję radiową oraz komunikuje się za pomocą znaków:
nawiązuje łączność radiową
stosuje kryptonimy indywidualne, grupowe, okólnikowe i alarmowe
stosuje znaki gestowe
BPO.03.3.6)1) komunikuje się z ratownikami i stanowiskami kierowania w trakcie działań ratowniczych przy użyciu sprzętu łączności i znaków gestowych
BPO.03.3.6)2) rozpoznaje znaki gestowe i inne oznaczenia stosowane podczas działań ratowniczych
BPO.03.3.6)3) rozróżnia kryptonimy stosowane w łączności radiowej
BPO.03.3.6)4) wykorzystuje kryptonimy i znaki gestowe podczas przekazywania informacji
BPO.03.3.9) podaje prądy gaśnicze w natarciu i obronie:
charakteryzuje zasady podawania prądów gaśniczych
charakteryzuje parametry prądów gaśniczych
BPO.03.3.9)1) stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów
BPO.03.3.9)2) dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych
BPO.03.3.12) wykonuje czynności ratownicze podczas zwalczania pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych:
wykonuje rozwinięcia w pododdziałach
wykonuje dostęp do poszkodowanych przy użyciu sprzętu ratowniczego
stosuje zasady taktyki podczas działań ratowniczych, pożarów i likwidacji zagrożeń miejscowych
BPO.03.3.12)1) wykonuje przejścia, dojścia i dojazdy do zagrożonych lub poszkodowanych osób z użyciem dostępnego sprzętu ratowniczego
BPO.03.3.12)6) zabezpiecza teren działań ratowniczych
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.03. Wykonywanie działań ratowniczych: wykonywanie czynności ratowniczych.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Armatura wodna i pianowa – sprzęt - wizualizacja 3DArmatura wodna i pianowa – sprzęt - wizualizacja 3D
Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej - animacjaNiektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej - animacja
Techniki podawania wody i piany, znaki gestowe - film edukacyjnyTechniki podawania wody i piany, znaki gestowe - film edukacyjny
Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych - schemat interaktywnyElementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych - schemat interaktywny
Sposoby dostarczania wody do pożaru - film edukacyjnySposoby dostarczania wody do pożaru - film edukacyjny
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Multimedia stanowią spójną całość pozwalającą uczącym się poznać armaturę wodną i pianową, sposoby podawania wody i środków gaśniczych, zjawiska zachodzące przy ich podawaniu, stosowane znaki i sygnały, rozwinięcia taktyczne i sposoby dostarczania wody do pożaru.
Trzonem e‑materiału jest schemat interaktywny Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych
. Aby dokładnie poznać wygląd i budowę omawianej armatury, uczący się ma możliwość sięgnięcia do wizualizacji 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt
. Uzupełnienie wizualizacji stanowi film edukacyjny Techniki podawania wody i piany, znaki gestowe
. W kolejnym kroku uczący się powinien zapoznać się z animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej
, żeby zrozumieć, z czym ratownik może się spotkać podczas rzeczywistych działań ratowniczych oraz jak poprawnie zbudować i zdemontować linie wężowe. Ostatnim elementem e‑materiału jest film edukacyjny Sposoby dostarczania wody do pożaru
, który pozwala zrozumieć, w jaki sposób szybko i sprawnie dostarczyć wodę do pożaru.
Uczący się mogą sprawdzić, w jakim stopniu zrozumieli poruszane w mediach zagadnienia, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Armatura wodna i pianowa – sprzęt
Typ materiału multimedialnego
Wizualizacja 3D
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Wizualizacja 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt
, odnosząca się do węży pożarniczych, rozdzielaczy, prądownic wodnych, prądownic pianowych, wytwornic piany, mostków przejazdowych, kluczy do łączników, łączników kątowych, zbieraczy, przełączników, zasysaczy liniowych i wysysaczy głębinowych, przedstawia bardzo dokładnie:
opis sprzętu, zawierający parametry techniczne i funkcjonalne, m.in. takie jak: długość, ciśnienie robocze, masa, natężenie przepływu, temperatura stosowania,
budowę sprzętu, zaprezentowaną w sposób graficzny i opisowy, pozwalający na poznanie szczegółów budowy, w tym, np. w przypadku węży ssawnych, poszczególne warstwy czy sposoby połączeń,
zasadę działania sprzętu,
przeznaczenie sprzętu,
zastosowanie sprzętu,
wykorzystanie sprzętu do wykonywania standardowych czynności ratowniczych.
Wymienione powyżej informacje dostępne są pod każdym elementem armatury. Opisom towarzyszą ilustracje. Sposób prezentacji pozwala również na zapoznanie się z wyglądem sprzętu oraz słownictwem branżowym służącym do jego opisywania przed przystąpieniem do zajęć praktycznych.
Wizualizacja 3D może być wykorzystana przy realizacji tematów związanych z użyciem armatury wodnej i pianowej, a także podczas zajęć teoretycznych dotyczących armatury wodnej i pianowej oraz rozwinięć taktycznych.
Następnym etapem kształcenia będzie praktyczne zastosowanie armatury wodnej i pianowej w trakcie zajęć praktycznych. Zdobyta wiedza pozwoli na odpowiedni dobór armatury oraz budowanie właściwych układów podawania wody i piany gaśniczej.
Celem nadrzędnym multimedium jest poznanie przez uczących się armatury wodnej i pianowej oraz sprzętu, jaki może być wykorzystany w trakcie działań ratowniczych.
Wizualizacja 3D powiązana jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych
, filmem edukacyjnym Techniki podawania wody i piany, znaki gestowe
, animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej
oraz filmem edukacyjnym Sposoby dostarczania wody do pożaru
.
Multimedium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami
Armatura wodna i pianowa, dostarczanie wody
,zadanie z lukami
Zasysacz liniowy
,zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych
Dobieranie wartości znamionowej przepływu wodnego roztworu środka pianotwórczego do konkretnego typu zasysacza liniowego
,zadanie z lukami „Połączenia węży ssawnych”,
zadanie typu prawda czy fałsz „Rozdzielacze”,
wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Budowa prądownicy prostej uniwersalnej”,
zadanie z lukami „Łącznik kątowy”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:
rozróżnianie sprzętu i armatury wodnej,
przygotowanie sprzętu i armatury wodnej,
obsługiwanie sprzętu i armatury wodnej,
charakteryzowanie wymagań dla sprzętu i armatury wodnej,
określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu i armatury wodnej,
wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu i armatury wodnej,
rozróżnianie sprzętu do wytwarzania piany,
obsługiwanie sprzętu do wytwarzania piany,
charakteryzowanie wymagań dla sprzętu do wytwarzania piany,
określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu pianowego,
wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu do wytwarzania piany,
charakteryzowanie zastosowania sprzętu w działaniach ratowniczych,
wskazywanie elementów wchodzących w skład zestawów sprzętu ratowniczego,
charakteryzowanie parametrów sprzętu ratowniczego,
dobieranie sprzętu niezbędnego do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych,
charakteryzowanie przeznaczenia i zastosowania sprzętu ratowniczego,
klasyfikowanie sprzętu ratowniczego,
rozróżnianie rodzajów linii wężowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Każdy uczący się przed zajęciami zapoznaje się indywidualnie z wizualizacją 3D i wynotowuje ewentualne niejasności. Na zajęciach prezentuje wybrany przez siebie element i omawiając go, wskazuje na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Nauczyciel, zadając zapoznanie się z materiałem, może przydzielić konkretny element armatury wodnej lub pianowej poszczególnym uczącym się. Przykładowe zagadnienia:
wąż ssawny – opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie,
wąż tłoczny – opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie,
rozdzielacz pożarniczy – opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie,
rodzaje prądownic wodnych,
prądownica uniwersalna typu turbo – opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie,
prądownica pianowa – opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie,
wytwornica pianowa – opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie,
zbieracz – opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie,
zasysacz liniowy – opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie,
wysysacz głębinowy – opis, budowa, zasada działania, przeznaczenie, zastosowanie.
Uczący się opracowuje materiał w formie umożliwiającej udostępnienie go innym uczącym się, tak by każdy miał komplet informacji.
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. O ich liczbie decyduje nauczyciel, uwzględniając liczbę uczących się, ich poziom przygotowania oraz zaangażowanie. Liczba grup nie może przekroczyć liczby elementów armatury przedstawionych w wizualizacji 3D. Praca grup oparta jest o zasadę rywalizacji (grywalizacja). Należy dążyć do tego, aby grupy miały charakter heterogeniczny. Uczący się opracowują w grupach przydzielone przez nauczyciela elementy armatury. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy swojego zespołu na forum klasy, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które są następnie omawiane i porównywane. W celu urozmaicenia zajęć nauczyciel może wprowadzić dodatkowo kryterium atrakcyjności formy prezentacji. Przydzielając elementy armatury, należy zadbać, żeby poziom skomplikowania materiału dla poszczególnych grup był porównywalny.
Praca z całym zespołem
Po uprzednim zapoznaniu się przez uczących się z materiałem w domu nauczyciel, opierając się na multimedium, wykorzystuje metodę definiowania pojęć i inicjuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje w oparciu o studium przypadku. Nauczyciel, aktywując odpowiednio „mapę myśli”, naprowadza uczących się na właściwe usystematyzowanie wiadomości w odniesieniu do wskazanych przypadków.
Nauczyciel może wspomagać pracę z wizualizacją 3D, zadając pytania:
Czy różnią się węże ssawne od węży tłocznych?
W jaki sposób połączyć węże w zestawy?
W jakim celu stosuje się w wężach ssawnych zbrojenie w postaci spirali z twardego PCV?
Jakiej prądownicy należy użyć do podania piany ciężkiej?
Czy można połączyć ze sobą węże tłoczne o różnych średnicach?
Czy możemy zasilić motopompę przy użyciu węży tłocznych W75?
W jaki sposób możemy wypompować wodę z zalanej piwnicy?
W jaki sposób podać środek pianotwórczy do już zbudowanej linii gaśniczej?
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przygotowanie do lekcji odwróconej: Każdy uczący się po zapoznaniu się z wizualizacją 3D notuje ewentualne niejasności. Na zajęciach, omawiając wybrany element, wskazuje na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się w trakcie wymiany poglądów. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Przygotowanie do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
Uczący się podzieleni na grupy przygotowują opracowanie wybranego elementu armatury wodnej lub pianowej, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które przedstawiają pozostałym uczącym się.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Wizualizacja 3D pozwala na poznawanie materiału, a także jego powtarzanie w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.
Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się przeanalizował możliwość wykorzystania poszczególnych elementów armatury wodnej i pianowej w różnych sytuacjach.
Nauczyciel prezentuje zagadnienia zawarte w wizualizacji 3D uczącym się, którzy potrzebują pomocy, i omawia z nimi wszelkie niejasności, natomiast uczących się szczególnie zainteresowanych tematyką zachęca do samodzielnej pracy, np. przygotowania broszury lub prezentacji opisującej armaturę wodną i pianową wykorzystywaną w rzeczywistych działaniach straży pożarnej (na podstawie analizy zdjęć dostępnych w internecie).
Tytuł materiału multimedialnego
Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych
Typ materiału multimedialnego
Schemat interaktywny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Schemat interaktywny przedstawia w sposób graficzny:
rodzaje linii wężowych: ssawne, główne, gaśnicze, zasilające,
sprzęt do podawania prądów gaśniczych: prądownice wodne, prądownice pianowe, wytwornice piany, generator piany lekkiej,
rodzaje prądów gaśniczych wody: zwarty, rozproszony, parasol osłaniający,
rodzaje prądów gaśniczych piany: piana lekka, średnia, ciężka,
techniki podawania prądów wody: pulsowanie, omiatanie, ołówkowanie, malowanie, natarcie prądem zwartym,
znaki gestowe właściwe dla podawania prądów gaśniczych,
elementy terenu działań ratowniczych: stanowisko wodne, rozdzielacze, stanowisko gaśnicze, stanowisko dowodzenia, punkt składowania sprzętu, punkt czerpania wody.
Poszczególne plansze zawierają rozwijane opisy następujących elementów:
Rodzaje linii wężowych i sprzęt do podawania prądów gaśniczych:
przeznaczenie (jaki jest cel ich stosowania),
parametry techniczne sprzętu (średnica, długość, przepływ, masa, rodzaj materiału),
straty ciśnienia w zależności od rodzaju, długości, średnicy, ciśnienia roboczego,
przykłady zastosowania (wykorzystania, doboru).
Rodzaje prądów gaśniczych wody i rodzaje prądów gaśniczych piany:
opis techniczny i funkcjonalny prądów gaśniczych,
parametry piany pod względem liczby spienienia,
przykłady zastosowania (wykorzystania, doboru).
Techniki podawania prądów wody:
pulsowanie,
omiatanie,
ołówkowanie,
malowanie,
natarcie prądem zwartym.
Znaki gestowe właściwe dla podawania prądów gaśniczych:
opis znaczenia znaku,
określenie odpowiednika świetlnego i dźwiękowego.
Elementy terenu działań ratowniczych:
punkt czerpania wody,
punkt składowania sprzętu,
stanowisko dowodzenia,
stanowisko gaśnicze,
stanowisko rozdzielacza,
stanowisko wodne.
Każdy z powyższych opisów dostępny jest po kliknięciu odpowiedniej cyfry przypisanej do pola opisowego. Opisom towarzyszą ilustracje.
Schemat interaktywny może być wykorzystany przy realizacji tematów związanych z taktyką działań gaśniczych, a także podczas zajęć teoretycznych dotyczących armatury wodnej i pianowej oraz rozwinięć taktycznych.
Następnym etapem kształcenia będzie praktyczne zastosowanie armatury wodnej i pianowej, sposobów podawania prądów gaśniczych oraz znaków gestowych w trakcie zajęć praktycznych. Zdobyta wiedza pozwoli na odpowiedni dobór armatury oraz budowanie właściwych układów podawania wody i piany gaśniczej, a także poprawną komunikację przy użyciu znaków gestowych.
Celem nadrzędnym medium jest poznanie przez uczących się armatury wodnej i pianowej oraz sprzętu, jaki może być wykorzystany w trakcie działań ratowniczych, a także ukierunkowanie ich na wykorzystanie znaków gestowych, bardzo ważnych w sytuacjach braku łączności radiowej.
Schemat interaktywny powiązany jest z wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt
, filmem edukacyjnym Techniki podawania wody i piany, znaki gestowe
, animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej
oraz filmem edukacyjnym Sposoby dostarczania wody do pożaru
.
Multimedium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie dobierania w pary
Znaki sygnalizacyjne
,zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych
Dobieranie parametrów pracy prądownicy pianowej
,zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych
Dobieranie parametrów pracy wytwornicy pianowej
,zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych
Dobieranie liczby spienienia (Ls) do podanego rodzaju piany
,zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych
Dobieranie parametrów węża ssawnego
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej,
BPO.03.2.8)3) opisuje czynniki wpływające na straty w liniach wężowych,
BPO.03.3.6)1) komunikuje się z ratownikami i stanowiskami kierowania w trakcie działań ratowniczych przy użyciu sprzętu łączności i znaków gestowych,
BPO.03.3.6)2) rozpoznaje znaki gestowe i inne oznaczenia stosowane podczas działań ratowniczych,
BPO.03.3.6)4) wykorzystuje kryptonimy i znaki gestowe podczas przekazywania informacji,
BPO.03.3.9)1) stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów,
BPO.03.3.9)2) dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:
rozróżnianie sprzętu i armatury wodnej,
przygotowanie sprzętu i armatury wodnej,
obsługiwanie sprzętu i armatury wodnej,
charakteryzowanie wymagań dla sprzętu i armatury wodnej,
określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu i armatury wodnej,
wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu i armatury wodnej,
rozróżnianie sprzętu do wytwarzania piany,
obsługiwanie sprzętu do wytwarzania piany,
charakteryzowanie wymagań dla sprzętu do wytwarzania piany,
określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu pianowego,
wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu do wytwarzania piany,
charakteryzowanie zastosowania sprzętu w działaniach ratowniczych,
wskazywanie elementów wchodzących w skład zestawów sprzętu ratowniczego,
charakteryzowanie parametrów sprzętu ratowniczego,
dobieranie sprzętu niezbędnego do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych,
charakteryzowanie przeznaczenia i zastosowania sprzętu ratowniczego,
klasyfikowanie sprzętu ratowniczego,
rozróżnianie rodzajów linii wężowych,
sprawianie sprzętu ratowniczego do działań,
obsługiwanie sprzętu ratowniczego zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
budowanie stanowiska wodnego i gaśniczego,
sprawianie linii wężowych w różnych warunkach,
charakteryzowanie parametrów linii wężowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Każdy uczący się przed zajęciami zapoznaje się indywidualnie ze schematem interaktywnym i wynotowuje ewentualne niejasności. Na zajęciach prezentuje wybrany element i omawiając go, wskazuje na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Nauczyciel, zadając zapoznanie się z materiałem, może przydzielić poszczególnym uczącym się konkretny element lub temat związany z elementami linii wężowych i podawaniem prądów gaśniczych. Przykładowe zagadnienia:
linia ssawna – przeznaczenie, parametry techniczne, straty ciśnienia, przykłady zastosowania,
linia główna – przeznaczenie, parametry techniczne, straty ciśnienia, przykłady zastosowania,
linia gaśnicza – przeznaczenie, parametry techniczne, straty ciśnienia, przykłady zastosowania,
prądownice wodne – przeznaczenie, parametry techniczne, przykłady zastosowania,
prądownice pianowe – przeznaczenie, parametry techniczne, przykłady zastosowania,
wytwornice piany – przeznaczenie, parametry techniczne, przykłady zastosowania,
generator piany lekkiej – przeznaczenie, parametry techniczne, przykłady zastosowania,
rodzaje prądów gaśniczych wody – opis techniczny, przykłady zastosowania,
rodzaje prądów gaśniczych piany – opis techniczny, przykłady zastosowania,
techniki podawania prądów gaśniczych,
znaki gestowe,
elementy terenu działań ratowniczych.
Uczący się opracowuje materiał w formie umożliwiającej udostępnienie go innym uczącym się, tak by każdy miał komplet informacji.
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. O ich liczbie decyduje nauczyciel, uwzględniając liczbę uczących się, ich poziom przygotowania oraz zaangażowanie. Liczba grup nie może przekroczyć liczby zasadniczych tematów schematu interaktywnego. Praca grup oparta jest o zasadę rywalizacji (grywalizacja). Należy dążyć do tego, aby grupy miały charakter heterogeniczny. Uczący się opracowują w grupach przydzielone przez nauczyciela tematy związane z elementami linii wężowych i podawaniem prądów gaśniczych.
Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy swojego zespołu na forum klasy, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które są następnie omawiane i porównywane. W celu urozmaicenia zajęć nauczyciel może wprowadzić dodatkowo kryterium atrakcyjności formy prezentacji. Przydzielając tematy, należy zadbać, żeby poziom skomplikowania materiału dla poszczególnych grup był porównywalny.
Praca z całym zespołem
Po uprzednim zapoznaniu się przez uczących się z materiałem w domu nauczyciel, opierając się na multimedium, wykorzystuje metodę definiowania pojęć i inicjuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje w oparciu o studium przypadku. Nauczyciel, aktywując odpowiednio mapę myśli, naprowadza uczących się na właściwe usystematyzowanie wiadomości w odniesieniu do wskazanych przypadków.
Innym przykładem pracy z zespołem może być odgrywanie scenek związanych ze znakami gestowymi. Nauczyciel dzieli klasę na sześć grup, które losują po pięć kart z puli zawierającej znaki gestowe zapisane na pojedynczych kartach. Zadaniem grupy jest zaprezentowanie wylosowanych znaków.
Nauczyciel może wspomagać pracę ze schematem interaktywnym, zadając pytania:
Z jakich elementów zbudować linię ssawną?
Z jakich elementów zbudować linię główną?
Z jakich elementów zbudować linię gaśniczą?
W jakim celu stosujemy prąd zwarty?
Kiedy stosujemy prąd rozproszony?
Jak zasygnalizować zagrożenie?
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przygotowanie do lekcji odwróconej: Każdy uczący się po zapoznaniu się ze schematem interaktywnym notuje ewentualne niejasności. Na zajęciach, omawiając wskazane przez nauczyciela zagadnienie, wskazuje na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się w trakcie wymiany poglądów. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Przygotowanie do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
Uczący się podzieleni na grupy przygotowują opracowanie związane z elementami linii wężowych lub podawaniem prądów gaśniczych, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które przedstawiają pozostałym uczącym się.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Schemat interaktywny pozwala na poznawanie materiału, a także jego powtarzanie w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się. Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się przeanalizował możliwość wykorzystania poszczególnych elementów armatury wodnej i pianowej w różnych sytuacjach.
Nauczyciel omawia zagadnienia zawarte w schemacie interaktywnym z uczącymi się, którzy potrzebują pomocy, dzieląc je na mniejsze części i prosząc o zgłaszanie niezrozumiałych informacji. Uczący się mogą przygotować fiszki tematyczne opisujące poszczególne tematy wraz z wyjaśnieniami. Uczących się szczególnie zainteresowanych tematyką nauczyciel zachęca do samodzielnej pracy, np. przygotowania broszury lub prezentacji opisującej elementy linii wężowych i sposoby podawania prądów gaśniczych wykorzystywanych w rzeczywistych działaniach straży pożarnej.
Tytuł materiału multimedialnego
Sposoby dostarczania wody do pożaru
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny prezentuje sposoby dostarczania wody do pożaru poprzez:
dowożenie,
przepompowywanie,
przetłaczanie,
system mieszany.
Każdy ze sposobów zawiera opis uwzględniający:
nazwę sposobu,
opis sposobu,
wykaz niezbędnego sprzętu,
wady i zalety sposobu,
straty ciśnienia,
wykorzystanie sposobu podczas wykonywania standardowych czynności ratowniczych.
Celem multimedium jest zdobycie przez uczących się lub poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu sposobów dostarczania wody do pożaru.
Film podzielony jest na cztery części, prezentujące sposoby dostarczania wody do pożaru.
Multimedium może być wykorzystane przy realizacji tematów związanych z omawianiem sposobów dostarczania wody do pożaru. Wskazane jest, aby uczący się już znał zagadnienia przedstawione schemacie interaktywnym oraz wizualizacji 3D, a także zadania zawodowe realizowane przez technika pożarnictwa.
Film można wykorzystać podczas zajęć teoretycznych i praktycznych dotyczących taktyki działań gaśniczych.
Film edukacyjny powiązany jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych
, wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt
oraz animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej
.
Multimedium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami
Armatura wodna i pianowa, dostarczanie wody
,zadanie z lukami
System przepompowywania wody
,zadanie dobierania w pary
Systemy dostarczania wody
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej,
BPO.03.2.8)3) opisuje czynniki wpływające na straty w liniach wężowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:
rozróżnianie sprzętu i armatury wodnej,
przygotowywanie sprzętu i armatury wodnej,
obsługiwanie sprzętu i armatury wodnej,
charakteryzowanie wymagań dla sprzętu i armatury wodnej,
określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu i armatury wodnej,
wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu do wytwarzania piany,
charakteryzowanie zastosowania sprzętu w działaniach ratowniczych,
wskazywanie elementów wchodzących w skład zestawów sprzętu ratowniczego,
charakteryzowanie parametrów sprzętu ratowniczego,
dobieranie sprzętu niezbędnego do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych,
charakteryzowanie przeznaczenia i zastosowania sprzętu ratowniczego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Przed zajęciami każdy uczący się, bazując na dotychczas zdobytej wiedzy z zakresu armatury wodnej i pianowej, przygotowuje indywidualnie analizę wyznaczonej przez nauczyciela sceny przedstawiającej technikę dostarczania wody do pożaru, a następnie prezentuje ją na forum klasy. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Nauczyciel, zadając zapoznanie się z materiałem, może przydzielić poszczególnym uczącym się konkretne, szczegółowe zagadnienia. Przykłady zagadnień:
Wady i zalety systemu dowożenia.
Wady i zalety systemu przetłaczania.
Wady i zalety systemu mieszanego.
Wady i zalety systemu przepompowywania.
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, przydzielając im jeden ze sposobów dostarczania wody do pożaru, i wprowadza zasadę rywalizacji (grywalizacja). Grupy mają charakter heterogeniczny. Uczący się opracowują materiał na przydzielony przez nauczyciela temat, np. w postaci prezentacji, plakatu, planszy. Efekt pracy zespołu jest prezentowany i omawiany na forum klasy. W celu urozmaicenia zajęć nauczyciel może wprowadzić dodatkowo kryterium atrakcyjności formy prezentacji i zaangażowania.
Praca z całym zespołem
Po uprzednim zapoznaniu się przez uczących się z filmem edukacyjnym w domu nauczyciel, opierając się na dotychczasowym materiale przedstawionym w całym medium, wykorzystuje metodę definiowania pojęć i inicjuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje na zasadzie kazusu, np. najpierw prezentuje jeden ze sposobów dostarczania wody do pożaru zawarty w filmie, a następnie korzysta z materiałów wizualnych ogólnodostępnych w mediach i przedstawia rzeczywiste działania ratownicze. Nauczyciel, aktywując odpowiednio mapę myśli, naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania w odniesieniu do wskazanych przypadków.
Nauczyciel może wspomagać pracę z filmem, zadając pytania:
Jaki sprzęt jest potrzebny do zbudowania systemu dowożenia?
Przy którym z systemów potrzebny jest dobrze przygotowany personel?
Przy którym z systemów niezbędny jest plac manewrowy?
Który z systemów wymaga zastosowania zbiorników na wodę?
Film może być wykorzystywany do zajęć polegających na przyswajaniu nowych wiadomości oraz do zajęć utrwalających i powtórzeniowych (przygotowanie do egzaminu).
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przygotowanie do lekcji odwróconej: Uczący się, bazując na dotychczas zdobytej wiedzy z zakresu sposobów dostarczania wody do pożaru, przygotowuje samodzielnie przed zajęciami analizę przydzielonego mu przez nauczyciela sposobu dostarczania wody do pożaru, a następnie prezentuje ją na forum klasy, uwzględniając podane przez nauczyciela zagadnienia. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Przykłady zagadnień:
Warunki niezbędne do zbudowania systemu dowożenia.
Warunki niezbędne do zbudowania systemu przetłaczania.
Warunki niezbędne do zbudowania systemu przepompowywania.
Przygotowanie do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
Uczący się podzieleni na grupy przygotowują prezentację przydzielonego sposobu dostarczania wody do pożaru, np. w formie planszy, którą przedstawiają następnie na zajęciach.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Film pozwala na poznawanie zagadnień dotyczących sposobów dostarczania wody do pożaru, a także powtarzanie tej wiedzy w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości z zakresu sposobów dostarczania wody do pożaru, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.
Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się przeanalizował możliwość wystąpienia różnych sytuacji związanych ze sposobem dostarczania wody do pożaru.
Nauczyciel prezentuje zagadnienia i wiedzę zawartą w filmie uczącym się, którzy potrzebują pomocy, natomiast uczących się szczególnie zainteresowanych tematyką zachęca do samodzielnej pracy, np. przygotowania omówienia wybranego sposobu dostarczania wody do pożaru.
Tytuł materiału multimedialnego
Techniki podawania wody i piany, znaki gestowe
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny prezentuje w sposób multimedialny następujące techniki podawania wody i piany oraz znaki gestowe:
pozycja przy podawaniu prądu gaśniczego:
pozycja kucająca – kaczy chód,
klęczenie na dwóch kolanach,
klęczenie na jednym kolanie,
przemieszczanie się z nogą wysuniętą do przodu,
praca z prądownicą typu turbo:
chwyt prądownicy,
techniki podawania prądu wody:
krótki puls,
długi puls,
technika ołówkowania,
technika malowania,
technika omiatania,
podawanie prądu zwartego o dużej wydajności,
praca prądownicą prostą:
pozycja niska,
pozycja wysoka,
współpraca w rocie,
podawanie piany gaśniczej:
podawanie piany ciężkiej,
podawanie piany średniej,
podawanie piany lekkiej,
znaki gestowe:
podaj długi puls,
wykonaj technikę malowania,
wykonaj technikę ołówkowania,
wykonaj technikę omiatania,
pytanie, czy wszystko OK,
podaj krótki puls.
Celem multimedium jest zdobycie przez uczących się lub poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu technik podawania wody i piany oraz stosowania znaków gestowych do sygnalizowania technik podawania prądów wody.
Film podzielony jest na siedem części tematycznych:
pozycja przy podawaniu prądu gaśniczego,
praca z prądownicą typu turbo,
techniki podawania prądu wody,
praca prądownicą prostą,
współpraca w rocie,
podawanie piany gaśniczej,
znaki gestowe.
Medium może być wykorzystane przy realizacji tematów związanych z omawianiem technik podawania wody i piany oraz stosowania znaków gestowych do sygnalizowania technik podawania prądów gaśniczych.
Wskazane jest, aby uczący się już znał zagadnienia przedstawione w schemacie interaktywnym oraz wizualizacji 3D, a także zadania zawodowe realizowane przez technika pożarnictwa.
Film można wykorzystać podczas zajęć teoretycznych i praktycznych dotyczących taktyki działań gaśniczych.
Film edukacyjny powiązany jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych
, wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt
, animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej
oraz filmem edukacyjnym Sposoby dostarczania wody do pożaru
.
Medium powiązane jest z zadaniem dobierania w pary Prądy gaśnicze
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej,
BPO.03.2.8)3) opisuje czynniki wpływające na straty w liniach wężowych,
BPO.03.3.6)1) komunikuje się z ratownikami i stanowiskami kierowania w trakcie działań ratowniczych przy użyciu sprzętu łączności i znaków gestowych,
BPO.03.3.6)2) rozpoznaje znaki gestowe i inne oznaczenia stosowane podczas działań ratowniczych,
BPO.03.3.6)4) wykorzystuje kryptonimy i znaki gestowe podczas przekazywania informacji,
BPO.03.3.9)1) stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów,
BPO.03.3.9)2) dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:
rozróżnianie sprzętu i armatury wodnej,
przygotowywanie sprzętu i armatury wodnej,
obsługiwanie sprzętu i armatury wodnej,
charakteryzowanie wymagań dla sprzętu i armatury wodnej,
określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu i armatury wodnej,
wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu do wytwarzania piany,
charakteryzowanie zastosowania sprzętu w działaniach ratowniczych,
wskazywanie elementów wchodzących w skład zestawów sprzętu ratowniczego,
charakteryzowanie parametrów sprzętu ratowniczego,
dobieranie sprzętu niezbędnego do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych,
charakteryzowanie przeznaczenia i zastosowania sprzętu ratowniczego,
dobieranie znaków gestowych pozwalających na podanie odpowiedniego prądu wody,
rozróżnianie znaków gestowych, świetlnych i akustycznych wykorzystywanych do komunikacji pomiędzy ratownikami.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Przed zajęciami każdy uczący się, bazując na dotychczas zdobytej wiedzy, przygotowuje indywidualnie analizę wyznaczonej przez nauczyciela sceny przedstawiającej technikę podawania wody i piany oraz stosowanie znaków gestowych do sygnalizowania technik podawania prądów wody, a następnie prezentuje ją na forum klasy. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Nauczyciel, zadając zapoznanie się z materiałem, może przydzielić poszczególnym uczącym się konkretne, szczegółowe zagadnienia. Przykłady zagadnień:
Jakie pozycje może przyjmować strażak przy podawaniu prądu gaśniczego?
Jaki jest cel stosowania pozycji przy podawaniu prądów gaśniczych?
Czym charakteryzuje się praca prądownicą typu turbo?
Jakie są techniki podawania prądu wody?
Jakie są wady i zalety sposobów podawania prądów wody?
Jak pracować prądownicą prostą?
Jak sygnalizować poszczególne techniki podawania prądów wody?
Nauczyciel przygotowuje zestaw kart. Na każdej z nich znajduje się nazwa techniki podawania prądów wody. Każdy uczeń losuje kartę i prezentuje odpowiadający jej znak gestowy.
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na grupy i wprowadza zasadę rywalizacji (grywalizacja). Grupy mają charakter heterogeniczny. Liczba grup może odpowiadać liczbie zagadnień przedstawionych w filmie. Uczący się w grupach opracowują wylosowany temat. Przykładowe tematy:
charakterystyka pozycji ratowników przy podawaniu prądu gaśniczego,
opis techniki pracy prądownicą typu turbo,
przykłady technik podawania prądu wody,
opis techniki pracy prądownicą prostą,
przykłady podawania piany gaśniczej,
rodzaje znaków gestowych przy podawaniu prądów wody.
Opracowanie może mieć formę prezentacji, plakatu, planszy albo filmiku. Efekty pracy zespołu są prezentowane na forum klasy i omawiane. W celu urozmaicenia zajęć nauczyciel może dodatkowo wprowadzić kryterium atrakcyjności formy prezentacji i zaangażowania.
Praca z całym zespołem
Po uprzednim zapoznaniu się przez uczących się z filmem edukacyjnym w domu nauczyciel, opierając się na dotychczasowym materiale przedstawionym w całym medium, wykorzystuje metodę definiowania pojęć i inicjuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje na zasadzie kazusu, np. najpierw prezentuje jeden ze sposobów podawania piany gaśniczej do pożaru zawarty w filmie, a następnie korzysta z materiałów wizualnych ogólnodostępnych w mediach i przedstawia rzeczywiste działania ratownicze. Nauczyciel, aktywując odpowiednio „mapę myśli”, naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania w odniesieniu do wskazanych przypadków.
Nauczyciel może wspomagać pracę z sekwencjami filmowymi, zadając pytania:
Jaki sprzęt jest potrzebny do zbudowania systemu dowożenia?
Przy którym z systemów potrzebny jest dobrze przygotowany personel?
Przy którym z systemów niezbędny jest plac manewrowy?
Który z systemów wymaga zastosowania zbiorników na wodę?
Film może być wykorzystywany do zajęć mających na celu przyswojenie nowych wiadomości oraz do zajęć utrwalających i powtórzeniowych (przygotowanie do egzaminu).
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przygotowanie do lekcji odwróconej: Uczący się, bazując na dotychczas zdobytej wiedzy w zakresie technik podawania wody i piany oraz stosowania znaków gestowych do sygnalizowania technik podawania prądów wody, przygotowuje samodzielnie przed zajęciami analizę przydzielonego przez nauczyciela tematu, a następnie prezentuje ją na forum, uwzględniając podane przez nauczyciela zagadnienia. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Przykładowe zagadnienia:
Pozycja przy podawaniu prądu gaśniczego.
Praca prądownicą typu turbo.
Techniki podawania prądu wody.
Praca prądownicą prostą.
Współpraca w rocie.
Podawanie piany gaśniczej.
Znaki gestowe.
Przygotowanie do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
Uczący się podzieleni na grupy przygotowują prezentację przydzielonej techniki podawania wody i piany lub stosowania znaków gestowych do sygnalizowania technik podawania prądów wody, np. w formie planszy, którą przedstawiają następnie na zajęciach.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Film pozwala na poznawanie zagadnień dotyczących technik podawania wody i piany oraz stosowania znaków gestowych do sygnalizowania technik podawania prądów wody, a także powtarzanie wiedzy w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości z zakresu wymienionych technik, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.
Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się przeanalizował możliwość wystąpienia różnych sytuacji związanych z technikami podawania wody i piany oraz stosowaniem znaków gestowych do sygnalizowania technik podawania prądów wody.
Nauczyciel prezentuje zagadnienia i wiedzę zawartą w filmie uczącym się, którzy potrzebują pomocy, natomiast uczących szczególnie zainteresowanych tematyką zachęca do samodzielnej pracy, np. przygotowania omówienia technik podawania wody i piany.
Tytuł materiału multimedialnego
Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej
Typ materiału multimedialnego
Animacja
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Zestaw animacji pokazuje:
zasadę działania zaworu kulowego,
powstawanie i skutki uderzenia hydraulicznego,
ruchy wody i piany gaśniczej wewnątrz obiektów:
w prądownicy pianowej,
w wytwornicy pianowej,
sprawianie obiektów w linię wężową i jej demontaż:
linia ssawna,
linia główna,
linia gaśnicza z zasysaczem,
linia zasilająca
demontaż linii.
Celem multimedium jest zdobycie przez uczących się lub poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu stosowania armatury wodnej i pianowej. animacja podzielona jest na cztery części, odnoszące się do armatury wodnej i pianowej oraz budowania linii wężowych.
Medium może być wykorzystane przy realizacji tematów związanych z armaturą wodną i pianową oraz sprawianiem sprzętu. Wskazane jest, aby uczący się już znał zagadnienia przedstawione w schemacie interaktywnym oraz wizualizacji 3D, a także zadania zawodowe realizowane przez technika pożarnictwa.
Animację można wykorzystać podczas zajęć teoretycznych i praktycznych dotyczących sprzętu pożarniczego.
Animacja powiązana jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych
, wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt
oraz filmem edukacyjnym Techniki podawania wody i piany, znaki gestowe
.
Medium powiązane jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie z lukami
Uderzenie hydrauliczne
,zadanie z lukami
Zawór kulowy
,zadanie dobierania w pary
Sprawianie linii wężowej
,zadanie dobierania w pary
Ruch wody i piany wewnątrz obiektów
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej,
BPO.03.2.8)3) opisuje czynniki wpływające na straty w liniach wężowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:
rozróżnianie sprzętu i armatury wodnej,
przygotowywanie sprzętu i armatury wodnej,
obsługiwanie sprzętu i armatury wodnej,
określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu i armatury wodnej,
wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu i armatury wodnej,
rozróżnianie sprzętu do wytwarzania piany,
obsługiwanie sprzętu do wytwarzania piany,
charakteryzowanie wymagań dla sprzętu do wytwarzania piany,
określanie parametrów pracy oraz możliwości taktyczno‑technicznych sprzętu pianowego,
wykonywanie dozwolonych czynności codziennej obsługi sprzętu do wytwarzania piany,
charakteryzowanie wymagań sprzętu w działaniach ratowniczych,
wskazywanie elementów wchodzących w skład zestawów sprzętu ratowniczego,
charakteryzowanie parametrów sprzętu ratowniczego,
dobieranie sprzętu niezbędnego do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych,
charakteryzowanie przeznaczenia i zastosowania sprzętu ratowniczego,
klasyfikowanie sprzętu ratowniczego,
rozróżnianie rodzajów linii wężowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Każdy uczący się przed zajęciami zapoznaje się indywidualnie z animacją i wynotowuje ewentualne niejasności. Na zajęciach prezentuje wybrane zjawisko fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych lub technikę sprawiania i demontażu linii wężowej. Omawiając temat, wskazuje na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Nauczyciel, zadając zapoznanie się z materiałem, może przydzielić poszczególnym uczącym się konkretny element armatury wodnej lub pianowej. Przykładowe zagadnienia:
zasada działania zaworu kulowego,
powstawanie i skutki uderzenia hydraulicznego,
ruchy wody i piany gaśniczej wewnątrz prądownicy i wytwornicy pianowej,
sprawianie obiektów w linię wężową,
demontaż linii wężowej.
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. O ich liczbie decyduje nauczyciel, uwzględniając liczbę uczących się, ich poziom przygotowania oraz zaangażowanie. Liczba grup nie może przekroczyć liczby zagadnień zawartych w animacji. Praca grup oparta jest o zasadę rywalizacji (grywalizacja). Należy dążyć do tego, aby grupy miały charakter heterogeniczny. Uczący się opracowują w grupach przydzielone przez nauczyciela elementy armatury lub tematy. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy swojego zespołu na forum klasy, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które są następnie omawiane i porównywane. W celu urozmaicenia zajęć nauczyciel może wprowadzić dodatkowo kryterium atrakcyjności formy prezentacji. Przydzielając zagadnienia, należy zadbać, żeby poziom skomplikowania materiału dla poszczególnych grup był porównywalny.
Praca z całym zespołem
Po uprzednim zapoznaniu się przez uczących się z animacją w domu nauczyciel, opierając się na materiale, wykorzystuje metodę definiowania pojęć i inicjuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje w oparciu o studium przypadku. Nauczyciel, aktywując odpowiednio „mapę myśli”, naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania w odniesieniu do wskazanych przypadków.
Nauczyciel może wspomagać pracę z animacją, zadając pytania:
Czym charakteryzuje się uderzenie hydrauliczne?
Jak działa zawór kulowy?
Jak wygląda przepływ wody i piany w wytwornicy pianowej?
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Przygotowanie do lekcji odwróconej: Każdy uczący się po zapoznaniu się z animacją notuje ewentualne niejasności. Na zajęciach, omawiając wskazane przez nauczyciela zagadnienie, wskazuje na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się w trakcie wymiany poglądów. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwy tok rozumowania. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.
Przygotowanie do egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
Uczący się podzieleni na grupy przygotowują opracowanie wybranego tematu zaprezentowanego w animacji, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które przedstawiają pozostałym uczącym się.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Animacja pozwala na poznawanie zagadnień dotyczących niektórych zjawisk fizycznych zachodzących podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawiania i demontażu linii wężowej, a także powtarzanie wiedzy w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości dotyczących tych zjawisk oraz sprawiania i demontażu linii wężowej, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.
Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się przeanalizował możliwość wystąpienia zjawisk fizycznych zachodzących podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych.
Nauczyciel prezentuje zagadnienia i wiedzę zawartą w animacji uczącym się, którzy potrzebują pomocy, natomiast uczących się szczególnie zainteresowanych tematyką zachęca do samodzielnej pracy, np. przygotowania omówienia wybranego sposobu budowania i demontażu linii wężowej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami System przepompowywania wody
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera definicję systemu przepompowywania wody. Zadaniem uczącego się jest jej uzupełnienie podanymi wyrazami.
Pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu sposobów dostarczania wody.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Materiał daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym Sposoby dostarczania wody do pożaru
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)3) sprawia elementy zestawu sprzętu,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Uderzenie hydrauliczne
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera definicję uderzenia hydraulicznego. Zadaniem uczącego się jest jej uzupełnienie podanymi wyrazami.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Materiał daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie powiązane jest z animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej,
BPO.03.2.8)3) opisuje czynniki wpływające na straty w liniach wężowych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Zasysacz liniowy
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera opis zasady działania zasysacza liniowego. Zadaniem uczącego się jest jego uzupełnienie podanymi wyrazami. Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej oraz sposobów dostarczania wody.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Materiał daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie powiązane jest z wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Zawór kulowy
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera opis zasady działania zaworu kulowego. Zadaniem uczącego się jest jej uzupełnienie podanymi wyrazami.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Materiał daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie powiązane jest z animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary Znaki sygnalizacyjne
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera dziewięć grafik i ich opisów. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie znaku sygnalizacyjnego do jego opisu.
Jest to zadanie łatwe.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu rozwinięć taktycznych.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.3.6)1) komunikuje się z ratownikami i stanowiskami kierowania w trakcie działań ratowniczych przy użyciu sprzętu łączności i znaków gestowych,
BPO.03.3.6)2) rozpoznaje znaki gestowe i inne oznaczenia stosowane podczas działań ratowniczych,
BPO.03.3.6)4) wykorzystuje kryptonimy i znaki gestowe podczas przekazywania informacji.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary Systemy dostarczania wody
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera cztery grafiki przedstawiające różne systemy dostarczania wody. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie nazwy systemu do odpowiedniej grafiki.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej oraz rozwinięć taktycznych.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym Sposoby dostarczania wody do pożaru
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)3) sprawia elementy zestawu sprzętu,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary Prądy gaśnicze
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie zawiera pięć grafik przedstawiających znaki gestowe związane z operowaniem prądem gaśniczym. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie opisu do odpowiedniej grafiki.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej oraz rozwinięć taktycznych.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym Techniki podawania wody i piany, znaki gestowe
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.3.6)1) komunikuje się z ratownikami i stanowiskami kierowania w trakcie działań ratowniczych przy użyciu sprzętu łączności i znaków gestowych,
BPO.03.3.6)2) rozpoznaje znaki gestowe i inne oznaczenia stosowane podczas działań ratowniczych,
BPO.03.3.6)4) wykorzystuje kryptonimy i znaki gestowe podczas przekazywania informacji.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary Sprawianie linii wężowej
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest dopasowanie opisu linii wężowej do odpowiedniej nazwy.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej oraz rozwinięć taktycznych.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego,
BPO.03.2.2)3) sprawia elementy zestawu sprzętu,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej,
BPO.03.2.8)2) zabezpiecza sprawione linie wężowe.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary Ruch wody i piany wewnątrz obiektów
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest dopasowanie opisu armatury pianowej do odpowiedniej nazwy.
Zadanie pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej.
Jest to zadanie łatwe.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z animacją Niektóre zjawiska fizyczne zachodzące podczas wykorzystywania wody i piany do celów gaśniczych oraz sprawianie i demontaż linii wężowej
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)2) kompletuje zestaw sprzętu ratowniczego,
BPO.03.2.2)3) sprawia elementy zestawu sprzętu,
BPO.03.2.2)4) ustawia parametry robocze sprzętu,
BPO.03.2.2)5) kontroluje sprzęt przed użyciem,
BPO.03.2.4)1) steruje urządzeniami ratowniczymi,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej,
BPO.03.3.6)1) komunikuje się z ratownikami i stanowiskami kierowania w trakcie działań ratowniczych przy użyciu sprzętu łączności i znaków gestowych,
BPO.03.3.6)2) rozpoznaje znaki gestowe i inne oznaczenia stosowane podczas działań ratowniczych,
BPO.03.3.6)4) wykorzystuje kryptonimy i znaki gestowe podczas przekazywania informacji.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych Dobieranie liczby spienienia (Ls) do podanego rodzaju piany
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na dobierze liczby spienienia (Ls) do podanego rodzaju piany.
Materiał pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej.
Jest to zadanie łatwe.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.3.9)1) stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów,
BPO.03.3.9)2) dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych Dobieranie parametrów węża ssawnego
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na doborze odpowiednich parametrów chrakteryzujących wąż ssawny o średnicy 110 mm.
Materiał pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej oraz sposobów dostarczania wody.
Jest to zadanie łatwe.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych Dobieranie parametrów pracy prądownicy pianowej
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na doborze odpowiednich parametrów chrakteryzujących różne rodzaje prądownic pianowych.
Materiał pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej oraz sposobów dostarczania wody.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)4) ustawia parametry robocze sprzętu,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.3.9)1) stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów,
BPO.03.3.9)2) dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych Dobieranie wartości znamionowej przepływu wodnego roztworu środka pianotwórczego do konkretnego typu zasysacza liniowego
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na doborze odpowiednich parametrów chrakteryzujących różne rodzaje zasysaczy liniowych.
Materiał pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest z wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)4) ustawia parametry robocze sprzętu,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.3.9)1) stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów,
BPO.03.3.9)2) dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych Dobieranie parametrów pracy wytwornicy pianowej
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na doborze odpowiednich parametrów chrakteryzujących różne rodzaje wytwornic pianowych.
Materiał pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej oraz sposobów dostarczania wody.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Materiał powiązany jest ze schematem interaktywnym Elementy linii wężowych i podawanie prądów gaśniczych
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)2) określa cele stosowania sprzętu ratowniczego, narzędzi ratowniczych oraz pomocniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.2)4) ustawia parametry robocze sprzętu,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.3.9)1) stosuje prądy gaśnicze podczas likwidacji miejscowych zagrożeń i zwalczania pożarów,
BPO.03.3.9)2) dobiera rodzaj prądów gaśniczych w zależności od sytuacji na miejscu działań ratowniczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami Armatura wodna i pianowa, dostarczanie wody
Opis materiału sprawdzającego
Test zwiera 10 zadań wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami, o różnym poziomie trudności. Pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania armatury wodnej i pianowej sposobów dostarczania wody.
Materiał daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Test powiązany jest z wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt
oraz filmem edukacyjnym Sposoby dostarczania wody do pożaru
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.1)3) przyporządkowuje sprzęt do określonej grupy,
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Połączenia węży ssawnych
Opis materiału sprawdzającego
Materiał sprawdzający zawiera tekst dotyczący połączeń węży ssawnych. Zadaniem uczącego się jest uzupełnienie w tekście luk.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz Rozdzielacze
Opis materiału sprawdzającego
Materiał sprawdzający zawiera cztery zdania dotyczące rozdzelaczy. Zadaniem uczącego się jest ocena, które zdanie jest prawdziwe a które fałszywe.
Jest to zadanie łatwe.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.2)1) dobiera rodzaj sprzętu do wskazanych działań,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)2) wykorzystuje sprzęt służący do budowy stanowisk wodnych i gaśniczych zgodnie z parametrami,
BPO.03.2.8)1) buduje wskazany rodzaj linii wężowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnych odpowiedzi Budowa prądownicy prostej uniwersalnej
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest wskazanie poprawnych odpowiedzi dotyczących budowy prądownicy prostej uniwersalnej.
Jest to zadanie łatwe.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.1)1) wylicza sprzęt do działań ratowniczych,
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych,
BPO.03.2.7)1) kompletuje sprzęt do budowy stanowiska wodnego i gaśniczego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Łącznik kątowy
Opis materiału sprawdzającego
Materiał sprawdzający zawiera tekst dotyczący łączników kątowych. Zadaniem uczącego się jest uzupełnienie w tekście luk.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Zadanie daje możliwość:
wykorzystania go w procesie dydaktycznym i podczas samokształcenia,
sprawdzenia poprawności wykonania zadania,
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z wizualizacją 3D Armatura wodna i pianowa – sprzęt
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następującego kryterium weryfikacji, wskazanego w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.03.2.4)2) wykorzystuje sprzęt z uwzględnieniem parametrów technicznych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści